Tele2 blokerer sig selv i SORBS ?
Fra : T

Dato : 11-08-06 08:27

Hvad skal man gøre, når ens ISP blokerer sig selv i SORBS ?

Vi har TELE2, og kan (naturligvis :( ) ikke sende mails direkte pga
SORBS blokering af massive ADSL-ranges.

Nå ok, vi følger TELE2's egne retningslinier og sender al mail videre til
deres mailrelay.

Men nu er vi begyndt at få mails retur (igen) fra SORBS, denne gang
er det [mailfeXX.swip.net] som er blokeret (XX er et tal, 01, 02...).
Et opslag viser at mailfe.. tilhører TELE2 Sverige.

Gentagne forsøg på at sende rammer forskellige "numre" af mailfe,
alle blokeret af SORBS.

Opkald til Supporten er nyttesløs, de fatter vist ikke helt
problemt "så må modtager jo lade være med at bruge sorbs"

AArgh.. det kan jeg jo så maile til modtager.. NOT.

Nogen som har oplevet noget lign. ? Og hvordan gør man TELE2 opmærksom
på dette problem ?

Mvh frustreret mailadmin.

Fra : 0skdvh61v5tuy8u@jeta~

Dato : 11-08-06 09:27

T wrote:
> Men nu er vi begyndt at få mails retur (igen)
> fra SORBS,

SORBS returnerer ikke mails, derfor har du ikke fået mails retur fra SORBS.
Det er de mailservere du har sendt til som har returneret dine mails.

> Opkald til Supporten er nyttesløs, de fatter
> vist ikke helt problemt "så må modtager jo
> lade være med at bruge sorbs"

Supporten kan ikke gøre noget som helst. Det er de mailadmins som bruger
SORBS som er roden til problemet. Man skal nemlig ALDRIG bruge SORBS for at
afvise mail, det ved alle kompetente mailadmins.
SORBS beskæftiger sig med afpresning og derfor er de fleste ISP-ere
ligeglade med dem. SORBS sortlister så mange IP adresser som muligt og
derefter kræver man 50 USD/IP adresse for delisting. TELE2 vil givetvis ikke
betale afpresserne og derfor fortsætter SORBS med at sortliste TELE2.

> AArgh.. det kan jeg jo så maile
> til modtager.. NOT.

Det er så modtagerens problem da hans/hendes mailadmin ikke ønsker mails fra
dig. Du må kontakte modtageren via telefon eller fax og hvis du er heldig
kan modtageren måske få sin mailadmin til at blive fornuftig.

> Nogen som har oplevet noget lign. ?

Det er mange som oplever dette pga inkompetente mailadmins som ikke fatter
at man ALDRIG skal bruge SORBS for at afvise mails.

> Og hvordan gør man TELE2
> opmærksom på dette problem ?

TELE2 er opmærksom på dette problem men kan givetvis ikke gøre noget. Enhver
mailadmin har fuld ret til at afvise mails.

Fra : T

Dato : 11-08-06 09:38

<0skdvh61v5tuy8u@jetable.net> wrote in

> SORBS returnerer ikke mails, derfor har du ikke fået mails retur fra
> SORBS. Det er de mailservere du har sendt til som har returneret dine
> mails.

Ja OK, det er klart.. naturligvis er det mailserveren som afviser pga
opslag i SORBS.

> Supporten kan ikke gøre noget som helst.

Det ved jeg i grunden også godt, men de er de eneste man kan opnå
kontakt med.

> SORBS beskæftiger sig med afpresning og derfor er de fleste ISP-ere
> ligeglade med dem. SORBS sortlister så mange IP adresser som muligt og
> derefter kræver man 50 USD/IP adresse for delisting.

(!)
Det vidste jeg ikke. En lille google på det viser at der er stor debat
om dette emne.

> TELE2 vil
> givetvis ikke betale afpresserne og derfor fortsætter SORBS med at
> sortliste TELE2.

Hmm det er der ikke noget at sige til. Jeg tror lige jeg laver en standard-
skrivelse til modtageren :)

Tak for info.

Fra : j6wpvlxywlhj9ji@jeta~

Dato : 11-08-06 15:11

T wrote:
> Jeg tror lige jeg laver en standard-
> skrivelse til modtageren :)

Held og lykke. Hvis modtageren er et firma bør du også sende en skrivelse
til ledelsen da virksomheden helt klart har inkompetente IT medarbejdere som
skader virksomheden.

Fra : Easy Webhost - www.e~

Dato : 12-08-06 23:05

Nu har flere større virksomheder specielt i det offentlige deres
mailserver stående hos en udbyder og derfor er det lidt uretfærdigt at
skyde skylden på disse IT-medarbejdere, da de sikkert ikke sidder med
fingrene i kransekagen.

Fra : Hans

Dato : 13-08-06 13:09

0skdvh61v5tuy8u@jetable.net wrote:

> TELE2 er opmærksom på dette problem men kan givetvis ikke gøre noget.
> Enhver mailadmin har fuld ret til at afvise mails.

Du er helt med på at det er T2's eget mailrelæ som afviser kundens mail, og
det derfor er T2 som anvender opslag i Sorbs?

For mig at se skyder T2 sig selv i foden her.

Hans

Fra : xqse35z8efbzxra@jeta~

Dato : 14-08-06 08:17

Hans wrote:
> Du er helt med på at det er T2's
> eget mailrelæ som afviser kundens
> mail, og det derfor er T2 som
> anvender opslag i Sorbs?

Tele2 benytter ikke SORBS, så dumme ville Tele2 aldrig være.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-08-06 11:50

> Tele2 benytter ikke SORBS, så dumme ville Tele2 aldrig være.

Væddemål?

De har i hvert fald gjort på den server der modtager for @tiscali.dk og
der kunne man ganske rigtigt være ude for at få mails afvist sendt
gennem Tele2's SMTP

--
Michael

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-08-06 16:09

T wrote :
> [...]

> er det [mailfeXX.swip.net] som er blokeret (XX er et tal, 01, 02...).
> Et opslag viser at mailfe.. tilhører TELE2 Sverige.

Er du sikker på det er Tele2 der blokerer sig selv ? hvem er afsender
på de fejlbeskeder du får retur ?

Programmers never die, they just go out of scope.

Fra : TDJ

Dato : 15-08-06 20:52

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> wrote in news:mn.6c057d6873813334.34878
@news.hs235.dk:

> Er du sikker på det er Tele2 der blokerer sig selv ? hvem er afsender
> på de fejlbeskeder du får retur ?

Hmm måske en dårlig overskrift. Mere korrekt er nok
"tele2 er selv blokeret i SORBS".

Det er således:

Firma X i DK sender mail til firma Y i USA. Mail går gennem
flg:
   firma x server => tele2 relay => mailfenn.swip.net =>
   firma y ISP. Herfra afvises den, da mailfenn.swip.net
står listet i SORBS.

Så det er naturligvis ikke T2 selv som afviser mailen.

Der er nok ikke andet at gøre end at faxe. Firma y's ISP
har naturligvis ikke reageret på henv.

--
---
fjern alle madvarer ved svar

my icq pizza [at} gm x oste mad {dot]] net

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 18-08-06 19:47

> Der er nok ikke andet at gøre end at faxe. Firma y's ISP
> har naturligvis ikke reageret på henv.

Køb SMTP-service ude i byen der kører på f.eks. port 26?
(smid mig evt. en mail hvis det har interesse)

--
Michael