Hvem tillader at dele adsl med nabo?
Fra : Teli

Dato : 10-08-06 23:52

Er der nogen adsl udbydere der tillader at man deler forbindelsen med sin
nabo? Jeg er klar over at man sagtens kan gøre det uden at udbyderen opdager
det men vil gerne gøre det lovligt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-06 00:13

Teli skrev:

> Er der nogen adsl udbydere der tillader at man deler forbindelsen med sin
> nabo? Jeg er klar over at man sagtens kan gøre det uden at udbyderen opdager
> det men vil gerne gøre det lovligt.

Hvad hvis naboen trækker fuld båndbredde døgnet rundt så dit net
bliver sløvt eller umuligt?

--
Bertel

Fra : 0skdvh61v5tuy8u@jeta~

Dato : 11-08-06 09:31

Teli wrote:
> Er der nogen adsl udbydere der tillader
> at man deler forbindelsen med sin nabo?
> Jeg er klar over at man sagtens kan gøre
> det uden at udbyderen opdager
> det men vil gerne gøre det lovligt.

Del ALDRIG din ADSL forbindelse med din nabo. For gør du det er du også
ansvarlig hvis din nabo benytter forbindelsen til noget ulovligt, sender en
masse spam mm.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-06 11:25

0skdvh61v5tuy8u@jetable.net skrev:

> Del ALDRIG din ADSL forbindelse med din nabo. For gør du det er du også
> ansvarlig hvis din nabo benytter forbindelsen til noget ulovligt, sender en
> masse spam mm.

Nej, man er ikke ansvarlig for andres forbrydelser. Men da
problemet i første omgang føres tilbage til ens system, får man
en masse bøvl med politiet indtil sagen er opklaret.

I en sag der ikke havde med deling af forbindelse at gøre, gik
der 4 år før fyren fik sit computerudstyr tilbage. Da var det
lige til lossepladsen (ikke ødelagt, men forældet). Det er nok
ekstremt, men der kan nemt gå måneder.

--
Bertel

Fra : Teli

Dato : 11-08-06 15:10

> ansvarlig hvis din nabo benytter forbindelsen til noget ulovligt, sender
> en masse spam mm.

Naboen er en meget reel pensionist - og bruger kun omkring 300 MB
transfer/måned. Derudover bliver der sikkert tale om at jeg kobler mig på
naboen og ikke omvendt, så jeg bekymrer mig hverken om sløvt internet eller
ulovligheder.

Fra : j6wpvlxywlhj9ji@jeta~

Dato : 11-08-06 15:14

Teli wrote:
> Naboen er en meget reel pensionist...
> ...så jeg bekymrer mig hverken om
> sløvt internet eller ulovligheder.

At være pensionist er ingen hindring for at hans PC bliver inficeret og
dermed komme under kontrol af kriminelle som kan misbruge PC-en til spam og
andre ulovligheder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-06 11:56

j6wpvlxywlhj9ji@jetable.com skrev:

> At være pensionist er ingen hindring for at hans PC bliver
> inficeret og dermed komme under kontrol af kriminelle som kan
> misbruge PC-en til spam og andre ulovligheder.

Næ, men hvis det er naboens internet, er det også hans problem.

--
Bertel

Fra : ebbe

Dato : 04-10-06 13:13

> At være pensionist er ingen hindring for at hans PC bliver inficeret og
> dermed komme under kontrol af kriminelle som kan misbruge PC-en til spam
og
> andre ulovligheder.

Så længe man har en windows-æske med offentlig IP (som fx. de fleste
tdc-produkter til private lægger op til), så er det mere usikkert end at
dele med naboen bag en router med trådløst lan. Så længe det er den samme
maskine med samme sikring vi snakker om.

Del bare løs, men fortæl ikke udbyderen noget. Går det galt (det er
usandsynligt at udbyderen kan 'se' delingen uden at begå en alvorlig
lovovertrædelse selv), kender indehaveren ikke noget til delingen. "Det må
være noget naboen selv har lavet"

Sæt lidt sikring på netværket, ellers kommer der lidt for let en fildeler og
stjæler båndbredden.

Og hold øje med 'ubudne gæster', det er osse nemmere her end på en offentlig
maskine

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 08-10-06 10:23

0skdvh61v5tuy8u@jetable.net skrev:

Ja, men det er som regel erhvervsabonnementer.
Min andelsforening bruger fx Ventelo WebPartner

> Del ALDRIG din ADSL forbindelse med din nabo. For gør du det er du også
> ansvarlig hvis din nabo benytter forbindelsen til noget ulovligt, sender
> en masse spam mm.

Naturligvis er man ikke ansvarlig for hvad ens nabo gør. At man deler en
internetforbindelse ændrer ikke ved det.

--
Niels

Fra : Benny Amorsen

Dato : 11-08-06 11:43

Teli> Er der nogen adsl udbydere der tillader at man deler
Teli> forbindelsen med sin nabo? Jeg er klar over at man sagtens kan
Teli> gøre det uden at udbyderen opdager det men vil gerne gøre det
Teli> lovligt.

Du og din nabo kan danne en forening. F.eks. TDC har iflg. andre
indlæg i denne gruppe ingen problemer med at levere internet til en
del-internet-forening.

/Benny

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-08-06 19:10

Benny Amorsen wrote:

> Du og din nabo kan danne en forening. F.eks. TDC har iflg. andre
> indlæg i denne gruppe ingen problemer med at levere internet til
> en del-internet-forening.

Det må være TDC Erhverv? (som er lidt dyrere end privatforbindelserne,
der mig bekendt ikke må deles).

--
Jesper Lund

Fra : Henning Wangerin

Dato : 13-08-06 12:34

On Fri, 11 Aug 2006 20:09:34 +0200, Jesper Lund wrote:

> Det må være TDC Erhverv? (som er lidt dyrere end privatforbindelserne, der
> mig bekendt ikke må deles).

Korrekt en forening må dele en erhvervs-forbindelse til den medlemmer, og
linien koster det samme som en privat-forbindelse af samme størrelse.

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Teli

Dato : 13-08-06 17:34

> Korrekt en forening må dele en erhvervs-forbindelse til den medlemmer, og
> linien koster det samme som en privat-forbindelse af samme størrelse.

Er det praksis eller står reglerne et sted?

Hvor formaliseret skal foreningen være? Skal vi til at lave vedtæger og alt
muligt?

Fra : Henning Wangerin

Dato : 13-08-06 18:31

On Sun, 13 Aug 2006 18:34:10 +0200, Teli wrote:

> Er det praksis eller står reglerne et sted?

Jeg har ikke en reference, men det er den melding jeg har fået fra TDC ved
lignende projekter.

> Hvor formaliseret skal foreningen være? Skal vi til at lave vedtæger og
> alt muligt?

Meldingen var at de skulle ha navn og adresse på en formand og en
kasserer. Det var ikke nødvendigt at indsende vedtægter.

Så men ikke du lige er blevet formand, og din nabo kasserer i jeres lille
forening? - eller omvendt?

Fra : Morten Christensen

Dato : 12-08-06 11:42

Teli skrev den 11-08-2006 00:51:
> Er der nogen adsl udbydere der tillader at man deler forbindelsen med sin
> nabo? Jeg er klar over at man sagtens kan gøre det uden at udbyderen opdager
> det men vil gerne gøre det lovligt.

I trådløst-gruppen er der ofte diskussioner om, om TDC's
privat-abonnement må deles med naboen. De tekster fra TDC, som indtil nu
har været fremme i gruppen, taler om, at hvis TDC beder om, at en deling
skal ophøre, skal man stoppe den omgående. Dvs. at det egentlig er
tilladt, indtil det konkrete dele-forhold bliver forbudt.

Mange mener, det ikke er tilladt, men jeg har endnu ikke set de
betingelser, hvor det står.

--
Morten Christensen

Fra : Teli

Dato : 12-08-06 13:36

> Dvs. at det egentlig er
> tilladt, indtil det konkrete dele-forhold bliver forbudt.
> Mange mener, det ikke er tilladt, men jeg har endnu ikke set de
> betingelser, hvor det står.

http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/pdf/vilkaar_internet06_spec.pdf
Omtaler xDSL, men på TDC's hjemmeside bliver linket kaldt "TDC Bredbånd -
Abonnementsvilkår", så jeg gætter på det også gælder almindelig adsl?

2. Aftalens parter
(...) Abonnementet må ikke anvendes til formidling af trafik for andre end
kunden eller dennes husstand/virksomhed eller en eventuel bruger. (...)
14.B. Kundens misligholdelse (TDC's lukkeret)
(...)
K. Abonnementet anvendes til formidling af trafik for andre eller benyttes
af flere i forening, som ikke tilhører kundens husstand/virksomhed, eller
som ikke er registreret som bruger, og dette forhold bringes ikke til ophør
umiddelbart efter påtale fra TDC.

Som jeg forstår det: Det har ikke nogen konsekvenser at dele med naboen
indtil TDC giver en advarsel, men det er ikke lovligt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-06 14:39

Teli skrev:

> Som jeg forstår det: Det har ikke nogen konsekvenser at dele
> med naboen indtil TDC giver en advarsel, men det er ikke
> lovligt.

Det gælder vist helt generelt at man kan slippe afsted med
ulovligheder hvis de ikke opdages.

--
Bertel