Cph-metronet linie lukker ved inaktivitet?
Fra : Kim Emax

Dato : 07-07-06 12:00

Hej Gruppe

Jeg vil høre om der er andre, der har samme problem som jeg. Jeg har
fået en 8/1Mbit linie fra Cph-metronet, men har det problem at det ser
ud til at linien lukker ned for udefrakommende connections, hvis der
ikke er aktivitet indefra. Dvs. jeg kan ikke tilgå webserveren, ikke
SSH ind til serveren og mail ville, hvis jeg satte det op, blive
forsinket, når man ikke kan få adgang til serveren.

Jeg har prøvet at sætte en PC direkte på efter modemet og se om det
gjorde en forskel, da min første gange var et stateful packet problem
i firewallen, men selv med en bar PC uden firewall oplever jeg stadig
at ping ikke trænger igennem med jævne mellemrum. F.eks. har jeg en
gang været ude af stand til at komme i kontakt med svinet i 4 timer,
mens jeg var på arbejde. Jeg fik min nabo til at gå ind og gå på
nettet, vupti! Så kunne jeg igen komme i kontakt med serveren.

Jeg har sat et ping script op på en ekstern server, der pinger hjemmet
hvert 5. minut og logger dette. Kan den ikke komme i kontakt med
serveren laver den en trace og den viser at den stopper hoppet før min
IP:

Fri Jul 7 12:30:00 CEST 2006
Fri Jul 7 12:35:00 CEST 2006
Fri Jul 7 12:40:08 CEST 2006
1 81.7.149.193 0.335 ms
2 81.7.154.1 0.192 ms
3 192.38.7.75 0.516 ms
4 213.185.31.98 0.957 ms
5 213.185.31.101 1.132 ms
6 *
7 *
8 *
9 *
10 *
11 *
12 *
13 *
14 *
15 *

Fri Jul 7 12:45:13 CEST 2006
1 81.7.149.193 0.323 ms
2 81.7.154.1 0.212 ms
3 192.38.7.75 0.600 ms
4 213.185.31.98 1.063 ms
5 213.185.31.101 1.028 ms
6 *
7 *
8 *
9 *
10 *
11 *
12 *
13 *
14 *
15 *

Fri Jul 7 12:50:04 CEST 2006
Fri Jul 7 12:55:02 CEST 2006

Er der andre, der oplever dette problem eller som måske evt. vil
lægge IP til en test? Jeg sidder på Amager centralen, så en der
også er på denne central og en på en anden central ville være
optimalt

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Frans Meyer

Dato : 07-07-06 12:17

"Kim Emax" <kimemax@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Jeg har præcist samme problem - og jeg har 2 på 2 forskellige centraler.
24/1 og 8/1.

Jeg har prøvet at få CPH-M i tale ang. problemet - men det er stadig et
problem.

vh
Frans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-07-06 12:21

"Frans Meyer" <fm@meyer_dk> wrote in message

> Jeg har præcist samme problem - og jeg har 2 på 2 forskellige centraler.
> 24/1 og 8/1.
>
> Jeg har prøvet at få CPH-M i tale ang. problemet - men det er stadig et
> problem.

Er det ikke evt at sætte routere til " keep alive" mode hvor den selv holder
linien åben?

Fra : Benny Amorsen

Dato : 07-07-06 12:22

> [...]
KE> lægge IP til en test? Jeg sidder på Amager centralen, så en der
KE> også er på denne central og en på en anden central ville være

Jeg sidder på Amager central og har ikke problemet. Jeg har fast
IP-adresse; det går jeg ud fra du også har.

Det kan dog tænkes at der simpelthen aldrig er helt ro på min linje --
http://www.generals.dk/ kører på den.

/Benny

Fra : Kim Emax

Dato : 07-07-06 12:36

Bjarke Hansen skrev:

> Er det ikke evt at sætte routere til " keep alive" mode hvor den selv holder
> linien åben?

Jeg har sat samme pingscript op til at skyde indefra og ud, det gjorde
ingen forskel. Det er iøvrigt et modem og jeg har fast IP, men dog
skiftet modems et par gange, så låser de på MAC adressen, så skal
den nok lige fornyes. Det kunne være jeg skulle give dem det hint.

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 07-07-06 12:38

Frans Meyer skrev:

> Jeg har præcist samme problem - og jeg har 2 på 2 forskellige centraler.
> 24/1 og 8/1.
>
> Jeg har prøvet at få CPH-M i tale ang. problemet - men det er stadig et
> problem.

Det kunne være vi skulle snakke sammen og danne "fælles front"?

--
Take care
Kim Emax

Fra : Frans Meyer

Dato : 07-07-06 12:59

>Det kunne være vi skulle snakke sammen og danne "fælles front"?

De plejer at lytte - men ikke med dette....
Jeg har rykket dem igen - pr. web formular på kontakt siden.

Og også henvist hertil....

Prøv du at skrive til dem - så må de jo "mærke" at det er et problem

vh
Frans

Fra : Peter Larsen

Dato : 07-07-06 12:42

Kim Emax wrote:

evt dum løsning, hent lynx eller curl (findes også til windows) lav en
schedule eller cron ting (er også i windows) som henter en side hver 10
minut..

løser det problemet? :P

--
Regards, Peter Larsen - Domæne.dk

Fra : Frans Meyer

Dato : 07-07-06 13:01

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> evt dum løsning, hent lynx eller curl (findes også til windows) lav en
> schedule eller cron ting (er også i windows) som henter en side hver 10

Det vil det gøre - men det må jo være deres setup der halter...

vh
Frans

Fra : Kim Emax

Dato : 07-07-06 13:09

Peter Larsen skrev:

> [...]
>
> evt dum løsning, hent lynx eller curl (findes også til windows) lav en
> schedule eller cron ting (er også i windows) som henter en side hver 10

Jeg tror jeg nævnte det andetsteds i tråden at jeg har haft sat samme
pingscript op til at sende en request ud af hytten hvert 5. minut, der
skete det stadig... Men man kunne jo prøve igen?

--
Take care
Kim Emax

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-07-06 06:22

Kim Emax wrote:

> Jeg tror jeg nævnte det andetsteds i tråden at jeg har haft sat samme
> pingscript op til at sende en request ud af hytten hvert 5. minut, der
> skete det stadig... Men man kunne jo prøve igen?

nu er ping og tcp trafik ikke det samme.. desuden siger spørgeren jo at hvis
en går på nettet normalt så virker alt igen.. derfor lynx/curl tricket

--
Regards, Peter Larsen - Domæne.dk

Fra : Kim Emax

Dato : 10-07-06 23:24

Peter Larsen skrev:

> nu er ping og tcp trafik ikke det samme.. desuden siger spørgeren jo at hvis
> en går på nettet normalt så virker alt igen.. derfor lynx/curl tricket

Uanset hvad, så burde man kunne sætte en PC direkte på modemet og
altid få svar på ping, hvilket ikke sker.

Nu har jeg så testet som du foreslår med et script, der lynxer en
adresse hos cph-metronet, der ikke findes
(http://www.cph-metronet.dk/let_line_for_customer_no_11828_stay_alive,
så de kan finde den i deres error_log og lige siden har jeg fået
svar på alle ping pakker. Om det så er deres DSLAM, der er
konfigureret forkert eller noget andet i deres net... det må de finde
ud af, nu mener jeg at have påvist problemet ligger hos dem.

--
Take care
Kim Emax

Fra : BJ Denmark

Dato : 11-07-06 09:12

Kim Emax wrote:
> [...]
> fået en 8/1Mbit linie fra Cph-metronet, men har det problem at det ser
> ud til at linien lukker ned for udefrakommende connections, hvis der

Jeg har een gang oplevet et ustabilt netværk, hvor det viste sig, at det var
et netkort, hvor strømsparefunktionen var slået til. Imidlertid havde
netkortet svært ved at bringe sig selv til live, efter det var gået i
"sparemode".

Symptomet var meget lig dét, du beskriver ovenfor - ved inaktivitet på
netkortet, "døde" netværkets internetforbindelse.

Problemet blev løst ved at deaktivere dvaletilstand på alle netkort i
netværket. Bare et skud i tågen...

--
BJ Denmark

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot"
får nogen til at indse, at de ikke har ret.

Fra : Frans Meyer

Dato : 11-07-06 12:57

"BJ Denmark" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet blev løst ved at deaktivere dvaletilstand på alle netkort i
> netværket. Bare et skud i tågen...

Jeg har samme problem som Kim - og det på 2 forskellige adr. og 2
forskellige centraler.

Begge steder sidder der en router. Af helt forskellige mærker/model og
chipsets.

Men begge steder er der Dlink modem fra CPH-M.

vh
Frans

Fra : Kim Emax

Dato : 11-07-06 09:31

BJ Denmark skrev:

> Problemet blev løst ved at deaktivere dvaletilstand på alle netkort i
> netværket. Bare et skud i tågen...

udemærket tanke, men jeg har testet med 3 forskellige maskiner, to
PCer og en server, så den kan jeg roligt udelukke. Serveren kørte og
svarede iøvrigt upåklageligt mens linien var leveret af Tiscali.

hehe, sjovt.

--
Take care
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 12-07-06 10:50

En followup:

Jeg har nu haft et script, der kører en http request indefra og ud
hvert 5. minut. Linen har i det 1½ døgn den har kørt fungeret
upåklageligt, så hermed mener jeg at have påvist at problemer
_ligger_ hos CPH-metronet og deres udstyr. De har da også bekræftet
at der er et problem:

> Vi har 2 eller 3 kunder som har dette problem og det er os en gåde at løse
> det, da alt er sat korrekt op. Vi har ekstrem mange kunder som ingen
> problemer har med det du oplever.

Der er sikkert mange flere kunder, der har samme service, men aldrig
oplever problemet, da de ikke har samme behov som jeg f.eks. har. Jeg
har nu bedt dem om at se bort fra bindingsperioden, da de ikke leverer
en stabil linie, hvor det ikke er muligt at sætte en webserver,
mailserver eller anden form for server på, da linen ofte lukker ned og
man derved ikke kan levere posten men må forsøge senere. I værste
fald kan man risikere at mailen aldrig kommer frem. Selv jeg ved
bestilling har gjort opmærksom på, hvad jeg skal bruge linien til og
hvilke porte, der _skal_ være åbne(SSH, Mail, HTTP), så holder man
fast i bindingsperioden, dog vil man give mig 1 måneds "rabat", så
jeg kan forlade dem efter 5 mdr. og ikke 6, så er det fint med dem.
Det er sgu ikke i orden, når de ikke leverer varen

Jeg har været tvunget til at låne accounts hos venner og åbne for
adgang til Deres IP adresser i firewallen til min serverpark, så jeg
stadig kan accesse min serverpark, hvis jeg ikke er hjemme. Hjemmet kan
jeg ikke bruge som jumpstation længere, da linien ofte har lukket af
for connections udefra.

Jeg har endvidere skrevet til dem at de burde for en god ordens skyld
på deres hjemmeside informere om at de ikke kan garantere at man kan
køre webserver, mailserver mv. på deres linier. Det havde sparet mig
for en masse besvær, telefonsnak og debugging for at placere ansvaret
hos dem i forbindelse med den ustabile linie ind i hytten.

Min anbefaling er derfor at skal du bare kunne surfe, så er
CPH-metronet sikkert udemærket, men skal du sætte en server op eller
bare bruge linien en smule professionelt, så må man se sig om efter
en anden udbyder. Det samme gælder servicen, jeg kan nu se frem til
dobbelt omkostning på mit internet, indtil bindingsperioden er ovre
hos CPH-metronet. Det er sgu ikke i orden!

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 13-07-06 23:17

On 7 Jul 2006 04:00:12 -0700, "Kim Emax" <kimemax@gmail.com> wrote:

> [...]
>SSH ind til serveren og mail ville, hvis jeg satte det op, blive
>forsinket, når man ikke kan få adgang til serveren.

Jeg ved ikke hvilket udstyr CPH-metronet bruger, men jeg har for
nyligt (i denne måned) oplevet et meget lignende problem.

Problemet lignede meget det du beskriver; efter 30 minutters
inaktivitet, var der ingen forbindelse. Efter 3½ time uden
forbindelse, var der pludselig forbindelse i en halv time igen.

Forbindelsen kunne også genetableres af os ved at cleare arp-tabellen
på den router, der terminerer ethernet-grænsesnittet ud mod
ADSL-kunderne.

Problemet er opstået med kunder på Ericssons EDA-DSLAMer. Disse
DSLAMer omskriver ethernet-MAC-adressen på alle pakker og har derfor
en binding mellem den rigtige klients MAC-adresse og deres egen
omskrevne. Denne binding varer åbenbart som default 30 minutter.
Hvis denne binding ikke er i brug i 30 minutter, så timer den ud. Den
kan genetableres indefra, men ikke udefra - meget som man kender det
fra en dynamisk nat-entry.
Den kan kun genetableres ved at en maskine hos kunden generer noget
trafik.

Broadcast-trafik på ethernet-niveau er dog ikke afhængig af denne
binding og derfor kan man stadig sende broadcast-trafik til kundens
maskiner. Det eneste trafik der på denne type forbindelse er gyldig
broadcast-trafik på ethernet-niveau er arp-forespørgsler.
I vores setup er den maskine der terminerer ethernet-grænsesnittet en
cisco-router - her er arp-timeout som default 4 timer. Derfor begyndte
det at virke af sig selv efter totalt 4 timers inaktivitet.

Løsningen var ganske simpelt at sætte arp-timeout ned til en halv time
på de interfaces der terminerer ADSL-kunder.

Jeg ved ikke om du kan bruge denne historie til noget, eller om nogle
teknikere hos CPH-metronet kan.
Hvis du stadig er interesseret, kan du evt. undersøge om nogle af
disse tidsangivelser passer - får du evt. forbindelsen tilbage i ca.
30 minutters tid efter totalt 4 timers afbrydelse? Prøv evt. med andre
værdier her.
Kan du evt. få opsnuset hvilken type DSLAM CPH-metronet benytter?

/Jarlskov

Fra : Kim Emax

Dato : 14-07-06 10:49

Lasse Jarlskov skrev:

> [...]
>
> Forbindelsen kunne også genetableres af os ved at cleare arp-tabellen
> på den router, der terminerer ethernet-grænsesnittet ud mod

Lyder som samme problem jeg havde med en Cisco677, reboot var det
eneste, der hjalp.

> [...]
> på de interfaces der terminerer ADSL-kunder.
>

> Jeg ved ikke om du kan bruge denne historie til noget, eller om nogle

Jeg vil prøve at smide din posting til dem, så må vi se om det
hjælper noget.

> [...]
> disse tidsangivelser passer - får du evt. forbindelsen tilbage i ca.
> 30 minutters tid efter totalt 4 timers afbrydelse? Prøv evt. med andre

jeg har sat et script op, der kører i samme interval som den time man
er i, dvs.

kl. 01 med 1 minuts interval
k. 02 med 2 minutters interval
osv

kl. 00.10 svares der ikke længere på ping, kl. 01 kører det som
smurt frem til kl. 06.30, hvor der igen ikke svares på ping en enkelt
gang. dvs. at det lugter af et 5 minutters timeout

Her er et udtræk af loggen:

Fri Jul 14 06:00:01 CEST 2006
Fri Jul 14 06:05:00 CEST 2006
Fri Jul 14 06:10:00 CEST 2006
Fri Jul 14 06:15:00 CEST 2006
Fri Jul 14 06:20:00 CEST 2006
Fri Jul 14 06:25:00 CEST 2006
Fri Jul 14 06:30:12 CEST 2006
1 81.7.149.193 0.343 ms
2 81.7.154.1 0.157 ms
3 192.38.7.75 0.590 ms
4 213.185.31.98 0.950 ms
5 213.185.31.101 0.989 ms
6 *
7 *
8 *
9 *
10 *
11 *
12 *
13 *
14 *
15 *

Fri Jul 14 06:35:00 CEST 2006
Fri Jul 14 06:40:01 CEST 2006
Fri Jul 14 06:45:00 CEST 2006
Fri Jul 14 06:50:01 CEST 2006
Fri Jul 14 06:55:00 CEST 2006
Fri Jul 14 07:00:10 CEST 2006
1 81.7.149.193 0.344 ms
2 81.7.154.1 0.155 ms
3 192.38.7.75 0.581 ms
4 213.185.31.98 0.952 ms
5 213.185.31.101 1.019 ms
6 *
7 *
8 *
9 *
10 *
11 *
12 *
13 *
14 *
15 *

Fri Jul 14 07:05:00 CEST 2006
Fri Jul 14 07:10:00 CEST 2006
Fri Jul 14 07:15:00 CEST 2006
Fri Jul 14 07:20:08 CEST 2006
1 81.7.149.193 0.350 ms
2 81.7.154.1 0.170 ms
3 192.38.7.75 0.554 ms
4 213.185.31.98 0.859 ms
5 213.185.31.101 0.952 ms
6 *
7 *
8 *
9 *
10 *
11 *
12 *
13 *
14 *
15 *

Fri Jul 14 07:25:01 CEST 2006

Når datoen står alene, så er det fordi ping har fået svar, ===
afslutter en trace til 213.185.8.12

Der er mere loginfo her, hvis det har din interesse:
http://emax.dk/~emax/ping.log

> Kan du evt. få opsnuset hvilken type DSLAM CPH-metronet benytter?

Jeg kan jo spørge

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 15-07-06 14:58

On 14 Jul 2006 02:48:46 -0700, "Kim Emax" <kimemax@gmail.com> wrote:

>jeg har sat et script op, der kører i samme interval som den time man
>er i, dvs.
>
>kl. 01 med 1 minuts interval
>k. 02 med 2 minutters interval
>osv

Ud fra din log ser det ud til at alt foregår i 5-minutters
intervaller:

Har jeg misforstået noget?

/Jarlskov

Fra : Kim Emax

Dato : 19-07-06 01:34

Lasse Jarlskov skrev:

> Ud fra din log ser det ud til at alt foregår i 5-minutters
> intervaller:

> Har jeg misforstået noget?

Lidt. Jeg har indefra sat et script op, der kører det antal
minutter, som timen er. Udefra står et script og pinger home.emax.dk,
som er serveren hjemme.

/Kim Emax

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 19-07-06 13:34

On 18 Jul 2006 17:34:14 -0700, "Kim Emax" <kimemax@gmail.com> wrote:

> Lidt. Jeg har indefra sat et script op, der kører det antal
>minutter, som timen er. Udefra står et script og pinger home.emax.dk,
>som er serveren hjemme.

De to vil "forstyrre" hinanden.
Hvis du forsøger at finde et problem som opstår ved inaktivitet, så
vil du formentlig ikke finde noget, da ping-pakker også er en form for
aktivitet.

Hvis du har begge disse kørende og stadig ser udfald, så vil jeg gætte
på at problemet ikke er relateret til inaktivitet. - I hvert fald ikke
hvis "aktivitet" er defineret som ethernet-pakker.

Det problem jeg har beskrevet opstår på Ethernet-niveau og ikke i så
lidt som 5-minutters intervaller. Det er altså ikke dét problem du
oplever.

/Jarlskov

Fra : Kim Emax

Dato : 19-07-06 20:53

Lasse Jarlskov skrev:

> De to vil "forstyrre" hinanden.
> Hvis du forsøger at finde et problem som opstår ved inaktivitet, så
> vil du formentlig ikke finde noget, da ping-pakker også er en form for
> aktivitet.

Jeps, men der pinges udefra ind til min CPH-metronet linie, _der_
opstår problemet fra tid til anden, der routes ikke videre til min IP,
men stoppes hoppet før. Opstår dette problem og jeg beder min nabo
gå på nettet via min linie, så er der straks adgang udefra igen.

Der er _aldrig_ problemer indefra og ud, derfor er det nok ikke så
mange af CPH-metronets kunder, der oplever problemet, da der sikkert
ikke er mange, der har en server stående.

> Hvis du har begge disse kørende og stadig ser udfald, så vil jeg gætte
> på at problemet ikke er relateret til inaktivitet. - I hvert fald ikke
> hvis "aktivitet" er defineret som ethernet-pakker.

Udfaldet kommer først, når der er mere end 5 minutter mellem http
request scriptet indefra og ud.

> Det problem jeg har beskrevet opstår på Ethernet-niveau og ikke i så
> lidt som 5-minutters intervaller. Det er altså ikke dét problem du
> oplever.

medmindre, der er en lav timeout?

Anyway, jeg har prøvet at sætte 3 forskellige PCere/servere på
direkte på modemet for at kunne udelukke at det er et lokalt problem.
Problemet var det samme på alle tre opsætninger. Og CPH kræver
forsat at man skal betale selvom de ikke leverer den bestilte vare

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 21-07-06 10:21

Kim Emax skrev:

> Jeg har sat et ping script op på en ekstern server, der pinger hjemmet
> hvert 5. minut og logger dette. Kan den ikke komme i kontakt med
> serveren laver den en trace og den viser at den stopper hoppet før min
> [...]

Lidt statistik: I går var der mellem kl. 05.00, hvor ustabiliteten
begynder og frem til midnat 76 gange, hvor linien pingforespørgslerne
ikke fik svar, det er 33% procent! (228/76) af tiden, der ikke gives
svar.

Der kører som nævnt andetsteds i tråden et script indefra, der
sender http request ud af huset hvert minut mellem kl.1 og 2, hvert
andet minut mellem 2 og 3 osv), kørte dette script ikke havde
statistikken set endnu værre ud!

--
Take Care
Kim Emax

Fra : baggaardspuma@gmail.~

Dato : 22-07-06 21:51

Hej alle

Jeg er blevet interesseret i CPH-metronet, men ville lige google dem
lidt for at høre om, hvad folk generelt synes om dem? Jeg kan forstå
at Kim Emax har nogle problemer med connection downtime, og det er jo
mildest talt ufedt hvis man har en server stående.

Jeg har selv en server stående som jeg gerne vil 24/7 på nettet, så
jeg vill blot høre om der er andre udover Kim Emax, som har en fast
server stående på en CPH-metronet forbindelse og om der har været
evt. lignende problemer eller om kører upåklageligt?

Lige nu er jeg lidt varsom med at bestille en forbindelse hos
CPH-metronet - hvem gider have en forbindelse der ikke virker ~100%?
Mon Kim Emax' problemer er enestående og der så sidder et stort
stilsigende fleretal derude et sted med forbindelsr der virker fint.

Håber at høre fra jer.

Venlig hilsen,
Peter

Fra : Frans Meyer

Dato : 25-07-06 13:06

<baggaardspuma@gmail.com> skrev i en meddelelse

Mon Kim Emax' problemer er enestående og der så sidder et stort
stilsigende fleretal derude et sted med forbindelsr der virker fint.

Jeg har samme problem. Og det på 2 forskellige adr. og dermed 2 forskellige
centraler.

Eller havde - for lige nu, svare den - hvor jeg ved at der ikke er trafik
indefra og ud.... så måske er det løst...

Jeg vil overvåge det de næste dage, har senest tjekket det i sidste uge, og
der var det problemet der stadig - men jeg har også været i email dialog med
CPH-M supporten der ville kigge nærmere på det. Så måske....

vh
Frans

Fra : baggaardspuma@gmail.~

Dato : 25-07-06 14:00

Hej Frans,

Hold os gerne opdateret omkring situationen. Det ville jo være dejligt
hvis problemet var løst - så er det vel ikke så meget andet at
betænke sig om ved at skifte alt linje fra TDC

Venlig hilsen,
Peter

Fra : Kim Emax

Dato : 04-08-06 12:54

ikke har mulighed for at bruge linien på den måde, som jeg har
opgivet ved bestilling (at stille en server op), så nu har jeg i
stedet bestilt fullrate, til levering i starten af September.

--
Take Care
Kim Emax