mangler rå-kobber?
Fra : nikolaj

Dato : 05-07-06 17:09

Hej NG.
Jeg har forsøgt at oprette en bredbåndsforbindelse hos Cybercity (CC) til
mit nybyggede hus uden at oprette telefonlinie samtidig. I første omgang fik
jeg at vide at det var ok og tilsendt kontrakt mv, men senere undslår CC sig
med at der mangler rå-kobber til min forbindelse. Jeg er derfor åbenbart
nødt til at oprette en telefonforbindelse el bærelinje som naturligvis
koster et abonnement. Jeg har på fornemmelsen at det er et "kunst-teknisk"
svar idet jeg har svært ved at se at et helt nyudlagt kabel fysisk mangler
kobber. Mon ikke nærmere det er et spg om CC egen kapacitet på deres
centraler??
Nå det korte af det lange, jeg kan se at andre udbydere dækker sig ind under
samme frase, bl.a. www.energiranderstele.dk som ellers ser ud til at kunne
levere en ordentlig forbindelse.
Hvordan kan jeg løse mit problem uden at oprette en telefonlinie også?
Mvh Nikolaj

Fra : Mogens Jørgensen - w~

Dato : 05-07-06 17:58

On Wed, 5 Jul 2006 18:08:33 +0200, "nikolaj" <nfg@dadlnet.dk> wrote:

> [...]
>levere en ordentlig forbindelse.
>Hvordan kan jeg løse mit problem uden at oprette en telefonlinie også?

Hej Nikolaj

Der findes kun et alternativ, det er trådløst net.

Energi Randers Tele kører på TDCs net, men har via deres net
leverandør eget udstyr på TDCs centraler, du vil derfor via dem og
andre også skulle have dette abonnement.
Mogens Jørgensen
Easy Webhost - http://www.easywebhost.org/

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 05-07-06 20:35

> Energi Randers Tele kører på TDCs net, men har via deres net
> leverandør eget udstyr på TDCs centraler, du vil derfor via dem og
> andre også skulle have dette abonnement.

Sludder og vrøvl, der er _ikke_ krav om fastnet ved ADSL gennem Energi
Randers Tele hvis man bor i Randers eller Hobro og vælger 512/512,
1024/1024 eller 2300/2300

--
Michael

Fra : nikolaj

Dato : 05-07-06 21:05

> Sludder og vrøvl, der er _ikke_ krav om fastnet ved ADSL gennem Energi
> Randers Tele hvis man bor i Randers eller Hobro og vælger 512/512,
> 1024/1024 eller 2300/2300

Og dog; https://www.energiranderstele.dk/tilmelding.asp klik på "Læs
aftale"
1.2 Det er en forudsætning for abonnementsaftalen, at kunden har en aktiv
KOBBERforbindelse (bærelinie) og er bosiddende i Danmark.
nikolaj

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 05-07-06 22:24

> [...]
> 1.2 Det er en forudsætning for abonnementsaftalen, at kunden har en aktiv
> KOBBERforbindelse (bærelinie) og er bosiddende i Danmark.

Der skal være en ledning ind til huset (den vil du så måske skulle
bekoste når det er nybyggeri?), det betyder i denne forbindelse ikke der
er krav om fastnet

--
Michael

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-07-06 22:31

=?ISO-8859-1?Q?Michael_Kjærsgård?= <mk@vindenand.dk> writes:

>Der skal være en ledning ind til huset (den vil du så måske skulle
>bekoste når det er nybyggeri?), det betyder i denne forbindelse ikke der
>er krav om fastnet

Der skal også være et kobberpar mellem adressen og centralen. Det
er ikke sikkert, at der findes sådan en, når reservationer og den
slags tages i betragtning.

Men ved at bestille et fastnet-abonnement eller en bærelinje, kan
man "tvinge" et kobberpar ud af TDC. Mod, naturligvis, at de får
den månedlige betaling.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lars Jensen

Dato : 06-07-06 21:47

Michael Kjærsgård skrev:

> Der skal være en ledning ind til huset (den vil du så måske skulle
> bekoste når det er nybyggeri?), det betyder i denne forbindelse ikke der
> er krav om fastnet

Det er jo ellers det som CyberCity har fortalt Nikolaj... han har en
linie ind i sit nybyggeri, bare ikke rå kobber/kobber...

Lars B

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 05-07-06 17:55

> Mon ikke nærmere det er et spg om CC egen kapacitet på deres
> centraler??

Det er givetvis fordi CC ikke har eget udstyr på centralen

> Hvordan kan jeg løse mit problem uden at oprette en telefonlinie også?

Oprette en såkaldt bærelinie/basislinie, koster svjh. 40 kr./mnd. og en
halv arm i oprettelse
Alternativt undersøg om andre leverandører (f.eks. Tele2 el. lign.) har
eget udstyr på centralen

--
Michael

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-07-06 22:33

"nikolaj" <nfg@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har på fornemmelsen at det er et "kunst-teknisk" svar idet jeg har
> svært ved at se at et helt nyudlagt kabel fysisk mangler kobber.

Der skal være frit kobber hele vejen til centralen, ikke kun i stikket i
kontoret.
Hvis det er et nybyggeri der er "knop-skudt" på et andet kvarter eller
bydel, så kan kablet fra den bydel til centralen snildt være fuldt.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : news.tele.dk

Dato : 12-07-06 22:36

> [...]
> kunne levere en ordentlig forbindelse.
> Hvordan kan jeg løse mit problem uden at oprette en telefonlinie også?

Grunden er at der er forsyningspligt på en telefonlinie men desværre for dig
ikke på en bærelinie. Så hvis der er lidt småt med pladsen på vej fra dig
til centralen så reserveres de frie linier til telefoni. Der ville ellers
kunne ske det, at de måtte grave et kabel ned til en milion, for at du skal
have en bærelinie til 40,- om måneden. Det kan de fleste vel se den dårlige
forretning i.

mvh
bsv

Fra : Easy Webhost - www.e~

Dato : 15-07-06 10:01

On Wed, 12 Jul 2006 23:35:47 +0200, "news.tele.dk" <rode@jensine.dk>
wrote:

> [...]
>have en bærelinie til 40,- om måneden. Det kan de fleste vel se den dårlige

I realiteten er det jo fløjtende ligegyldigt, om det er en
telefonlinie eller bærelinie, som er formålet. Vi snakker her om en
kobberledning.

TDC burde sgu være forpligtet til at lægge kabler ud til kunden, når
det er dem som ejer nettet og dermed også har forsyningspligt burde
denne også gælde på en bærelinie.

Det er politikerne, der ikke formår at brygge et lovforslag sammen,
havde de gjort det rigtigt fra starten, havde der stået kobberlinie og
ikke hvilket produkt der kunne køre på denne og dermed var man ude
over TDC's underlige krumspring.

Og bsv, du har den forkert hat på når du bruger argumentet "....Der
ville ellers kunne ske det, at de måtte grave et kabel ned til en
milion, for at du skal have en bærelinie til 40,- om måneden. Det kan
de fleste vel se den dårlige forretning i."

TDC tjener i forvejen mange penge, så fordi der skete en lille
regulering, som gik dem imod ville de sikkert ikke gå konkurs af.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-07-06 10:31

On 2006-07-15, Easy Webhost - www.easywebhost.org <xxxxxxeasywebhost.org@yyyyeasywebhost.org> wrote:

> TDC burde sgu være forpligtet til at lægge kabler ud til kunden, når
> det er dem som ejer nettet og dermed også har forsyningspligt burde
> denne også gælde på en bærelinie.

Hvorfor det? Det står enhver frit for at grave kobber ned.

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-06 12:19

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Hvorfor det? Det står enhver frit for at grave kobber ned.

Det står også enhver frit for at klippe julehjerter.

--
Bertel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-07-06 12:25

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> skrev 2006-07-15:

> Hvorfor det? Det står enhver frit for at grave kobber ned.

Præcis. I realiteten er det dog nok fiber der bliver gravet ned og det sker,
men ikke af tdc lader det til.

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-07-06 17:54

On 15 Jul 2006 11:24:37 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> I realiteten er det dog nok fiber der bliver gravet ned og det sker,
> men ikke af tdc lader det til.

Ork jo. De taler bare ikke så meget og så højt om det, som nogen af de
andre, der graver.

De har i årevis trukket fiberrør ind til alle nybygninger (sammen med
den telefonlinie de *skal* levere). Et stykke tid har de også trukket
fiberen.

-A

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-07-06 18:30

> Ork jo. De taler bare ikke så meget og så højt om det, som nogen af de
> andre, der graver.

Interessant. De andre har travlt; det har jeg set. Jeg har bare ikke
hørt/set/læst noget om TDC. Andet end at de formår at presse mere og mere ud
af kobberlinier. Jeg formodede at de havde fiber til knudepunkter og så
satesede på at kobberet kunne levere varen det sidste stykke.

> De har i årevis trukket fiberrør ind til alle nybygninger (sammen med
> den telefonlinie de *skal* levere). Et stykke tid har de også trukket
> fiberen.

Det lyder fornuftigt set fra deres side.

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-07-06 20:18

On 15 Jul 2006 17:30:25 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> De andre har travlt; det har jeg set. Jeg har bare ikke hørt/set/læst
> noget om TDC. Andet end at de formår at presse mere og mere ud af
> kobberlinier.

Jamen, det er da klart, og hvorfor skulle de ikke det?

Vi så det samme, da ADSL kom, og TDC havde travlt med at fortælle, at
det var der ingen, der havde brug for, og man kunne bare bruge deres
ISDN (som de tjente gode penge på). Det var det samme, da firmaerne
skiftede fra frame relay til MPLS. Der sagde TDC også i lang tid, at
MPLS var nyt, usikkert og unødvendigt ift. frame relay (som de tjente
gode penge på). TDC sagde det samme om IP-telefoni til firmaerne i et
par år (men de tjente jo også gode penge på analoge systemer), og de
har sagt det i årevis om IP-telefoni til private (men de tjener jo
også gode penge på analog telefoni).

Jeg synes, der er et ret klart mønster i ovenstående: Når TDC, mener
at tiden er moden, så 'trykker de på knappen' og starter maskineriet,
som de har klargjort længe inden... Og inden for en overskuelig tid,
sidder de fuldstændig på markedet.

Det, der ser ud til at være lidt anderledes denne gang, er, at der
faktisk også er *andre*, der investerer i den fysiske infrastruktur på
last mile (og ikke bare det, der kører oven på den). Det tror jeg, har
overrasket dem.

Og jeg tror, det er derfor, de denne gang i kritikken går ret direkte
og ret hårdt efter konkurrenterne og ikke bare kalder teknologien for
umoden eller unødvendig.

> Jeg formodede at de havde fiber til knudepunkter og så satesede på
> at kobberet kunne levere varen det sidste stykke.

TDC har titusinder af kilometer fiber i Danmark. Det er temmelig mange
'knudpunkter', og der er ingen andre udbydere, der er bare i nærheden.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-07-06 20:49

> [...]
> at tiden er moden, så 'trykker de på knappen' og starter maskineriet,
> som de har klargjort længe inden... Og inden for en overskuelig tid,

Ja det har jeg også set et par gange. Jeg syntes bare ikke jeg havde set dem
gøre klar til FTH som andre aktører gør (eller gør opmærksom på de gør).

Men det vil jeg da se frem til

Thomas

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-07-06 21:08

Thomas S. Iversen wrote:

> Ja det har jeg også set et par gange. Jeg syntes bare ikke jeg
> havde set dem gøre klar til FTH som andre aktører gør (eller gør
> opmærksom på de gør).

Jeg kom til at tænke på TDC Bolignet
http://privat.tdc.dk/internet/bolignet/
men det produkt har TDC åbenbart indstillet markedsføringen af...

--
Jesper Lund

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-06 11:24

<xxxxxxeasywebhost.org@yyyyeasywebhost.org> skrev i en meddelelse
> TDC burde sgu være forpligtet til at lægge kabler ud til kunden, når
> det er dem som ejer nettet og dermed også har forsyningspligt burde
> denne også gælde på en bærelinie.

Det kan din politiker lave om på...

> [...]
> havde de gjort det rigtigt fra starten, havde der stået kobberlinie og
> ikke hvilket produkt der kunne køre på denne og dermed var man ude

Loven snakker specifikt om tjenester, og der sigtes på at gøre den mere
teknologi-neutral.
Hvis der stod kobberlinje, så ville det jo være galt om 10 år, når alle vil
have fiber

> TDC tjener i forvejen mange penge, så fordi der skete en lille
> regulering, som gik dem imod ville de sikkert ikke gå konkurs af.

Nu kan man ikke ved lovgivning brandbeskatte enkelt-personer/firmaer, så det
argument fungerer ikke i den virkelige verden.