Medielicens er bare super!
Fra : charbax@gmail.com

Dato : 12-06-06 07:00

I Frankrig og i Sverige diskuttere nogle politikkere om at legalisere
"pirateri" af Musik, Film, tekst og alt muligt andet kunst.

Jeg mener at Public Service afgiften betalt igennem Internet Udbyderen,
skal kombineres med en Global Licens afgift.

1. Med public service licensen betaler man så DR soerger for at
digitalisere og opbevare den danske kulturarv. Det inkludere
digitalisering af aktuelt DR tv indhold, samt hele deres arkiv. Men det
skal inkludere også digitalisering af Danske Film igennem den danske
Film Institut, og med bibliotekerne skal det inkludere digitalisering
af alle boeger, film og andet indhold fra bibliotekerne. Det skal også
inkludere realisering af den virtuelle universitet, hvor alle
forelaesninger bliver filmet og lagt på nettet.

2. Den Globale Licens er til at give lov til at downloade og uploade
enhver copyrightet kunstvaerk uden at spoerge om lov til
rettighedshaveren. En software som brugere kan installere frivilligt,
rapportere hvilken filer bliver brugt af brugerne, dermed kan licensen
redistribueres retfaerdigt til kunstnerne og ophavsrettighedshaverne
til enhver værk.

Begge disse licenser skal betales i forhold til personens formue,
ifoelge sidste selvangivelse. Fattige skal ikke betale mere end 50kr
per licens i ekstra afgift igennem internet udbyderen, mens rige
danskere skal betale op til 100kr per maanede per licens. Dermed vil et
land som danmark samle over 100 millioner kr per maanede til Public
Service og over 100 millioner kroner til de producerende og
ophavsretlige Kunsterne.

3. Oven i Licenserne, skal hver dansker have adgang til en personligt
kunst klient software, som giver personaliseret andbefalinger, sætter
kunsterne i direkte kontakt med fans, og tillader peer-to-peer mikro
investeringer af danskerne i deres favorit kunstnere og favorit public
service indhold.

Dette licens system er noedvendigt hvis Danmark skal have en positiv
fremtid for den digitale kulturarv og et bedre udbud af nye
kunstneriske produktioner. Det er noedvendigt med disse licenser hvis
ikke Danmark vil lade iTunes eller Foetex være ansvarlig for
opbevaringen af den danske kulturarv og dirigent for fremtidens danske
kunstnerisk udtryk.

Jeg kan kontaktes charbax snable-a charbax.com

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-06-06 07:00

charbax@gmail.com skriver:

Hvad har det lige med internetudbydere at gøre ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : charbax@gmail.com

Dato : 12-06-06 08:01

Jeg kunne ikke rigtig se aktivitet i de andre grupper..

Og Licenserne mener jeg skal betales igennem regningen med internet
udbyderne..

Lovens skal simpelthend tilfoeje afgift paa ISP regningen.

Istedet for aarlig betaling af Medielicensen burde det vaerre 50-100kr
per maanede igennem ISP.

Man skal kunne soege dispensation for at betale licensen hvis internet
forbindelse er til server brug kun og ikke client.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-06-06 08:03

charbax@gmail.com skriver:

> Jeg kunne ikke rigtig se aktivitet i de andre grupper..

Og ?

Du skal over i grupper omhandlende medier.
Kig på usenet.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-06-06 08:35

charbax@gmail.com writes:

> [...]
>per licens i ekstra afgift igennem internet udbyderen, mens rige
>danskere skal betale op til 100kr per maanede per licens.

Det bør vel være omvendt?

Arbejdsløse har mest tid til at bruge Internet og dine gratis film
m.v., så de bør da betale mindst det 10-dobbelte... de arbejdende
danskere har jo ikke tid til at udnytte mulighederne.

>Dermed vil et land som danmark samle over 100 millioner kr per maanede
>til Public Service og over 100 millioner kroner til de producerende og
>ophavsretlige Kunsterne.

Musikbranchen alene omsætter for 6-700 millioner om året, så dit
forslag er kun lige til øllet til den danske branche. Du skal nok
gange din afgift med 25 eller 50, hvis det skal være realistisk og
kunne finansiere alle dine netfilm fra universiteter m.v.

Mvh.
   Klaus.

Fra : charbax@gmail.com

Dato : 12-06-06 09:04

Klaus Ellegaard wrote:

> Musikbranchen alene omsætter for 6-700 millioner om året

Der lad os sige 1 million internet forbindelser i Danmark, hver betaler
100kr om maaneder, det giver 1,2 milliarder om aaret.

Man kan saa vaelge at financiere kunsterne direkte istedet for de
mellemled der plejer at tage 90% af musik-industriens omsaetning.
Dermed har man mange flere penge end man havde foer til at financiere
kunstnernes produktioner i Danmark.. til Film, Musik og alt andet form
for kunst.

Oven i Licensen skal systemmet lade danskerne blive mikro-investorer i
deres ynglings kunstneres projekter.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-06-06 09:10

charbax@gmail.com writes:

> [...]

>Man kan saa vaelge at financiere kunsterne direkte istedet for de
>mellemled der plejer at tage 90% af musik-industriens omsaetning.

Hvordan foreslår du, at Danmark skal kunne ændre Berner-konventionen?

Du skal have de udenlandske (eller i hvert fald hele EU) med på vognen,
før det kan lade sig gøre. Danmark har jo tiltrådt Berner-konventionen
og dermed også accepteret de internationale regler for ophavsret. Dem
laver man ikke om på fra dag til dag - det vil nok tage mindst 10 år.

>Dermed har man mange flere penge end man havde foer til at financiere
>kunstnernes produktioner i Danmark.. til Film, Musik og alt andet form
>for kunst.

Men igen - som verden er nu, og man giver alting frit - må man vel
også tage udgangspunkt i, at en gennemsnitsdansker henter måske 100
stykker musik og 10 film om måneden. Med en stykpris på 10 hhv. 50
kroner skal licensen op på mindst 1500 kr om måneden til de to ting
alene. Med bøger og udgifter til digitaliseringer er 5000 kr nok en
del mere realistisk.

>Oven i Licensen skal systemmet lade danskerne blive mikro-investorer i
>deres ynglings kunstneres projekter.

Det kan blive interessant om 10-20 år, når du har fået lavet en
københavnerkonvention til erstatning for den nuværende ophavsret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-06-06 08:24

charbax@gmail.com wrote:

> Man kan saa vaelge at financiere kunsterne direkte istedet for de
> mellemled der plejer at tage 90% af musik-industriens omsaetning.

Fra KODA's hjemmeside http://korturl.dk/p6pHE :
"Hvor kommer de penge fra, der betaler KODA's drift?
Udgifterne til KODA's drift dækkes via musikindtægterne. KODA's
administrationsudgift er på ca. 11 pct. Det er en af de laveste i
verden, når man sammenligner med KODA's søsterselskaber i andre lande."

Tror du til at bytte om på hvem der får de 90% ;)

--
Don't waste space

Fra : Benny Amorsen

Dato : 13-06-06 11:20

> [...]
TC> med KODA's søsterselskaber i andre lande."

TC> Tror du til at bytte om på hvem der får de 90% ;)

Nu er KODA jo ikke ligefrem den eneste, der skal have penge, når man
køber en CD. De har heller ikke en online-shop, hvor man direkte kan
købe deres medlemmers musik. (Det ville ellers være oplagt at lave.)

/Benny

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-06-06 11:28

Benny Amorsen wrote:

> Nu er KODA jo ikke ligefrem den eneste, der skal have penge, når man
> køber en CD.

Det er helt rigtigt, KODA får ingen af de penge du betaler for en (musik-)CD.

KODA opkræver og fordeler de afgifter der kommer ind, for offentlig
fremførelse af værker. F.eks radio, tv, koncerter, radioen hos frisøren,
ventemusiken i telefonkøen...

Min kommentar gik på postulatet om at kunstnerne får under 10%; I KODA's
tilfælde bliver 89% af indtægterne udbetalt til kunstnerne.

Blankbåndsafgifter håndteres af copy-dan.

--
Don't waste space

Fra : charbax@gmail.com

Dato : 13-06-06 05:18

Klaus Ellegaard wrote:
> er 5000 kr nok en del mere realistisk.

hehe.. Mener du serioest hver dansker skal betale 5000kr om maaneden
for at financiere:

1. Digitalisering af kulturarven
2. Kunstnerne
3. Produktion

DVS. du mener at Danmark skal betale 5mio x 5000kr = 25 milliarder kr
DVS. 300 milliarder kroner om aaret kun til forbrug af Kunst?

hehe.. Det bliver sku da verdensklasse produktionner som saa bliver
lavet i Danmark, paa hoejde med 10x Hollywood's omsaetning..
Danmarkollywood kommer vi til at hedde.

> Danmark har jo tiltrådt Berner-konventionen
> og dermed også accepteret de internationale
> regler for ophavsret. Dem laver man ikke om
> på fra dag til dag - det vil nok tage mindst 10 år.

Ligesom at regeringen kan indfoere en Medielicens Lov fra den ene dag
til den anden, saa kan man ogsaa indfoere en Global Licens lov som bare
er ligenene med Privat Kopi retten som allerede findtes som afgift paa
DVDer, CDer, Kassette baand, TV, Radio, mp3 afspillere.. Nu skal
afgiften bare ogsaa vaerre paa internet forbindelsen og betales igennem
Internet Udbyderen. Ligesom alle afgift og licenser paa DVD/TV/Kassette
baand, skal man saa omfordele de penge til kunsterne.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-06-06 05:38

charbax@gmail.com writes:

>hehe.. Mener du serioest hver dansker skal betale 5000kr om maaneden
>for at financiere:

>1. Digitalisering af kulturarven

Bibcast er et meget lille digitaliserings- og broadcasting-projekt
i biblioteksregi. Dette lille projekt koster 2 millioner kroner,
og det er ikke ret meget, de får digitaliseret for de penge.

>2. Kunstnerne

Du snakker jo om, at der skal være fri adgang til alle kunstværker.
Derfor er det vel rimeligt nok at antage, at folk vil bruge denne
adgang meget mere, end de i dag køber kunst.

>DVS. du mener at Danmark skal betale 5mio x 5000kr - 25 milliarder kr
>DVS. 300 milliarder kroner om aaret kun til forbrug af Kunst?

Du skal have det internationale samfund til at acceptere, at
alle danskerne bliver piratkopister. Det vil nok være meget
billigt sluppet at give kunsterne 100 gange det, de i dag får
af betalinger fra Danmark. For musik alene er det i omegnen af
75 milliarder kroner om året.

>Ligesom at regeringen kan indfoere en Medielicens Lov fra den ene dag
>til den anden, saa kan man ogsaa indfoere en Global Licens lov

Du mener seriøst, at den danske regering bestemmer over hele
verdenssamfundet? At den danske regering kan sætte internationale
konventioner ud af spil fra den ene dag til den anden?

Først og fremmest vil Danmark få en sag på nakken ved EF-
Domstolen. Og hvis det ikke går hurtigt nok, vil der komme
en handelskrig mellem Danmark (læs: EU) og USA. Det vil
skabe en ekstremt høj inflation, og folk vil på sigt slet
ikke have råd til at købe en pc, de kan udnytte deres nye
titel som piratkopist med.

Mvh.
   Klaus.

Fra : charbax@gmail.com

Dato : 13-06-06 05:47

Klaus Ellegaard wrote:
> må man vel også tage udgangspunkt i, at en
> gennemsnitsdansker henter måske 100 stykker
> musik og 10 film om måneden. Med en stykpris
> på 10 hhv. 50 kroner skal licensen op på mindst
> 1500 kr om måneden til de to ting alene.

Folk koeber ikke i gennemsnit for 1500kr Musik og Film om måneden. Det
goer de for måske et par hundred max i gennemsnit per dansker.

Under 10% af omsaetningen paa Musik og Film industrien bliver
overhovedet nogensinde set eller roert af Kunstnerne som skaber
Musikken og Filmene. De resterende 90% går til Marketing industrierne,
Distributions Industrierne, Produktions Industrierne, Investorerne,
Skatterog andre mellemleds Industrier som har overhovedet ingenting at
goere med Kunstvaerket.

Det er ingen brud på Bernerkonventionen for Danmark at sige en stopper
for den urimeligt Musik og Film industri, som fordeler omsaetningen og
dermed fortjenesten til alle mulige mellemled som ikke skal have
garanteret post i Kunst industrien. For Kunst er ikke et kommercielt
vare, derfor kan man ikke behandle kunstvaerkerne som varer, og dermed
skal flere mellemled finde sig et andet Marked at generere deres
omsaetninger, betale skat og proeve at have fortjenester. Jeg er sikker
på folkets mening er denne.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-06-06 06:33

charbax@gmail.com writes:

> [...]
>for den urimeligt Musik og Film industri, som fordeler omsaetningen og
>dermed fortjenesten til alle mulige mellemled som ikke skal have

Jo, for i forhold til Bernerkonventionen er det musik- og film-
industrien, der er kunstneren i de enkelte tilfælde. Det er helt
i tråd med de kontrakter, kunstnerne har underskrevet med deres
selskaber.

Mvh.
   Klaus.

Fra : charbax@gmail.com

Dato : 13-06-06 06:04

Klaus Ellegaard wrote:
> For musik alene er det i omegnen af 75 milliarder kroner om året.

Jeg tror ikke Danskere bruger overhovedet i naerheden af 75 milliarder
paa musik hver aar. Vi snakker om alt koeb af CD, iTunes og betalinger
igennem TV/Radio licens og nu ogsaa Medielicens. Jeg ved ikke hvad jeg
skal soege for at finde tallene paa Google, men jeg vil gaette
Danskernes forbrug af internationalt Musik ialt per aar ikke
overskrider faa Milliarder kr.

> Bibcast er et meget lille digitaliserings- og broadcasting-projekt
> i biblioteksregi. Dette lille projekt koster 2 millioner kroner,
> og det er ikke ret meget, de får digitaliseret for de penge.

Jeg mener Bibcast skal sammarbejde med DR om digitaliseringen af
Danmarks kulturarv. Samt Universiteterne og de andre institutionner som
Museer osv hvis opgave er at opbevare kulturen og give adgang til den
til alle Danmarkerne.

Jeg kan som 23 aarig studerende, digitalisere flere timers video i high
definition paa mine video-blogs paa http://video-blog.eu , jeg siger
ikke digitalisering af analogt opbevaret arkiver er billigt, men hyrer
man et par hundred unge som mig, vil man nok kunne digitalisere alle af
Danmarks Film, TV, Musik, Bog osv. arkiver paa et aar eller to..

> Du skal have det internationale samfund til at acceptere, at
> alle danskerne bliver piratkopister.

Det handler om at opfatte internettet som en direkte forbindelse til
Statens Kultur Arkiver fra hjemmet. Det er et stort Mediatek som staten
er ansvarlig for at alt indholdet er der og alle har lige adgang til
det.

Kunst er ikke et Vare, det er blevet bestemt i UNESCO, blandt andet var
Franskmaendene fremme med den ide som alle er enige om.

Sverige og Frankrig diskuttere serioest blandt polittikerne og det
ligger hoejest paa emnerne som bliver diskutteret paa internet forums,
nemlig ophevsretten paa nettet. reglerne for dette i forbindelse med
internettet er overhovedet ikke fastsat i nogen land i verden.
Bredbaand, Mp3, DivX osv er opfindelser og samfundets udvikling fra de
sidste faa aar. Jeg regner med at nogle lande i EU vil vaerre verdens
foerende i at diskuttere politisk og faktisk lovgive paa omraaet, og
derefter vil alle de andre lande naturligt foelge med, og til sidst vil
det blive indskrevet i international lov enheder som EU og FN.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-06-06 06:42

charbax@gmail.com writes:

> [...]
>skal soege for at finde tallene paa Google, men jeg vil gaette
>Danskernes forbrug af internationalt Musik ialt per aar ikke

Forrige år var det knap 700 millioner. 100 gange 700 millioner er
70 milliarder (og så lidt pristalsregulering). Tada.

> [...]
>man et par hundred unge som mig, vil man nok kunne digitalisere alle af
>Danmarks Film, TV, Musik, Bog osv. arkiver paa et aar eller to..

Jeg tror, det bliver svært at finde 200 båndmaskiner hos DR, der
bare lige kan tages ud af produktionen i et par år. Samtidig er
DR nok ikke interesseret i at have ukyndige til at håndtere deres
arkiver. Så du skal nok budgettere med 200 unge + 200 teknikere +
200 kontorpladser i DR-Byen.

Over et par år - og med den tilhørende SAN-infrastruktur - bliver
det nok let til rigtig mange milliarder kroner. Der kommer nok også
til at gå 2-3 år, før DR kan skrabe 200 kvalificerede teknikere
sammen.

> [...]
>Statens Kultur Arkiver fra hjemmet. Det er et stort Mediatek som staten
>er ansvarlig for at alt indholdet er der og alle har lige adgang til

Hvis man kan vælge at bruge 10 milliarder på et Mediatek eller 10
milliarder på sundhed, uddannelse og infrastruktur... gad vide hvor
befolkningen så helst ser dem anvendt?

Bevares, jeg er sikker på, at den nye medielicens netop vil give
Internet et løft. Det vil føre til et større behov for bredbånd, så
folk kan se Dolph og venner. Men det bliver ikke i morgen, og DRs
arkiver ligger fint på de 1" analoge bånd, som de ligger på i dag.

Og så kan man vist ikke spinde mere på den.

Mvh.
   Klaus.

Fra : stig larsen

Dato : 19-06-06 23:53

Gider I ikke godt hoppe ud af dette forum!!
Emnet er fare out.

stig

Fra : Michael

Dato : 19-06-06 23:55

stig larsen skrev:

>Gider I ikke godt hoppe ud af dette forum!!
>Emnet er fare out.

Hvilket forum?
Det her er en nyhedsgruppe

--
LMBC
Jeg udtaler mig ikke på vegne af den norske stat

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-06-06 06:04

Hans header siger Google Groups.
Derfor.