Fullrate erfarringer - update
Fra : Dennis Nicolajsen

Dato : 11-06-06 15:07

Hej...

Her en update / uddybning af mine erfaringer med etablering af
fullrate.

Jeg har bestilt en 10/1 mbit med trådløs router.
(Zyxel Prestige 2602HW-61C)

Fullrate modtog min fuldmagt d. 8/5 og forbindelsen var etableret d.
8/6, så en leveringstid på ca. 4 uger som lovet.
Det meste af tiden var ventetid på TDC.

I mit tilfælde var der ingen portering af hverken telefon eller
internetforbindelse, da jeg ikke havde fastnet tlf. og min
internetforbindelse var/er hos Webspeed.

Udstyret blev tilsendt ca. en uge før etableringstidpunktet.
Kassen indeholder alle nødvendige kabler og en kort vejledning i
tilslutning af grejet. Fint nok.

Hvis man vil have den fulde brugervejledning til routeren kan den
hentes på zyxel's site, eller man kan nøjes med de indbyggede
hjælpesider i routeren.

Som ved stort set alle andre producenter af trådløse routere, leves
den med en default opsætning hvor wireless LAN er enablet, men uden
nogen form for security aktiveret, så det skal man lige fikse, og i
den forbindelse er det nok en god ide lige at hente den føromtalte
brugervejledning.

Ved tilslutning af routeren ville den ikke starte korrekt op, og jeg
kunne ikke få forbindelse med web-interfacet på den, så jeg ringer
selfølgelig til support, og vi finder ud af at den må være defekt, og
at jeg skal have en ny tilsendt. Men da jeg bor stort set rundt om
hjørnet, aftaler vi at jeg kan komme forbi og bytte den.
Så slipper jeg for at vente på Postdanmark.

Det gør jeg så dagen efter, og den kører fint ved tilslutning.
Support medarbejderen ringer kort efter at jeg har fået den op og
køre, han kan se jeg er på.
Hastighed og telefondelen skal han lige sætte op. (Sikkert fordi det
er en ny router med en ny MAC adresse).

Da jeg kommer hjem fra arbejde virker telefonen også, og det hele
spiller. Der ligger også en mail om at nu skulle tlf. virke.

Jeg afprøver (selvfølgelig) lige hastigheden på TDC ftp server,
(ftptest1.tele.dk), som jeg ved kan levere ihvertfald 2,5MB/sec til
mit arbejde.

Her får jeg 740-750 Kb/sec ned og ca 100 kb/sec op.
Det prøver jeg selvfølgelig flere gange med samme resultatat.

Det er lige i underkanten for en 10Mbit linie, og som jeg skrev i mit
svar til en posting lidt længere oppe så vil jeg ringe på mandag og
høre om hvorvidt det er et spørgsmål om opsætning eller dårligt
kobber.

Det var i går lørdag eftermiddag. Senere på aftenen fik jeg pludselig
et lidt større hul igennem. (!)
Jeg hentede lige et iso image fra ftp://mirrors.dotsrc.org/fedora/
og fik 1040Kb / sec. i snit på en 370MB fil
Jeg får også lige omkring 1000KB på tdc's server.
Upload ligger på 100-110 kb/ sec.

Så, enten har der været "klumper" i nettet tidligere eller nok mere
sandsynligt, så er der en support medarbejder hos fullrate der har set
mit indlæg lørdag eftermiddag, og har rettet min forbindelse kort
efter. (Hvis det er tilfældet, er jeg behørigt imponeret:)

Anyway, uanset årsag, så er det kanon, og hastigheden er nok ok når
man medregner det sædvanlige overhead, det er i hvertfald fint nok til
mig.

Hvad angår telefonidelen, virker det også upåklageligt.
Jeg har lige ført en 15min samtale, og der var ingen udfald eller
andre underlige lydproblemer.

Jeg er ikke online gamer, så jeg har ingen erfaringer med hastigheden/
ping tider hvad dette angår.

Summa sumarum:

Jeg er ovenud tilfreds med forløbet fra bestillingen og med det
faktisk leverede. 4-6 ugers ventetid eller mere hvis TDC er
overbebyrdede virker som lang tid, men det er det værd IMHO.

Jeg har en webspeed forbindelse på 4mbit/512kbit til 519.- / md. (hvor
der i øvrigt kræves at man har kabeltv abonement !)
kontra
10/1 mbit med tlf. for 429.- /md.

Jeg har ingen skrubler ved at give min bedste anbefaling af fullrate,
og nej, jeg er ikke på nogen måde i øvrigt forbundet med fullrate, ud
over jeg er kunde.

Det var vist hvad der var at sige om det.
MVH
Dennis.

Fra : Peter T.

Dato : 11-06-06 15:24

Dennis Nicolajsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Her en update / uddybning af mine erfaringer med etablering af
> fullrate.

Glimrende anmeldelse. :)

> Her får jeg 740-750 Kb/sec ned og ca 100 kb/sec op.
> Det prøver jeg selvfølgelig flere gange med samme resultatat.

Nu husker jeg ikke hvilken zyxel-router, fullrate leverer (er det ikke
2302HW, som CC også bruger?). Men du burde kunne se hvilken hastighed din
linie trainer med inde i enten webinterfacet eller i en telnet.

--
Mvh. Peter T.

"Tv-byen er jo bare et nyt christiania, med egne særregler og højt hævet
over staten danmark fordi de jo kun er til for borgerne skyld..."

Fra : Dennis Nicolajsen

Dato : 11-06-06 15:38

On 11 Jun 2006 14:24:18 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

>Nu husker jeg ikke hvilken zyxel-router, fullrate leverer (er det ikke

Det er en 2602HW-61C, hvis man har valgt wlan.

>2302HW, som CC også bruger?). Men du burde kunne se hvilken hastighed din
>linie trainer med inde i enten webinterfacet eller i en telnet.

Den er vist sat til 10 / 1 hvis jeg kigger det rigtige sted.
Men jeg går stærkt ud fra at hastigheden er limiteret andetsteds, da
jeg jo ellers ville have en "tag selv butik".

Men det er også underordnet, idet hastigheden jo nu er OK. :)

MVH
Dennis

Fra : Jens G

Dato : 11-06-06 15:49

On Sun, 11 Jun 2006 16:06:33 +0200, Dennis Nicolajsen <dn@no_spam.dk>
wrote:

>Jeg får også lige omkring 1000KB på tdc's server.
>Upload ligger på 100-110 kb/ sec.

Det er lidt forvirrende med sammenblandingen af små og store bogstaver
i kb angivelserne.

Jeg går ud fra at du mener kilo byte, men at din liniehastighed er
angivet i kilo bit?

Altså, at din line er 10/1 kilo bit, og du måler 1000 kilo bytes ned
og 100-110 kilo bytes op?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Dennis Nicolajsen

Dato : 11-06-06 15:56

Du har ret. Tastefejl.
Jeg håber at det fremgår af konteksten hvad jeg mener.

Liniehastighed i megabit og download / upload hastighed i KiloByte.
Så det er 10MBit ned og 1Mbit op på liniehastighed.
Reelt leveret efter overhead m.v. godt og vel 1000Kilobyte/s ned og
110 kilobyte op.

MVH
Dennis

Fra : Frans Meyer

Dato : 11-06-06 16:11

"Dennis Nicolajsen" <dn@no_spam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej...
>
> Her en update / uddybning af mine erfaringer med etablering af
> fullrate.

Spændende!

Kunne du lave nogle trace?

streamtv.dk
podcast.dr.dk
post.uni2.dk
sip.musimi.dk

vh
Frans

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-06 18:03

> [...]

> Jeg har en webspeed forbindelse på 4mbit/512kbit til 519.- / md. (hvor
> der i øvrigt kræves at man har kabeltv abonement !)

Hvor længe bliver du ved med at betale de 519 om måneden?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Dennis Nicolajsen