trådløst internet til bærbar
Fra : Kim

Dato : 07-06-06 20:04

En bekendt har en rimlig fed bærbar, masser af ram og
cpu og med en indbygget trådløst netkort.

Nu spørger de mig om hvilket abonnement de skal købe
og det har jeg ingen erfaring med, mht priser, stabilitet og dækning.

Kan nogle her venligst komme med nogle link samt gode argumenter
til hvorfor netop denne ISP er god til trådløst ?

På forhånd tak.

Mvh Kim

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 07-06-06 20:19

Kim skrev:

> Kan nogle her venligst komme med nogle link samt gode argumenter
> til hvorfor netop denne ISP er god til trådløst ?

det trådæøse hr jo egentligt ikke noget med udbyderen af gøre. Men flere
udbydere sælger trådløse routere med når man køber en
internetforbindelse gnnem dem.

/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-06 20:30

Kim skriver:

> Nu spørger de mig om hvilket abonnement de skal købe
> og det har jeg ingen erfaring med, mht priser, stabilitet og dækning.

Der er ikke særligt mange steder der findes trådløse netværk. TDC har
(blandt flere) det de kalder "hotspots", men det kræver at man bor i et
område, der er ækket.

> Kan nogle her venligst komme med nogle link samt gode argumenter
> til hvorfor netop denne ISP er god til trådløst ?

Enhver ISP kan laves "trådløs" med en router koblet på netværket.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-06-06 08:14

"Kim" <no@way.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan nogle her venligst komme med nogle link samt gode argumenter
> til hvorfor netop denne ISP er god til trådløst ?

Nu findes der flere forskellige former for "trådløst":
1. Man har sin egen accesspoint, som er forbundet til ISPen med ADSL, ISDN,
ADSL2+, Wimax(x), kabelmodem etc
2. Man bor lige oven på et kommercielt accesspoint (f.eks et af TDCs)
3. Man har trådløs forbindelse fra en box til sin ISP (f.eks via Wimax(x)).
Fra boxen til ens PC kan man så bruge ledning eller et accesspoint som
beskrevet under 1.
4. Man bruger GPRS eller UTMS, som kræver et specielt kort i PCen.

Det trådløse netkort som din bekendte har, passer til løsning 1 og 2 og
delvist til 3, men ikke til 4.
Abonnementerne til løsning 2, 3 og 4 kan bruges flere steder i landet, mens
1 er bundet til ens bolig. Løsning 4 er dyrest men er nok også den mest
mobile.
Lidt om priser kan læses i diskussionen "Hvordan kan man få net her" fra den
21. maj.

Niels Dybdahl