kløe når det er koldt
Fra : Jakob

Dato : 25-08-06 10:38

Hej!

Gennem sommeren har jeg oplevet en generende kløe over store dele af min
krop, hver gang den har været udsat for lave(re) temperaturer. F.eks.
når jeg træder ud af badet efter at have tørret mig, eller hvis jeg har
været ved stranden og kommer op af vandet. Der er ikke noget at se på
huden, men det klør vældigt og går over igen kort tid efter at jeg er
blevet tør og har taget tøj på.

Er der nogen der har et forslag til hvad det kan være, og om jeg kan
få¨noget mod det på apoteket?

--
Jakob

Fra : nana sørensen

Dato : 25-08-06 12:10

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> wrote in message
> [...]
> har taget tøj på.
>
> Er der nogen der har et forslag til hvad det kan være, og om jeg kan

Jeg ved ikke om det kan være det, men en af mine veninder har vandeksem, med
næjagtigt de symptomer du nævner. Det har så intet med temperaturen at gøre,
det er simpelthen vandet i sig selv.

Fra : Jakob

Dato : 25-08-06 13:58

nana sørensen wrote:

> Jeg ved ikke om det kan være det, men en af mine veninder har vandeksem, med
> næjagtigt de symptomer du nævner. Det har så intet med temperaturen at gøre,
> det er simpelthen vandet i sig selv.

Ej, fuck noget rod at have vandeksem :-/ Har dog mest indtryk af at det
har noget med temperaturen at gøre for mit vedkommende. Det klør f.eks.
ikke før jeg står ud af badet og får lidt træk på mig.

--
Jakob

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-08-06 15:03

Jakob skrev:

> Ej, fuck noget rod at have vandeksem :-/ Har dog mest indtryk af at det
> har noget med temperaturen at gøre for mit vedkommende. Det klør f.eks.
> ikke før jeg står ud af badet og får lidt træk på mig.

Der findes en hudlidelse kaldet kulde-urticaria. Men hvis man har den,
så burde der komme et nældelignende udslet. Jeg har ikke umiddelbart
noget clue til hvad det er ... men du kan søge på dermis.net under DOIA.
Det er et hudatlas med en del lærestof indbygget.

Jesper

Fra : nana sørensen

Dato : 25-08-06 15:34

> [...]
> har noget med temperaturen at gøre for mit vedkommende. Det klør f.eks.
> ikke før jeg står ud af badet og får lidt træk på mig.

Det gør det heller ikke på hende. Har du prøvet at smøre dig med fed creme?
Går du i meget varmt bad? Varmt vand udtørrer nemlig huden meget.

Fra : TdK

Dato : 25-08-06 15:19

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har taget tøj på.
>
> Er der nogen der har et forslag til hvad det kan være, og om jeg kan

Jeg har haft det ligesådan. Værst var det når jeg badede ved stranden. Det
var nældefeber for mit vedkommende. Jeg havde det dog kun den ene sæson.

Fra : Jakob

Dato : 25-08-06 16:53

TdK wrote:

> Jeg har haft det ligesådan. Værst var det når jeg badede ved stranden. Det
> var nældefeber for mit vedkommende. Jeg havde det dog kun den ene sæson.

Men hvis det var nældefeber så ville huden blive ret rød, eller?

--
Jakob

Fra : Svante

Dato : 29-08-06 12:01

Jeg oplever tilsvarende om vinteren, specielt på mine lår hvis jeg er ude at
gå hvor det er meget koldt, så jeg bliver koldt "inde under tøjet". Mine lår
klør helt vildt og er stærkt røde, men det forsvinder ret hurtigt når jeg
kommer ind i varmen igen. Det er kun i den situation jeg oplever
"kuldekløe". Men det er meget generende når den er der.

Svante

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 18:10

Hej Jacob

Jeg har prøvet det samme, men mest når sommeren er ved at være ovre og huden
en noget tør. Jeg har prøvet at smøre marie tidsel olie på - så får huden
nok fugt og klør ikke så meget mere...

Hillsen Mette

Fra : 0h-paradis

Dato : 11-09-06 08:40

Mette skrev:
> [...]
> en noget tør. Jeg har prøvet at smøre marie tidsel olie på - så får huden

Ja prøv at skifte vaskepulver eller skyllemiddel, det har formentlig
noget at gøre med overfølsomhed over for nogle parfumer eller andet.

Prøv evt "mini risk" produkter. eller skal du prøve at bade noget mindre

fra
Jørgen