Seneskedehindebetændelse
Fra : Eva Pedersen

Dato : 25-08-06 07:35

Hej NG

Jeg har de sidste par dage haft ondt i højre håndled. Smerterne "sidder" på
indersiden af armen og går fra håndleddet og ca.15 cm op.

Jeg skriver i øjeblikket speciale, og sidder derfor foran computeren mange
timer om dagen.

Kan det være seneskedehindebetændelse? Hvad er symptomerne herpå, hvordan
finde lægen ud af, om det er seneskedehindebetændelse, og hvad er
behandlingen?

Mvh
Eva

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-08-06 08:05

> Kan det være seneskedehindebetændelse? Hvad er symptomerne herpå, hvordan
> finde lægen ud af, om det er seneskedehindebetændelse, og hvad er
> behandlingen?

Hvis det er, så er første behandling 3 måneders ro. Hjælper det ikke, så et
år. Jeg havde "glæde" at mit i flere år fordi jeg ikke holdt mig nok i ro.

Mvh Maria

Fra : Eva Pedersen

Dato : 25-08-06 08:33

> [...]
> et år. Jeg havde "glæde" at mit i flere år fordi jeg ikke holdt mig nok i

Hvordan konstateres det, at man har seneskedehindebetændelse?

Mvh
Eva

Fra : C.H

Dato : 25-08-06 09:02

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan konstateres det, at man har seneskedehindebetændelse?
>
> Mvh
> Eva

Om det er seneskedehindebetændelse eller musearm, det er svært at sige -
personligt får jeg seneskedehindebetændelse, hvis jeg sidder for meget og
taster foran skærmen.
For begge gælder det, at det eneste, der virker er ro, ro og atter ro. Et
elastikbind eller en håndledsskinne, der styrer dine bevægelser lidt, er
også god. Håndleddet skal begrænses i at blive drejet - og det er en
forbinding god til. Desuden lindrer smerten en anelse. Paracetamol eller et
mildt gigtmiddel er også virksomt i den forbindelse. (Det sidste tager også
lidt af irriationen, det første smertelindrer kun).

Det konstateres sådan set bare ved symptomerne og ved beskrivelse af
smerternes opståen. Det kommer af oftest af overbelastning og lindrer ved
hvile (dog kan smerten være konstant). Nogengange kan leddet være lidt rødt
og hævet, men langt fra altid.
Du skal nok forvente, at du resten af livet får en lille hilsen fra dit
håndled, hvis du overbelaster det - men hvis du opfører dig pænt, så gør det
sandsynligvis også

CH

Fra : Marianne

Dato : 27-08-06 13:38

> Hvordan konstateres det, at man har seneskedehindebetændelse?

Ved at føle der, hvor man ved sener og muskler sidder fast - en smerte i
håndleddet kan meget vel føles i albuen.

Pas på - er det seneskedehindebetændelse, er det alvorligt. Du kan i sidste
ende blive invalideret af det. jeg oplever, at mange unge ikke tager det
særlig alvorligt,men altså: Det kan betyde, du ikke kan arbejde i dit fag om
20 år.

Ideer kan være:

- Få fat i et støttebind fra fx Matas. Det aflaster mere end man måske
skulle tro.
- Installér nogle øvelser, som popper op på din pc med mellemrum. Se fx
Ergosensor fra www.trygmedpc.dk
- Speciale eller ej - find aflastende arbejdsformer ved pc'en. Lær fx
genvenstasterne at kende, så du ikke bruger mus. Skift mellem forskellige
museredskaber (mus, pen, evt. trackball). Læg musen ind foran dig i stedet
for ude ved højre side.
- Brug 1 time om dagen til gymnastik generelt.

Håber, det bedrer sig!

mvh
marianne

Fra : Preben Kaas

Dato : 25-08-06 19:09

On Fri, 25 Aug 2006 09:05:15 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Hvis det er, så er første behandling 3 måneders ro. Hjælper det ikke, så et
>år. Jeg havde "glæde" at mit i flere år fordi jeg ikke holdt mig nok i ro.
>
>Mvh Maria

Som yngre (og det er rigtig mange år siden) havde jeg ofte
seneskedehindebetændelse og gik en overgang med armen i gips ca. 4
måneder uden det hjalp.
Heldigvis kendte mine forældre en kiropraktor, som med en 3-4
behandlinger fjernede problemet.
Det kan ske at det vender tilbage, hvis jeg bruger håndledet meget
(samme bevægelse) men så klares det med et enkelt besøg hos min
kiropraktor.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : Inger

Dato : 27-08-06 08:41

Eva Pedersen skrev:
> [...]
>
> Kan det være seneskedehindebetændelse? Hvad er symptomerne herpå, hvordan
> finde lægen ud af, om det er seneskedehindebetændelse, og hvad er

Hej Eva

Min erfaring med ssb i håndledet er, at smerten kommer når man bevæger
selve håndledet. Nu sidder dit højere oppe end mit (mit strålede ud i
selve hånden og smerterne kom når jeg bevægede fingrene), Men det lyder
som om det godt kunne være en overbelastning af senerne i din hånd/arm.
Hvis du er heldig og det lige er startet kan det være at du ikke har
udviklet ssb endnu, men at den "kun" er overbelastet.

Mit råd til dig lige nu er at tjekke din stilling når du sidder og
skriver. Sidder du ergonomisk korrekt i forhold til vinklen mellem
håndled og arm? Dit håndled må ikke bøje i for stor en vinkel når du har
hænderne på tastaturet. Prøv om du kan finde en stilling hvor smerterne
aftager...

Lægen vil som regel vide om det er ssb ved at stille dig nogle spørgsmål
om smerten. Jeg fik en henvisning til en fysioterapeut, som først gav
mig ultralyds behandling, derefter massage, og til sidst øvelser samt
rådgivning om hvordan jeg skal undgå at bruge hånden. Jeg fik også gigt
medicin i starten, da jeg var så betændt at min hånd var så hævet at den
lignede en gummihandske fyldt med vand.

For mit vedkommende røg musen over i venstre hånd, (jeg er ellers
højrehåndet), da jeg er grafiker og derfor meget afhængig af at kunne
lave præcisionarbejde med musen. Efter en måned kunne jeg lige så godt
med venstre som med højre, så det kan kraftigt anbefales at øve sig på,
så man kan aflaste sit håndled inden det bliver for slemt.

Håber ikke for dig at det er ssb

mvh. Inger