MS Windows
briani 27239
Partitionere eksisterende drev under Xp-pr~
Fra : Seerup

Dato : 24-08-06 23:30

Jeg har en maskine, som er installeret med Xp-pro, dvs. disken er sat op til
NTFS. Denne vil jeg gerne have delt op i to partitioner, så jeg ikke risikerer
at miste mine data ved fejl etc.

Kan jeg gøre dette, uden at skulle rydde disken totalt (Fdisk)? Og i givet fald
hvordan?

Med sidste nummer af Pc-Planet fulgte "Hard Disk Manager" som efter sigende
skulle kunne gøre det. Men jeg kan ikke gennemskue hvordan. Så hvis der er andre
alternativer.......

Yours
Jp.S.

Fra : Fjollefrans

Dato : 25-08-06 00:13

> [...]
> sigende
> skulle kunne gøre det. Men jeg kan ikke gennemskue hvordan. Så hvis der er

Det burde kunne klare problemet (jeg antager det er Paragon Hard Disk
Manager) uden at du mister noget. Af alternativ software kan nævnes
Partition Magic.
Dog kan det varmt anbefales at du tager sikkerhedskopier af det du gerne vil
gemme inden du går igang.

Derudover redder det ikke dine data med to partitioner, hvis det er en fejl
på harddisken der får maskinen til at gå ned, det er jo stadig samme disk.

- FF

Fra : Seerup

Dato : 25-08-06 07:46

| Det burde kunne klare problemet (jeg antager det er Paragon Hard Disk
| Manager) uden at du mister noget.

Korrekt. Men jeg kan ikke se hvordan programmet virker ...... må hellere gå
cd'en ordentlig efter for en manual :o/

| Af alternativ software kan nævnes Partition Magic.

Det er Norton, ikke sandt? Tror jeg kender det.

| Dog kan det varmt anbefales at du tager sikkerhedskopier af det du gerne vil
| gemme inden du går igang.

Det er klart. Men for indeværende er der ingen data, kun programmer på disken.

| Derudover redder det ikke dine data med to partitioner, hvis det er en fejl
| på harddisken der får maskinen til at gå ned, det er jo stadig samme disk.

Nej, ved en fysisk fejl redder det ingenting. Men hvis Win går ned, eller andre
former for SWfejl, er det en fordel hvis data ligger andetsteds.

Jp.S.

Fra : Kent

Dato : 29-08-06 12:22

Seerup skrev:

> Det er Norton, ikke sandt? Tror jeg kender det.

Hos Zitech.dk koster Partition Magic kr. 600, hvis du skal ud og købe det.
Et forslag kunne være, at du køber en ekstern harddisk for kr. 6 - 800
(USB2 100GB) og så slipper du både for at rode med chancen for at det
går galt, og så har du et backup-medie til fremtidig brug.

--

Kent