Andet multimedie
bentjuul 3670
Fontographer og eps-import
Fra : Erik Andersen

Dato : 24-08-06 21:00

Vil lige høre om der er nogle i denne gruppe der bruger Fontographer 4.1 (på
PC) og om der er andre der har problemer med at importere eps-filer
genereret i Illustrator CS.
Jeg har lavet nogle outline-bogstaver, som jeg vil lægge over i Fontographer
4.1 som eps-filer, men den nægter totalt at kendes ved eps'erne. Enten er de
forkerte eller også skriver den at den ikke kan finde filen - og når det går
helt galt, så vil den have mere memory (MEN DEN HAR nok!).
Det er ved at drive mig til vanvid efterhånden. Jeg gætter på at det er
fordi jeg ikke kan lave en eps-fil i en version, som er gammel nok, da
fontprogrammet er fra før denne tidregning. Men i bund og grund aner jeg
ikke hvorfor den ikke vil.
Håber at der er nogle der kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Eirk Andersen

Fra : Martin Helbo

Dato : 25-08-06 10:52

Erik Andersen wrote:

> Jeg har lavet nogle outline-bogstaver, som jeg vil lægge over i Fontographer
> 4.1 som eps-filer, men den nægter totalt at kendes ved eps'erne.

Hvad hvis du gemmer den som illustrator 10 eps?

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-06 17:21

"Martin Helbo" skrev i en meddelelse

> Hvad hvis du gemmer den som illustrator 10 eps?

Illustrator 10 er vel også forholdsvis ny, hvad med illostrator 3.

--
mvh kajo

Fra : Studio Smalbro

Dato : 25-08-06 16:25

Jeg tror du skal eksportere som Illustrator Legacy Eps. Det er ikke en
option i CS2 pakken, tilsyneladende.

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-08-06 17:01

Studio Smalbro skrev:

> Jeg tror du skal eksportere som Illustrator Legacy Eps. Det er
> ikke en option i CS2 pakken, tilsyneladende.

I CS2 ligger 'Legacy EPS' i File > Save As, hvor den i CS(1) var
i File > Export-menuen. Det hedder bare ikke 'Legacy EPS' mere.
Nu hedder det blot EPS og man har mulighed for at vælge filversion
i toppen af 'EPS Options'-dialogboksen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 25-08-06 20:55

> [...]
> i File > Export-menuen. Det hedder bare ikke 'Legacy EPS' mere.
> Nu hedder det blot EPS og man har mulighed for at vælge filversion

Jeg har kun installeret Illustrator CS(1). Version 2 står stadig på hylden
og mangler diskplads.
Jeg har prøvet at gemme i alle versioner, som jeg kan komme i nærheden af.
Jeg får en besked der hedder: "Could not complete your request because there
was a syntax error in the file". -- Code = 11200. Andre gange kan den ikke
finde filen.
Lige nu er jeg mest tilbøjelig til at installere en oldgammel version af
Illustrator eller FreeHand. Men jeg tør ikke rigtig installere en gammel
Illustrator, da jeg ikke ved om min nye udgave går i coma af den grund?

Når jeg henter en eps-fil fra FontoOgrapher der kan importeres står der i de
øverste linier:
%!PS-Adobe-2.0 EPSF-1.2

%%Creator: FreeHand 3.1

Når jeg laver en eps-fil selv i Illustrator står der i de øverste linier:
%!PS-Adobe-3.0 EPSF-3.0

%%Creator: Adobe Illustrator(TM) 3.2

Er der nogen der har en idé om hvordan jeg gemmer den i sådan et gammelt
format?

Med venlig hilsen
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-06 23:08

> [...]
> %!PS-Adobe-3.0 EPSF-3.0
>
> %%Creator: Adobe Illustrator(TM) 3.2
>

> Er der nogen der har en idé om hvordan jeg gemmer den i sådan et gammelt

Ja - du gemmer bare som Illustrator 3 i Illustrator, det kan min Illustrator
CS, så kan din sikkert også.

--
mvh kajo

Fra : Erik Andersen

Dato : 26-08-06 09:11

"Kajo" <--> skrev i en meddelelse
> [...]
>>
> Ja - du gemmer bare som Illustrator 3 i Illustrator, det kan min
> Illustrator CS, så kan din sikkert også.
Det er jo det jeg (også) gør i en uendelighed. Men når jeg gemmer i gammelt
AI-format får jeg stadig linien med "%!PS-Adobe-3.0 EPSF-3.0"
FontOgrapher importerer fint med "%!PS-Adobe-2.0 EPSF-1.2".
Jeg har dog ikke forsøgt bare at ændre overskriften i eps-filen til det. Men
det går nok ikke.
Er der nogen der har forstand på eps-filer?

Mvh Erik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-08-06 20:49

Erik Andersen skrev:

> Jeg har prøvet at gemme i alle versioner, som jeg kan komme i
> nærheden af. Jeg får en besked der hedder: "Could not complete
> your request because there was a syntax error in the file".

Hvad med at stille Illustrators clipboard til 'AICB' og så blot
klippe/klistre fra Illustrator over i Fontographer. Har du prøvet
det?

> [...]
> version af Illustrator eller FreeHand. Men jeg tør ikke rigtig
> installere en gammel Illustrator, da jeg ikke ved om min nye

Mit gæt er, at Fontographer kun forstår PostScript Level 1 og
det har du ikke mulighed for at vælge, selvom du i Illustrator CS
eksporterer til Illustrator 3 EPS, men det kan du i Illustrator 9,
så vidt jeg husker, så du behøver nok ikke at gå tilbage til en
ældgammel version.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 26-08-06 22:13

> [...]
> eksporterer til Illustrator 3 EPS, men det kan du i Illustrator 9,
> så vidt jeg husker, så du behøver nok ikke at gå tilbage til en

Tak Madsen!
Men på den måde får jeg ikke vektorerne med.
Jeg har nu installeret en Freehand 9. Jeg kan så fra Illustrator eksportere
til WMF og hente den i FH. Og derfra gemme som eps.
Så vireker det i en eller anden skalering, som jeg ikke helt har fattet
endnu.
Du har nok ret når det drejer sig om PS level 1.
MEN kan jeg installere Illustrator 9 - eller ældre - uden at smadre min
CS-version?????
Med venlig hilsen
Erik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-08-06 22:27

Erik Andersen skrev:

> Men på den måde får jeg ikke vektorerne med.

Ok. Så er det jo ikke meget bevendt.

> MEN kan jeg installere Illustrator 9 - eller ældre - uden at
> smadre min CS-version?????

Det burde godt kunne lade sig gøre ja, da de ikke deler de samme
mapper.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-08-06 14:44

Erik Andersen skrev:

> Vil lige høre om der er nogle i denne gruppe der bruger
> Fontographer 4.1 (på PC) og om der er andre der har problemer
> med at importere eps-filer genereret i Illustrator CS.

Fandt lige: <http://www.pyrus.com/downloads/FG4Technotes.pdf>
Prøv at læse #03721.

Jeg kan ikke huske, om Illustrator 10 også kan gemme EPS med
PostScript Level 1, men som du ser, så kan Illustrator 9 altså.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 27-08-06 22:45

> [...]
>
> Jeg kan ikke huske, om Illustrator 10 også kan gemme EPS med
> PostScript Level 1, men som du ser, så kan Illustrator 9 altså.

Tak endnu en gang Madsen!
Nu har jeg installeret Illustrator 9. Jeg har 8 som opgradering, men har for
længst kasseret tidligere versioner, så jeg kan ikke få lov at installere 8.
Version 9 har så smadret min farveprofil til Photoshop CS, men det får være.
Den kan da i det minste retableres.
Tak også for linket til pdf-filen, men den foreslår at jeg opgraderer til
version 4.1.5. Som jeg kan se det, er den til mac! Adobe vil overhovedet
ikke vide af Fontographer mere og har slettet alt (næsten) vedr. programmet.
Og der eksisterer ikke noget med navnet Macromedia mere.
MEN det er efterhånden lykkedes mig at finde en direkte eksport fra AI) til
Pg af karaktererne, som den vil æde. Jeg forstår ikke helt hvorfor det
virker, idet jeg har prøvet det samme 1000 gange før med garanteret de samme
instillinger. Men noget virker, og så må vi lade det være ved det. Der er
ikke grund til at tænke så meget mere over hvorfor.
Hvis jeg en dag skulle investere i et andet fontprogram til
postscript-fonte, hvad er så mulighederne, når jeg gerne vil have noget der
virker?
Med venlig hilsen
Erik

Fra : Storm

Dato : 28-08-06 20:19

Erik Andersen <eandersn@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> ikke vide af Fontographer mere og har slettet alt (næsten) vedr. programmet.

Har du dette link:

http://www.adobe.com/support/fontographer/technotes.html

> Og der eksisterer ikke noget med navnet Macromedia mere.

Fontographer er nu integreret i FontLab som er det updatede nutidige
svar på Fontographer.

http://fontlab.com/Font-tools/FontLab-Studio/

> [...]
> Hvis jeg en dag skulle investere i et andet fontprogram til
> postscript-fonte, hvad er så mulighederne, når jeg gerne vil have noget der

Jeg ønsker mig FontLab til jul

Prøvede du nogensinde at copy paste fra Illustrator ind i Fontographer?
Det mener jeg at jeg har haft succes med, men jeg har heller ikke lavet
en hel skrift.

Der har eksisteret en newsgruppe "macromedia.fontographer" hvor der
deltog et par entusiastiske eksperter, jeg kan ikke længere tilgå
gruppen fra min newsreader, men jeg kan se på google at den stadig er
lidt liv i den - bl.a. er FontMeister stadig aktiv og han kan sin
Fontographer...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 28-08-06 21:01

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> http://www.adobe.com/support/fontographer/technotes.html

Den var ikke aktiv på undersiderne men se på:

http://fontlab.com/Fontographer/Fontographer/Fontographer-Support-and-Fu
ture/

- her skriver de at alle Technotes er tilgængelige som pdf på:

http://www.pyrus.com/downloads/FG4Technotes.pdf

De skriver også at Fontlab i 2005 kom med en Fontographer 4.7 der kan
køre OSX. Mjo, nu ser jeg jo du kører Windows, men du kan jo se om der
er noget du kan bruge.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-08-06 12:42

Erik Andersen skrev:

> Hvis jeg en dag skulle investere i et andet fontprogram til
> postscript-fonte, hvad er så mulighederne, når jeg gerne vil
> have noget der virker?

Er Fontographer ikke et program til at ændre fonte med, eller
har jeg misforstået noget?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 28-08-06 18:13

> Er Fontographer ikke et program til at ændre fonte med, eller
> har jeg misforstået noget?
>
> --
> Hilsen
> Madsen

Jo, Fontographer er et program hvor man både kan ændre i en bestående font,
men så sandelig også lave sin egen font helt forfra.
Det er det sidste jeg har gang i. Jeg har en tegnet font på papir med
spatiering og det hele, som skiltemalere brugte for mange år siden. Den har
jeg så scannet ind og er ved at vektorisere i Illustrator for derefter at
lægge den over i Fontographer og generere en postscriptfont af den. Det er i
sig selv et enormt spændende projekt. Det ser næsten ud til at lykkedes for
mig nu.
-- Men så sandelig ikke helt nemt, da Fontographer ikke er opdateret siden
1995 og jeg ikke kender andre lignende programmer. Jeg ved godt at CorelDraw
kan noget lignende, men det har jeg ikke og er jeg ikke så god ven med det
program.

Mvh Erik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-08-06 18:53

Erik Andersen skrev:

> [...]
> den over i Fontographer og generere en postscriptfont af den.
> Det er i sig selv et enormt spændende projekt. Det ser næsten ud

Herligt og det lyder som et spændende projekt ja.

Prøv evt. et kig på: <http://cg.scs.carleton.ca/~luc/editors.html>.

> Jeg ved godt at CorelDraw kan noget lignende, men det har jeg
> ikke og er jeg ikke så god ven med det program.

Heller ikke her.

--
Hilsen
Madsen