Ang. debatten om gulpladebil
Fra : Brian Poulsen

Dato : 24-08-06 11:04

Hej igen.

Tak for de mange svar der er kommet. Jeg har selvfølgelig læst alle
indlægene løbende, og har desuden snakket med en revisor, og også med
skattevæsnet.

Jeg skrev frem og tilbage med skattevæsnet, fordi jeg havde svært ved
præcist at forstå hvad hun mente. Hun snakkede om driftsudgifter og
faktiske udgifter, og det kastede mig lidt ud på et sidespor.

Anyway. Den melding jeg har fået fra skattevæsnet er:

Jeg stillede spørgsmålet:

"Kan jeg få kilometerpenge (3,30 kr. pr. km), og trække momsen fra
driftsudgifter samtidigt?"

Svaret fra skattevæsnet:

Svaret på dit sidste spørgsmål i mailen er: Nej.

Når du skal beregne det skattemæssige fradrag har du to muligheder:

1. Statens sats 3,30 kr. pr. kørt km.

2. Tage en andel af de faktiske udgifter. Andelen skal svare til de km.
der er kørt i virksomheden.

Begge muligheder kræver at der bliver ført kørebog.

Du kan vælge frit hvilket princip du vil anvende, men du kan kun ændre
princip to gange.

Det der så er dilemma for dig er, at du momsmæssigt anvender de faktiske
udgifter - du har derfor valgt princip. Altså skal du også skattemæssigt
bruge de faktiske udgifter - det vil sige mulighed nr. 2 (jævnfør ovenover).

Du har altså fradrag for momsen af ALLE driftsudgifterne og
skattemæssigt har du fradrag for en andel af udgifterne. Andelen skal
svare til den erhvervsmæssige kørsel i forhold til hvad der samlet er
kørt i bilen.

---

Jeg må være ærlig og sige, at jeg stadig ikke helt har fattet hvad
forskellen på driftsudgifterne, og de faktiske udgifter er..

Her er hvad jeg har fundet på skattevæsnets hjemmeside.

Følgende er taget fra skat.dk:
http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=208492&vID=201067&i=20#i208492

"Momsfradrag for drift af biler"
"Kører du i en almindelig varevogn på gule plader, kan du trække al moms
på driftsudgifterne fra, herunder også momsen på udgifter som vedrører
privat kørsel."

Det siger altså, at du kan trække momsen fra alle driftsudgifter, også
den del der er privatkørsel.

Der står dog intet om at forholdene er forskellige, hvis bilen er
registreret privat, eller registreret i ens egen enkeltmandsvirksomhed.

Mere fra skat.dk: http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=137946&vID=201067

"Du kan vælge at bruge en fast sats pr. km, du har kørt for
virksomheden. Den faste sats vil så dække både fradraget for købet og
driften af bilen. Satsen, som reguleres hvert år, er i øjeblikket på
3,30 kr. pr. km.....
Reglerne gælder i princippet også, hvis du - i stedet for at gå ud og
købe en bil - vælger at bruge en bil, du havde i forvejen."

Det modsiger dog lidt det jeg havde sakset fra skat.dk længere oppe.

For at stille det over for hinanden så det kan ses:

"....kan du trække al moms på driftsudgifterne fra, herunder også momsen
på udgifter som vedrører privat kørsel"

og

"...Den faste sats vil så dække både fradraget for købet og driften af
bilen"

Altså.. Man kan trække momsen fra driftsudgifter, og give selv
kørepenge, der også dækker for driften af bilen..

Det er som det er nævnt, at tage det bedste fra to forskellige ting?

Revisoren jeg snakkede med, sagde også at man ikke kunne gøre begge ting..

Hvad overser jeg?

Brian

Fra : BJ

Dato : 24-08-06 11:08

"Brian Poulsen" <bpoulsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad overser jeg?

Måske den revisor du har konsulteret ikke er sine råd/penge værd og det
samme for medarbejderen i SKAT.

Et typisk eksempel på, hvorfor klagemængden er steget dramatisk over SKAT og
deres skatteassistenters "fortolkning" af skatteloven.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 24-08-06 11:16

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Måske den revisor du har konsulteret ikke er sine råd/penge værd og det
>samme for medarbejderen i SKAT.

Måske er det Thomas' og BJs revisor, der hører til i den kategori ...
Det er i hvert fald stadig uklart om man kan trække momsen fra alle
udgifter samtidig med at man giver sig selv kørepenge.

Har en revisor en ansvarsforsikring, der dækker hvis han giver
forkerte råd?
SKAT kan man jo betale for et bindende svar, måske det er den
fornuftige vej her.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : BJ

Dato : 24-08-06 11:18

KLIP

> Måske er det Thomas' og BJs revisor, der hører til i den kategori ...
> Det er i hvert fald stadig uklart om man kan trække momsen fra alle
> udgifter samtidig med at man giver sig selv kørepenge.

Nej det er ikke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian Poulsen

Dato : 24-08-06 12:25

BJ wrote:
> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nej det er ikke.

Ok... Seneste svar fra hende jeg har snakket med inde hos
Skattevæsnet.... Hun skriver:

"Reglerne er forskellige. Skattemæssigt har du kun fradrag for den del,
der vedrører den erhvervsmæssige kørsel, og momsmæssigt har du fradrag
for alle udgifterne."

Som jeg umiddelbart forstår hvad hun skriver, så har man SKATTEMÆSSIGT
skattefradrag for de kilometer du kører erhvervsmæssigt, og samtidigt
MOMSMÆSSIGT, kan du trække momsen fra alle driftsudgifter..

Det passer jo egentlig til det med at give sig selv kørepenge fordi man
bruger privat ejet gulpladebil til erhverv (skattefradrag), og samtidigt
kan trække momsen fra driftsudgifterne (momsfradrag)..

Er jeg helt ved siden af?

Brian

Fra : BJ

Dato : 24-08-06 12:31

"Brian Poulsen" <bpoulsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er jeg helt ved siden af?

Ja.

Du skal foretage en sammenligning (økonomisk) mellem at give dig selv fri
bil (firmabetalt bil) med skattetræk og stille din private bil til rådighed
i virksomheden mod kompensation.

Hele regnestykket afhænger af forholdet mellem antal kørte kilometer privat
og firmakørsel.

Din revisor har (hvis det er en god og redelig revisor) en beregningsmodel,
hvor du kan putte dine tal ind.

Hele mængden af disse indlæg, er opstået af en umiskendelig misundelse og
ikke en rationel tankegang.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 24-08-06 14:04

"Brian Poulsen" skrev

> [...]

> bruger privat ejet gulpladebil til erhverv (skattefradrag), og samtidigt
> kan trække momsen fra driftsudgifterne (momsfradrag)..

Efter min mening lidt ved siden af, skattefradrag er ikke det samme som
kørepenge.

Det hun skriver om her er, at hvis du fordeler driftudgifterne på bilen
mellem privat og firma, har firmaet fradrag for den del der vedrører
firmaet.
d.v.s at er fordelingen 60-40% firma- privat, kan 60% af alle udgifter på
bilen gå ind i firmaregnskabet.
Derimod kan momsen på alle udgifterne indgå.
Hvis bilen har kostet 10.000 kr + moms i drift i 2005, er de 4.000. kr
privat de 6.000kr firma og momsen på 2.500kr kan bogføres som indgående
moms.

Kørepenge er noget andet, de træder i stedet for alt det regnskab.
Det svarer i princippet til at du betaler naboen for at køre for 3.30 kr. pr
km.
Og naboen skal ikke komme rendene med sine bilag, han er betalt.

Jeg har set at Thomas revisor har sagt OK, men det ændrer ikke min mening,
der var bare ingen grund til at fortsætte.
Hvad BJ skriver og hvad hans revisor mener er fuldstændig uden betydning fra
min side.

Hvad din skattedame mener med henholdvis faktiske og driftudgifter, er jeg
ikke helt sikker på, dels kan hun have brugt ordene i flæng, men hun kan
også have ment at faktiske udgifter er alle udgifter på bilen uanset formål,
og driftudgifter er firmaet andel af faktiske udgifter.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 24-08-06 16:04

KLIP

> Hvad BJ skriver og hvad hans revisor mener er fuldstændig uden betydning
> fra
> min side.

Hvad AC tror, tænker og mener, ændrer ikke min opfattelse af hans kapacitet
som fortolker af skattemæssige forholde.

Han er sikker en udmærket mekanikker, men jeg vil på det kraftigste
anbefale, man tager denne NG´s indlæg som humoristisk underholdning og i
stedet anvender sin revisor til rådgivning.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 24-08-06 17:59

Hejsa

Jeg orker ikke en gang til

Jeg henholder mig til hvad jeg har fået afvide af 2 revisore nu, min
tidligere og nuværende, desuden er det også sådan jeg forstår det på den
side jeg refererer til:
http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137953&vID=200230
Min nuværende revisor sagde at han havde sat deres skatte ekspert til at
undersøge sagen, når en sådan person i "Danmarks førende revisions- og
rådgivningsfirma" (ifølge deres hjemmeside) sige god for metoden, så tror
jeg på det er korrekt.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 24-08-06 18:05

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg orker ikke en gang til

Det er der heller ingen grund til. Det er spild af tid.

Når det nu er sagt, hvordan fordeler sig dine privat- og firmakilometer sig,
gerne opgivet med tal og hvilken gulpladepotte taler vi om?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 24-08-06 18:23

> Når det nu er sagt, hvordan fordeler sig dine privat- og firmakilometer
> sig, gerne opgivet med tal og hvilken gulpladepotte taler vi om?

Jeg havde ca. 30.000 km. sidste år firmamæssigt, jeg er ikke klar over hvor
mange km jeg køre privat, jeg bruger Outlook, Krak Outlook og Krak Kørebog
til at registrere alle min firma km.
Jeg kommer lige med en lille reklame vedr. Krak Kørebog, jeg laver aftaler i
Outlook hvor jeg indtaster adressen på destination, trykker på en knap, og
den kommer med en kørselsvejledning som aftaler før og efter den oprindelige
aftale, når jeg så skal opgøre mine km en gang om året (til skat), aktivere
jeg et excell dokument som henter oplysningerne ud af Outlook.
Jeg hørte om Krak Outlook på en Microsoft seminar som jeg havde inviteret
kunder med til, for nogle år siden.
Jeg må så lige sige at jeg ikke har noget som helst med Krak at gøre.

Mvh
Thomas
Safe-IT

Fra : BJ

Dato : 24-08-06 18:36

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg havde ca. 30.000 km. sidste år firmamæssigt,

Lad os tage udgangspunkt i mit nuværende favoritmærke Volvo.

http://www.firmabilen.dk/bilvis.php3?id=7554&fids[]=32

Ved fri bil (firmapotte) at betale pr. år kr. 62.500,- kr. og du kan køre
privat til du bliver blå i hovedet (hvis du har tiden).

Ved at stille din bil til rådighed, modtager du (20.000 x 3,30) + (10.000 x
1,78) = 83.800 kr. og du har samtlige omkostninger dog ekskl.. moms på
driften.

Det er let at se, hvor fordelen ligger .... som selvstændig, hvor du ene
mand skal slæbe ind til det hele ...ik´..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 24-08-06 18:48

> Ved fri bil (firmapotte) at betale pr. år kr. 62.500,- kr. og du kan køre
> privat til du bliver blå i hovedet (hvis du har tiden).

Jeg havde ca.52.000,- kr til drift udgifter ex moms sidste år.
Du skal så også lige regne med de 67000,- kr til moms på indkøbet.
Men jeg har da stort set fået min bil incl udgifter betalt via den ordning.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 24-08-06 19:01

> Jeg havde ca.52.000,- kr til drift udgifter ex moms sidste år.

Det er dig også vel undt i en gammel potte.

> Du skal så også lige regne med de 67000,- kr til moms på indkøbet.

Har jeg da ikke gjort det.?

Der er ikke momsfradrag ved nogen af måderne på potten selv.

> Men jeg har da stort set fået min bil incl udgifter betalt via den
> ordning.

Det er dig også vel undt i en gammel potte.

XC90 på et alm. banklån over eks. 5 år, skal afdrages med 5.020,- kr. pr md.
ved en udbetaling på 83.500,- kr. af dine højt beskattede egne midler.

De som virkelig tjener kassen, er de lønmodtagere, der har lov til at stille
en gammel dog velfungerende (diesel)spand til rådighed for arbejdsgiver.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 24-08-06 19:25

> Har jeg da ikke gjort det.?
Jo selvfølgelig, jeg er åbentbart ikke helt frisk , jeg tænkte på en en
gulpladepotte hvor momsen var trukket fra, de sammenligning er jo en
hvidplade bil.

> De som virkelig tjener kassen, er de lønmodtagere, der har lov til at
> stille en gammel dog velfungerende (diesel)spand til rådighed for
> arbejdsgiver.

Jeg syntes da denne ordning er bedre.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 24-08-06 19:29

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg syntes da denne ordning er bedre.

O.k.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 24-08-06 18:34

hvilken gulpladepotte taler vi om?

Jeg glemte lige at svare på dette, det er en Opel Zafira fra 2001.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 24-08-06 18:38

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg glemte lige at svare på dette, det er en Opel Zafira fra 2001.

O.k., så kan du selv regne det ud og evt. komme tilbage med resultatet.

PS: Kan du ikke bruge en motorcykel i stedet..?.. taksterne er de samme..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 24-08-06 18:51

> O.k., så kan du selv regne det ud og evt. komme tilbage med resultatet.
Jeg er ikke helt med.

> PS: Kan du ikke bruge en motorcykel i stedet..?.. taksterne er de
> samme..

Ja man burde da kunne bruge en MC og en sportvogn også, der kan man også kun
side 2 personer *GGGG*

Mvh
Thomas