Frysning af pandekager
Fra : The Hansens

Dato : 23-08-06 19:16

Jeg får huset fyldt med fødselsdagsgæster til brunch på lørdag. Med to små
børn er det lettest for mig at forberede så meget som muligt på forhånd. Jeg
havde tænkt mig at lave amerikanske pandekager med blåbær, men kan de fryses
og opvarmes uden at de mister for meget ved det?

VH Lise

Fra : Max

Dato : 23-08-06 19:22

Hej Lise

> blåbær, men kan de fryses og opvarmes uden at de mister for meget ved

Pandekager er virkelige sørgelige efter en tur i fryseren, de mister
simpelthen alt det velsmagende og bliver til en gang varm gummi.

Har du ikke nogen du kan få til at passe dine børn medens du laver
friskbagte pandekager til dine gæster, eller en der kan bage medens
du passer børn.

Ps: Jeg elsker at lave pandekager, men gæsterne skal spise dem
lige fra panden.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 23-08-06 20:27

"The Hansens" <hmmmm@tjaaaaa.dk> wrote in message
> [...]
> på forhånd. Jeg havde tænkt mig at lave amerikanske pandekager med
> blåbær, men kan de fryses og opvarmes uden at de mister for meget

Sføli kan pandekager fryses
Eneste mad der lider konsistensmæssigt ved frys+tø
er visse bær og grønsager der smatter (taber sprødhed/fasthed)
og ustabile fedt-olie blandinger ( kolloider m.m.), der løber sammen
Klare væsker og brød ændres aldrig af frys+tø

og kun fedt kød kan harske/ændres en smule af årelang nedfrysning

Fra : Brian

Dato : 24-08-06 12:52

> Klare væsker og brød ændres aldrig af frys+tø

Prøv så lige med at fryse noget med 'brus' - hvis beholderen klarer turen så
er der ikke meget sjov ved en frosset+tøet sodavand...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-08-06 13:53

"Brian" <Suzuki@cool.dk> writes:

> Prøv så lige med at fryse noget med 'brus' - hvis beholderen klarer turen så
> er der ikke meget sjov ved en frosset+tøet sodavand...

Kan man ikke varme sodavanden op i en mikrobølgeovn så kuldioxiden
bliver genoptaget af vandet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 24-08-06 17:15

"Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in message

> Prøv så lige med at fryse noget med 'brus' - hvis beholderen klarer
> turen så er der ikke meget sjov ved en frosset+tøet sodavand...

Det har jeg prøvet mange gange med held - kun hvis jeg er utålmodig og
piller ved proppen før læskedrikken igen er optøet til homogenitet, er
der evt et problem

Forklar hvordan du kan forestille dig ændret smag, når alt ser ens ud
for og efter og intet er forsvundet fra den lukkede emballage?

Fra : Brian

Dato : 25-08-06 14:42

> Forklar hvordan du kan forestille dig ændret smag, når alt ser ens ud for
> og efter og intet er forsvundet fra den lukkede emballage?

Jeg har aldrig haft held med at få bruset tilbage i sodavanden... men jeg er
muligvis en tand for utålmodig.
Mon man kan smage/føle forskel på om fisken til sushi har været frosset
ved -20C i 24timer inden brug? Følelsen kommer sikkert efter indtagelse,
hvis fisken ikke har været en tu i fryseren :)

Fra : Bo Warming

Dato : 25-08-06 17:39

> Mon man kan smage/føle forskel på om fisken til sushi har været
> frosset ved -20C i 24timer inden brug? Følelsen kommer sikkert efter
> indtagelse, hvis fisken ikke har været en tu i fryseren :)
Frysning smadrer kød(muskel)proteiners garnnøglestruktur, så bundet
vand drives ud, og derfor kan japanere og andre fiskespisningerfarne
smage om rå eller frosset+tøet dvs lidt afvandet.

Min kone kan smage forskel på 200 forskellige slags fisk - som alle
hendes landsmænd.
Om livet bliver rigere ved at kunne smage forskel på fx 200 slags
rødvin, ved jeg egentlig ikke - snobbefint er det, men japanerne nyder
bare livet og dets nuancer og konkurerer ikke om
smags-nuance-genkendelse

Fra : BJ

Dato : 25-08-06 18:43

KLIP

> [...]
> ved jeg egentlig ikke - snobbefint er det, men japanerne nyder bare livet
> og dets nuancer og konkurerer ikke om smags-nuance-genkendelse

Det er egentlig en skam, det samme ikke gælder for mælk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Tom Jensen

Dato : 24-08-06 06:55

Max skrev:
> Pandekager er virkelige sørgelige efter en tur i fryseren, de mister
> simpelthen alt det velsmagende og bliver til en gang varm gummi.

Min svigermor fryser jævnligt sine pandekager, smagen er OK men
pandekagerne kan så ikke længere rulles sammen om fyldet men
knækker.

> Har du ikke nogen du kan få til at passe dine børn medens du laver
> friskbagte pandekager til dine gæster, eller en der kan bage medens
> du passer børn.

Hvorfor dog ikke lave pandekagerne dagen før føzdagen og gemme dem i
køleskabet?

/Tom

Fra : The Hansens

Dato : 24-08-06 08:19

"Tom Jensen" <tom.jensen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
Max skrev:
> [...]

> du passer børn.

Hvorfor dog ikke lave pandekagerne dagen før føzdagen og gemme dem i

Nu er det amerikanske pandekager, så de skal ikke rulles. Jeg tager
satsningen og prøver at fryse dem. Jeg får rigelig travlt i morgen og
overmorgen med alt det andet (hjemmebagte brød, boller, lagkager, kagetog,
æggekage, bacon, anretning af pølser, oste osv osv.). Jeg håber ikke jeg
begår en stor fejltagelse

Tak for tilbagemeldingerne.

VH Lise

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-08-06 15:52

On Thu, 24 Aug 2006 09:19:26 +0200, "The Hansens"
klip
>Min svigermor fryser jævnligt sine pandekager, smagen er OK men
>pandekagerne kan så ikke længere rulles sammen om fyldet men
>knækker.

Er det så ikke fordi de bliver varmet op i micro ovn ?
Jeg fryser tit pandekager (stegt i olie) og fryser dem.
Når de varmes i mini ovn (ikke micro) er de som nye, bløde og
lækre.
mvh Ebbe

Fra : Tom Jensen

Dato : 24-08-06 18:31

Ebbe Hansen skrev:

> Er det så ikke fordi de bliver varmet op i micro ovn ?
> Jeg fryser tit pandekager (stegt i olie) og fryser dem.
> Når de varmes i mini ovn (ikke micro) er de som nye, bløde og
> lækre.

De bliver faktisk lunet i micro'en! Vi må prøve den alm. ovn - tak
for tipset.

/Tom