Tænder.
Fra : RC

Dato : 23-08-06 16:32

Rødderne har været til vacc. samt alm. tjek.
De fik UG - dog har Soffi begyndende tandkødsbetændelse.
Ikke alvorligt, men skal være opmærksom på det.

Derfor har jeg fået "Plaque Off " til hende. Det skal ovenpå hendes vådkost
1 x dagligt.
Ha ha....det tror jeg !
Da hun fik det serveret , forlad hun maden - og så kunne jeg glemme alt om
det !

Ok....hvordan får jeg det så i hende ?
Er der nogle , der har erfaring med produktet ?

Hvis ikke dette hjælper, skal jeg igang med en tandbørste.....endnu
sjovere.....
Hvilken slags skal jeg købe og hvordan børster man tænder på en kat ?

/ Anja, Tilde ( som gjorde sig lækker for dyrlægen ) og Soffi ( som var
ligeså glat som bordet....).

Fra : Hanne Engermann

Dato : 23-08-06 21:14

Erfaring med produktet: Nej, men jeg har googlet på det, og det frarådes
til gravide og ammende samt ved skjoldbruskproblemer, da det er lavet på
havalger som indeholder ret meget naturlig jod.

Du kunne måske i stedet for bruge BucaCat. Det er en pasta med samme
virkning. Det smøres på gummerne, og så der er mange katte, der synes,
det er GUFFF!

Citerer lige et indlæg fra min samling:

"Jeg vil også anbefale BucaCat, det er noget af det bedste der er kommet
på market for tandkøds problemer.
Min Maine Coon havde fået tandkødsbetændelse og måtte have fjernet noget
af det dårlige tandkød. Så skete der det at ca 10 dage efter, da jeg
forsigtig børstede hans tænder begyndte det at bløde, dyrlægen sagde at
han så skulle have noget paster aktig noget på tænderne, altså i narkose
igen. Nej tænkte jeg, han skal ikke igen det samme igennem. Jeg havde på
det tidspunkt lige læst om BucaCat var kommet på market, ringede rundt
og ikke mange dyrlæger havde hørt om det, men fik så fat i det. Efter
ca. en uges tid kunne jeg se det blev bedre og bedre og i dag har han
ikke nogen problemer med tandkødet. Giver ham det ca. en gang om ugen
for forebyggelse.
Jeg bruger en vatpind og smøre forsigtig på alle de yderste siden af
tænderne, man kan også bruge en finger, eller også lade katte slikke det
i sig, det hjælper også. Min dyrlæge fortalte at en af hendes venner er
tandlæge og han vil prøve BucaCat på sine patienter.

BucaCat er en mundhygiejnisk paster, der opretholder balancen i mundens
normale mikroflora og sætter sig fast på tænder og tandkød, opløser
plakken og hæmmer de bakterier, der er årsag til plakdannelse, samtidig
forbedres ånden.
Ps. Jeg børster ikke tænderne på ham mere, det er ikke nødvendigt mere
efter jeg bruger BucaCat og de fleste katte er vilde med det.

Så var vi til dyrlæge med XXX og hun have også lidt tandkødsbetændel og
fik det så Bucacat, det hjalp ret hurtigt. Jeg blev meget forundret her
forleden dag, jeg havde stoppet at gi hende det i et stykke tid og så at
hun havde røde rander ved hjørnetænderne, så hun fik lige lidt Bucacat
med en vatpind og næste dag da jeg kikkede igen var de røde rander væk,
det var jeg meget overrasket over.
Min dyrlæge roser det også rigtig meget, hun kender en tandlæge som vil
prøve at give det til hans patienter."

http://www.vetshop.dk/produkt84.html - Bucacat

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : RC

Dato : 24-08-06 08:35

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne måske i stedet for bruge BucaCat. Det er en pasta med samme
> virkning. Det smøres på gummerne, og så der er mange katte, der synes,
> det er GUFFF!

Hej Hanne.

Tak for dit svar.
Begge katte får råt kød at hygge med.

Jeg har nu bestilt BucaCat.

/ Anja.

Fra : Leyna

Dato : 23-08-06 23:06

On Wed, 23 Aug 2006 17:31:57 +0200, "RC" <2468@jubii.dk> wrote:

> [...]
>det !
>
>Ok....hvordan får jeg det så i hende ?
>Er der nogle , der har erfaring med produktet ?

Jeg har brugt det til mine hunde som begge havde meget dårlig ånde, og
ærlig talt, så synes jeg ikke det hjalp det fjerneste. Min største
hund havde extremt dårlig ånde, men efter en enkelt dag med bengnaveri
var hans ånde fin og frisk, og der var ikke skyggen af tandsten at se.

Har endnu ikke haft problemer med kattene, så jeg har ikke rigtigt
nogle råd til dig dér. Tror ikke du får misserne til at gnave kødben!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 23-08-06 23:53

> Leyna skrev:
> On Wed, 23 Aug 2006 17:31:57 +0200,

Tror ikke du får misserne til at gnave kødben!

> --
> Leyna

Jamen, så kan jeg fortælle dig, at mine katte elsker at gnave ben (som
regel rå kalveribben med kød). Det er jo dét, de har tænderne til, og de
skal altså bruges.
Prøver, om jeg kan vise et billede på denne måde:

www.mega-mco.dk/images/kattebilleder/gnavekilweb.jpg

Ellers smut ind på min hjemmeside og læs "Om kattene".

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-08-06 07:40

Hanne Engermann wrote:

> www.mega-mco.dk/images/kattebilleder/gnavekilweb.jpg

Ser ud som om, løven hygger sig. Er der grænser for hvad katte må få af
den slags? Bliver da helt inspireret. Og hvor gamle skal de være, før de
kan tåle råt kød?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-08-06 08:30

> [...]
>
> Ser ud som om, løven hygger sig. Er der grænser for hvad katte må få af
> den slags? Bliver da helt inspireret. Og hvor gamle skal de være, før de

Når de begynder at spise selv
Med hensyn til mængden skal man skele til, hvaf katte spiser i naturen,
og dér lever katte ikke udelukkende af muskelkød. De spiser også
byttedyrenes maveindhold og får på den måde også kornprodukter, frugt m.m.
Udelukkende fodring med muskelkød giver knogleskørhed, også kaldet
"rubberbones".

Nogle killinger begynder også at nippe til tørfoder, når de er 3-4 uger
- andre meget senere, men det styrer de selv.
Jeg har ikke haft en dårlig mave på én killing i 12 år (men jeg kommer
også jord oven i gruset på deres WC-kasser).

Ude i verden får killinger ikke specialkost af deres mor. De får hendes
mælk og de byttedyr, hun kommer hjem med, og her i huset får alle
kattene, dvs. både fertile, kastrater og killinger, det samme. Af
tørfoder bruger jeg killingevarianten fra forskellige produkter, og det
er der altid fri adgang til. Ingen af mine katte (heller ikke
kastraterne) har ét gram overflødigt fedt, men det skal dertil siges, at
de har optimale muligheder for at klatre og spurte rundt. Uden motion
bliver kalorierne omsat til fedt og ikke muskelfylde - lige som hos os.

Om aftenen får de enten findelt fisk ell. forskellige former for kød,
råt eller kogt og ofte blandet med rå havregryn i kogevandet.

Ellers tørfisk, rå kyllingehjerter og kalveben, godt med kød på og lange
strimler råt kød..

Men som sagt: Altid fri adgang til et lødigt tørfoder-produkt!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-08-06 10:08

Hanne Engermann wrote:

> Men som sagt: Altid fri adgang til et lødigt tørfoder-produkt!

Tak for indblik i, hvordan kattene fodres hos dig.

Vi havde fået at vide, at de (tvillinger) skulle fodres hver for sig og
afmålt efter emballagen på tørfoder (de får RC). Det skaber killinger,
der plager efter tørfoder de par gange om dagen, hvor de løber tør.

Bør vi holde op med det?

Kingo vejede ved første dyrlægebesøg et halvt kilo mere, end forventet
og sådan noget som 800 gram mere end søster. Men dyrlægen sagde, han
ikke var overvægtig.

Og vedrørende råt kød og ben: Slæber katten det rundt eller bliver de på
nogenlunde samme sted? Vi kan ikke overskue at have kalveben i hele
vores lejlighed, men i køkkenet, på linoleumsgulvet må de da godt boltre
sig lidt. Kan de evt. nøjes med det i en begrænset tidsperiode, f.eks ti
minutter under opsyn, eller bliver de så kede af det?

Fisk og den slags har de aldrig fået. Kunne være, vi skulle prøve.

Og helt generelt: Er det "synd" kun at have en kat på tørfoder?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Maria Just

Dato : 25-08-06 07:18

> [...]
> strimler råt kød..
>
> Men som sagt: Altid fri adgang til et lødigt tørfoder-produkt!

Hej Hanne!

Er lige nøsdt til at høre mht. til mængden af tørfoder... for vores
killing får jo den mængde der er angivet på posen (Hills Science,
Kitten). Men hvis vi giver der tun plejer vi at give lidt mindre
tørfoder... Skal lige siges, at der heller ikke altid bliver spist op.
Men hvis hun nu får kalveben (har tilfældigvis nogle i fryseren ) er
det så bedst at skære lidt ned på tørfoderet, eller kan hun selv styre
det?

Med venlig hilsen
Maria Just
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 25-08-06 10:55

> [...]

> Men hvis hun nu får kalveben (har tilfældigvis nogle i fryseren ) er
> det så bedst at skære lidt ned på tørfoderet, eller kan hun selv styre

Som jeg skrev, har alle mine katte FRI adgang til tørkost, dvs. der står
altid tørkost fremme i skålene, så kattene kan spise, NÅR de har lyst,
og så meget, de har lyst til. Hvis man fodrer i afmålte mængder,
risikerer man, at kattene blive madfikserede, spiser for hurtigt og
bagefter brækker sig.

Jeg lader altså kattene selv styre det, og det samme gør langt de fleste
(også opdrættere), jeg kender.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-08-06 08:29

> [...]
>
> www.mega-mco.dk/images/kattebilleder/gnavekilweb.jpg
>
> Ellers smut ind på min hjemmeside og læs "Om kattene".

-----
Jeg barfer mine hunde, men har indtil videre, ikke oplevet at kattende har
haft interesse i det overhovedet..lidt rå fisk, og kylling er faktisk hvad
de gider at æde af råt kød, jo og så hvis de lige skulle være heldige at
fange en mus,..mærkelige dyr!.
men jeg har flere gange set nabolagets katte i de sene aftentimer, hygge sig
med hundenes rester af ben på græsplænen. og det har været ligefra okseben
til lammeribben..

mvh. marie

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-08-06 09:01

> [...]
> de gider at æde af råt kød, jo og så hvis de lige skulle være heldige at

Mærkelige dyr - Det har du ret i
Jeg har én kat, og hun har som den eneste af alle mine katte ALDRIG
villet have andet end tørfoder - og hun er tilmed født og opvokset her i
huset.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-08-06 09:35

> [...]
> Jeg har én kat, og hun har som den eneste af alle mine katte ALDRIG
> villet have andet end tørfoder - og hun er tilmed født og opvokset her i

-----------

Kan det ikke hænge sammen med, hvad de har været vant til, fra helt små af?,
narhh, du skrev jo lige at du havde en der heller ikke gad kød.. men
generelt?
min ene hund har aldrig fået andet end "råkost" og de gange hvor jeg har
vundet noget tørfoder, har jeg brugt det til godbidder, men han rører det
ikke.
kattene er nu også forskellige hvad det angår, den ene kan godt lide laks,
det kan den anden ikke, den anden kan lide kyllingehjerter, det kan den ene
ikke osv.. de er sgi ikke nemme at stille tilfredse samtidig. (-;
- der er ikke noget underligt i betegnelsen "katteslave".. "G"

mvh. marie

Fra : Leyna

Dato : 24-08-06 08:58

On Wed, 23 Aug 2006 22:52:56 GMT, Hanne Engermann
<mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote:

> Tror ikke du får misserne til at gnave kødben!

>Jamen, så kan jeg fortælle dig, at mine katte elsker at gnave ben (som
>regel rå kalveribben med kød).

Nu så jeg vist mere et ben i den størrelsesorden, som hundene har i
øjeblikket, og dem er kattene godt nok ikke interesserede i. De kan
ikke engang løfte dem. De er knapt nok at hundene kan og det er ellers
nogle temmelig store hunde!

Jeg tænkte nu mere i retning af at kattene vel kun æder kødet...?
Hundene kæmper en brav kamp for at få kvast selv knoglen, og de får
virkelig brugt deres tænder... og tyggemuskler.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk