Kanal 4 afskyelige markedsføring af en udn~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 23-08-06 13:35

Kanal 4 / TV-Danmark har nu udsendt 2 sæson af "Kæft, trit og retning" også
kaldet "Brat camp" på Channel 4's hjemmeside.

I USA er der mange forældrer, som har efterlyst et "quick fix", når
teenageren flipper ud med hensyn til stoffer, alkohol, sex, langsom i
udviklingen, lettere handicappet, lettere psykisk syg eller blot bliver
stridspunktet i en skilsmisse.

Der er ca. 50-80.000 børn i gang i forskellige ordninger, som spænder fra
alt imellem at vandre hele dagen lang i en ørken (F.eks. Redcliff - sæson
1), passe en gård (Turn'about - sæson 2) eller ligge på maven i måneder
imens at man er vågen (http://en.wikipedia.org/wiki/Tranquility_Bay).

Dødsfald ses hvert år. Det er ofte dehydrering, men kan også være sultedøden
(Aaron Bacon http://outside.away.com/magazine/1095/10f_deth.html). I Utah
skal et barn sikres 2000 kcal pr. dag, hvilket svarer til den mængde energi
en voksen bruger, når det hviler, men disse børn tvinges til fysisk
aktivitet.

I den netop overstående serie tog man nogle engelske børn, løj for dem og
fik manipuleret dem til Utah for at passe en gård. I første fase skulle
børnene sidde i en stencirkel og de måtte ikke ligge ned. Det kan man kalde
en stress-fuld position. Sådan må vores soldater i Irak ikke behandle en
terrormistænkt, men genopdragelseslejrene i Utah må gerne gøre det overfor
børn.

Ja, børnene kom hjem (Den sidste efter 128 skamfulde dage.) og mange af dem
blev de søde robotter, som man kan forvente.
(http://www.63days.com/31-a-quick-skip-forward/ må jeg dit, må jeg dat.)

Mange af dem efterlyser dog isolation fra samfundets virkelighed til den
aflukkede forsøgsverden, de opholdte sig i. Nogle fik tilbagefald og var
præget af bitterhed over at være forladt af deres forældre. Fortroligheden
til forældrene var afløst af frygt.

Mange amerikanske børn starter deres ophold ved at blive hevet ud af sengen
midt om natten af fremmede mennesker og blive eskorteret i håndjern til
opdragelseslejren, imens at deres forældre på afstand opmuntrer dem til at
tage afsted fordi at deres forældre elsker dem
(http://www.nospank.net/labi.htm). Kan tilliden nogensinde genoprettes?

Der er ingen tvivl om at disse teenagere måske lå i den slemme ende, men
forældrene havde givet op for tidligt efter min mening. Den forældrerolle,
som vi på en eller anden måde skal give slip på når ungen er voksen, havde
de sluppet for tidlig. Det er de ikke ene om. Sagen fra Store Heddinge viser
at nogle forældre takker af, når deres afkom er 10 år og det er for tidlig.

Og her er netop det farlige og disse samvittighedsløse industriers åbning.
Når forældrene ikke længere har vores børns fortrolighed og respekt, så står
de der med åbne hænder for at få pengene. For det er pengene at de først vil
have. Kan de også få ungen rettet op, så er der tale om en bonus.

Industrierne skal nok finde deres vej til Danmark. Enten som helt private
institutioner eller som delvis offentlig støttet. De første 10 årige børn,
som sendes marcherende ud af landevejen uden voksen følgeskab som straf ,
har vi set på Næstved-egnen.

Men at reklamere for dem i fjernsynet. Det er der ingen grund til.

---
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Doctor Tennant

Dato : 23-08-06 13:50

Det lyder helt vildt...

Mon ikke der er nogen, der har gang i noget kampagneskriveri til amnesty
international, eller hvem der ellers har med børnenes rettigheder at gøre?

HC

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 23-08-06 14:04

"Doctor Tennant" <buggeroff@bloodyspammers.net> skrev i en meddelelse
> Det lyder helt vildt...
>
> Mon ikke der er nogen, der har gang i noget kampagneskriveri til amnesty
> international, eller hvem der ellers har med børnenes rettigheder at gøre?

Jo, der er mange.

http://www.heal-online.org
http://wwf.avigation.net/index.php?sid=87936ff149a82a4a57b349212a550ea3
http://www.nospank.net
http://www.isaccorp.org/
http://cafety.org/

Problemet er dels et hul i den amerikanske lovgivning, som giver en forældre
lov til at overføre forælderrettigheden til en organisation juridisk og dels
forældre, som ikke hører til blandt de skarpeste knive i skuffen.

(Linket: http://cbs4.com/local/local_story_225204808.html handler om en
dreng som døde på et privat forløb. Moderen mener at det er guds vilje. At
myndighederne finder frem til at der er tale om et kristent syretrip uden
licens, det tager hun ikke så tungt. Hun er blot glad for den tid de havde
sammen.)

Fra : Doctor Tennant

Dato : 23-08-06 21:35

og dels
> forældre, som ikke hører til blandt de skarpeste knive i skuffen.

Det er Amerika. Du kan ikke forlange alverden.

HC

Fra : taina

Dato : 23-08-06 15:09

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

klip

FØJ! Jeg læste linket om Aaron Bacon og sjældent har jeg læst noget så
afskyeligt.

Jeg har set enkelte afsnit fra Turn About, dog ikke de første, hvor de unge
åbenbart har været tvunget til at sidde i rundkreds. Mit indtryk af Turn
About lejren var dog, at de ansatte havde en meget human indstilling til de
unge - at der var meget kærlighed i det forløb.

Jeg er helt enig med dig i, at dette område skal reguleres!!!
Jeg sad også og tænkte på, mens jeg så noget af Turn About, at det var
forbavsende, hvor lidt forældre-opdragelse, der indgik i programmet. Der er
jo en grund til, at disse unge ender på et sidespor, og mon ikke den ofte
kan findes hos forældrene. Det er åbenbart også det indtryk, som
journalisten (?), der har skrevet om Aaron Bacon, har.

Men jeg er faktisk ikke sikker på, at jeg er enig med dig i, at disse
forældre har givet op for tidligt. De unge er jo tydeligt på vej ud på et
sidespor, og hvis man som forældre ikke har formået at rette op på det, så
synes jeg, at det er en god ting, at man erkender, at der er behov for
hjælp.

Et eller andet sted synes jeg, at det virker logisk nok, at hårdt arbejde,
opdragelse med konsekvens og terapi er en god cocktail - men det kræver jo
at det foregår under ufarlige vilkår og altså MED terapi-delen. Og så mener
jeg som sagt heller ikke, at det nytter noget at sende de unge hjem til det
virkelige liv og forældre, som stadig ikke er i stand til at støtte dem.

mvh. tina

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-08-06 06:51

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
de
> unge - at der var meget kærlighed i det forløb.

Problemet er, at de unge ofte er lokket dertil eller bortført dertil af et
professionelt transportfirma. Det er uden tvivl stressende at blive løjet
for at de forældre, som man skulle have størst tillid til i denne verden.
Level 1, som du ikke så er beskrevet således af en journalist, som har
besøgt stedet.

---
Impact, also referred to as the first of four Levels, lasts about three days
on the average. The brand new student must stay within a circle about 15-20
feet in diameter, cannot talk to anyone else without staff permission, must
keep the area clean, and complete some basic Impact goals such as write a
letter to themselves, write at least one letter to their parents, keep a
daily journal, and make a list of ten things they want to change in his/her
life. Each student must cook their own food and are given as much as wanted,
in the general category of basic and nutritious.
The level I student is never alone. He/she is always under the watchful eye
of staff, and Level Two students doing their jobs in the vicinity of the
circle, but under what they call a code of silence.
---

En beskrivelse fra en tidligere indsat.

---
During the first day at Roundy camp students are strip-searched, have their
shoes taken away and replaced with old size 14 rubber boots (without laces).
They are then told to sit in the dirt, surrounded by a 4x4 circle of rocks
with a firepit and a plastic tarp/lean-to supported by cedar branches. They
sit there from before dawn to well after, until the Level 2's are sent to
bed.

This is called "impact".

During this time they are not allowed to talk (except to ask for water or
food) and are forbidden to sleep except when the staff tells them to. They
eat breakfast (oatmeal, cooked over their personal camp fire in an old
coffee can), lunch ("trail mix," which is shredded coconut, Cheerios, and
raisins), and dinner (which can vary from beans & lentils to Ramen noodles,
depending on availability and behavior).

They are issued to blue Level 1-2 binder. At this time their only work is to
write a letter to their parents, a letter to themselves (to be opened upon
graduation), and to wait. Wait until advancement.
---

Jeg vil mene, at denne begrænsede bevægelighed er tortur, når man tager
klientellet i betragtning. Det kan være at det er kærligt ment, men
fortroligheden til forældrene går i fløjten og disse skulle netop være de
primære støtter i forløbet efter opholdet.

> [...]
det
> virkelige liv og forældre, som stadig ikke er i stand til at støtte dem.

Jeg er ganske enige med dig i at vores samfund ikke yder den rette støtte
til forældre, som har mistanke om stofmisbrug eller decideret finder stoffer
i deres børns værelse.

Vi mangler simpelthen en ungdomsdomstol i dette land. En domstol, som kan
indføre repræsalier imod ethvert barn, som skønnes gammel nok til at forstå
at en handling kan være kriminel (Omkring 10 år???). Jeg har lavet et oplæg
til en sådan indstans, som kan ses på
http://www.center-validering.dk/ungdomsdomstolen.htm

Det burde være således at forældre trygt skal kunne ringe og bestille en
kontrol på et aftalt tidspunkt, hvorefter at kontrollørerne dukker op med en
sang fra de varme lande om at nogle ude i byen har meldt et misbrug og at
der jvf. loven skal gennemføres en kontrol. Forældrene får ryggen fri og
mister ikke barnets fortroelighed, som er så vigtig under afvænningen.

Hvis der så konstateres en positiv test, så skal forældrene aflevere barnet
til et opholdscenter, som der bør findes mindst et af i hver kommune, så
barnet kan få fred fra de daglige forstyrrelser til at tænke over sagen. Når
barnet er sikret, kan kommunen tilbyde gennemgang af huset af en narkohund
eller lign. hvis de ikke selv mener at de kan søge ejendommen igennem.

Det videre forløb må så fastsættes efter hvad barnet kommer frem til af
erkendelse under det korte ophold på opholdscenteret. Det kan være at barnet
skal væk fra dagligdagens fristelser og staten burde måske købe 50x50 km
ødemark i den finske del af lapland, hvor barnet sammen med en forældre kan
vandre lidt omkring. Men det må være et område, som er solidt overvåget, da
selv yderst motiverede danske turister uden nogen som helst fysiske
problemer dør eller kommer tilskade hvert år i Norge under vandreture.

Stofmisbrug er næste generations største udfordring. En udfordring, som vi
dels har skabt ved at bekæmpe alkohol, som også er et farligt rusmiddel, men
som dog er kontrolleret kvalitetsmæssigt af myndighederne, så vi simpelthen
udfra det indtagne kvantum kan bestemme misbrugets størrelse. Den kan vi
ikke med stoffer. Sekundært så har samfundet accepteret medicinering som et
middel mod stress. Hvis et barn har brug for beroligende medicin for at
bestå en eksamen, hvad sker der så ikke senere i livet, når deadlines skal
nås eller udsalget i forretningen har stået på i 3 dage?

Problemet er stort og desværre skjult, da de fornødne værktøjer ikke findes
i dag. Og det bliver desværre kun værre. Netop derfor skal vi kæmpe for at
kampen ikke skal føres af private firmaer, som pr. definition skal tjene
penge, men af forældre og det offentlige i fællesskab.

Fra : PerX ...

Dato : 23-08-06 15:56

In article <44ec4c1f$0$75033$14726298@news.sunsite.dk>,
info@carstenovergaard.dk says...
> [...]
> teenageren flipper ud med hensyn til stoffer, alkohol, sex, langsom i
> udviklingen, lettere handicappet, lettere psykisk syg eller blot bliver

Kan de ikke bare skyde dem? Det er da det nemmeste, og det er da tillade
i USA er det ikke?

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-08-06 09:11

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> In article <44ec4c1f$0$75033$14726298@news.sunsite.dk>,
> info@carstenovergaard.dk says...
>
> Kan de ikke bare skyde dem? Det er da det nemmeste, og det er da tillade
> i USA er det ikke?

Hvis problemerne kunne blive derovre og vi aldrig fik samme problem med
vores unge, så rækker min medfølelse ikke til at håndtere problemer uden for
landets grænser. Men sådan fungerer det ikke. De løsninger, som man
eksperminterer med på en lang række områder (F.eks. opdragelse via elektrisk
stød. http://www.nospank.net/jrc-2.htm, når barnet har en lettere psykisk
sygdom.) vil finde deres vej til Danmark, hvis vi ikke siger fra og støtter
modstanden mod forsøgene i deres opstart.

Sådan fungerer livet hos vores politikere. Vi har et problem, som også
findes andre steder og som man har undersøgt og har fundet "kuren" imod før
os. "Det må vi også have" siger politikerne. De samme politikere bliver så
forbavset og forarget, når det er gået ud over nogle børn. Bedre er vores
tilsyn ikke.