Kan ikke finde CD ROM drev
Fra : Kaj Jensen

Dato : 19-06-01 21:05

Jeg har fået en ældre PC, der var opdelt i 3 drev på samme HD. Efter
formatering og fdisk til eet drev kan jeg ikke få kontakt med CD ROM drevet.
Biosen finder CD ROM drevet under opstart. Men når jeg indlæser
startdiskette med CD ROM driver får jeg beskeden "No valid drives found".
Jeg har tjekket ledninger og alt fungerer. Der er kontakt til CD ROM drevet
under opstarten.
Hvad er der galt?
Hilsen Kaj

Fra : Christian Mygind

Dato : 19-06-01 21:14

"Kaj Jensen" <kkjensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Hvad er der galt?
> Hilsen Kaj

(Idet jeg formoder, at der er tale om et ønsket install af Windows) har du
fået en gammel CD-ROM, der ikke kan læses af Windows-installationsdiskettens
generiske cd-driver. Du skal have fat i den specifikke DOS-driver, for at
installere Windows. Du skal kigge på toppen af drevet, identificere
producenten og modelnummeret og så søge efter en driver på google efter
formlen: "modelnummer"+driver. Så dukker den nok op.
Så installerer du den driver (en xxxxx.sys-fil, der skal i config.sys og en
reference til den i mscdex-linien i autoexec.bat) og så har du "hul
igennem". Når Windows så er installeret kan det sagtens læse drevet uden
denne DOS-driver.

/Chr, Aarhus