MS Windows
briani 27239
Minne dataer og D Partion er forsvundet.
Fra : jama

Dato : 21-08-06 13:39

Mit D drev og pation, plus en extern Partion F på et USB drev på en
120GB.harddisk er gået tabt. Dette er sket da jeg ville ha en ren install.af
XPpro.da Windows var begyndt at Crashe på visse progr.Mit C drev lå sammen
m. D drevet på en 250GB.harddisk der var delt op i et C og et D drev.Da jeg
slettede mit C drev og oprettede en ny partion til C drevet opdagede jeg, at
D drevet var væk da hele partionen til C var på 250GB, hvordan kan dette
være sket.Jeg besluttede ikke, at lave en extra partion D, da jeg jo havde
mit(USB) F drev på 120GB, som backup og så ellers erkende, at D drevets
dataer var gået tabt, dette betød ikke så meget , da der ikke var vigtige
dataer lagt der.Da så XP var install. og jeg ville hente minne driver til
min "Compaq desktop p.4" disse driver samt alle hentede progr fra nettet og
flere film lå som backup på det externe F USB drev.Stor er min forbavelse da
jeg trykker på drevet og der vises en meddelelse om, at drevet ikke er
formateret.Jeg havde slukket for F drevet under hele instalationstiden, for
at det externe F drev ikke skulle komme ud for uheld.Hvorfor skal det
formateres nu, det blev det jo i sin tid da jeg install.det og brugte det
som backup drev. Det har fungeret perfekt hele tiden,jeg har prøvet det på
min bæerbare, men der kommer samme meddelelse drevet er ikke
fomateret.Hvordan kan dette være sket, fordig jeg laver en ny inatall.på C
drevet burde det vel ikke have indflydelse på det externe F drev? Og hvorfor
forsvandt D drevet ved samme lejlighed??Håber nogen kan gi en rimlig
forklaring.

Mvh.Jama

Fra : Nicolai

Dato : 21-08-06 14:40

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg, at D drevet var væk da hele partionen til C var på 250GB, hvordan kan

Du havde ikke behøvet at "slette" dit C drev, men bare formattere det og så
installere Win. Idet du skriver at du har oprettet en ny partition til C
drevet, hvilket ikke er nødvendigt for at formattere og installere på ny,
vil jeg tro at du har slettet begge partitioner på den disk. Oprette
partitioner skal man kun gøre én gang, uanset hvor mange gange man
geninstallerer windows, medmindre det er fordi du vil ændre partitionerne.

> [...]
> drevet burde det vel ikke have indflydelse på det externe F drev? Og
> hvorfor forsvandt D drevet ved samme lejlighed??Håber nogen kan gi en

Jo, det kan det godt. Jeg har mine USB diske krypterede og hvis ikke de er
dekrypterede og jeg vil åbne dem i windows, så siger windows at den skal
formattere dem før den kan bruge dem. I krypteringsprogrammet kan man jo
sætte det til, automatisk at mounte disken ved opstart, så det bare virker
hver gang du tænder for maskinen og da det ikke virker mere, kunne det
tænkes at du ikke har installeret pågældende krypteringsprogram. Har det
evt. været krypteret? For det er den eneste forklaring jeg har til
problemet. USB disken ændrer sig ikke, fordi du geninstallerer windows, og
slet ikke hvis den var slukket under hele processen.

> Mvh.Jama

Nicolai

Fra : jama

Dato : 21-08-06 15:32

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemet. USB disken ændrer sig ikke, fordi du geninstallerer windows, og
> slet ikke hvis den var slukket under hele processen.

Jeg takker for dit hurtige svar.
Allerede da jeg kom til der,hvor install af XP skulle ligge var det kun C
der var der som Partion.Normalt når der er 2 drev, kan der vælges hvilken
Partion XP skal install.på, D var altså væk, hvad jeg ikke var opmærksom på
dengang.Jeg skulle ha ecapet der og ikke gået videre, jeg havde GooBack
install. så jeg kunne måske ha ført Windows 1 dag tilbage og reddet Windows,
men jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren, hvad jeg må bøde for med mit
forsvundne D drev,Ja jeg burde ikke ha lavet en ny Partion til C, ved godt
jeg bare kunne format, men jeg ville være helt sikker på det var et nyt C
drev jeg fik, da der havde været flere problemmer med det- min fejl!
"kunne det
tænkes at du ikke har installeret pågældende krypteringsprogram. Har det
evt. været krypteret? For det er den eneste forklaring jeg har til"
Jeg har ikke gjort andet end,at sætte drevet ind i ind en USB box og
formateret det, hvorefter jeg lagde alle minne netprogr. og driver til min
PC pluds flere film ind i det.Da det var et USB drev var det meningen jeg
ville bruge det til minne bærbare PCer også,Jeg troede det var det samme som
at ha et extra drev i PCen, men da det er en Desktop var der ikke plads til
en extra Harddisk, derfor købte jeg et USB extern drev til Harddisken.Så
hvorfor skal det så formateres. Havde det siddet i PCen som extra drev var
intet sket.Har før lavet ny Partion til C og lagt Windows ind, og så har jeg
altid kunne se og bruge mit extra drev bagefter til driver install.til PCen
etc.
Mvh.Jama

Fra : Nicolai

Dato : 21-08-06 16:33

> [...]
> install. så jeg kunne måske ha ført Windows 1 dag tilbage og reddet
> Windows, men jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren, hvad jeg må bøde for

Ja, det har vi alle sammen været igennem, at gøre ting man må bøde for. Jeg
kan ikke komme på en logisk årsag til hvorfor det af sig selv skulle have
slettet en partition. Når du har forsøgt at installere windows og windows
har vist at der ikke var nogen D partition, så er det sandsynligvis allerede
forsent at redde data fra det drev. Udfra at den partition må være blevet
slettet.

> Ja jeg burde ikke ha lavet en ny Partion til C, ved godt jeg bare kunne
> format, men jeg ville være helt sikker på det var et nyt C drev jeg fik,
> da der havde været flere problemmer med det- min fejl!

Men til en anden gang, så har det ingen betydning at rode med partitionerne
i den forbindelse.

> [...]
> extra drev var intet sket.Har før lavet ny Partion til C og lagt Windows
> ind, og så har jeg altid kunne se og bruge mit extra drev bagefter til

Ja, et USB drev er næsten også det samme som at have et ekstradrev, bare
mere fleksibelt mht mobilitet. Hvis ikke det er fordi du har formatteret den
med noget specielt, komprimering, kryptering eller lign., så burde det bare
køre. Kender du ikke en, som lige kan teste det for dig, hvis det er vigtige
data du har på den?

> Mvh.Jama

Nicolai

Fra : jama

Dato : 21-08-06 17:18

> [...]
> bare køre. Kender du ikke en, som lige kan teste det for dig, hvis det er

--------------------------------------
Jo min kammerat der rep.PCer,har lovet at kigge forbi. Jeg vil også se om
jeg evt. kan låne en stationær(tower) og sætte harddisken ind som alm.extra
disk.Måske kan vi så åbne den, nej jeg har formateret den ganske alm. inde i
XP, fordig XP før lå på den.
Hvorfor al denne leben er fordig det er knægtens PC og alle hans film og
musik han har fået lå på disken, så han er knotten.
Men tak for dinne råd.
Mvh.Jama

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-06 17:27

Den 21-08-06 13.39 skrev jama følgende:
> Mit C drev lå sammen
> m. D drevet på en 250GB.

Det er meget svært at forstå, hvad du skriver. Men jeg har en mistanke
om, at ovenstående er årsag til problemet. Ved du om din cd med Windows
XP indeholder Service Pack 1 eller 2?

Understøttelse af store harddiske var ikke med på den originale XP-cd,
understøttelsen kom første med i Service Pack 1 (og er også med i
Service Pack 2).

Jeg ved ikke, om USB-problemet også kan skyldes en for gammel XP. Du kan
jo prøve at sætte USB-nøglen i en anden computer og se, om den virker der.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte fotoalbum til hjemmesiden med JAlbum.

Fra : Nicolai

Dato : 21-08-06 16:50

> [...]
>
> Understøttelse af store harddiske var ikke med på den originale XP-cd,
> understøttelsen kom første med i Service Pack 1 (og er også med i Service

Som jeg læser indlægget, så havde installationen ikke et problem med store
diske, men hvor der før var 2 partitioner er det nu kun én, på hele
harddiskens størrelse.

> Jeg ved ikke, om USB-problemet også kan skyldes en for gammel XP. Du kan
> jo prøve at sætte USB-nøglen i en anden computer og se, om den virker der.

Ja, men hvis du læser, så skulle den være prøvet på en anden computer.

Nicolai

Fra : jama

Dato : 21-08-06 17:02

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Lav flotte fotoalbum til hjemmesiden med JAlbum.

Jeg takker for dit svar.Min XP er med Service Pack 2.Det er ikke en USB
nøgle, men en alm.harddisk sat i et USB kabinet købt i Aldi.Jeg har prøvet
at sætte den til min bærbare,men med samme resultat, er ikke formateret, men
jeg har formateret den.Selve harddisken har før siddet i min Compaq, så
købte jeg en 250GB også i Aldi, fordig jeg skulle have mere harddisk plads
til alle minne film og downloads. Så min 120GB røg ud af min Compaq og blev
så brugt til Backup og Downloads af Film etc.i et extern USB kabinet og blev
extra harddisk
Ja jeg er godt klar over mit indlæg er blevet lidt klumret, jeg undskylder
meget.
Mvh.Jama