MS Windows
briani 27239
Adgangskode til mappe
Fra : Jesper

Dato : 10-08-06 20:14

Hej.

Jeg har en enkelt mappe med en del undermapper i, som jeg godt kunne tænke
mig blev sikret med et password før mappen kan åbnes og indholdet læses.

Kan det lade sig gøre?

Mvh

Jesper.

Fra : Nicolai

Dato : 10-08-06 20:43

"Jesper" <Christop@post1**.dknet.dk> wrote in message

> Jeg har en enkelt mappe med en del undermapper i, som jeg godt kunne tænke
> mig blev sikret med et password før mappen kan åbnes og indholdet læses.
>
> Kan det lade sig gøre?

Hvor sikkert skal det være?

> Mvh
>
> Jesper.

Nicolai

Fra : Jesper

Dato : 10-08-06 21:45

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper" <Christop@post1**.dknet.dk> wrote in message

> Hvor sikkert skal det være?

> Nicolai

Det behøves ikke at være vildt sikkert - blot så man ikke bare lige kan åbne
mappen.

mvh

Jesper

Fra : Nicolai

Dato : 11-08-06 09:25

> Det behøves ikke at være vildt sikkert - blot så man ikke bare lige kan
> åbne mappen.

Ja, som Danelaw er inde på med 3. part, så ville jeg vælge et
krypteringssoftware, hvor du kan oprette en fil, som når den er blevet
dekrypteret virker som et selvstændigt drev i din windows. Det er sådan jeg
gør det. Herudover får du så også et drev/mappe, som er helt sikkert.

Jeg bruger Truecrypt, som er et gratis opensource program, hvilket bedre
sikrer mod bagindgange.

http://www.truecrypt.org/

Det skal bare installeres, og så skal du vælge en fil som du vil kryptere og
størrelsen på denne fil. Når den ikke er dekrypteret, står den bare som en
datafil på din harddisk og når du har valgt den og derefter mounted den, så
står den som et helt drev, som nu er åbent.

Nicolai

Fra : Johnn Nekman

Dato : 10-08-06 20:49

On Thu, 10 Aug 2006 21:13:52 +0200, "Jesper"
> [...]

>mig blev sikret med et password før mappen kan åbnes og indholdet læses.

Nej

Adgang til mapper bestemmes af den bruger der er logget på maskinen.
Så for at opnå hvad du gerne vil, skal du oprette en anden bruger på
maskinen der 'ikke er dig', og kun give dig selv rettigheder til
mappen. Og så sætte password på din egen bruger konto.

En anden metode er en password beskyttet zip-fil, eller password på
dokumenterne ... f.eks. kan man tildele password til Word og Excel
dokumenter indefra programmerne

Bruger du XP Home eller Pro?
--
Johnn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 21:28

Jesper wrote:
> Jeg har en enkelt mappe med en del undermapper i, som jeg godt kunne
> tænke mig blev sikret med et password før mappen kan åbnes og
> indholdet læses.
> Kan det lade sig gøre?

Husk altid at fortælle hvilken Windows version du taler om.

Dette er nok ikke det svar, du helst vil have, men prøv at sætte
dig lidt ind i filsystemet NTFS og de muligheder der ligger i det
med hensyn til at styre adgange og rettigheder til filer, foldere
og shares. Bevares, det tager mere end 5 minutter at lære, men
når du kan det, så er det DIG, der styrer!

-E.G.

Fra : -*- DANELAW -*-

Dato : 11-08-06 08:16

"Jesper" <Christop@post1**.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det lade sig gøre?

Ja. Du kan umiddelbart gøre det på 2 måder:

1: Som NTFS rettigheder. Højreklik på mappen, Egenskaber -> advanceret ->
krypter

Men hvis alle bruger samme konto, kan 'alle' også læse den.

2: 3die parts software. Der er masser af den slags som krypterer mapper, og
kræver
indtastning af password.