MS Windows
briani 27239
tvungen lock out
Fra : Tue

Dato : 06-08-06 10:47

Hej

Jeg arbejder i et firma hvor min PC efter 10 min uden brug, locker
Jeg har ikke tilladelse til at slå det fra men findes der ikke en feature
eller måske et program man kan have kørende så PC'en tror den er i brug

mvh

Tue

Fra : KsNa

Dato : 06-08-06 10:58

"Tue" <tue@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har ikke tilladelse til at slå det fra men findes der ikke en feature
> eller måske et program man kan have kørende så PC'en tror den er i brug

Jeg har et tilsvarende problem, som jeg har løst på denne ufine måde, men
det virker.

Start mediaplayer og lad den køre f.eks samme nr. hele tiden, fjern
markeringen ved tillad pauseskærm så slipper du også for den.
Hvis du ikke gider høre det samme igen og igen, så skru ned lor lyde i
mediaplayer.

Mvh
Kim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-06 12:01

Den 06-08-06 11.47 skrev Tue følgende:

> Jeg arbejder i et firma hvor min PC efter 10 min uden brug, locker
> Jeg har ikke tilladelse til at slå det fra men findes der ikke en feature
> eller måske et program man kan have kørende så PC'en tror den er i brug

Hvad er forskellen på at slå lockeren fra og at omgå den?

Hvis du er utilfreds med firmaets sikkerhedspolitik, så snak med den
ansvarlige eller din chef. Omgår du lockeren, læner du dig op af en
advarsel fra arbejdsgiveren. Og er din omgåelse årsag til et
sikkerhedsbrud, så står du til en fyring.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Tue

Dato : 07-08-06 15:47

> [...]
> advarsel fra arbejdsgiveren. Og er din omgåelse årsag til et
> sikkerhedsbrud, så står du til en fyring.

Det er da rigtig nok, men jeg kan ikke se ideen i at jeg hver 10 min. skal
taste min kode og firmaet kan ikke give en saglig grund. Hvis de så fyrer
mig af den grund, så er jeg nok ikke i den rigtige virksomhed.

Tue

Fra : Snuden

Dato : 07-08-06 17:32

On Mon, 7 Aug 2006 16:46:31 +0200, "Tue" <tue@12move.dk> wrote:

>Det er da rigtig nok, men jeg kan ikke se ideen i at jeg hver 10 min. skal
>taste min kode og firmaet kan ikke give en saglig grund.

Hvilken grund giver de da? Det kan jo være den er saglig nok, men at
du blot ikke har fået den ordentligt forklaret.
--
Snuden

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-08-06 18:03

Den 07-08-06 16.46 skrev Tue følgende:

> Det er da rigtig nok, men jeg kan ikke se ideen i at jeg hver 10 min. skal
> taste min kode og firmaet kan ikke give en saglig grund. Hvis de så fyrer
> mig af den grund, så er jeg nok ikke i den rigtige virksomhed.

Nu ved jeg ikke, hvor du arbejder, eller hvad du arbejder med. Men det
er jo oplagt at tro, at man vil forhindre andre i at kunne bruge din
computer og dit login til uberettiget at få adgang til data.

En anden forklaring kunne være at forhindre fremmede i at benytte din
computer til at hacke sig videre ind i systemet eller på anden måde
skade netværket.

Men det er selvfølgelig kun gætterier.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Really Slick Screeensavers: Flotte pauseskærme - med lydeffekter.

Fra : Eivind

Dato : 07-08-06 21:05

> [...]
>
>En anden forklaring kunne være at forhindre fremmede i at benytte din
>computer til at hacke sig videre ind i systemet eller på anden måde

Nogle gange kan det tage overhånd med alle de "sikkerheds
foranstaltninger". Grænsen går vel når det begynder at irritere og
stresse folk og påvirke produktiviteten. Netop den med at låse hver 10
min kan jo nemt omgås og jeg tvivler på at ret mange It afdelinger vil
opdage det lige med det samme. Så derfor, find andre måder at
opretholde sikkerheden på.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-08-06 21:19

Den 07-08-06 22.04 skrev Eivind følgende:

> Nogle gange kan det tage overhånd med alle de "sikkerheds
> foranstaltninger". Grænsen går vel når det begynder at irritere og
> stresse folk og påvirke produktiviteten.

Enig, men i nogle tilfælde er det fuldt ud forståeligt. For eksempel
hvis man har adgang til sygejournaler, politiregistret eller andre
følsomme oplysninger. Eller hvis man har mulighed for at disponere over
større værdier eller andre folks penge, fx i banker,
børsmæglervirksomheder osv. Eller hvis man sidder et sted, hvor fremmede
kommer forbi, og man vil forhindre, de kan lave grimme ting ved netværket.

Vi ved så ikke, om noget af ovenstående eller noget lignende er
tilfældet på Tues arbejdsplads. Men selv hvis man skal være ekstremt
paranoid for at finde et problem ved at omgå låsningen, så er den rette
fremgangsmåde stadig at overbevise den sikkerhedsansvarlige og ellers
ens chef.

Det nytter ikke noget, den enkelte medarbejder tager sikkerheden i egen
hånd, fordi de ved meget bedre end den sikkerhedsansvarlige. Det er den
slags medarbejdere, der er skyld i langt de fleste sikkerhedsproblemer i
virksomhederne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Max

Dato : 07-08-06 21:36

Hej Kim

> Det nytter ikke noget, den enkelte medarbejder tager sikkerheden i
> egen hånd, fordi de ved meget bedre end den sikkerhedsansvarlige. Det

På den anden side har de sikkerhedsansvarlige et problem når de
ikke magter at få medarbejderen til at forstå nødvendigheden af
de sikkerhedsforanstaltninger de laver. Jeg har også opfattelsen
af at mange steder laver man sikkerhedssystemer fordi sådan nogle
tror man at man skal have og ikke fordi de er nødvendige.

Mvh Max

Fra : Tue

Dato : 08-08-06 08:56

> [...]
> af at mange steder laver man sikkerhedssystemer fordi sådan nogle
> tror man at man skal have og ikke fordi de er nødvendige.

Lige mine ord. Jeg arbejder ikke med noget andre ikke må se og jeg kan jo
selv locke min PC når jeg forlader den, hvilket sker meget sjældent da jeg
sidder i en overvågning.

Tue

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 08-08-06 13:39

"Tue" <tue@12move.dk> wrote in message

> Lige mine ord. Jeg arbejder ikke med noget andre ikke må se og jeg kan jo
> selv locke min PC når jeg forlader den, hvilket sker meget sjældent da jeg
> sidder i en overvågning.

Er det ikke lettere bekymrende at du så så mange gange om dagen intet laver
i over ti minutter at det ligefrem er et problem?

Fra : Tue

Dato : 09-08-06 10:04

> Er det ikke lettere bekymrende at du så så mange gange om dagen intet
> laver i over ti minutter at det ligefrem er et problem?

Da jeg arbejder i en overvågning, arbejder jeg på flere managment systemer
og bruger så min personlige PC til dokumentation o.lign. så derfor kan der
nemt gå 10.min hvor jeg ikke bruger PC'en.

Tue

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-08-06 12:45

Max wrote:
> Hej Kim

> På den anden side har de sikkerhedsansvarlige et problem når de
> ikke magter at få medarbejderen til at forstå nødvendigheden af
> de sikkerhedsforanstaltninger de laver.

Det kan være ret svært at forklare folk at selvom lige akkurat en enkelt
medarbejder ikke har særlig kritisk/personfølsomme data liggende (eller
adgang til sådanne), så er det stadig nødvendigt at være underlagt samme
sikkerhedspolitik som de der har.

Dels fordi banken jo også låser sin hoveddør, selvom pengene er i boksen
i kælderen, og dels fordi det hurtigt bliver et helvede for en
administrator at holde styr på 300 brugere der hver især har sin helt
personlige opsætning af policies/rettigheder.
Fordi "jeg har jo ikke noget særligt vigtigt liggende" eller "mine data
er meget vigtigere end alle andres".

Fra : peter

Dato : 10-09-06 12:23

Hejsa

Vi bruger det selv der hvor jeg arbejdet
men der er det bare en pause skræm som
er password beskytte men der har jeg gjordet det at jeg er gået ind og slået
pauseskræmen fra eller har vælget en anden pause skræm for at slippe for at
den locker og jeg gør det ikke forde jeg er imod vores sikkerhedsystem på
firmate men forde jeg ikke kan bruge det til noget lige der da vi bruge et
sap system vi skal afregne i og det er alså lidt tidskrævene vis vores pc
låser sig for det tager ca 2-3 min at komme ud af det igen og det har vi
ikke tid til at vente på da den maskine jeg står ved køre hele tiden så
nogen gange knipper det endda med at ku nå at komme ind og afregne så der
for har jeg gjodet det