MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Router/Firewall forhindrer FTP-upload?
Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 15:18

Jeg har for nyligt fået mit Webspeed til at køre igennem en router og har
hele tiden haft TDC's sikkerhedspakke. Siden jeg fik routeren har jeg ikke
brugt FTP, men da jeg i dag ville opdatere en hjemmeside, kunne jeg ikke
connecte til FTP-serveren. Det gælder for alle mine hjemmesider, som ligger
hos forskellige udbydere, så problemet er altså generelt - ikke
midlertidige nedbrud hos udbyderen.

Kan der være noget med routeren der blokerer? Hvordan ændrer jeg det? Jeg
har en NetGear router (TDC's standardrouter).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-06 12:15

On Fri, 28 Jul 2006 16:18:16 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Kan der være noget med routeren der blokerer? Hvordan ændrer jeg det? Jeg
> har en NetGear router (TDC's standardrouter).

Er jeg kommet I den forkerte gruppe? Er der slet ingen der kan hjælpe?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per Riber

Dato : 29-07-06 12:26

Kurt Hansen skrev:

> [...]

FTP bruger port 20 og 21. Tjek om disse er åbne i din router.
TDC/Netgear må kunne hjælpe dig med yderligere detaljer.

mvh Per

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-06 16:31

On Sat, 29 Jul 2006 13:25:32 +0200, Per Riber wrote:

> FTP bruger port 20 og 21. Tjek om disse er åbne i din router.
> TDC/Netgear må kunne hjælpe dig med yderligere detaljer.

Aha, nu fandt jeg langt om længe ud af at "komme ind" i opsætningen af
routeren. IP-adressen står under bunden af routeren og det taster jeg ind i
en browser. Fint nok.

Nu har jeg luret lidt og mener at have fundet ud af, at det drejer sig om
"Port Forwarding" der skal sættes op til FTP. Instruksen lyder:
-----
To setup a computer or server to be accessible to the Internet for an
Internet service:

1.Select the Internet service you want to use from the Service Name list.
2.Type the IP address of the computer in the Server IP Address box.
3.Click Add button.

Hvordan skal jeg kunne vide hvilken IP-adresse min computer har?

Når, jeg ved ikke om jeg er kommet ind det rigtige sted. Jeg skal jo ikke
sætte en FTP-server op, som er tilgængelig udefra; Jeg skal bare selv kunne
uploade til mit webhotel via FTP.

Jeg kigger videre og forsøger at finde ud af hvordan man får fat i Netgear
Support, eller et forum for samme.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per Riber

Dato : 29-07-06 23:10

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> -----
> To setup a computer or server to be accessible to the Internet for an

Ja, det er galt. Du skal lede efter noget, som regulerer udgående
(outgoing) trafik. Er der et menupunkt, som hedder noget med Firewall?

> Hvordan skal jeg kunne vide hvilken IP-adresse min computer har?

Jeg plejer at bruge kommandoen ipconfig i en kommandoprompt. Der findes
sikkert mere fancy metoder, men jeg har ikke Windows ved hånden lige nu..

> Når, jeg ved ikke om jeg er kommet ind det rigtige sted. Jeg skal jo ikke
> sætte en FTP-server op, som er tilgængelig udefra; Jeg skal bare selv kunne
> uploade til mit webhotel via FTP.

Jep, det er de *udgående* porte 20 og 21, du skal åbne for - hvis det er
routeren, som blokerer dem.

mvh Per