MS Windows
briani 27239
En ikke-pirat kopi af Windows XP - hvad ka~
Fra : Jacob Jensen

Dato : 25-07-06 15:39

Alt det her med validering og aktivering osv. forvirrer mig en del. Her
kommer nogle "kan jeg"- og "må jeg"-spørgsmål som jeg håber at få klarhed
over.

Da der sikkert kommer flere til har jeg nummereret dem i håb om at folk vil
fortsætter nummerserierne

Kan jeg...

1) Installere og aktivere min ægte Windows XP på flere maskiner?
2) Fjerne/flytte/isætte en masse hardware i min maskine og stadig bruge min
ægte Windows XP?

Må jeg...

1) Installere min ægte Windows XP på flere maskiner?

Måske er der nogle der kender gode links på nettet som forklarer denne slags
spørgsmål.

--
Jacob Jensen
E-mail: jacob@etlivmedsle.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-07-06 15:44

Jacob Jensen skrev:

> [...]
> bruge min ægte Windows XP?
>
> Må jeg...
>
> 1) Installere min ægte Windows XP på flere maskiner?

Kommer an på hvad det er for en "ægte" XP det er du har - med en OEM er alt
det ovenstående strengt forbudt! (lige bortset fra 2'eren )

Til det sidste spørgsmål:

Er det en OEM har du kun glæde af installationen i 30 dage!
Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-07-06 16:35

Den 25-07-06 16.39 skrev Jacob Jensen følgende:

> Kan jeg...
> 1) Installere og aktivere min ægte Windows XP på flere maskiner?

Du kan installere, men XP skal aktiveres inden 30 dage, ellers lukkes
der for adgangen. Du kan ikke aktivere XP på flere forskellige maskiner
indenfor et vist tidsrum.

> 2) Fjerne/flytte/isætte en masse hardware i min maskine og stadig bruge min
> ægte Windows XP?

Ja. Det kan dog være nødvendigt at aktivere XP igen, og det kan
indbefatte en (gratis) opringning til Microsoft, hvis du udskifter for
mange dele inden for ovennævnte tidsrum. Der kan også være grænser for,
hvad du må udskifte, hvis du har en OEM-version af XP.

> Må jeg...
> 1) Installere min ægte Windows XP på flere maskiner?

Nej, licensen gælder kun for én computer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 25-07-06 17:01

> Nej, licensen gælder kun for én computer.
+++++++++++++++++++++++++++
Spørgsmålet er et andet, nemlig:
Gælder "licensen" overhovedet i juridisk forstand?
Den eneste dom der er i det spørgsmål gik firmaet imod, idet dommeren gjorde
gældende at hvis man ville have udlejningsbetingelser som licens er et
udtryk for, så skal man indgå en lejekontrakt med kunden og udføree gratis
service på produktet.
Hvis man sælger et produkt kan man ikke bagefter forlange lejebetingelser.
Således er der afgjort i retssalen.

Hilsen
Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-07-06 18:33

Den 25-07-06 18.01 skrev Jens Erik Bech følgende:

> Spørgsmålet er et andet, nemlig:
> Gælder "licensen" overhovedet i juridisk forstand?

Ja, det gør den. Det er en ganske almindelig aftale i henhold til
Aftaleloven.

> Den eneste dom der er i det spørgsmål gik firmaet imod

Har du en henvisning til den dom?

>, idet dommeren gjorde
> gældende at hvis man ville have udlejningsbetingelser som licens er et
> udtryk for, så skal man indgå en lejekontrakt med kunden og udføree gratis
> service på produktet.

Enten har du misforstået noget, eller også har dommeren. Jeg er spændt
på at læse mere om sagen.

> Hvis man sælger et produkt kan man ikke bagefter forlange lejebetingelser.
> Således er der afgjort i retssalen.

Man sælger ikke software (i hvert fald ikke det, der er tale om her).
Man sælger mediet det ligger på og en brugsret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på dine downloads med det gratis og spywarefri program Free

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 19:24

Kim Ludvigsen brought next idea :

> Ja, det gør den. Det er en ganske almindelig aftale i henhold til
> Aftaleloven.

Som måske indeholder dele der vil blive kendt ugyldige fordi de er
urimelige (eller hvordan det nu er formuleringen er i aftaleloven).

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-07-06 19:45

Den 25-07-06 20.24 skrev Henrik Stidsen følgende:
> Kim Ludvigsen brought next idea :

> Som måske indeholder dele der vil blive kendt ugyldige fordi de er
> urimelige (eller hvordan det nu er formuleringen er i aftaleloven).

Ja, men mig bekendt er der ikke faldet dom i Danmark i en sag om
almindelige licensbetingelser, som fx dem Microsoft benytter. Der har
været en sag i Tyskland om OEM-licenser, hvor en domstol fastslog, at
man kan videresælge OEM-licenser på trods af licensbetingelserne. Men
den dom kan ikke bare overføres til Danmark.

Jeg mindes en sag om nogle licensbetingelser i forbindelse med et
specielt skræddersyet program til en virksomhed, hvor virksomheden
vandt. Det var vist noget med en urimelig binding i forbindelse med
vedligehold af programmet. Jeg kan dog ikke huske, om det var en sag i
Danmark eller USA - jeg tror, det var USA.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 20:16

Kim Ludvigsen used his keyboard to write :

> [...]
> OEM-licenser på trods af licensbetingelserne. Men den dom kan ikke bare

Nej men det er alligevel en ret god indikator pga. de mange forsøg på
at harmonisere reglerne indenfor EU.

Anyway, en af de ting jeg personligt tror vil blive sablet ned i en
retssag er dem om at du ikke må skifte hardwaren ud og så bruge din
licens på en ændret maskine.

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : .MS

Dato : 26-07-06 11:07

> [...]
> udskifte, hvis du har en OEM-version af XP.

> Nej, licensen gælder kun for én computer.

Ja. Ad gangen.

Men hvis man har en retail udgave er det tilladt at installere den på et
utal af PC'ere - så længe den kun er på een maskine ad gangen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-07-06 17:04

Jacob Jensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Da der sikkert kommer flere til har jeg nummereret dem i håb
> om at folk vil fortsætter nummerserierne

Du kan også bare finde gamle indlæg i gruppen frem, da
spørgsmålet besvares ret tit.

> Kan jeg...
> 1) Installere og aktivere min ægte Windows XP på flere
> maskiner?

Kommer an på versionen/udgaven - de fleste licenser gælder kun
til en maskine ad gangen.

OEM versioner må kun installeres på en PC - når PC'en dør, så dør
licensen også.

Retail versioner må gerne flyttes til en anden PC efter at den
første er død - men kun på en ad gangen.

Der findes også flerbruger versioner, der f.x. må installeres på
3 eller flere PC'er samtidig.

De versioner, der leveres med PC'er er normalt OEM versioner - og
der dør licensen, når PC'en dør.

Ihvertfald ifølge MS's regler......

2) Fjerne/flytte/isætte en masse hardware i min
> maskine og stadig bruge min ægte Windows XP?

Ja - den checker for et antal komponenter, der skal være ens -
hvis for mange er udskiftet, så skal du kontakte MS for at få den
aktiveret - jeg ved ikke helt, hvor grænsen går og hvornår det er
en ny PC.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-07-06 20:16

Jacob Jensen wrote:
> Alt det her med validering og aktivering osv. forvirrer mig en del.
> Her kommer nogle "kan jeg"- og "må jeg"-spørgsmål som jeg håber at få
> klarhed over.

Det står klart og utydeligt når du installer din windows og svarer på om du
er enige i aftalen om licensen. Men her har du vel klikket ok og ikke læst
dokumentet, som der står du skal

mvh
Henning

Fra : Lyrik

Dato : 25-07-06 22:42

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

> [...]
> du
> er enige i aftalen om licensen. Men her har du vel klikket ok og ikke læst

++++++++++++++++++++++++++
Det der er problemet er om det ikke kolliderer med dansk ret der siger at
sælger ikke må begrænse købers ejendomsret over det købte.

Produktet er jo netop KØBT og-ikke lejet.

Producenten pålægger købers ejendomsret en begræsnning efter at han har købt
og erhvervet sig ejendomsret over det købte.

Hvis man accepterer en sådan betingelse er det en glidebane der ikke stopper
noget sted.
Virkeligt eksempel:
Printersælgere vil prøve at pålægge købere af printere begrænsning overfor
hvilke patroner der må sættes i printerne, således at de vil forbyde brugen
af andre printpatroner end firmaets egne!
Dette lobbyer de for i øjeblikket!

Længere nede af glidebanen får vi så at jeg køber en gulvsvaber, pakker den
ud og opdager en licens på den der forlanger at "Denne svaber må kun bruges
i et enkelt rum! Hvis den skal bruges i flere rum skal der købes licens til
hvert enkelt rum!"

Dette skulle få os til at stille krav om at:" Lovens bestemmelse om at
sælger ikke må begrænse købers ejendomsret over det købte",- skal
overholdes!

Hvis sælger har begrænsninger og licenser skal han indgå en underskrevet
aftale med leaseren før leasningen af produktet.
Et sådant produkt må ikke sælges, men skal leases!

Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-07-06 23:07

Den 25-07-06 23.41 skrev Lyrik følgende:

> Produktet er jo netop KØBT og-ikke lejet.

Nej, produktet er ikke købt. Du køber mediet (cd-rom mm.) og en
/brugsret/ til programmet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Lyrik

Dato : 26-07-06 10:25

> Nej, produktet er ikke købt. Du køber mediet (cd-rom mm.) og en /brugsret/
> til programmet.
+++++++++++++++++
"Brugsretten" begrænser købers ret over det købte medie og er således imod
dansk lov.

Hilsen
Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-06 11:03

Den 26-07-06 11.24 skrev Lyrik følgende:

> "Brugsretten" begrænser købers ret over det købte medie og er således imod
> dansk lov.

Nej, du kan bruge mediet, lige som du lyster. Uanset om du vil bruge det
til vægpynt, frisbee eller til at installere programmet fra. Til gengæld
er der begrænsninger på brugsretten til programmet. Begrænsningerne
fremgår af licensaftalen og kan bl.a. indbefatte begrænsning i antallet
af computere, programmet må installeres på.

En licensaftale er en fuldgyldig juridisk aftale i henhold til
Aftaleloven. En aftale eller dele af den kan dog være ugyldige, hvis -
som Henrik Stidsen bemærkede - den eller dele af den er urimelige. Det
kræver en dom at få fastslået en sådan ugyldighed, og sådan en dom er
mig bekendt ikke afsagt i Danmark.

Hvilket minder mig om, at du aldrig vendte tilbage med yderligere
oplysninger om den dom, du tidligere påstod var afsagt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem hjemmeside med Nvu og skabeloner.

Fra : Lyrik

Dato : 26-07-06 11:45

> [...]
> en dom at få fastslået en sådan ugyldighed, og sådan en dom er mig bekendt
++++++++++++++++++
Produktet man køber er ikke en frisbee. Det er heller ikke en blank plade.
det er en plade indeholdende et program. derfor må produktet opfattes som en
helhed.
Hvis der i denne helhed efter købet- forsøges indført begrænsninger i
ejendomsretten over "plade med program" -så må det opfattes som sælgers
forsøg på at begrænse købers rettigheder over det købte.
Lige nu ligger køber under for sælgers mange postulater over det solgte.
Disse postulater trænger til at blive prøvet i retten.
Det er klart at køber ikke er nødt til at følge sælgers mange fabulerende
postulater over dennes ret over det solgte.
Køber skal hævde sin ret over det købte. Er sælger utilfreds med det må han
anlægge en retssag.
Det har han ikke gjort, meget klogt efter min mening, for det ville vise sig
at hans mange rettighedspostulater ikke var holdbare i retten.
Så derfor gør han det ikke.
Han håber at sædvane påvirket af hans mange postulater, kan tynge vægten ned
til hans fordel.
Køber skal på sin side lægge ud med at bruge produktet efter sin lyst og sin
samvittighed.

Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-06 12:42

Den 26-07-06 12.45 skrev Lyrik følgende:

[cuttet en hel masse påstande]

Din hjemmestrikkede lommejura holder ikke i en retssal og heller ikke
ret mange andre steder.

> Køber skal hævde sin ret over det købte. Er sælger utilfreds med det må han
> anlægge en retssag.

Nej, hvis /brugeren/ er utilfreds, må han anlægge sag. Indtil der falder
en dom i en sådan sag, gælder licensbetingelserne. Det fremgår ganske
klart af Aftaleloven. Det har faktisk været gældende ret siden Danske
lov (der stadig er i kraft) fra 1683, hvor der står:
1. CAPITEL.
Om Contracter og Forpligter

1. Een hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl,
lovet og indgaaet haver.

Når man accepterer licensbetingelserne har man indgået en aftale, og den
er man pligtig at overholde. Aftalen eller dele deraf kan kun
tilsidesættes i ganske få tilfælde, fx hvis den er urimelig eller er
indgået under tvang.

Du kan så spørge dig selv, hvorfor ingen brugere har anlagt sag med
påstand om urimelige betingelser. Men hvis du har en Windows-licens,
står det dig frit for at være foregangsmand på området.

Men eftersom jura tilsyneladende preller af på dig (hvilket er lidt
uheldigt i en juridisk debat), ser jeg ingen grund til at fortsætte
debatten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Lyrik

Dato : 26-07-06 13:44

> [...]
> 1. CAPITEL.
> Om Contracter og Forpligter
>
> 1. Een hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl,
++++++++++++++++++++++
Orv vi skal langt ud for at lave en hjemmestrikket trøje-hvar?

Der er hverken indgået en aftale med mund,-hånd-eller segl.
Så din middelalderjura falder pladask til jorden.

Køber betragter sin retmæssigt erhvervede ejendom som sin egen og behandler
den efter forgodtbefindende.
Er sælger utilfreds hermed, må han anlægge sag.
Det ser ud som om sælger vil have lease-og lejebetingelser uden at opfylde
sin egen del af disse betingelser og uden at indgå et sådant forhold. Han
sælger bare.
Derefter påstår han "leje" efter et køb.
Helt ude i de juridiske tove.

Jens

Fra : moi?

Dato : 26-07-06 20:46

Lyrik den 26-07-2006 14:43:

> [...]
> sælger bare.
> Derefter påstår han "leje" efter et køb.

præcis

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-06 11:54

Lyrik has brought this to us :
> "Brugsretten" begrænser købers ret over det købte medie og er således imod
> dansk lov.

Lidt ligesom når du køber en billet til bussen - har du så også lov til
at tage bussen med hjem og bygge den om til en campingvogn ? (ellers er
din brugsret jo begrænset...)

"Statistik: Den eneste videnskab, der gør det muligt for forskellige
eksperter at bruge de samme tal til at nå forskellige konklusioner." -
Evan Esar (1899-1995), amerikansk humorist

Fra : Jacob Jensen

Dato : 26-07-06 10:57

Tak for jeres svar.

For lige at opsummere... Er følgende korrekt forstået? Hvis en husstand har
3 PC'ere som de ønsker at installere Windows XP på, så har husstanden
følgende muligheder:

1) Der kan købes 3 OEM-versioner til omkring 700,- kroner stykket og så må
man leve med, at når der købes ny computer skal der også købes nyt OS.

2) Der kan købes 3 ikke-OEM-versioner til omkring 1800,- kroner stykket og
så kan man glæde sig over, at hvis nu man skulle købe en ny PC så må man
gerne flytte OS til den nye PC. Til gengæld kan man græde over at man lige
har brugt 5400,- kroner på software. Det er temmeligt mange penge for de
fleste.

3) Et mix af ovenstående.

Jeg har kigget lidt rundt på net-butikker og kan ikke umiddelbart finde svar
på følgende spørgsmål: Kan man købe 1 pakke med Windows og 2 yderligere
licenser? Kan det betale sig?

Jacob

Fra : .MS

Dato : 26-07-06 11:06

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1) Der kan købes 3 OEM-versioner til omkring 700,- kroner stykket og så må
> man leve med, at når der købes ny computer skal der også købes nyt OS.

Ja. Men OEM versionerne kan kun købes såfremt de købes sammen med en ny
maskine (ved ikke om det er nok at købe et stykke hardware, fx. en mus)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-06 11:55

..MS explained on 26-07-2006 :
> Men OEM versionerne kan kun købes såfremt de købes sammen med en ny maskine
> (ved ikke om det er nok at købe et stykke hardware, fx. en mus)

Jeg købte min sammen med et tastatur - og iflg. MS's logik er licensen
altså bundet til at jeg bruger den sammen med det tastatur...

"You can observe a lot just by watching." - Yogi Berra, Berra's Law

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-06 12:44

Den 26-07-06 12.55 skrev Henrik Stidsen følgende:
> .MS explained on 26-07-2006 :
>
> Jeg købte min sammen med et tastatur - og iflg. MS's logik er licensen
> altså bundet til at jeg bruger den sammen med det tastatur...

Kravet til køb sammen med hardware er vist helt bortfaldet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-07-06 13:14

Henrik Stidsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg købte min sammen med et tastatur - og iflg. MS's logik er
> licensen altså bundet til at jeg bruger den sammen med det
> tastatur...

Mine OEM'er er købt sammen med billige mus, der var inkluderet i
prisen - men Windows er ikke bundet til den medfølgende mus - det
er/var formentlig bare en formalitet, at den skulle følge med -
Windows bliver ifølge betingelserne bundet til den første PC, som
den installeres på - uanset om den medfølgende mus bruges eller
ej.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-06 14:04

Jan Vestergaard explained on 26-07-2006 :
> Windows bliver ifølge betingelserne bundet til den første PC, som den
> installeres på - uanset om den medfølgende mus bruges eller ej.

OG det er vist en af de betingelser der vil blive dømt ude hvis den
kommer i retten - men det er svært at sige før det sker.

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-07-06 12:23

..MS skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Ja. Men OEM versionerne kan kun købes såfremt de købes sammen
> med en ny maskine (ved ikke om det er nok at købe et stykke
> hardware, fx. en mus)

Jeg har købt en del hos SHG - de f'ørste gange fik jeg en billig
mus med i prisen - dvs at man skal ikke købe noget ekstra.

Sidste gang jeg købte et par stykker - der fulgte der slet ikke
hardware med - jeg fik bare de to stk Windows OEM uden noget
andet.

I betingelserne for installationen binder man sig så til at den
kun installeres på en maskine i sin levetid - dvs at den bliver

Fra : .MS

Dato : 26-07-06 12:39

> [...]
>
> I betingelserne for installationen binder man sig så til at den kun
> installeres på en maskine i sin levetid - dvs at den bliver bundet til den

Ja, det er ikke helt efter bogen.

Ifølge Microsoft kan man købe OEM-software på følgende to måder:

a.. køb OEM-software sammen med en ny computer. Alle nye computere bør
leveres med et præinstalleret operativsystem, som computeren kan starte fra.
a.. køb OEM-software hos en forhandler, hvis du allerede har en computer,
der overholder minimums hardwarekrav samt ønsker selv at stå for
installation og support af dit egen computer.

Kilde: http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-07-06 11:07

> [...]
>
> 1) Der kan købes 3 OEM-versioner til omkring 700,- kroner
> stykket og så må man leve med, at når der købes ny computer

Ja - det er det man bekræfter under indstalleringen - prisen er
nu "kun" 599 kr ifølge www.edbpriser.dk

> [...]
> Til gengæld kan man græde over at man lige har brugt 5400,-
> kroner på software. Det er temmeligt mange penge for de fleste.

Ja

> Jeg har kigget lidt rundt på net-butikker og kan ikke
> umiddelbart finde svar på følgende spørgsmål: Kan man købe 1
> pakke med Windows og 2 yderligere licenser? Kan det betale sig?

Jeg ved ikke om det findes med Home-udgaven - men jeg ved, at der
findes 3-bruger versioner af Pro-udgaven - men det er dyrere end
3 stk Home OEM

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-06 11:11

Den 26-07-06 11.56 skrev Jacob Jensen følgende:

> For lige at opsummere... Er følgende korrekt forstået?
>
> 1) Der kan købes 3 OEM-versioner til omkring 700,- kroner stykket og så må
> man leve med, at når der købes ny computer skal der også købes nyt OS.

Ja.

> [...]
> så kan man glæde sig over, at hvis nu man skulle købe en ny PC så må man

Ja.

> Jeg har kigget lidt rundt på net-butikker og kan ikke umiddelbart finde svar
> på følgende spørgsmål: Kan man købe 1 pakke med Windows og 2 yderligere
> licenser? Kan det betale sig?

Så vidt jeg ved, opererer mængdelicenser med mange flere licenser end tre.