MS Windows
briani 27239
nye pc, gamle XP
Fra : kenneth.g

Dato : 20-06-06 10:47

Hej
Jeg skal til at købe en nye pc'er til min datter også kom jeg tvivl om jeg
kan installere den samme Win xp på den nye pc'er ? hvis jeg bare dropper den
gamle pc'er. det er en OEM vers. af xp som jeg har købt sammen med en mus

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabeA) msn (prik) com

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 20-06-06 11:26

"kenneth.g" <kenneth918@Xmsn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan installere den samme Win xp på den nye pc'er ? hvis jeg bare dropper
> den gamle pc'er. det er en OEM vers. af xp som jeg har købt sammen med

Den går nok ikke selv om du stadig har musen OEM står for "Original
Equipment Manufacturer".
Et OEM Single Pack produkt må ifølge producentens regler kun bruges på den
PC hvor det først installeres.
vh / Bjarne

Fra : ab© - På Forlaget

Dato : 20-06-06 12:16

"Bjarne Christensen" <no_Spam@web.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Equipment Manufacturer".
> Et OEM Single Pack produkt må ifølge producentens regler kun bruges på den

Underligt - at det ikke også er et af de spørgsmål, man skal igennem for at
få lov at gen-registrere sin PC, når man ringer til Microsnøft

ab©

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-06-06 22:15

kenneth.g skrev:

> [...]
> om jeg kan installere den samme Win xp på den nye pc'er ? hvis jeg
> bare dropper den gamle pc'er. det er en OEM vers. af xp som jeg har

Hvis det er over 120 dage siden at du har installeret softwaren skulle
stuntet kunne lade sig gøre, siger de kloge hér i gruppen - prøv evt. at
søge tilbage på emnet via Google-news.
Hans

Fra : Calle.

Dato : 21-06-06 17:15

Hans Paulin (6310) wrote:

> Hvis det er over 120 dage siden at du har installeret softwaren skulle
> stuntet kunne lade sig gøre, siger de kloge hér i gruppen - prøv evt.
> at søge tilbage på emnet via Google-news.

der er nu 90 dage, men eller er det rigtigt

--
*** Calle ***

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-06-06 19:05

Calle. skrev:

> der er nu 90 dage, men eller er det rigtigt

Tjae, dét ville da være dejligt hvis det var 90 dage - så kunne jeg
installere nu i stedet for at vente til 19. juli

Antallet af dage har været diskuteret hér inden for...de sidste 120 dage
, hvor "Rudi" henviste til en engelsksproget artikel desangående.

Hvis det nu *er* 120 dage og jeg installerer *nu* - skal jeg så igen vente
120 dage fra nu af - eller kun de sidste dage af de 120?
Hans

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-06-06 14:00

Hej Hans Paulin (6310), du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Antallet af dage har været diskuteret hér inden for...de sidste
> 120 dage , hvor "Rudi" henviste til en engelsksproget artikel
> desangående.

Det er Alex Nichol på James A. Eshelmans site, der skriver det -
<http://www.aumha.org/win5/a/wpa.htm> - og uden menurammen sættes blot
..php bag, dvs. <http://www.aumha.org/win5/a/wpa.php>.

Om det så er korrekt eller ej ved jeg ikke. Men jeg har set adskillige
andre "

Men har jeg set at selv microsoftfolk refererer til Eshelmans site (i
Microsofts grupper) ligesom mange andre MVP'ere.

Formelt gælder det dog kun en egentlig retailudgave, ikke OEM-udgaver.
Men flere troværdige personer her i gruppen har nævnt, at dette reelt
er fuldstædig ligegyldigt.

En af dem (pokker om jeg kan huske navnet... men jeg kan, når jeg ser
det sælger/laver/bygger selv masser af pc'ere og har iflg. flere
indlæg bred erfaring med, at det er bedøvende ligegyldigt, hvis det
ellers er en "normal" OEM-version. Dvs. sådan en man får i hånden og
ikke noget fra firmaet specielt præinstalleret (a la måske Dell, HP,
IBM ec.).

> Hvis det nu *er* 120 dage og jeg installerer *nu* - skal jeg så
> igen vente 120 dage fra nu af - eller kun de sidste dage af de
> 120?

"If, following the activation after setup, you do not need to contact
the activation center for 120 days (any changes you make during this
time being seen as acceptable when the system boots), then the sheet is
swept clean and you can start again using the current hardware as the
new baseline to make more changes."
<http://www.aumha.org/win5/a/wpa.php>

Hvis man skriver præcist - ja, så er det et spørgsmål om, hvornår man
sidst var en smut omkring Microsofts aktiveringscenter. (Om kiksede
aktiveringer tæller med eller ej, bliver et gæt. Mit er, at de tæller).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-06-06 15:32

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> sidst var en smut omkring Microsofts aktiveringscenter. (Om kiksede
> aktiveringer tæller med eller ej, bliver et gæt. Mit er, at de

Okay!

Tak for din hjælp!
Hans

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-06-06 16:04

Hej Hans Paulin (6310), du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

Det skulle selvfølgelig have været: "Hvis han skriver præcist...
[etc.]".

> Okay!

Om ikke for andet så pga. forsigtighedsprincippet. Som du ved, er det
træls at opdage *bagefter*, at man forresten ikke skulle have taget
chancen og prøve. (Sorry, jeg kunne ikke dy mig

> Tak for din hjælp!

Også din apropos det at prøve. Jeg havde ikke brug for det crack nogen
dengang henviste til, men jeg hentede det da stoppede det ned i
"alversens småprogrammer, utilities o.a. man måske engang får brug
for."

Det blev så slettet, du prøvede og opdagede, at det ligesom ikke var en
god ide, deraf min letkøbte: "Som du ved..." ovenfor

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-06-06 20:12

Rudi Stegen skrev:

> Om ikke for andet så pga. forsigtighedsprincippet.

"Jeg kan lide spænding!", sagde fyrbøderen - han fyrede, så kedlerne sprang
i luften!

> Som du ved, er det
> træls at opdage *bagefter*, at man forresten ikke skulle have taget
> chancen og prøve. (Sorry, jeg kunne ikke dy mig

Skaden er ikke større end at computeren får endnu 120 dage ubetinget!

> [...]
> dengang henviste til, men jeg hentede det da stoppede det ned i
> "alversens småprogrammer, utilities o.a. man måske engang får brug

Hvis det er det samme vi tænker på kunne *jeg* ikke få det til at virke...

> Det blev så slettet, du prøvede og opdagede, at det ligesom ikke var
> en god ide, deraf min letkøbte: "Som du ved..." ovenfor

Nåe, okay!

Ja, gad vide hvornår jeg egentlig prøvede dét...gruble gruble...

Nåe ja - nu husker jeg: jeg holdt mig til "offline" i dén forbindelse, så
deadlinen holder stadig

Hygge fra Broager
Hans

Fra : Rudi Stegen

Dato : 24-06-06 00:26

Hej Hans Paulin (6310), du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> "Jeg kan lide spænding!", sagde fyrbøderen - han fyrede, så
> kedlerne sprang i luften!

Netop

> Hvis det er det samme vi tænker på kunne *jeg* ikke få det til at
> virke...

Det gør vi. Og jeg *tror* ikke, at nogen kan få det til at virke. Troen
går på, at Microsoft også kan finde diverse cracks på nettet og derfor
løbende ændrer deres valideringsdims på Updatesitet. (Udover der blot i
år som bekendt er udsendt hele to tvungne valideringsprogrammer, man
skal installere).

> Ja, gad vide hvornår jeg egentlig prøvede dét...gruble gruble...

Det kan du da godt få at vide: 17. maj.

(Nej, det er ikke, fordi jeg husker alt i alle detaljer for evige
tider. Men Xnews og et par diffuse cues giver oftest pote. Her i form
af <news:446b2287$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> og

> Hygge fra Broager

Praktisk. Så kan man altid tage sig en svømmetur til Tyskland, hvis man
både trænger forfriskende motion og har noget at lave der.

Der er iøvrigt kønt i det område (altså det sydlige Als).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-06-06 08:17

Rudi Stegen skrev:

snip

> jeg *tror* ikke, at nogen kan få det til at virke.
> Troen går på, at Microsoft også kan finde diverse cracks på nettet og
> derfor løbende ændrer deres valideringsdims på Updatesitet.

Ja, dét kan man ikke udelukke.

> (Udover
> der blot i år som bekendt er udsendt hele to tvungne
> valideringsprogrammer, man skal installere).

Ja, såen er dét...

> [...]
>
> (Nej, det er ikke, fordi jeg husker alt i alle detaljer for evige
> tider. Men Xnews og et par diffuse cues giver oftest pote. Her i form

Ja ja - jeg blev bare nervøs for at min deadline for geninstallering ikke
holdt - indtil jeg som nævnt kom til at tænke på at jeg havde holdt stuntet
inden for husets vægge...

> Praktisk. Så kan man altid tage sig en svømmetur til Tyskland, hvis
> man både trænger forfriskende motion

Hu ha - dét er sq for koldt

> og har noget at lave der.

Hvem har ikke dét

> Der er iøvrigt kønt i det område (altså det sydlige Als).

Som ligger 8-10 km øst for hvor vi bor - 6310 Broager er landfast med Rom

Intet kommer dog op på siden af Aarhus! (hvor jeg osse har boet)
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-07-06 14:29

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> sidst var en smut omkring Microsofts aktiveringscenter. (Om kiksede
> aktiveringer tæller med eller ej, bliver et gæt. Mit er, at de

Nå, i dag var det 121 dage siden (18. marts) at min XP landede på en anden
pc, så nu installerede jeg den på den oprindelige - og fik at vide at
"...den produktnøgle som er ved at blive brugt til at aktivere denne kopi af
Windows, har overskredet det maksimale antal tilladte aktiveringer. Dette
kan forekomme, hvis produktnøglen er blevet brugt til at aktivere en anden
computer" (så sandt, så sandt)

Så dét kan jeg åbenbart glemme!? (har ikke lyst til at sidde og lyve overfor
en supporter)
Hans

Fra : emj

Dato : 19-07-06 15:06

Hans Paulin (6310) skrev:

>"...den produktnøgle som er ved at blive brugt til at aktivere denne kopi af
>Windows, har overskredet det maksimale antal tilladte aktiveringer.

Den besked har jeg ogås fået engang. Jeg har aldrig brugt min XP på
andre maskiner end denne ene, som den var præinstalleret på, da jeg
købte maskinen.
Et telefonopkald til Microsoft og jeg fik en ny aktiveringskode.
Bøvlet men problemfrit.

Hilsen emj

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-07-06 15:10

emj skrev:

> Den besked har jeg ogås fået engang. Jeg har aldrig brugt min XP på
> andre maskiner end denne ene, som den var præinstalleret på, da jeg
> købte maskinen.

Og du havde ikke smidt et cd-romdrev i fra en blacklistet pc?

> Et telefonopkald til Microsoft og jeg fik en ny aktiveringskode.

Ja, måtte jeg osse gøre et par dage efter den 1. pc. blev blokeret - havde
netop taget et cd-romdrev fra den blacklistede.

> Bøvlet men problemfrit.

Tjae - men har som sagt ikke lyst til at sige at den ikke har været på en
anden hvis han spørger - og dét gjorde han sidst.
Hans

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-08-06 21:26

> [...]

> antal tilladte aktiveringer. Dette kan forekomme, hvis
> produktnøglen er blevet brugt til at aktivere en anden computer"

For hede hule hel%#% da også :-/

Formentlig skal det med at kunne genaktivere via nettet efter 120 dage
tolkes så snævert som muligt. Dvs. at man fint kan gøre det men kun én
genaktivering pr. licensnummer (?)

Og at Microsoft har åbnet den mulighed er ret sikkert ikke for
brugernes blå øjnes skyld. De har formentlig regnet og vurderet lidt på
mulighederne:

1. Ingen genaktivering via nettet kun via telefon. Det er for dyrt i
mandskab.

2. En enkelt genaktivering via nettet sorterer _rigtig mange_ fra i
telefonen, hvorfor det er mere rentabelt.

3. Flere genaktiveringer via nettet vipper til den modsatte side: Man
fanger for få misbrugte licenser og ideen med aktivering begynder også
økonomisk at blive for tåbelig.

Nej, hvor ville jeg ønske, at *nogen* dukkede op med et (upåklageligt,
naturligvis) styresystem, der kunne køre programmer skrevet til
DOS/Windows på lige fod med Windows XP.

--
Hygge fra Århus - Rudi
(som stadig kun sporadisk er på Usenet)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-06 21:44

Rudi Stegen skrev:

Mail sendt!
Hans

Fra : Calle.

Dato : 21-06-06 17:14

kenneth.g wrote:
> [...]
> om jeg kan installere den samme Win xp på den nye pc'er ? hvis jeg
> bare dropper den gamle pc'er. det er en OEM vers. af xp som jeg har

ja, hvis den ikke er brugt i 90 dage, ellers ikke.

--
*** Calle ***

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-06 17:19

Calle. skrev:

> ja, hvis den ikke er brugt i 90 dage, ellers ikke.

Og "brugt" - hvordan skal dét forståes:

Skal den have stået urørt (slukket),

have været uden kontakt med MS

eller hvad?