MS Windows
briani 27239
Drev navn ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 15-06-06 15:08

Hej NG

Jeg har en harddisk siddende i min WinXP computer der er delt op i flere
partitions.
Nu har jeg lige sat en back-up harddisk i og den kommer så ind som D drev.

Før jeg satte den i lå windows på c drevet og alle mine programmer på D
drevet.
Nu er mit D drev jo så rykket til E så alle mine genveje ikke passer mere.
Det er en back-up harddisk som jeg skal sat til og fra hele tiden, så det er
ikke så smart at den laver om på drev navnene.

Hvordan får jeg den til at ligge sig bagerst i bogstavrækken ?

begge drev er IDE drev og de sidder som master og slave på primær bussen.

mvh
Michael

Fra : Rander

Dato : 15-06-06 17:39

Thu, 15 Jun 2006 16:08:07 +0200 brugte EnjoyNews 21 linier på at fortælle
dette til dk.edb.system.ms-windows:

>Hvordan får jeg den til at ligge sig bagerst i bogstavrækken ?

To muligheder:

1) Lav selv drevbogstaverne om på diskene. Det foregår ved at højre-klikke
på "Denne computer", vælg "Administrér" og vælg punktet "Diskhåndtering"
(under "Lager"). Her kan du så højreklikke på drevene og ændre deres
bogstaver.

2) Slet alle partitioner på disken, og opret en udvidet partition, og opret
herefter en eller flere logiske partitioner på drevet. Grunden til at den
maser sig ind i midten af bogstavrækken er, at der kun er oprettet en
primær partition på disken. Primære partitioner vil altid få tildelt
bogstaver først, og derefter logiske drev i udvidede partitioner...

Eller sagt på en lidt anden måde: Løsning ét er den der fungerer her og nu,
løsning 2 er den "langtidsholdbare" der også sørger for at disken virker på
andre computere.

Der er så bare lige det i det, at hvis du beslutter dig for at sætte en
ekstra fast disk i maskinen, så har du problemet igen (i større eller
mindre grad). Så en kombination af de to er at anbefale: Logiske drev i
udvidede partitions til alt andet end din Cartition. Til diske og
enheder der tilsluttes og fjernes efter behov, fast tildeling af bogstav
som beskrevet under 1). Som eksempel kan jeg nævne at jeg har C: på en
primær partition på disk 1. Resten af disken og hele disk 2-4 består af
udvidede partitioner med logiske drev, med bogstaverne D:-N:. Så kommer
Virtuelt CD/DVD-drev (DaemonTools) på X:, DVD-brænder på Y: og CD-brænder
på Z:. Min eksterne USB-HD hedder U:, og min USB-flash-dims hedder V:. Alle
bogstaver der ikke tilhører harddiske er fast defineret som beskrevet under
1), hvilket betyder at de ikke ændrer sig hvis jeg tilføjer/fjerner en
HD...
http://rander.dk (finally up again!)

Kvinder er en raffineret blanding af pyromaner og brandvæsen. (Marcel Aymé)

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-06-06 18:53

"EnjoyNews" <a@a.dk> skrev:
Thu, 15 Jun 2006 16:08:07 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Jeg har en harddisk siddende i min WinXP computer der er delt op i flere
>partitions.
>Nu har jeg lige sat en back-up harddisk i og den kommer så ind som D drev.
Det er fordi den fejlagtigt er mærket som aktiv.

>Hvordan får jeg den til at ligge sig bagerst i bogstavrækken ?
Brug Computeradministration til at fjerne aktiv mærket og give den et
drevbogstav efter ønske.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Edmund

Dato : 16-06-06 14:43

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Brug Computeradministration til at fjerne aktiv mærket

Hvordan fjerner du det, er det kun i XP pro man kan det.

--
Mvh Edmund

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 16-06-06 16:26

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev:
Fri, 16 Jun 2006 15:42:45 +0200 i dk.edb.system.ms-windows

>Hvordan fjerner du det, er det kun i XP pro man kan det.
Godt spørgsmål. Det måtte jeg så se nærmere på.

Det ser ud til at Windows kun kan gøre en partition aktive, men ikke
fjerne aktiv mærket igen.
Meget mærkeligt.
Det har Bill Gates åbenbart glemt.
Jeg bruger sjældent de underfundigheder i Windows, jeg bruger Partition
Table Doctor til den slags ting.

Beklager meget at have misinformeret.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 15-06-06 18:44

"EnjoyNews" <a@a.dk> skrev i en meddelelse news:449169c0$0$99990$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> partitions.
> Nu har jeg lige sat en back-up harddisk i og den kommer så ind som D drev.

Har du prøvet under Administration - diskhåndtering at omdøbe dem.

Fra : EnjoyNews

Dato : 16-06-06 00:22

> [...]
>
> Hvordan får jeg den til at ligge sig bagerst i bogstavrækken ?
>
> begge drev er IDE drev og de sidder som master og slave på primær bussen.

Mange tak for jeres svar... Det var lige hvad jeg havde brug for