Båndbredde gennem cisco 1600 router
Fra : Jens U. K.

Dato : 22-08-06 14:49

Hvad kan man forvente at en cisco router 1600 kan route som max.
hastighed?

Der er stort set ingen filtrering eller noget aktiveret i routeren, den
sender bare trafikken videre til en pix - hvad kan man så regne med er
maksimal båndbredde af relativ normal kontortraffik der kan gå igennem
den?

/Jens Ulrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-08-06 16:01

On Tue, 22 Aug 2006 15:48:32 +0200, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
wrote:

> Hvad kan man forvente at en cisco router 1600 kan route som max.
> hastighed?

Omkring 4000 pakker per sekund. Regn selv om til bit per sekund
afhængig af pakkestørrelse.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens U. K.

Dato : 22-08-06 16:24

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Omkring 4000 pakker per sekund. Regn selv om til bit per sekund
> afhængig af pakkestørrelse.

Hm. Når nu det er en "normal" Internetforbindelse til 50-100 brugeres
e-mail og websurf, kan man så sige noget fornuftigt om pakkestørrelsen og
fordelingen af dem?
Kan det passse at der tit er en begrænsning på 1492 bit på pakker på
Internettet?
I så fald kan boksen max route 5,7 mbps mod Internettet?

/Jens Ulrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-08-06 18:17

On Tue, 22 Aug 2006 17:24:02 +0200, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
wrote:

> Når nu det er en "normal" Internetforbindelse til 50-100 brugeres
> e-mail og websurf, kan man så sige noget fornuftigt om pakkestørrelsen
> og fordelingen af dem?

Man plejer at bruge en IMIX-fordeling:
http://advanced.comms.agilent.com/n2x/docs/journal/JTC_003.html

> Kan det passse at der tit er en begrænsning på 1492 bit på pakker på
> Internettet?

Byte, ikke bit. Det 'normale' er 1500 B, men man kan godt se mindre.

> I så fald kan boksen max route 5,7 mbps mod Internettet?

Det kan jeg ikke få det til. (pps * B/pakke * 8 b/B).

Typisk vil man være begrænset af boxens 10base-T interface, der kører
halv duplex.

-A

Fra : Jens U. K.

Dato : 23-08-06 10:37

> Man plejer at bruge en IMIX-fordeling:
> http://advanced.comms.agilent.com/n2x/docs/journal/JTC_003.html

Super, det var lige sådan en jeg havde i tankerne.

> Typisk vil man være begrænset af boxens 10base-T interface, der kører
> halv duplex.

Ja, det ser jo sådan ud... ud fra en IMIX gennemsnits pakkestørrelse (på
340 Bytes), så giver det noget der minder om 10,4 mbps throughput.

Tak for hjælpen.

/Jens Ulrik