Lyset og tiden
Fra : 2

Dato : 22-08-06 12:19

Hej det undrer mig hvad man har lært i fysik at tiden er afhængig
af lyset, og at hvis man bevæger sig hurtigt op imod lyset hastighed,
går tiden langsommere.
Hvordan er det muligt?
Hvordan kan tiden være afhængig af lyset, og er der lavet praktisk
forsøg med det, eller er det stadig en teori på papiret?

Der er fx et eksempel med 2 ure, et på Jorden, og det andet bliver
sendt ud i Rummet, lad os bare sige med ½ hastighed af lyset, og en
tur ud om Pluto og tilbage igen til Jorden. Og der er så teorien at
uret som var på en rumtur skulle går langsommere end det på Jorden.
Hvorfor så det, og er det ligemeget om det er et ur med tandhjul eller
digitalt? Og hvorfor skulle uret gå anderledes, ændrer det form så
lejer går mere trægt?
Uret går da ikke langsommere hvis man går ind i et rum uden vinduer og
uden lys, altså i et mørkekammer.!
Og tiden går da heller ikke i stå hvis Vi slukker Solen, og der vil
jo stadig være lys fra andre solsystemer.

Hvis man kører i tog, og hopper op lander man igen samme sted, som i
et stillestående hus.
Hvorfor skulle et ur ændre sig i tiden, i en rumfærge som flyver
hurtigt?

Lad os forestille os at lyset hastighed er på lydens hastighed, vi
hører så et tordenbrag hvor vi er, skynder os at flytte os med mere
end "lydens" hastighed til et andet sted længere væk, og så hører vi
braget igen.. Så kan vi gå tilbage i tiden og se historien hvad der er
sket, men har jo så også flytte plads for hører braget igen. Og braget
er jo bare ringe i vandet på noget som er sket. Man vil da ikke kunne
komme tilbaget før braget, uanset hastighed?

Så hvordan tiden skulle kunne ændre sig af lyset og sted og den
hastighed man bevæger sig med, undrer mig.

Bliver tiden påvirket af at Jorden flyver igennem Rummet med en stor
hastighed i øjeblikket?
Hvordan ved Vi at tiden er påvirkelig af hastigheden, og hvad så med
de partikler som er hurtigere end lyset, der var nogle som vist er 4,5
gange så hurtige som lyset. Kan tiden ændres af disse istedet for
lyset?
Løber tiden løbsk i et Sort hul.

Bare noget som jeg har grublet over, det med lyset og tiden.

Torben

Fra : (Søren Diderikse

Dato : 22-08-06 14:35

2 <fuptilspam@yahoo.dk> writes:

> Hej det undrer mig hvad man har lært i fysik at tiden er afhængig
> af lyset, og at hvis man bevæger sig hurtigt op imod lyset hastighed,
> går tiden langsommere.

[.. snip ..]

> Uret går da ikke langsommere hvis man går ind i et rum uden vinduer og
> uden lys, altså i et mørkekammer.!
> Og tiden går da heller ikke i stå hvis Vi slukker Solen, og der vil
> jo stadig være lys fra andre solsystemer.

Det har ikke noget med lyset som sådan at gøre, det har noget med lysets
hastighed at gøre. Altså ca. 300.000km/s.
"Lysets hastighed" - Du kan også mere præcist sige Elektromagnetiske bølgers
hastighed i vacuum.

Effekten er målt og bliver målt i praksis. F.eks i atomure i satelitter. (GPS).

--
Søren Dideriksen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-06 12:40

> [...]

> Hej det undrer mig hvad man har lært i fysik at tiden er afhængig
> af lyset, og at hvis man bevæger sig hurtigt op imod lyset hastighed,

Det du funderer over er det som relativitetsteorien prøver at
forklare.

Grundlæggende er præmisserne at 1) lysets hastighed er den hurtigst
mulige og konstant, og 2) det gælder uanset hvem der kigger (herunder
hvorfra, og hvor hurtigt de bevæger sig).

Eftersom hastighed måles i meter per sekund og denne ikke kan rokkes
ved, må der være noget andet der giver sig når man nærmer sig den
øverste grænse i FORHOLD til et eller andet. Einstein indså at det må
være afstand (meter) og tid (sekund).

Tiden går langsommere når et ur ændrer hastighed - det kan endda måles
i almindelige flyvemaskiner (men det er svært) - og er noget der
udtrykkeligt skal tages højde for i GPS (da urene i satelitterne jo
slynges i cirkelbuer rundt om jorden).

Der er et interaktivt eksempel på tvillingeparadokset på

http://www.pbs.org/wgbh/nova/einstein/hotsciencetwin/

som tillader en at pille lidt ved tingene. Bemærk at rumskibet ændrer
hastighed ved start og landing og når det vender 180 grader når det
når frem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 22-08-06 15:52

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej det undrer mig hvad man har lært i fysik at tiden er afhængig
> af lyset, og at hvis man bevæger sig hurtigt op imod lyset hastighed,
> går tiden langsommere.
> Hvordan er det muligt?

Når f.eks. to biler bevæger sig imod hinanden så nærmer de sig hinanden med
summen at bilernes hastighed regnet med fortegn.

Det samme gælder f.eks. også for lydbølger, så hvis du bevæger dig med en
fart på 50 m/sek. imod lydbølger med hastigheden 300 m/sek, så nærmer du og
lydbølgerne hinanden med 350 m/sek.

Gentagne observationer og målinger viser at det ikke forholder sig på samme
måde med lys, dvs. at uanset om en betragter og en lyskilde bevæger sig imod
eller væk fra hinanden, så er den målte hastighed mellem betragter og
lyskilde altid konstant, nemlig c = 299.792.458 m/sek i vakuum.

Dette fænomen er vanskelig at forestille sig, men matematisk kan det
forklares ved at mål for tid og afstand er forskellig for objekter der
bevæger sig med forskellig hastighed. Dette får en lang række konsekvenser
for fysikkens love, bla. at et legemes masse også er afhængig af forskellen
på betragters og legemets hastighed. Den faktor, der bla. bruges til at
omregne tid, afstand og masse fra et system med een hastighed til et andet
system med en anden hastighed, kaldes for Lorenz faktoren og er : kvrod(1-
v²/c²).

Jeg har selv vanskeligt ved at forstå fænomenet, her er en dansk artikel om
Einsteins specielle relativitetsteori:

http://www.nbi.dk/~dam/fys2/sr11.pdf

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-08-06 17:16

Torben W. Hansen wrote:
> [...]
> v²/c²).
>
> Jeg har selv vanskeligt ved at forstå fænomenet, her er en dansk artikel om

*tæller ned til bo warming fornægter hele baduljen*

Fra : Filip Larsen

Dato : 22-08-06 17:45

Torben skrev

> det undrer mig hvad man har lært i fysik at tiden er afhængig
> af lyset, og at hvis man bevæger sig hurtigt op imod lyset hastighed,
> går tiden langsommere.

Det er, som allerede sagt af andre her, ikke selve lyset der har
betydning, men derimod den relative hastighed mellem dig og uret.

Mere præcist vil du opleve, at uret går langsommere når det observeres
med en (høj) hastighed end når det står stille, men det er vigtigt at
forstå, at det samme gælder set fra uret, dvs. set fra uret går uret
selv ganske normalt og det er istedet dig der "går langsommere".

Dette lyder umiddelbart ret paradoksalt og har da også givet
problemformuleringer såsom tvillinge-paradokset, men som så mange andre
paradokser i relativitetsteorien (og andre fysiske teorier der har
underlige konsekvenser) er det et spørgsmål om, at man glemmer de fleste
af de antagelser der ellers er korrekte i Newtonsk mekanik og mere
præcist regner efter hvad der sker baseret på de ganske få antagelser
relativitetsteorien er bygget på.

Wikipedia, som flere allerede har henvist til, har flere udemærkede
artikler om emnet (dog på engelsk) såsom
http://en.wikipedia.org/wiki/Introduction_to_special_relativity.

> Hvordan kan tiden være afhængig af lyset, og er der lavet praktisk
> forsøg med det, eller er det stadig en teori på papiret?

Det, at tiden observeres langsommere for processer der bevæger sig med
en relativ hastighed kaldes tidsdilation (time dilation) og er en
moderne veletableret kendsgerning.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : John Larsson

Dato : 22-08-06 19:33

"Filip Larsen" <filip.larsen@nospam.dk> writes:

>Det, at tiden observeres langsommere for processer der bevæger sig med
>en relativ hastighed kaldes tidsdilation (time dilation) og er en
>moderne veletableret kendsgerning.

Ja, ordet "observeres" er ret vigtigt i denne sammenhæng, da "tiden" er
alt andet end en veldefineret størrelse, som hverken Olinto de Pretto
eller dem der kom efter, har forholt sig til!

John