Andet multimedie
bentjuul 3670
Visitkort i PS CS2 spørgsmål
Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 10:08

Hej igen

Nå, jeg fik jo styr på min opløsning og har nu snakket med et firma som skal
trykke de kære kort for os...

De siger at de skal bruge 3mm ekstra rundt om kortet for beskæring, han
snakkede noget om at det kunne man tilføje på en eller anden måde, snakkede
om noget der hed "bleed", og så skal der skære-markeringer på også...

Er der nogle som kan hjælpe lidt til med disse ting, er ikke helt stiv PS,
som i nok kan se ...??

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 10:26

Hej igen igen

"Carsten & Ann" <blue22deep]a[yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også...
>
> Er der nogle som kan hjælpe lidt til med disse ting, er ikke helt stiv PS,

Glemte lige at filen skal leveres i PDF, hvis det har nogen betydning for
hvordan det skal gøres...

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Inger

Dato : 22-08-06 16:15

Carsten & Ann skrev:
> [...]
> om noget der hed "bleed", og så skal der skære-markeringer på også...
>
> Er der nogle som kan hjælpe lidt til med disse ting, er ikke helt stiv PS,

Bleed er lidt ekstra luft, som skal sikre at du ikke får en grim hvid
kant, hvis du har farver på dit visitkort der går til kant. Hvis du f.x.
har en grøn bjælke i bunden af kortet, så skal den gå 3 mm ud over
kanten af dit visitkort, så der er plads til at maskinen kan skære lidt
skævt.

Dit dokument skal altså være 6 mm. større end dit visitkort på hvert
led. Dvs. visitkort størrelse: 8 x 5 cm. Dokument størrelse 8,6 x 5,6 cm.

Bleed kan meget nemt sættes i et dtp-program (fx. InDesign), når man
opretter sit dokument. Man kan også gå ind og tilføje det senere
(ihvertfald i InDesign). Og skæremærkerne kan man vælge når man laver
pdf fra dtp-programmet.

Hvis dit visitkort er lavet 100% i PS og du ikke har InDesign eller
andet dtp-program, kan du gå i "image" -> "canvas size" og sætte 6 mm.
ekstra på billedstørrelsen, mens du sørger for at holde indholdet i
centrum. Dette giver dig 3 mm. luft på alle sider. Derefter sørger du
for at de farver der går til kant går ud i den ekstra kant du nu har lavet.

Skæremærker er blot nogle streger der indikerer hvor dit visitkort skal
skæres. Det kan man jo ikke se, da der er 3 mm. ekstra luft hele vejen
rundt om det. Husk at disse streger skal være så tynde som overhovedet
muligt, hvis du tegner dem i PS, og at de kun skal gå fra kanten af dit
visikort og ud til kanten af dit dokument. De må altså ikke gå ind i
selve visitkortet, da du så kan risikere at de kommer med når kortet er
skåret.

Til sidst skal du vælge gem som og vælge pdf format. Husk at trykkeriet
måske skal have skriften med, hvis du vælger at lave pdf på denne måde.
Det kan du spørge dem om, for det er ikke en "korrekt" pdf når den er
laver fra Photoshop, så det kommer an på hvordan de gør tingene...

Håber min forklaring gav mening, eller vil jeg gerne uddybe og evt.
poste nogle skærmdumps der kan forklare

Mvh. Inger

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 19:04

Hej Inger

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> laver fra Photoshop, så det kommer an på hvordan de gør tingene...
>
> Håber min forklaring gav mening, eller vil jeg gerne uddybe og evt. poste

Det gjorde det helt sikkert, og jeg siger mange tusind tak for en god og
uddybende forklaring

Ved ikke helt hvorfor PS ikke ville, men da jeg fik den over i Acrobat og
prøvede der, så var der streger på, så nu begynder vi at være klar til at
smide den afsted til tryk, men jeg ringer til dem før jeg sender, så alle
detaljer er helt på plads, og så de får hvad de skal ha' og bruge

Mvh & En god aften
Carsten, Sandby

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 16:17

> [...]
> også...
>
> Er der nogle som kan hjælpe lidt til med disse ting, er ikke helt stiv PS,

Well, har fået styr på størrelsen, men når jeg beder om at printe med
"bleeds", som sættes til 3mm, kommer de ikke med, vælger jeg der i mod
"corner crops" kan disse sagtens printes...

Hvad er det der snyder mig...??

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Inger

Dato : 22-08-06 16:20

> [...]
> "bleeds", som sættes til 3mm, kommer de ikke med, vælger jeg der i mod
> "corner crops" kan disse sagtens printes...

Du printer fra Photoshop?

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 19:07

Hej igen Inger

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse

<snip>

> Du printer fra Photoshop?

Jeps, og der skulle det jo komme med efter hvad jeg har læst mig frem til,
når jeg printer med preview og slår "bleed" til, men intet kommer med ud,
jeg kan sagtens få "corner crops" med ud, men de sidder så også helt ude ved
hjørnerne på visitkortet, det ved jeg så ikke om de skal...

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Inger

Dato : 22-08-06 21:27

Carsten & Ann skrev:
> [...]
> jeg kan sagtens få "corner crops" med ud, men de sidder så også helt ude ved
> hjørnerne på visitkortet, det ved jeg så ikke om de skal...

Hej Carsten

Her: http://www.ilddrage.dk/martin_visit.htm kan du se to visitkort. På
Martins kan du se at billederne i top og bund går helt til kant. Da jeg
lavede det visitkort og sendte det til tryk gik billederne 3 mm. længere
ud end det du ser på billedet. Det var mit bleed. Skæremærkerne sad fra
kanten af visitkortet og udaf. Så det ekstra stykke billede blev skåret
fra af trykkeriet.

Så når du skærer efter skæremærkerne skærer du faktisk din bleed af.

På Jannis' kort gik de sorte streger ligeledes 3 mm. udover hvad du ser
på billedet.

Derfor bliver du nødt til at lave skæremærkerne i PS, for dit dokument
er jo inklusive bleed, så når du beder PS om at lave skæremærker på dit
dokument, kommer de jo udenpå den bleed du har lavet. Og formålet med
bleed er jo at det skal skæres af når du skærer efter skæremærkerne.

Så jeg tror det er derfor du ikke kan se din bleed når du printer. De
automatiske skæremærker sidder forkert, så du bliver nødt til at lave
dem selv.

Det er svært at forklare, men jeg håber det giver mening.

Det eneste der er vigtigt er at det ser rigtigt ud når du åbner din pdf
i acrobat. Skæremærkerne skal sidde så de skærer bleed'en af.

På omstående hjemmeside finder du også min mailadresse (denne her virker
ikke), og du er meget velkommen til at sende den færdige pdf til mig, så
vil jeg gerne kigge om det ser rigtig ud. Alternativt kan du sende mig
din psd-fil (med bleed), så sætter jeg den ind i InDesign og laver en
pdf til dig, så der kommer korrekte skæremærker på. Det er nemlig ikke
heeelt optimalt at tegne dem selv i PS, de bliver lidt for tykke.

Mvh. Inger

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-06 06:16

Hej igen Inger

> [...]
> dig, så der kommer korrekte skæremærker på. Det er nemlig ikke heeelt
> optimalt at tegne dem selv i PS, de bliver lidt for tykke.

Tusind tak igen for dit svar, har gemt dine svar, og dermed også din
hjemmeside, har været et kort smut forbi den, og har også gemt din email, og
vil gerne benytte mig af dit tilbud

Har dog fået nogle mærker på, men det er i Acrobat og ikke i PS, som der var
menningen

Ha en dejlig weekend
Carsten, Sandby