Enhed til hjemmenetværk
Fra : MAL

Dato : 21-08-06 15:01

Kære gruppe!
Jeg har p.t. 2 stationære og to bærbare PC'er derhjemme. Samtidig har vi en
bredbåndsløsning fra Arrownet med en 2Mbit internetforbindelse. Via denne
forbindelse kan vi få tildelt 2 IP-adresser.

Jeg kunne godt tænke mig at få lavet følgende:
- Et netværk, så de fire PC'er kan få adgang til Internettet samtidig
- Et netværk, hvor de fire PC'er via delte mapper kan få adgang til nogle af
hinandens data
- Et sikkert netværk, hvor man ikke kan få adgang til vores data udefra uden
kode
- Mulighed for at dele en USB-laserprinter
- Mulighed for at bruge de bærbare computere forskellige steder i huset og
være online derfra

En ven har anbefalet en D-Link DI-524UP, som skulle kunne løse dette behov.
En anden anbefaler at købe et tilsvarende produkt fra Linksys. Jeg er på bar
bund og vil gerne have jeres råd. Jeg vil ikke bruge flere penge på
projektet end nødvendigt, men jeg vil have en ordentlig løsning med en
sikker og stabil forbindelse i mit hjem.

MAL

Fra : MAL

Dato : 21-08-06 15:31

Hej igen!
Jeg har fået følgende to enheder fra D-Link anbefalet:

DI-624 (uden USB-mulighed)
DI-524UP (med USB-mulighed)

Er der godt eller skidt at sige om disse? Er den lavere hastighed på
524'eren et reelt problem i et hjemmenetværk? Har Linksys eller andre gode
producenter produkter, der ret præcist svarer til disse to modeller?

MAL

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-06 18:00

On Mon, 21 Aug 2006 16:31:23 +0200, "MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk>
wrote:

> Er den lavere hastighed på
> 524'eren et reelt problem i et hjemmenetværk?

Nej. Der er ingen standard for deres 108 Mbps, så det virker kun med
deres eget udstyr, ikke med dit indbyggede netkort og dit Belkin USB
netkort.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-06 15:45

On Mon, 21 Aug 2006 16:00:31 +0200, "MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk>
wrote:

> Jeg har p.t. 2 stationære og to bærbare PC'er derhjemme.

Det er rigtig dårlig karma at poste det samme spørgsmål i flere
forskellige grupper. Se http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html

Jeg har svaret dig i trådløse-gruppen.

-A

Fra : MAL

Dato : 21-08-06 15:52

Hej Asbjørn!
Faktisk var det heller ikke min mening. Men: Jeg ville lige sende min
forespørgsel ud, og fandt en Outlook Express på min arbejdsplads, hvor der
var adgang til nyhedsgrupper via Cybercity. Her sendte jeg mit spørgsmål ud
tidligere i dag. Da jeg så kom hjem, ville jeg abonnere på samme
nyhedsgruppe, men den findes ganske enkelt ikke hos Arrownet, som er min
udbyder derhjemme! Derfor valgte jeg at lægge min besked ud på begge
grupper. Jeg beklager forvirringen, men jeg havde også hellere set, at jeg
derhjemme kunne læse nyhederne i dk.edb.netvaerk.traadloes...

Måske du vil sende dit svar til mig eller lægge det på denne gruppe også?
Det ville være rigtig pænt af dig!

MAL

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-06 16:02

On Mon, 21 Aug 2006 16:51:41 +0200, "MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk>
wrote:

> Jeg beklager forvirringen, men jeg havde også hellere set, at jeg
> derhjemme kunne læse nyhederne i dk.edb.netvaerk.traadloes...

Du kan finde alle de fanske grupper på dotsrc.org (tidlige SunSITE
Danmark). Se http://dotsrc.org/usenet/

For en sjælden gangs skyld (og fordi det ikke kun hander om trådløst),
er her essensen af svaret:

Teknisk set skal du skal bruge fire forskellige enheder, nemlig 1) en
router (til at dele Internet-forbindelsen), 2) en switch (til de
maskiner, der kører på kabel), 3) et access point (til de maskiner,
der kører trådløst) og 4) en printserver med en USB-port.

De fire enheder kan godt være bygget sammen i samme kasse, men nogle
gange er det dog ikke helt så fantastisk en idé, som det kunne lyde
som.

Fx kan det være, at printeren bedst står et stykke fra alt det andet,
og evt. skal køre trådløst. Så kan det være en god idé, med en separat
trådløs printserver.

Og fx kan man nogle gange få bedre trådløs dækning ved at flytte lidt
rundt på access-point'et ift. der hvor Internet-forbindelsen og
routeren er. Så kan det være en god idé med et separat access point.

Etc.

Men hvis man gerne vil have det hele i én kasse, kan man godt det. Det
vil typisk også være billigere, ligesom man selvfølgelig slipper for
et antal løse strømforsyninger, kabler etc.

-A
PS: Jeg har selv 'løse stumper' for optimal flexibilitet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-06 15:54

MAL skrev:

> [...]
> - Mulighed for at dele en USB-laserprinter
> - Mulighed for at bruge de bærbare computere forskellige steder i huset og

Jeg har erfaring med Linksys, og den kan du trygt købe (Linksys
Wireless-G WRT54G).

Dine ønsker i rækkefølge:
1. Sæt kabel til de to stationære, og kobl de bærbare trådløst
op.
2. Sørg for at alle pc'er er medlem af den samme arbejdsgruppe,
og aktiver "Klientprogram til Microsoft netværk" og "Fil- og
printerdeling". Vær opmærksom på at det derefter vil være
risikabelt at give en sådan pc direkte internetadgang, men bag en
router med NAT og firewall er det okay.
3. Det trådløse net skal sættes op med WPA og en kode med 64
tegn. Lad være at bruge tid på andre 'sikkerhedsindstillinger' af
nettet.
4. En printer der er installeret på en pc, kan deles meget nemt,
men den fungerer så kun hvis denne pc er tændt. Hvis du vil undgå
det, må du investere i en printerserver eller købe en dyrere
router der har det indbygget.
5. Det klares med det trådløse net.

1a. Hvis de stationære skal være trådløse, skal du bare købe
netkort til dem og installere (og evt. opdatere driverne hvis de
ikke kører godt nok).

Hvis de bærbare ikke kan sættes op med WPA, har du et problem. I
så fald kan det trådløse net ikke blive sikkert. Det hjælper ikke
noget med de småfiduser der ellers er til rådighed (WEP, skjul
SSID, lås til MAC-adresser osv.).

--
Bertel