hjælp til min kat please
Fra : lene

Dato : 21-08-06 00:01

hejsa jeg har et spørgsmål og det er jeg har en maine-coon der har mange
rigtig mange filter fra halsen og ned til numsen kun på undersiden og jeg
har for ca 6 mdr siden klippet dem af der var der og har redt ham og gjort
meget for at holde det nede men bare en weekend han ikke bliver redt er der
store filter og de er ikke til at rede ud hvad kan jeg gøre for at holde det
i bund jeg har gigt i mine finger og det er ikke altid jeg kan holde ham
eller børsten/kammen/skasen
jeg har også en anden maine-coon kat han er aldrig filtre og har heller
aldrig filter kun hvis han har haft "tynd" mave som han kun har haft 1 gange
på 1½ år så han er ikke noget problem men deriomd den anden og når han skal
redes så hvæser han og bider og kradser mig meget selv og jeg ikke gøre
noget der gøre ondt for jeg nusser han og laer ham gå når han vil men
alligevel opføre han sig på den måde

hmm jeg håber virklig af hele mit hjerte at der er nogen der kan hjælpe mig
med gode råd
og nej det hjælper ikke med bad har prøvet og av av siger jeg bare måtte en
tur til lægen for at blive lappet sammen for han rev mig meget

knus fra Lene

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 21-08-06 00:12

"lene" <devilgirl@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og nej det hjælper ikke med bad har prøvet og av av siger jeg bare måtte
> en tur til lægen for at blive lappet sammen for han rev mig meget

hej Lene

hvis du læser tråden "perserkendere, kom frem og hjælp" fra den 13. august,
vil du få mange gode råd, som jeg vil tro, du også kan bruge til din Maine
Coon kat.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 22-08-06 00:18

Lene, jeg ved ikke, om du har fundet den tråd, Anelise taler om. Hvis
ikke, så et par råd her:

Jeg kender udmærket til at have ondt i fingrene og hænderne i perioder,
så jeg føler med dig ... og jeg har 12 Maine Coon'er.

Selvfølgelig protesterer han og prøver på alle mulige måder at slippe
for at få pelsen ordnet, for det gør jo ondt. Og det gør det altså også,
hvis dullerne IKKE bliver fjernet. Det lyder til at være ret meget, der
har dullet, så jeg kan kun anbefale dig at få det ordnet effektivt.
Altså Lene: Bestil tid hos din dyrlæge og få ham barberet (nok under en
let narkose). Tro mig, du får en helt anden og glad kat ud af det. Du
har så mulighed for at kunne "følge med" fra starten og tage dullerne i
opløbet, og trøst dig med, at katten er glad, og du skal ikke bakse med
ham. Pelsen vokser altså ud igen, og som det er nu, er situationen
uholdbar for alle parter.

Mine katte duller mest på flankerne, og jeg får af og til et par af dem
"løve-klippet". Så beholder de manken, halen og det nederste af
benpelsen, og det ser faktisk ganske godt ud.

Det er ikke en skam at lade sin kat klippe, men en skam IKKE at gøre
det, hvis det er påkrævet.

PS: Ved samme lejlighed kan dyrlægen så se grundigt efter, om alle
kattens tænder er i orden.

PPS: Hvis du bor i nærheden af Københavns Dyrehospital (Poppelstykket),
har de ry for at have et fantastisk godt tag på kattene og kan barbere
dem uden narkose, og uden kattene protesterer. Og så er de vist tilmed
ikke så dyre.

Pøj, pøj og skriv igen!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : lene

Dato : 22-08-06 04:24

tak for dit svar min kæreste og jeg har selv snakket om at lade en dyrelæge
gøre det for det andet er for smertefuld for både ham og mig og som du siger
så vil jeg have en chance for at følge ham når de kommer hvis de gøre for
jeg håber at jeg på den måde kan holde det nede men det bliver svært da han
aldrig har været glad for en børste eller kam
forresten Hanne jeg kender to af dine katte det er to jeg selv har haft det
er batman og angel
og kender alt for godt karina og claus
knus lene

Fra : lene

Dato : 22-08-06 15:03

jeg har prøvet at svare dig tilbage Hanne men kan ikke den afviser din
e-mail adr
knus lene

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 22-08-06 16:42

> jeg har prøvet at svare dig tilbage Hanne men kan ikke den afviser din
> e-mail adr
> knus lene

venlig hilsen

hej Lene

som du kan se af Hannes signatur, skal du fjerne ordene Katte og bakke i
hendes mailadresse, så kan du nok bruge den.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Siri

Dato : 23-08-06 10:55

Hej
Det er mig med tråden 'perser-kendere, kom frem og hjælp'.
Resultatet blev, at jeg bestilte tid hos Jannie på dyrepensionen i
tilknytning til Kbhs Dyrehospital. Og hun havde heldigvis tid hurtigt,
inden det blev værre. Det gør jo ikke bare ondt på katten at blive redt
i det filtrede, men det hiver og niver i kattens hud, jo mere, det
filtrer sig sammen - synd for éns elskede dyr...
Hospitalet har vist ikke ry for at være helt i top - men det har Janni!
Jeg kan kun anbefale hende, hun har et godt og sikkert tag på katten,
der tog det pænt. Og jeg fik set, hvordan man reder en kat ordentligt!
Ikke mindst også gode råd mht de rigtige redskaber - du skal bruge en
meget, meget bredtandet stålkam - jeg havde allerede fået købt to
forkerte kamme. Jeg har både kardæsk/karte, en tæt kam og en
halvt-af-hvert-kam, plus børste, og det duer bare ikke - de bider slet
ikke på den tætte underpels, som persere har. Om MCOer har det, ved jeg
ikke.
Jeg er nybagt perser-ejer, min dejlige Gia er 3 1/2 år gammel, og selvom
jeg har læst godt 10 bøger om katte i almindelighed og persere i
særdeleshed, og at de skal redes helst hver dag, så kendte jeg ikke til
hvordan.
Der er bare en helt særlig teknik med at tage ved, og hvad man tager
først (og halen til allersidst, for det hader kattene!), og Jannie viste
mig det grundigt. Hun er et hit!
Jeg var som du nødt til at få min langhårskat klippet, og bad om, at kun
de filtrede partier blev fjernet, dvs det, de andre fortæller om som en
'løveklipning' (det vidste jeg ikke - jeg syntes bare, at det ville være
bedst, hvis hun beholdt lidt pels, da hun faktisk nyder at blive redt på
nakke-skulder og ryg, og jeg derfor kommer i gang med at rede hende, så
hun trives med det - det var godt i gang med at blive en dårlig
oplevelse....
Men nu ligner hun en lille katte-balletdanser i stedet for en bamse, og
man slipper for det der med en ynkeligt nøgen kat.
Det er heller ikke nødvendigt med den dyre omgang hos dyrlægen med
bedøvelse osv - jeg har set priser på 800kr! Janni tager under det
halve.... hurra.... Du kan maile hende på
admin@kattepensionen-kbh.dk eller info@kattepensionen-kbh.dk, det er
nemt at komme derud, man tager S-toget til Ellebjerg Station (obs tog
stopper kun dér hver 20. minut!), og så er vejen derned lige på den
anden side af den store vej, når man kommer ud fra stationen (jeg var
selv 'bevæbnet' med bykort og det hele, men det var nu ikke den store
hjælp), så går man forbi hovedindgangen, og så er der en lille dør ind
til pensionen. Smadderhyggeligt!
Så har jeg fået en del råd her på sitet mht at bade katten - det mente
Jannie var overflødigt, når det ikke er en udstillingskat. Jeg skal også
sige, at det var stik imod hendes råd, at jeg valgte 'løve-klip'. Hun
sagde, at det filtrer/knotter meget mere, når der er forskellige
længder, men jeg vil nu prøve - ellers må jeg derud igen. Men jeg tror,
at jeg er godt rustet til at tackle Gias pels efter det besøg hos
Jannie, det er hermed anbefalet - igen!
Held og lykke med det

Fra : Søren LH

Dato : 26-08-06 21:16

Min MCO-blanding havde duller i pelsen og en ret tør pels. Kosttilskuddet
AmiQure "Pels & Vitalitet" gav hende en helt anden lækker pels og
dulle-problemet forsvandt næsten
(eksisterende duller blev selvfølgelig fjernet, det gjorde hundetrimmeren
for 100 kr).

Jeg kan stærkt anbefale dette produkt som dyrehandleren har.

Mvh
Søren