hjælp til mit album på dk.fritid.dyr.kat
Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 20-08-06 19:17

hej gruppe

Jeg har i et par år læst med her på siden og har også af og til skrevet
indlæg her.
Jeg har nu omsider fået oprettet profiler for mig og mine tre katte på
dk.fritid.dyr.kat og ville meget gerne også oprette et album, men kan ikke
finde ud af at gøre mine billeder tilstrækkelig små (max. 500 kb).

Når jeg sender fotos fra min billedmappe med en e-mail via Qutlook Express,
popper der et vindue op, hvor jeg blot skal klikke "OK", så formindsker
Windows mine billeder.
Hvordan gør jeg det manuelt, så jeg kan flytte billeder til mit indtil
videre tomme album på fritid.dyr.kat. ?

Håber, at nogle af jer vil komme med gode råd.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-08-06 21:44

Anelise Schou Nielsen wrote:
> [...]
> videre tomme album på fritid.dyr.kat. ?
>
> Håber, at nogle af jer vil komme med gode råd.

Jeg fik at vide af min svigersøn igår, at man bruger et
billedbehandlingsprogram f.eks. Adobe Photoshop. Der kan man hente
billederne ind og "save til Web", hvis man gør det så skulle billederne
blive lige den korrekte størrelse. Han gjorde det med mine billeder for
at vise mig hvordan man skulle gøre, så jeg har godt nok ikke prøvet
selv endnu.

Han har lige foræret mig et Canon digitalkamera (gad vide hvad han
fedter for)

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 20-08-06 23:35

> [...]
> billedbehandlingsprogram f.eks. Adobe Photoshop. Der kan man hente
> billederne ind og "save til Web", hvis man gør det så skulle billederne

hej Tove

jeg har installeret billedbehandlingsprogrammet Picasa fra Google, men er
ikke rutineret i at anvende det.

Jeg håber, at nogle af de mange fra listen, der har oprettet albums på
fritid.dyr.kat, vil melde sig med gode råd, så jeg kan vise nogle af de
mange fotos, jeg har taget af mine tre dejlige katte.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : gitte

Dato : 21-08-06 05:50

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> dk.fritid.dyr.kat og ville meget gerne også oprette et album, men kan ikke
> finde ud af at gøre mine billeder tilstrækkelig små (max. 500 kb).

http://www.steve.maurer.net/tutorials/XP_tutorials/xp_resize_pics.htm

ovenstående, hvis du bruger windows XP

http://www.irfanview.com/

et gratis grafikprogram, der også kan resize dinne billeder på en nem måde.

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/learnmore/tips/eschelman2.mspx

denne bruger jeg selv, hvis jeg hurtigt skal have ændret en
billedestørrelse, det øverste link er en forklaring til dette lille program,
som efter installationen kommer frem ved højreklik med musen.

gitte

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 21-08-06 08:49

"gitte" <gitte@gotoheaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedestørrelse, det øverste link er en forklaring til dette lille
> program, som efter installationen kommer frem ved højreklik med musen.

hej Gitte

mange tak for disse link.
Jeg vil gå i gang med at studere dem nærmere.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Ragna

Dato : 21-08-06 11:31

Du kan også hente en lille, nem funktion her: http://shor.ter.dk/398348118 .
Den hedder Microsoft Image Resizer.
Når du har installeret "Image Resizer", kommer der et ekstra menupunkt frem,
når du højreklikker på et billede.
Det hedder "Resize Pictures", og det giver dig mulighed for at vælge de
samme størrelser som du finder i forbindelse med Outlook Express.
Det er meget lettere end at skulle sætte sig ind i funktionerne i et
billedprogram.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ragna

Dato : 21-08-06 11:38

Når du kommer ind på linket til siden, skal du scrolle ned, næsten helt ned
til bunden af siden, hvor du finder en overskkrift, der hedder
"Billledskalering". Der klikker du på linket, der hedder Image Resizer:
download.microsoft.com

Der er en god lille forklaring til funktionen på siden.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 21-08-06 15:26

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> download.microsoft.com
>
> Der er en god lille forklaring til funktionen på siden.> --

hej Ragna
tak skal du have. Det lyder nemt, det afprøver jeg nok først.
Hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-08-06 15:35

> [...]
>
> hej Ragna
> tak skal du have. Det lyder nemt, det afprøver jeg nok først.

Og jeg tilslutter mig. Adobe kan godt være lidt "tung" at danse med. Den
er derimod udmærket til billedredigering, hvis man vil have fjernet
baggrund o.s.v.

Mvh Tove :)

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 21-08-06 17:20

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> hej Ragna
> tak skal du have. Det lyder nemt, det afprøver jeg nok først.
> Hilsen, Anelise

hej Ragna og I andre katteslaver

så fandt jeg ud af det, takket være ovenstående hjælp, så værs´go at se de
tre smukke katte i mit album på dk.fritid.dyr.kat.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Ragna

Dato : 21-08-06 17:39

Anelise skrev:
>hej Ragna og I andre katteslaver

>så fandt jeg ud af det, takket være ovenstående hjælp, så værs´go at se de
>tre smukke katte i mit album på dk.fritid.dyr.kat.

Hej Anelise!
Tak for kigget på dine skønne katte, der ser ud til have det dejligt hos
dig.
Din Bølle minder en del om vores Fufu, kan jeg se.

Og til Tove:
Hvor ser jeres have dejlig ud! Et sandt katteparadis for de to skønheder.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-08-06 20:34

Ragna wrote:

> Og til Tove:
> Hvor ser jeres have dejlig ud! Et sandt katteparadis for de to
> skønheder.

Tak skal du ha'. Min mand går også og plejer den fra morgen til aften,
den ser godt nok lidt kedelig ud for tiden, blomster har det jo med at
gå ud - men så er de der igen til næste år - heldigvis.

Venlig hilsen

Tove :)