Gentagne øjenbetændelser
Fra : Gaby

Dato : 20-08-06 18:25

Kære NG

Jeg har en neutraliseret hunkat på 4 år. De seneste par måneder har hun haft
flere tilfælde af øjenbetændelse i det ene øje. Hun har været ved dyrlæge
hver gang og hver gang får hun antibiotika og øjendråber. Det har også taget
det, men det kommer igen. Hun har ingen rifter eller sår i eller ved øjet -
det er undersøgt af dyrlægen.
Hun får Royal Canin - Sensible 33 - som hun har fået længe.

Nu er hun igen ved at få gult pus i øjenkrogen - kan der være en eller anden
grund til at det bliver ved med at komme tilbage - selvom vi hver gang har
fulgt behandlingen til punkt og prikke. Hun spiser og drikker normalt og
leger som hun plejer og virker ikke som sådan påvirket.

Håber nogen kan kaste lidt lys over dette

Klem fra Nienna

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-08-06 18:47

Gaby wrote:

> [...]
> og drikker normalt og leger som hun plejer og virker ikke som sådan
> påvirket.
> Håber nogen kan kaste lidt lys over dette

Når mine katte har haft betændelse i øjnene (som regel
blinkhindebetændelse) har jeg kogt 10 vatrondeller med 1 brev kamillete
i ca. 10 minutter, og afkølet det. Dette bader jeg så øjnene med. Man
skal bare huske at man ikke må bruge samme rondel til begge øjne, man må
ligeledes kun stryge den ene vej, altså ikke frem og tilbage.

Jeg havde en dejlig gammel og lun dyrlæge engang som sagde:" Kamillete
er sgu' ikke noget man hverken drikker eller putter i øjnene" men
det har virket hver gang, så noget må der jo være om kamillete og
lægende virkning.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : charlotte kofoed

Dato : 20-08-06 19:12

> [...]
> Tove :)
>
> kamillethe er faktisk noget værre møg, det samler faktisk bakterier, hvad
mange ikke ved
der skal kogt afkølet vand til og evt lidt tilsat salt, virker det ikke
må man en tur omkring dr.dyr og have lidt øjensalve :)

Med venlig hilsen
charlotte kofoed
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 20-08-06 19:26

> [...]
> ligeledes kun stryge den ene vej, altså ikke frem og tilbage.
>
> Jeg havde en dejlig gammel og lun dyrlæge engang som sagde:

Tove, kamilleté skader faktisk mere end det gavner, dels fordi det fine
puds derfra trods omhyggelig filtrering kommer ind i øjnene og irriterer
og dels er næring for bakterier - det siger ikke alene din gamle
dyrlæge, men mange dyrlæger også i dag. Så du har nok været heldig!

I stedet vil jeg til øjenrens anbefale at bruge isotopisk (sterilt)
saltvand (det man bruger til at rense kontaktlinser i). Det kan tilmed
dryppes direkte i øjnene for at skylle dem, da det har samme saltbalance
som tårevædske og derfor ikke svier. Det købes for næsten ingen penge i
små éngangs-ampuller.

Og til Gabi:
Jeg synes, du skal bede din dyrlæge om at foretage en svabertest på din
kats øje mhp. dyrkning for Herpes, Calici, Chlamydia og bakterier. På
den måde ved han præcis, hvilken type medicin, der skal bruges. Der er
ingen grund til at behandle den ene gang efter den anden uden godt
resultat, og faktisk kan for lang tids behandling med øjensalve/dråber
irritere øjet så meget, at der dannes entropion (indadkrængede øjenlåg),
og så begynder man at tape om operation.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 19:57

> [...]
> dryppes direkte i øjnene for at skylle dem, da det har samme saltbalance
> som tårevædske og derfor ikke svier. Det købes for næsten ingen penge i

Den korrekte betegnelse er "isotonisk saltvand", hvilket betyder at
saltkoncentrationen er den samme som i kroppen, så man ikke skaber ibalancer
i væskebalancen..

Fra : Hanne Engermann

Dato : 20-08-06 20:40

> Den korrekte betegnelse er
> i væskebalancen..

Selvfølgelig (tak)! Jeg skrev også ... tape om operation (skal være tale)

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-08-06 20:24

Hanne Engermann wrote:

> [...]
> irriterer og dels er næring for bakterier - det siger ikke alene din
> gamle dyrlæge, men mange dyrlæger også i dag. Så du har nok været

Tusind tak for oplysningen Hanne. Her gik jeg og troede, at kamillete
var alletiders.Jeg har også altid brugt det på mig selv, så jeg har vel
nok været heldig mange gange efterhånden. Jeg stoler blindt på hvad du
siger, men jeg vil fortsætte med at drikke kamillete når jeg er
forkølet, tror jeg nok, jeg er meget glad for smagen.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Hanne Engermann

Dato : 20-08-06 20:50

> [...]
> siger, men jeg vil fortsætte med at drikke kamillete når jeg er
> forkølet, tror jeg nok, jeg er meget glad for smagen.

Stoler blindt på mig? Endelig ikke, for Guds skyld ikke! - Du kunne
f.eks. være gået på apoteket og have bedt om isotopisk saltvand i stedet
for isotonisk

Jeg e l s k e r kamillete - især duften, og jeg behøver ikke være
forkølet for at drikke det.

Forresten er saltvand også godt mod forkølelse
Og nej, du skal ikke drikke det, men læg dig på ryggen på sengen med
hovedet ud over kanten og så langt ned som muligt. Dryp så godt med
saltvand i næsen (bliv liggende lidt). Puds så næsen godt og kraftigt.
Du kan tro, det renser ud (især alle tiders ved bihulebetændelse).

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-08-06 21:18

Hanne Engermann wrote:

> Stoler blindt på mig? Endelig ikke, for Guds skyld ikke! - Du kunne
> f.eks. være gået på apoteket og have bedt om isotopisk saltvand i
> stedet for isotonisk

Hvis jeg skal være ærlig, så har jeg altså også brugt disse ampuller
endda mange gange. Op i et øjenbadeglas med det, og så skylle øjet. Det
er særdeles effektivt.

> Jeg e l s k e r kamillete - især duften, og jeg behøver ikke være
> forkølet for at drikke det.

Jeg drak en overgang en 2ltr. termokande med kamillete om dagen, indtil
jeg fik at vide at man faktisk skyller al kalium ud af kroppen, så det
er moderate mængder jeg konsumerer nu.

> [...]
> saltvand i næsen (bliv liggende lidt). Puds så næsen godt og kraftigt.
> Du kan tro, det renser ud (især alle tiders ved bihulebetændelse).

Lyder som et rigtig godt råd. Er heldigvis sjældent forkølet. Jeg bruger
Echinaforce (40 dråber i et glas saftevand 3 gange om dagen) ved optræk
til forkølelse, og så er forkølelsen taget i opløbet.

Og nu ender det vel med, at en eller anden fut'er mig til dk.sundhed
eller hvad det nu hedder.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Tina

Dato : 20-08-06 20:58

> siger, men jeg vil fortsætte med at drikke kamillete når jeg er
> forkølet, tror jeg nok, jeg er meget glad for smagen.

Det skader ihvertfald ikke at drikke det, men om det har den store virkning
på selve forkølelsen, det er tvivlsomt. En forkølelse går ikke hurtigere
væk ved at tage piller og drikke kamillete, og hvad folk ellers gør for at
blive forkølelsen kvit, men det letter ubehaget )

Fortsæt endelig med at drikke teen, men lad være med at komme den i nogens
øjne. Dengang kamillete blev betragtet som noget nær universalmiddel, kendte
man ikke til andet, og slet ikke til noget det virkede bedre. Det gør man i
dag, men gamle vaner er, som bekendt, svære at slippe af med.

Tina
/der også godt kan lide kamillete.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 20-08-06 19:16

"Gaby" <heksemutter@(FJERNDETTE)mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er hun igen ved at få gult pus i øjenkrogen - kan der være en eller
> anden grund til at det bliver ved med at komme tilbage - selvom vi hver
> gang har fulgt behandlingen til punkt og prikke.

Hvilken behandling har hun fået - og hvor længe?

Ved en chlamydia-infektion for nogle år siden fik mine katte Ronaxan i tre
uger. Måske skal der noget lignenede til hos din kat. Noget tyder i hvert
fald på at infektionen ikke bliver slået helt ned og derfor blusser op igen.

Rigtig god bedring til hende

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Gaby

Dato : 20-08-06 21:02

Hej alle

Tusind tak for jeres svar. Jeg har bestemt noget at gå videre med.

Det var rigtigt dejligt at I alle skrev.

Mange lyse hilsner

Nienna Gabrielle