Adgangskontrol til nogle sider en en web
Fra : Olaf la Cour

Dato : 20-08-06 12:55

På min web har jeg nogle sider som man kun har adgang til hvis
man er looget på. Logon fås kun ved at udfylde en formular. Den
side af sagen er ok.

Den egentlige adgangskontrol sker så på siden login.asp med to
felter, navn og password, hvorefter der skiftes til siden
check.asp. Det er her det så går galt.

Det fungerer fint med "guest" som navn og "bangkok" som password,
men så har alle jo samme brugernavn...., lidt tyndt. Det er ikke
lykkedes mig at lave en tabel med de forskellige navne. Det er
kun endt i script-fejl, og ingen har indtil nu haft lyst til at
hjælpe uden betaling. -:(

Resultatet gemmes i en cookie, som kan læses på de forskellige
sider.

Dette er prg. på siden check.asp:

<%

' Tjek om login og password er korrekte
If Request.Form("login") = "guest" AND Request.Form("password")
= "bangkok" Then

' Hvis korrekt sættes session til JA
Session("login") = "JA"
Session.Timeout = 20

' Cookies justeres
Response.Cookies("la-cour")("Adm") = "JA"
Response.Cookies("la-cour")("user") = Request.Form("login")

' Sideskifte
Response.Redirect "index.asp"

Else

' Hvis forkert sættes session til NEJ
Session("login") = "NEJ"
Session.Timeout = 20

' Cookies justeres
Response.Cookies("la-cour")("user") = "W"
Response.Cookies("la-cour")("Adm") = ""
Response.Redirect "login.asp"

End If
%>

Kan en her på siden hjælpe mig med den resterende ?

Et sekundært spørgsmål:

Kan der i den manglende tabel gemmes data såsom sidste logon,
land, IP ??

På forhånd tak.

Olaf

Link til siden er: www.la-cour.eu

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Zedeler

Dato : 20-08-06 19:50

Olaf la Cour wrote:
> [...]
> lykkedes mig at lave en tabel med de forskellige navne. Det er
> kun endt i script-fejl, og ingen har indtil nu haft lyst til at

Tag et kig på w3schools.com. De har en gennemgang af hvordan man laver
databasebaserede sider.

http://www.w3schools.com/sql/default.asp

Når du har lavet noget (som ikke nødvendigvis fungerer), er det meget
nemmere for folk her i gruppen af hjælpe.

Jeg har en enkelt kommentar til din anvendelse af cookies: har du
overvejet helt at lade være med at bruge dem? Session-objektet kan jo
gemme alle de data, du har brug for at gemme pr. session.

Lige nu ligner linier som

> ' Cookies justeres
> Response.Cookies("la-cour")("Adm") = "JA"

Mes af alt en kæmpe sikkerhedshul uden at det er indlysende at du opnår
noget smart med det.

Mvh. Michael.