Coulomb = xxx elementarladninger
Fra : Carlsen

Dato : 18-08-06 18:05

Hej NG...

Jeg har læst mig til at 1A = 6,25 x 10^18 elektroner/1 s., og at en elektron
bærer en ladning på 1,602 x 10^-19 Coulomb. Hvordan kommer man frem til at:

" 1 coulomb er lig med 6.241.509.629.152.650.000 elementarladninger".

Jeg har prøvet at regne på det, men kommer hele tiden frem til et tal på
3,9xxxx ?!? Grrrr.....

Nogen som vil hjælpe?

Med venlig hilsen
-LC

Fra : Carlsen

Dato : 18-08-06 18:20

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG...
>
> Jeg har læst mig til at 1A = 6,25 x 10^18 elektroner/1 s., og at en
> elektron bærer en ladning på 1,602 x 10^-19 Coulomb. Hvordan kommer man
> frem til at:

-1,602 x 10^-19 Coulomb

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 18-08-06 21:43

Hej

Ladningen Q er lig med strømmen I gange tiden t altså:

coulomb = ampere * sekunder

eller blot:

[C] = [A]*[s]

1 coulomb svarer til at der løber en strøm på 1 ampere i 1 sekund. Da 1
ampere er det samme som 6,241 * 10^18 elektroner/sekund fås:

1 coulomb = 6,241 * 10^18 elektroner/sekund * 1 sekund

1 coulomb = 6,241 * 10^18 elektroner

dvs at :

1 elektron = 1 coulomb / 6,241 * 10^18

1 elektron = 1,602 * 10^-19 coulomb

Torben W. Hansen

Fra : Carlsen

Dato : 19-08-06 07:21

Tak! Det lettede
-LC

Fra : Henry Vest

Dato : 19-08-06 09:35

Torben W. Hansen wrote:

> [C] = [A]*[s]

Hvorfor sætter du firkantede parenteser omkring enhederne? Normalt bruger
man de firkantede parenteser til at angive enheden for en størrelse, fx [I]
= A (enheden for strømstyrke er ampere).

--
Henry Vest

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 19-08-06 15:39

> [...]
> [I]
> = A (enheden for strømstyrke er ampere).

Det spørgsmål har vist været oppe før - såvidt jeg husker er der forskel på
hvordan ingeniører og videnskabsfolk anvender firkantparanteser.

Jeg ville eksempelvis skrive:

Q = I * t

[C] = [A] * [s]

eller :

U = R * I

[V] = [?] * [A]

Hvad der er rigtigt og forkert ved jeg faktisk ikke, men det kan være at der
er nogen på gruppen her, der har en god forklaring

Torben W. Hansen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 19-08-06 18:58

"Torben W. Hansen"
> Jeg ville eksempelvis skrive:
> Q = I * t
> [C] = [A] * [s]

Jeg ville nok skrive:

Formel:
Q = I·t

og

[Q] = C
[I] = A
[t] = s

Hvilket læses som: Enheden af ladningen, Q, er Coulomb osv.

Denne formulering bruges fx i gymnasiet.

Hilsen Regnar Simonsen

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 19-08-06 23:05

> [...]
> [t] = s
>
> Hvilket læses som: Enheden af ladningen, Q, er Coulomb osv.
>
> Denne formulering bruges fx i gymnasiet.

OK - jeg ved ikke hvorfor der er flere opfattelser af notationen, men jeg
har set kantparentes omkring enheden i mange bøger, bl.a i min elektronik
ståbi fra Teknisk Forlag (godtnok fra 1995). Bogen er skrevet af otte
forfattere, hvoraf syv er ingeniører og en er cand. scient.

Torben W. Hansen