Ild uden røg
Fra : PP

Dato : 16-08-06 19:55

Jeg vil gerne have mig en kakkelovn eller noget andet der giver varme ved
afbrænding af træ indenfor.

Da jeg ikke kan få en lang skorsten på til at lede røgen væk, tænker jeg at
man må kunne sætte et filter på eller noget, som gør at den kan suge og
puste ud udenfor mens ovnen står indenfor uden at afgive røg og lugt?

Hvad kan man gøre?

PP

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-08-06 22:43

PP wrote:
> [...]
> man må kunne sætte et filter på eller noget, som gør at den kan suge og
> puste ud udenfor mens ovnen står indenfor uden at afgive røg og lugt?

Jeg synes umiddelbart at det lyder farligt. Det kan godt være der findes
nogen anordninger til den slags, men så skal du velsagtens spørge i
hus+have-gruppen.

Hvis du af en eller anden grund fejlbetjener en ovn, kan den udvikle
kulbrinter, som er meget giftige og kan forårsage kvælning. Uden rigtig
ventilation, kan de sive ud i stuen.

Dertil kommer udfordringen at konstruere et filter, som kan klare meget
høje temperaturer, ekstremt meget sod og samtidig fjerne stort set alle
partikler i luften. Jeg synes ikke det lyder realistisk.

Mvh. Michael.

Fra : Max

Dato : 16-08-06 23:00

Hej PP

> [...]
> jeg at man må kunne sætte et filter på eller noget, som gør at den
> kan suge og puste ud udenfor mens ovnen står indenfor uden at afgive

Jeg tvivler stærkt på at det er lovligt at sætte en kakkelovn op indendøre
uden skorsten, det ligner også sikkerhedsmæssigt et selvmordsforsøg.

Så løsningen er at sætte kakkelovnen op udendørs og så sende varm
luft ind i huset.

Mvh Max

Fra : PP

Dato : 16-08-06 23:19

> Så løsningen er at sætte kakkelovnen op udendørs og så sende varm
> luft ind i huset.

Det er også perfekt. Ingen panik i det. Det bliver så nok bare varmt vand
der cirkulerer i en radiator.

Men hvordan slipper jeg af med røg der vil genere overbo/nabo?
Har en terrasse den kan stå på.

PP

Fra : Max

Dato : 17-08-06 07:16

Hej PP

> Men hvordan slipper jeg af med røg der vil genere overbo/nabo?
> Har en terrasse den kan stå på.

Det lyder mere til at du skulle finde et sted og bo hvor det
var nemmere at etablere alternativ fyring.

Ps: er det etagebyggeri du bor i ?

Mvh Max

Fra : Kim2000

Dato : 17-08-06 17:22

"PP" <pp@pp.pp> skrev i en meddelelse

> Det er også perfekt. Ingen panik i det. Det bliver så nok bare varmt vand
> der cirkulerer i en radiator.
>
> Men hvordan slipper jeg af med røg der vil genere overbo/nabo?
> Har en terrasse den kan stå på.

Du kan (selvfølgelig) ikke sætte en kakelovn, fastbrændsel eller noget der
ligner op i etagebyggeri

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-08-06 23:21

> [...]
> man må kunne sætte et filter på eller noget, som gør at den kan suge og
> puste ud udenfor mens ovnen står indenfor uden at afgive røg og lugt?

Bruge en formue på en skorstensblæser (har ikke noget med et filter at
gøre).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erling Nansen

Dato : 17-08-06 08:16

> Bruge en formue på en skorstensblæser (har ikke noget med et filter at
> [...]
Man kan godt lave et røgfilter.
Enstedværket (elværk) i Åbenrå har et sådant.
Det har kostet en ekstra bygning, med store pumper,
vandfiltre, og jeg ved snart ikke hvad.
Det virker. Det er meget dyrt.
Bare for at fortælle, at intet er umuligt,
hvis bare man har penge nok.
Det gav så også et affaldsstof, der kunne bruges,
Vistnok i en gipsproduktion.

Erling

Fra : PP

Dato : 17-08-06 08:42

> [...]
> vandfiltre, og jeg ved snart ikke hvad.
> Det virker. Det er meget dyrt.
> Bare for at fortælle, at intet er umuligt,

Nu er det bare til hobby opvarmning, så mon ikke man kan finde på et eller
andet man kan erhverve sig for små penge eller bygge selv?
Det er jo et sjovt projekt.

PP

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-08-06 08:48

PP wrote:

> Nu er det bare til hobby opvarmning, så mon ikke man kan finde på et eller
> andet man kan erhverve sig for små penge eller bygge selv?
> Det er jo et sjovt projekt.

Jeg synes at visse aspekter af projektet lyder temmelig usjove. Hvis du
planlægger at bygge noget selv, vil jeg opfordre dig til at bruge lidt
tid på at få et sikkerhedscheck af selve konstruktionen. Der er trods
alt en del ting, der kan gå alvorligt galt.

Mvh. Michael.

Fra : Max

Dato : 17-08-06 14:10

Hej PP

> Nu er det bare til hobby opvarmning, så mon ikke man kan finde på et
> eller andet man kan erhverve sig for små penge eller bygge selv?
> Det er jo et sjovt projekt.

Nu skriver du ild uden røg, og det kan vel faktisk lade sig gøre,
når ting forrådner sker der jo en slags forbrænding som også
afgiver varme, om det kan laves så det kan bruges til noget ved
jeg ikke, men du kan jo undersøge sagen.

Mvh Max

Fra : kris b

Dato : 17-08-06 15:33

snip

> PP

husk at dit ildsted skal godkendes af skorstensfejeren.
og der findes helt klare regler du kan google desangående.
mvh kb

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-08-06 15:48

kris b skrev:

> snip

> husk at dit ildsted skal godkendes af skorstensfejeren.
> og der findes helt klare regler du kan google desangående.
> mvh kb

Står der også noget om Dell Laptop computere?

Og hvad med Peugeot x06 og lignende biler i carporten?

--
Herluf :·)

Fra : kris b

Dato : 18-08-06 09:41

> Står der også noget om Dell Laptop computere?
>
> Og hvad med Peugeot x06 og lignende biler i carporten?
>
> --
> Herluf :·)

haha ja den eneste forskel er vel om ens brandforsikring gælder bagefter...
mvh kb

Fra : Heino Strauss

Dato : 21-08-06 23:32