Plejehjems-rationalisering.
Fra : Bo Warming

Dato : 13-08-06 00:43

Plejehjems-rationalisering.

I 1982 udgav VS-sygeplejersker ved den årlige kommunistfestival i
Nørrebroparken i august en folder om umenneskelig behandling af de
gamle på institutioner.

Overalt i landet straffedes mænd, der tissede for meget i sengen, med
en metalklemme om penis, så ku de lære det, og personalet skulle ikke
skifte sengetøj så ofte, når det affotograferede torturinstrument var
på, så "hanen var lukket".

Men Libero og Tampax fik deres sidestykke i Frankrig og bleer og
bleunderlag til hele Europas ældreinstitutioner produceres der og de
gamle lider nu af hudsvamp, fordi de har lort og pis mast op i
skridtet i timevis. Men behandlerne finder det mere "værdigt", hvilket
kan diskuteres

Jeg har aldrig båret en ble over en time, for varme og fugtighed i
skridtet er for ubehageligt, og dovenskab motiverede mig for årtier
siden til om vinteren, når jeg havde lavet mig en lun hule og gang til
toilet var for besværligt, at have marmeladeglas inden for rækkevidde,
som publiceret af mig i 2004 i Ugeskrift for Læger.

Knap så gennemtænkte selvhjælpsløsninger publicerede jeg i Tidsskrift
for Ergonomi ca 1987.

Om natten er systemet også fint med at række ud efter et glas og pisse
i det, uden at forlade sengen, men da kommunen tilbyder gratis de
franske bleunderlag (og bleer) til nørrebroere i min aldersgruppe, så
har jeg nu i to år fået bleunderlag, som placeres under lagnet og man
pisser direkte ned i dem uden at skifte stilling og om morgenen lægges
et nyt lag absorberende cellulose under lagnet, med vandtæt
plastikunderside.

Men der afgives lidt lugt og efter et par måneder med bedrageriske ,
svindlende hjemmehjælpere, der var til mere skade end gavn, har
kommunen ladet mig vælge en selv, og han er søn af nazisoldat og
resultatorienteret, sagligt fornuftsmenneske som min far og har
bidraget til at rationalisere systemet, så jeg nu kun bruger 1% af de
dyre bleunderlag.

Han har opfundet en flexibel flad potte, der kan være i sengen under
dynen, med bleunderlaget inden i, foldet med de absorberende sider
udad, og så skiftes det først når det er fyldt og altså langt
sjældnere, og lugt er minimal.

Alukraft fra Silvan er materialet, og det holder ammoniak fra selv en
ugegammel tis-tår inde ret godt.

(men det ville aldrig kunne holde lugt fra lort inde, her må benyttes
glas med skruelåg, og dette må ikke være deformeret og gevindet skal
spændes hårdt, for selv få indol, skatol,merkaptan molekyler lugter
modbydeligt).

Man sparer meget tid ved ikke at skulle stoppe underlag ind under
lagen og stramme det hver morgen.