Middelhavet tørlagt
Fra : Leon

Dato : 12-08-06 07:50

Hej i gruppen.

Jeg hørte engang nogen fortælle om at hele middelhavsområdet engang har
været tørlagt !

Geologisk set skulle området omkring Gibraltar engang have været spærret, og
her skulle der så have været gået hul og hele området som vi i dag kalder
middelhavet skulle herefter oversvømmes.

Har dette noget på sig, jeg har ikke kunne finde noget på nettet om dette,
eller er det fantasi !

Hilsen

Leon

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-08-06 08:31

Leon wrote:

> [...]
> middelhavet skulle herefter oversvømmes.
>
> Har dette noget på sig, jeg har ikke kunne finde noget på nettet om dette,

Hej Leon

Mange videnskabsfolk fortolker ud fra måledata at middelhavet har været
ret tørlagt og derefter er blevet oversvømmet i den miocæne tidsperiode:

http://da.wikipedia.org/wiki/Middelhavet

/Glenn

Fra : Leon

Dato : 12-08-06 09:06

Hej Glenn
Tak for dit svar, så var det ikke helt forkert.

Jeg har også fundet en side på nettet, hvor det bekræftes at der har levet
mennesker for 15-20 millioner år siden, altså i Miocæn tiden.

Måske kan man forestille sig et senarie hvor et gennembrud i Gibraltar har
skabt en kæmpe tzunami i området som tog store populationer af mennesker med
sig som levede langs kysterne i "Miocæn -Havet".

Hmm!

Med venlig hilsen
Leon

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-08-06 09:30

Hej Leon

Jeg har indlejret kommentarer.

Leon wrote:

> [...]
> skabt en kæmpe tzunami i området som tog store populationer af mennesker med
> sig som levede langs kysterne i "Miocæn -Havet".

Man skal regne lidt på det, da middelhavet formodes at være i snit 2 km
under havets overflade - noge steder 3-4,9 km - og Gibraltarstrædet (14
km bredt og 300 m dybt) er rimeligt smalt. Tænk på hvor lang tid det
tager at fylde et badekar.

Ved Gibraltarstrædet har vandmasserne sikkert været voldsomme, men
længere inde i middelhavet har det måske ikke været så dramatisk.

Ydermere tror man at middelhavet har været en ørken med saltsøer. Så
forhistoriske mennesker har nok ikke villet leve i denne formodede ørken?

> Med venlig hilsen
> Leon

Husk også at se kilderne i den tidligere sendte link:
http://da.wikipedia.org/wiki/Middelhavet

Her er mere (incl. kilder) om den formodede tørlægning og oversvømmelse
på engelsk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Messinian_salinity_crisis
Citat: "...
The high level of salinity would have precluded almost all plant life
or, by extension, animal life, making much of the basin a wasteland.
Furthermore, the basin's low altitude would have made it extremely hot
during the summer.
When the Strait of Gibraltar was ultimately breached, the Atlantic Ocean
would have poured a vast volume of water through what would have
presumably been a relatively narrow channel. The resulting waterfall
could have been higher than Angel Falls is today (979 meters), and far
more powerful.
...."

-

http://en.wikipedia.org/wiki/Strait_of_Gibraltar

/Glenn

Fra : Erling Nansen

Dato : 12-08-06 09:39

> [...]
> bredt og 300 m dybt) er rimeligt smalt. Tænk på hvor lang tid det tager at

Jeg formoder, du mener Middelhavets bund?

Erling

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-08-06 09:43

Erling Nansen wrote:

> "Glenn Møller-Holst" <none@xx.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg formoder, du mener Middelhavets bund?

> Erling

Hej Erling

I sammenhængen mentes det formodede tørlagte Middelhavs overflade, som i
snit var 2km under resten af jordens haves havoverflade.

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-08-06 09:49

Glenn Møller-Holst wrote:

> Hej Erling
>
> I sammenhængen mentes det formodede tørlagte Middelhavs overflade, som i
> snit var 2km under resten af jordens haves havoverflade.
>
> /Glenn

Hej Erling

Måske var middelhavet helt tørlagt året rundt? Så ville det have
middelhavets bund.

/Glenn

Fra : Erling Nansen

Dato : 12-08-06 09:59

> Hej Erling
>
> Måske var middelhavet helt tørlagt året rundt? Så ville det have
> middelhavets bund.
>
> /Glenn

Nå ja, - een gang til.

Erling

Fra : Erling Nansen

Dato : 12-08-06 09:59

> Hej Erling
>
> I sammenhængen mentes det formodede tørlagte Middelhavs overflade, som i
> snit var 2km under resten af jordens haves havoverflade.
>
> /Glenn

Bingo. Det er galt ned det, der sidder mellem ørerne.

Erling

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-08-06 09:40

Hej Leon

Kig også her - det er overraskende hvor hurtigt middelhavet kan tørre ud
uden tilførsel fra Gibraltarstrædet:

(kilde fundet via engelsk Wikipedia artikel)

Geos 212 Lecture 17: When the Mediterranean dried up:
http://www.geo.arizona.edu/geo2xx/geo212.034/Lect17.html
Citat: "...
7. Water Balance: evaporation more than precipitation
> Each year:
> Evaporation 4690 km3,
> Precipitation, river flow 1830 km3,
> Net loss 3310 km3
> Water level would drop 1.4 m/year, take only 1500 years to dry up
> But, to save the day, Atlantic water flows in past Gibraltar
8. Straits of Gibraltar: only connection of Mediterranean
with world ocean
> Mediterranean is hot
> High evaporation/low precipitation makes it saline
> Exchanges water with Atlantic through the Straits
> Straits of Gibraltar: 13 km wide, 60 km long, 320 m deep
> Atlantic flows in at surface, saline counterflow sneaks out
underneath
29. CONCLUSION: TOTAL DEHYDRATION
> Salt deposited by lakes in dry desert *hotter* than Death Valley
> Deep sea sediments immediately under evaporites, river gravels
interbedded, deep sea sediments again
> Timing of the Messinian dehydration
> Started 6 Ma: Killed off the Miocene era
> Ended thoroughly by 5 Ma
> Messinian time period named after this episode
...."

/Glenn

Fra : Erling Nansen

Dato : 12-08-06 10:03

> [...]
> 7. Water Balance: evaporation more than precipitation
> 8. Straits of Gibraltar: only connection of Mediterranean with

Interressant. - Den tager jeg til min samling.

Erling

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-08-06 08:41

Leon skrev:

> [...]

> oversvømmes.

> Har dette noget på sig, jeg har ikke kunne
> finde noget på nettet om dette, eller er det fantasi !

Det er rigtigt nok, altså at der er en *teori* om det.
Jeg har tidligere efterlyst mere om teorien her. Jeg
har hørt om teorien fra geologen Erik Schou Jensen.
Han har skrevet en artikel om det i tidsskriftet
"Fakta" (3/89, s.48-53).

P.s.
ESJ påstår at verdenshavet faldt ca. 13 meter,
efter at "gibraltardæmningen" var gennembrudt.
Det skulle i øvrigt være sket for 5,5 mio. år siden.

--
Herluf

Fra : Leon

Dato : 12-08-06 09:09

Hej Herluf
Kan du evt. fortælle mig om den artikel kan downloades her på nettet ?
Den ville jeg gerne læse.
Hvad er "Fakta" et blad en net side eller ?

På forhånd tak

Leon

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-08-06 09:29

Leon skrev:

> [...]
> downloades her på nettet ? Den ville jeg gerne
> læse.

> Hvad er "Fakta" et blad en net side eller ?

Desværre tror jeg du må en tur på biblioteket.
"Fakta" var et populærvidenskabeligt tidsskrift,
som prøvede at konkurrere med "Illustreret
Videnskab" sidst i 1980'erne. Det blev trykt i
Norge. Ansvarshavende redaktør: Dag Biseth.

--
Herluf :·)

Fra : Ivar

Dato : 12-08-06 12:35

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> "Fakta" var et populærvidenskabeligt tidsskrift,
> som prøvede at konkurrere med "Illustreret
> Videnskab" sidst i 1980'erne.

Begyndte Fakta ikke at udkomme længe før der var noget der hed
Illustreret Videnskab?

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-08-06 13:07

Ivar skrev:

> Begyndte Fakta ikke at udkomme længe før der
> var noget der hed Illustreret Videnskab?

Godt spørgsmål. Mit ældste I.V. er fra 1984 og
mit ældste Fakta er fra 1988. (Fakta's reg.-nr.
var: ISSN 0801-6712). Tidsskriftet havde eneret
for Skandinavien på redaktionelt stof fra
PM-Magazin, München.

--
Herluf :·)

Fra : Ivar

Dato : 12-08-06 22:12

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Godt spørgsmål. Mit ældste I.V. er fra 1984 og
> mit ældste Fakta er fra 1988.

Jeg ville gætte på at Illustreret Videnskab begyndte at udkomme
få år før dit første blad. (Er der ikke "årgang" på dine blade,
det plejer at stå på forsiden, eller der hvor der står hvem der er den
ansvarshavende).

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-08-06 01:15

Ivar skrev:

> [...]
> at udkomme få år før dit første blad. (Er der ikke
> "årgang" på dine blade, det plejer at stå på forsiden,

Nej, der står intet om årgange i de to tidsskrifter.

Men SDE nævner at Illustreret Videnskab udkom
månedligt 1984-94 og siden lidt hyppigere. Bladet
"Fakta" nævnes slet ikke i SDE.

P.s. (Angående emnet).
Efter bruddet på "Gibraltardæmningen" varede det
mindre end hundrede år for de ca. 4,5 mio. km³ vand
at styrte ind i det ørkenlandskab, som Middelhavets
bund havde udviklet sig til. Vandfaldet ved Gibraltar
svarede til 170 gange Victoria-vandfaldene.

--
Herluf :·)

Fra : John Larsson

Dato : 12-08-06 09:38

"Leon" <leon@cybercity.dk> writes:
> [...]
>med
>sig som levede langs kysterne i "Miocæn -Havet".

Næppe! Selvfølgelig kan enkelte dyreflokke være flugtet op på et højdedrag
som senere blev oversvømmet. Selv om vandfaldet ved Gibraltar har været
flere hundrede gange Niagara-størrelsen, har vandstanden kun steget
langsomt. Middelhavet var jo heller ikke tomt, men en stor saltsø i den
dybeste del af bækkenet og med floder og ferskvandssøer som fx
Jordan-flodens vandsystem har idag.

For kun ca. 7500 år siden brød Middelhavet igennem ved Bosporos og fyldte
den tidligere saltsø i Sortehavsbækkenet op. Man regner med at det har
taget ca. 1 års tid med et vandfald som i gennemsnit har haft en størrelse
af 40-50 Niagara Falls. Dér var der en stor agerbrugende befolkning som i
hast måtte fortrække. Man regner med at katastrofen ligger bag
Gilgamesh-eposet og dermed også Bibelens syndflod (som ikke har noget med
ordet "synd" at gøre). Ca 150.000 kvkm blev oversvømmet, ca. 5 gange
størrelsen af Nederlandene.

John

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 13-08-06 10:00

"Leon" <leon@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kalder middelhavet skulle herefter oversvømmes.
>
> Har dette noget på sig, jeg har ikke kunne finde noget på nettet om dette,

Prøv at goggle "messinian salinity crisis"