dia- para- og ferromagnetisme
Fra : Carlsen

Dato : 09-08-06 14:05

Hej NG...

Jeg sidder og læser om "topic":

"...alt stof har magnetiske effekter" - står der. Gælder det også stoffer
som "man" normalt antager IKKE har noget med magnetisme at gøre; fx. plastik
eller glas?

Mvh
-LC

Fra : Steen

Dato : 10-08-06 22:40

Carlsen wrote:

> "...alt stof har magnetiske effekter" - står der. Gælder det også
> stoffer som "man" normalt antager IKKE har noget med magnetisme at
> gøre; fx. plastik eller glas?

Ja, det gør det mere eller mindre. Når du skriver "stoffer som 'man' normalt
antager IKKE har noget med magnetisme at gøre", så mener du
"ferromagnetisme", da det er den type magnetisme, vi typisk ser. Dia- og
paramagnetiske effekter optræder kun ved MEGET høje feltstyrker, og er endda
da svage. Ikke desto mindre kan det dog lade sig gøre at fremprovokere selv
opsigtsvækkende fænomener ved brug af høje feltstyrker. En af de vel mest
kendte er den nederlandske forskergruppe, der får ting til at svæve ved
feltstyrker omkring 10 Tesla, bl.a. frøer:
http://www.hfml.ru.nl/levitate.html

-og der er tale om diamagnetisme.

Wikipedia har en fin artikel om diamagnetisme:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diamagnetism

-hvor der bl.a. står: "Materials that are said to be diamagnetic are those
which are usually considered by non-physicists as "non magnetic", and
include water, DNA, most organic compounds such as oil and plastic, and many
metals such as gold and bismuth."

Diamagnetisme er altid frastødende. Paramagnetisme er altid tiltrækkende.

/steen

Fra : Carlsen

Dato : 11-08-06 19:26

Tak for dit svar Steen, jeg læser videre med det samme...
-LC

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-08-06 20:57

Steen wrote:

> Diamagnetisme er altid frastødende. Paramagnetisme er altid
> tiltrækkende.

Men gælder dette forhold sig også i et lufttomt rum?

Jeg har endnu ikke selv gjort forsøget.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-08-06 11:30

Steen wrote:

> Diamagnetisme er altid frastødende. Paramagnetisme er altid
> tiltrækkende.

I bogen "Lyd på bånd" definerer Eddy Bøgh Brixen stofferne som:

Ferromagnetiske=høj magnetisk ledeevne
Paramagnetiske=magnetisk ledeevne lidt større end luft
Diamagnetiske=ledeevne lidt mindre end luft

Mvh. Uffe Ravn