Omregne M/S til kubikmeter
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 07-08-06 10:47

Hejsa

Jeg har et rør på Ø200
Igennem det blæser der luft med 17 m/S.

Hvordan får jeg det omregnet til kubikmeter ?
Vil meget gerne have en formel for det :P

På forhånd tak

Fra : Erling Nansen

Dato : 07-08-06 10:58

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Igennem det blæser der luft med 17 m/S.
>
> Hvordan får jeg det omregnet til kubikmeter ?
> Vil meget gerne have en formel for det :P

Indvendig rør. 2 * radius * pi (3,14) =
areal. Så burde det være nemt at udregne,
hvor meget een kubikmeter fylder i længden.
Så er du tæt på.

Erling

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-06 10:57

Jeg går ud fra, at du med Ø200 mener, at diameteren er 200mm.
Og at du med 17 m/s mener at der udskiftes/indblæses luft med 17 meter i
sekundet.
Så udregner du mængden af luft i røret, der fjernes per sekund.
Bunden af cylinderen (røret) har et areal på pi x 0,1 x 0,1.
Dette ganger du med længden 17 meter ~ 0,53 kubikmeter, som indblæses hvert
sekund.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 07-08-06 11:30

> [...]
> Bunden af cylinderen (røret) har et areal på pi x 0,1 x 0,1.
> Dette ganger du med længden 17 meter ~ 0,53 kubikmeter, som indblæses

Og det vil så sige 31,8 kubikmeter i minuttet :) Tak for hjælpen.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-08-06 13:51

Fidolinux.dk wrote:

> Og det vil så sige 31,8 kubikmeter i minuttet :) Tak for hjælpen.

En enkelt bemærkning: hvis der er et trykfald i røret, holder
beregningen ikke.

Mvh. Michael.

Fra : Max

Dato : 07-08-06 14:07

Hej Michael

> En enkelt bemærkning: hvis der er et trykfald i røret, holder
> beregningen ikke.

Når hastigheden i røret er opgivet, så må trykfaldet jo
været indregnet eller hvad ?

Mvh Max

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-08-06 15:28

Max wrote:

> Når hastigheden i røret er opgivet, så må trykfaldet jo
> været indregnet eller hvad ?

Ja. Hvis hastigheden er konstant i hele røret. Det er bare en anden måde
at sige at trykket er konstant.

Mvh. Michael.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-08-06 21:03

Fidolinux.dk wrote:

> Jeg har et rør på Ø200
> Igennem det blæser der luft med 17 m/S.

Nu du skriver i videnskabs-gruppen, vil jeg tillade mig at gøre
opmærksom på en misforståelse:

Der er ikke frit valg om du vil skrive med store eller små bogstaver når
du beskriver fysiske enheder.

M/S er ikke meter/sekund.
m/S er heller ikke...!

Og hvilken enhed er de 200? Meter.?