Foredrag: Intelligent Design, God, and Evo~
Fra : Martin Andersen

Dato : 01-08-06 11:43

Fundet på talk.origins. Et 2t6m6ms langt foredrag fra et universitet McGill i
Canada om udbredelsesn af kreationisme (inkl. ID) i nordamerika. Lad jer ikke
afskrække af den smule der bliver sagt i fransk tidligt. Det er kun en af
talerne der lige kort introducerer sig på fransk, hoveddelen er på engelsk.

http://mediasite.campus.mcgill.ca/mediasite2/viewer/?peid=0eaee9de-ed4a-43b7-8020-ad8c84c34aa0

NB: Er ikke en krydspost fra dk.livssyn, men jeg tænkte der også ville være
interesserede i den her gruppe, og at eventuelle kommentarer til foredraget godt
kunne holdes hver for sig.

Fra : Anders Lund

Dato : 02-08-06 16:59

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse
> Fundet på talk.origins. Et 2t6m6ms langt foredrag fra et universitet
> McGill i Canada om udbredelsesn af kreationisme (inkl. ID) i nordamerika.

GAAAB der er dårlig forbindelse til den server. Sidder på en 10Mbit linie,
men downloader kun med mellem 10 og 20 kbit / sek

Anders Lund

Fra : Martin Andersen

Dato : 02-08-06 20:17

Anders Lund wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> GAAAB der er dårlig forbindelse til den server. Sidder på en 10Mbit linie,
> men downloader kun med mellem 10 og 20 kbit / sek
>
> Anders Lund

jeg streamede den fint fra en ussel 512 (teoretisk max) kbps delt kabel
forbindelse, uden (mærkbar) preload tid. Men hvis det er fordi du prøver at
grabbe det hele uden at se den i mens, kan jeg da godt forstå hvorfor du synes
det kan gå lidt langsomt. Serveren er nok konfigureret til ikke at give mere end
at folk kan streame den.

Desuden kan det anbefales at se den som stream fordi flash halløjet ved siden af
viser hvad der bliver vist på video kanonen i mens (slides). Til selve
videosekvenserne drejer de kameraet fra taleren op til lærredet.

Jeg synes det var et interessant foredrag der ligesom opsummerer den
kreationistiske bevægelse set fra et politisk og samfundsmæssigt synspunkt. Det
forklarer også fint hvordan det adskiller sig fra videnskab. Han kommer på et
tidspunkt med en analogi hvor han siger at mennesker generelt kan sagtens forstå
processen med hvordan børn kommer til verden, altså selve samlejet, undfangelsen
etc. og alligevel værdsætte resultatet som "a gift from god". Han stiller så
spørgsmålet, hvorfor kan folk ikke have samme syn på evolution? Hvorfor er det
at nogle parter (inkl. medierne i USA lader det til) søger at opstille det som
en konflikt "God vs. Science"?

Men se hellere foredraget. Der er en masse argumenter :)

Fra : ASKF

Dato : 09-08-06 09:30

Martin Andersen ytrede sig i
<44d0fa52$0$3473$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> med dette:

> [...]
>en konflikt "God vs. Science"?
>
>Men se hellere foredraget. Der er en masse argumenter :)

Jeg blev lidt overrasket over de tal han nævner, især at tilslutningen
til ID er så stor i Canada.

Den konklusion han drager om at tilslutningen til ID især skyldes to
faktorer: manglende viden om hvad videnskab er og om egen religion
finder jeg ganske interessant. Kan det mon være grunden til at ID ikke
har fået den samme tilslutning i Europa?
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Martin Andersen

Dato : 09-08-06 09:36

ASKF wrote:
> [...]
> finder jeg ganske interessant. Kan det mon være grunden til at ID ikke
> har fået den samme tilslutning i Europa?
Jeg tror den eneste grund til at det ikke er kæmpestort i Europa (eller mere
relevant, i Danmark) er at ideen ikke er blevet solgt til og af de rigtige
mennesker. Tror der er mange der ville springe på vognen hvis de kendte til den.