Emballage til drikkevarer?
Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 29-07-06 05:30

Det forekommer mig at drikkevarer opbevaret i metaldåser kan "holde på
kulden" længere end drikkevarer i plastflasker.

Altså hvis man stiller en dåse sodavand og en flaske sodavand i
køleskabet i et par dage (så man er sikker på de begge er helt nede på 5
grader celcius) og tager dem ud og lader dem stå i stuetemperatur i et
par timer, så er dåsens indhold koldere end plastflaskens.

Burde det ikke være omvendt? Metal leder jo varme bedre end plast.
Forklaring udbedes...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 29-07-06 08:12

Hej Peter

> Burde det ikke være omvendt? Metal leder jo varme bedre end plast.
> Forklaring udbedes...

Har du målt de to væskers temperatur ?

Drejer det sig om samme mængde ?

Har begge beholdere samme overfladeareal ?

Forøvrigt vil metal føles koldere end plast.

Mvh Max

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 29-07-06 09:45

On Sat, 29 Jul 2006 06:29:45 +0200, Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Forklaring udbedes...

Du har målt forkert.

Tomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-06 11:47

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> skrev
> [...]
> grader celcius) og tager dem ud og lader dem stå i stuetemperatur i et
> par timer, så er dåsens indhold koldere end plastflaskens.

Det E R omvendt, hvis de har samme facon, farve og størrelse, men der er
vi nok ude i decimaler.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 31-07-06 14:10

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> skrev

> Det E R omvendt, hvis de har samme facon, farve og størrelse, men der er
> vi nok ude i decimaler.

Nu har en sodavandsflaske og en dåser hverken samme farve størrelse
eller facon, og en meget stor del af varmeudveklingen foregår ved
stråling. Det vinder metalbeholdere stort. Det er ikke tilfældigt at man
(hvis man har har råd) kan benytte sølv til thekander. og alligevel få
en rimelig isolering selv om sølv er noget af det mest varmeledende der
findes. Det er heller ikke tilfældig at glas-termokander er spejlbelagt
i glasset.

PEA