Vægkort
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-06 11:44

Hej alle

I mit nye hjem er der en 2 meter lang gang ind til kontoret, og jeg har
besluttet at væggene skal udstyres med nogle store vægkort.

Jeg har imidlertid lidt svært ved at finde nogle passende vægkort.

Verdenskort og Europakort er til at finde online, og jeg har næsten
besluttet mig for disse:
http://www.scanmaps.dk/0000042 og http://www.scanmaps.dk/0000033
(Kan også ses på http://www.ngmapstore.com/)

Derimod kan jeg ikke rigtigt finde et ordentligt Danmarkskort i stor
størrelse.
Jeg er ude efter noget der er omkring 2 meter i højden, altså noget der
minder om 1:200.000
Jeg er primært interesseret i byer og veje, så kortmaterialet fra KMS'
Færdselskort ville være fint, men jeg vil helst undgå at stykke et vægkort
sammen af løsblade. Jeg har også flere steder set (gamle) vægkort over
Danmark i den ønskede størrelse og detaljeringsgrad.

Er der nogen der kan hjælpe?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-06 11:56

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Derimod kan jeg ikke rigtigt finde et ordentligt Danmarkskort i stor
> størrelse.

Har du kikket på Scanmaps skolekort?

   http://www.scanmaps.dk/skole/

Danmark, 180 cm * 215 cm:

   http://www.scanmaps.dk/skole/skolekort/klassisk.php

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-06 12:19

> Har du kikket på Scanmaps skolekort?
> http://www.scanmaps.dk/skole/

Ja, jeg har været deres webshop igennem

> Danmark, 180 cm * 215 cm:
> http://www.scanmaps.dk/skole/skolekort/klassisk.php

Det er et fysisk kort, og ikke umiddelbart det jeg er ude efter. Men det er
svært at konkludere uden et nærbillede af nogle områder.
Umiddelbart tror jeg det er lavet til at blive betragtet fra en skoleklasse,
og ikke på 50 cms afstand, som jeg mest kommer til.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-07-06 12:17

Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> sammen af løsblade. Jeg har også flere steder set (gamle) vægkort over
> Danmark i den ønskede størrelse og detaljeringsgrad.

Prøv evt Kort- og matrikelstyrelsen. Da de selv stor for produktion af
kort, kunne de fleste købes i plan eller falset udgave.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-06 12:20

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv evt Kort- og matrikelstyrelsen. Da de selv stor for produktion af
> kort, kunne de fleste købes i plan eller falset udgave.

Ifølge deres hjemmeside sælger de desværre ikke analoge kort længere...

Fra : Max

Dato : 28-07-06 13:08

Hej Martin

> Derimod kan jeg ikke rigtigt finde et ordentligt Danmarkskort i stor
> størrelse.

Hvad med http://www.scanmaps.dk/ditkort/danmark/ tilbyder de ikke
noget der kan bruges ?

Forøvrigt kunne jeg selv godt tænke mig et sattelit foto af danmark
i stor størrelse hvis jeg havde en plads at hænge det på.

http://www.kortal.dk/privat/index.asp

Mvh Max

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-06 13:17

> Hvad med http://www.scanmaps.dk/ditkort/danmark/ tilbyder de ikke
> noget der kan bruges ?

Det lader ikke til at man kan få printet i vilkårlige størrelser og
målestoksforhold.
Det ville ellers være ret oplagt, især i betragtning af
http://www.scanmaps.dk/pod/
Måske man skulle ringe og høre...

> Forøvrigt kunne jeg selv godt tænke mig et sattelit foto af danmark
> i stor størrelse hvis jeg havde en plads at hænge det på.
> http://www.kortal.dk/privat/index.asp

Århus Kommune har langt bedre kortmateriale på:
http://gis.aarhus.dk/kort/kort1.htm
Jeg har forespurgt om man kan købe materialet digitalt eller analogt i
større udsnit, men det er desværre ikke pt muligt.
Et højopløseligt luftfoto over Århus Midtby er ellers også på ønskelisten...

Fra : Max

Dato : 28-07-06 16:37

Hej Martin

> Det ville ellers være ret oplagt, især i betragtning af
> http://www.scanmaps.dk/pod/
> Måske man skulle ringe og høre...

Sikkert en god ide, de reklamere sikkert ikke med alt de
er istand til at lave.

> [...]
> større udsnit, men det er desværre ikke pt muligt.
> Et højopløseligt luftfoto over Århus Midtby er ellers også på

Mon ikke det kan fåes hvis man spørger det rigtige sted ?
COWI kan levere temlig højopløste bybilleder.

Mvh Max

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-06 18:44

> Sikkert en god ide, de reklamere sikkert ikke med alt de
> er istand til at lave.

Jeg ringede tidligere i dag.
De laver åbenbart ikke andet end deres egne kort på den måde, og jeg kunne
ikke få tilsendt udsnit af deres egne, så jeg kunne se detaljeniveauet..

> Mon ikke det kan fåes hvis man spørger det rigtige sted ?
> COWI kan levere temlig højopløste bybilleder.

Tjo, nu har jeg spurgt Informatikafdelingen ved Århus Kommune igen.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 31-07-06 06:27

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> [...]
> større udsnit, men det er desværre ikke pt muligt.
> Et højopløseligt luftfoto over Århus Midtby er ellers også på

Du må da bare lave et par captures og så sende dokumentet til
Vesterkopi eller hvem der nu kan printe ud i størrelse maks.

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-07-06 07:56

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Du må da bare lave et par captures og så sende dokumentet til
> Vesterkopi eller hvem der nu kan printe ud i størrelse maks.

Et par?
Der skal laves over 500 captures hvis jeg vil have hele centrum (som er ca
2x2 km) i fuld opløsning.

Jeg har prøvet om jeg kan "batche" procecessen, men har ikke lige fundet en
god metode.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 31-07-06 17:29

> Jeg har prøvet om jeg kan "batche" procecessen, men har ikke lige
> fundet en god metode.

Hvis du nu finder en metode så post lige om det :) Det tror jeg nok
jeg kunne synes om... Trist at diverse kortmateriale ikke længere
ligger så frit tilgængeligt som det har gjort det før.

/hilsner

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-07-06 20:50

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> writes:

> Hvis du nu finder en metode så post lige om det :) Det tror jeg nok
> jeg kunne synes om... Trist at diverse kortmateriale ikke længere
> ligger så frit tilgængeligt som det har gjort det før.

Enig. Ærgeligt at der er nogen der har fundet ud af at der er penge i
navigationssystemer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-07-06 22:39

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Derimod kan jeg ikke rigtigt finde et ordentligt Danmarkskort i stor
> størrelse.
> Jeg er ude efter noget der er omkring 2 meter i højden, altså noget der
> minder om 1:200.000

Her måske?

http://www.scanmaps.dk/butik/produkter/kortoversigter/dk_kortmat_4cm.php
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-06 22:45

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Her måske?
> http://www.scanmaps.dk/butik/produkter/kortoversigter/dk_kortmat_4cm.php

Scanmaps har desværre ikke rigtig noget, synes jeg.
Hvis jeg skal bruge 4 cm kort, så skal jeg selv klippe klistre, plus at
kortet bliver 16 meter i højden

Evt nogen der kender en velassorteret fysisk kortbutik i Østjylland?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-07-06 23:57

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Hvis jeg skal bruge 4 cm kort, så skal jeg selv klippe klistre, plus at
> kortet bliver 16 meter i højden

En bane af nærområdet. Du behøver vel ikke have det hele med

> Evt nogen der kender en velassorteret fysisk kortbutik i Østjylland?

Nøp, vil gerne høre det. Jeg synes det ers jovt :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-07-06 08:22

> [...]
> Jeg er primært interesseret i byer og veje, så kortmaterialet fra KMS'
> Færdselskort ville være fint, men jeg vil helst undgå at stykke et vægkort

KMS's færdselskort er med på deres kort cd'er og udskrevet bliver det ca.
180 cm højt og lidt smallere, men det er stadig alt for stort til en A0
printer, så du skal have fat i noget større. Selvom man kunne lokke Scanmaps
til at printe det, så forbyder copyright mig at give det videre til andre.

Du må nok nøjes med scanmaps 1:260.000 el. 1:300.000 eller gå i gang med
klippe-klistre.

hilsen
Uffe

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-07-06 09:11

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> KMS's færdselskort er med på deres kort cd'er og udskrevet bliver det ca.
> 180 cm højt og lidt smallere, men det er stadig alt for stort til en A0
> printer, så du skal have fat i noget større.

Hvor får man fat på de CD'er? Kan ikke umiddelbart finde noget på deres
hjemmeside.
Det er måske et mere proffesionelt rettet produkt?

> Du må nok nøjes med scanmaps 1:260.000 el. 1:300.000 eller gå i gang med
> klippe-klistre.

Hvis jeg kunne se scanmaps' så ville jeg måske overveje det, men i den
størrelse der er synlig offline ser det noget ringe ud.
Og jeg tror stadig det er et kort der er beregnet til klassebrug, og altså
ret detalje-fattigt.

Det undrer mig at det skal være så svært at få et ordentligt danmarkskort
til at hænge på væggen. Der er åbenbart kun det ene på markedet...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-07-06 09:29

> Hvor får man fat på de CD'er? Kan ikke umiddelbart finde noget på deres
> hjemmeside.

Det er heller ikke nemt at finde:
http://www.kms.dk/Landkortogtopografi/DanmarksTopografiskeDatabaser/Kort200/

> Det er måske et mere proffesionelt rettet produkt?

Ja, det følger med f.eks. DTK/1 cm kort:
http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/786C76CF-F038-42D5-B776-69AC25AF2186/0/STA310106Top.pdf

2000 kr. Dertil skal du bruge Visit Plus til 1400 kr for at kunne lave store
kortudsnit. Og endelig en stor printer.

> Det undrer mig at det skal være så svært at få et ordentligt danmarkskort
> til at hænge på væggen. Der er åbenbart kun det ene på markedet...

2 meter højt er der ikke mange der efterspørger, så det undrer mig egentligt
ikke.

hilsen
Uffe

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-07-06 09:48

> [...]
> 2000 kr. Dertil skal du bruge Visit Plus til 1400 kr for at kunne lave
> store kortudsnit. Og endelig en stor printer.

Hmm

> 2 meter højt er der ikke mange der efterspørger, så det undrer mig
> egentligt ikke.

Der er ikke nogen over 1 meters højde, udover Scanmaps eget.

Fra : ThomasB

Dato : 29-07-06 19:44

> Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg har et Danmarks- og verdenskort hængende i ramme - der står
"Kartografisk Industri Vejle Øst" på.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=kartografisk+industri+vejle+%C3%B8st&meta=

Prøv at ringe til dem på mandag.

Mvh Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-07-06 19:51

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et Danmarks- og verdenskort hængende i ramme - der står
> "Kartografisk Industri Vejle Øst" på.

Tak for hintet