Opvarmning af pool
Fra : Kim

Dato : 27-07-06 17:02

Hej alle,

Jeg har en lille 3.000 l pool som jeg har sat op i haven til børnene. De
muntre sig dejligt i den, men jeg synes nu den er lidt for kold - den er
flydt med koldt vand fra hanen og solen har ikke varmet vandet ret meget i
løbet af de sidste par dage. Hvordan varmer jeg nu vandet op nemmest (og
billigst!)?

Jeg har en haveslange (hvori stillestående vand bliver meget varmt i løbet
af en times tid) og nogle store, sorte plastsække, men ikke nogen vandpumpe
eller sort tønde eller sådan noget. Mit hidtil eneste forsøg er at flyde en
sort pose 3/4 med vand og lade den ligge i poolen, men jeg synes ikke det
giver noget.

Er der nogle som har nogle gode ideer som helst ikke kræver alt for mange
ting man ikke lige finder i et normalt hus?

Mvh
Kim

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-07-06 17:26

"Kim" <kij@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogle som har nogle gode ideer som helst ikke kræver alt for mange
> ting man ikke lige finder i et normalt hus?

I teorien kunne man vel lægge en god tyk/lang sort slange ud i haven i
solen. Den skal fyldes helt med vand (=intet luft i slangen). Den ene ende
fixerer du ved bunden og den anden ved toppen. Så skulle det vand der bliver
opvarmet af solen stige op i toppen af slangen (og ned i bassinet), mens den
trækker nyt koldt vand fra bunden. Om det virker i praksis ved jeg ikke.

- Martin

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-07-06 18:54

Kim wrote:

> [...]
>
> Er der nogle som har nogle gode ideer som helst ikke kræver alt for mange
> ting man ikke lige finder i et normalt hus?

Hej Kim

Lad os antage at poolen er 3*3 meter og 1 meter vandhøjde.

Så indeholder poolen 9 m3 vand (vi antager at vandet er 5C).

Solen bager med ca. 1000 Joule/m2/sek - og med 9m2 flade: 9kJoule/sek.

Dumper du noget solfangende sort solfangende materiale på bunden, burde
poolen nå 25C efter et stykke tid.

Vands varmefylde er 4,2 joule/cm3/C = 4,2 Mjoule/m3/C. PS: 1 gram vand
fylder 1mLiter=1 cm3. 1 Liter=1 dm3. 1dm3=1000 cm3. 1 Liter vand vejer 1kg.

-

Vi har brug for så mange joule:

9m3*4,2 Mjoule/m3/C *(25C-5C) = 756 Mjoule.

-

Altså tager det så mange middagssolsekunder at varme poolen op:

(756 Mjoule)/(9kJoule/sek)=84.000 sek = 1.400 minutter ca.= 23,3 timer.

Med en dybkoger/(eller i kwh) vil det kræve:
(756 Mjoule)/(1 kwh*(60*60s/h))= 210 kwh.

Bruges en varmepumpe kan man nok nøjes med mindre end ca. 1/3 eller
mindre end ca. 70 kwh.

-

Hvis vi antager at en isterning har et rumfang på 30 cm3 ca. 30*0,9
gram, så svarer det til varmeenergien til at der laves så mange
isterninger (0C) fra postevand(5C):

(756 Mjoule)/(30*0,9 gram *(335joule/gram+(5C-0C)*4,2Joule/C/gram)) ca.=
78.651 isterninger a 30 cm3
eller ca. 2400 liter is eller 2,4 m3 is.

-

Når vandet er mere varmt end lufttemperaturen, kan man dække poolen til
med 2 lag forskudte flamingo plader, for at isolere for varmetab til
omgivelserne.

Faktisk burde man måske isolere poolfladen mellem vandet og jorden, når
vandet er blevet varmere end jorden? Måske isolerer den tørre jord godt nok?

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-07-06 18:59

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
>
> Faktisk burde man måske isolere poolfladen mellem vandet og jorden, når
> vandet er blevet varmere end jorden? Måske isolerer den tørre jord godt

Hej Kim

Husk at dividere med 3 (3000 liter) diverse steder.

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-07-06 19:00

Glenn Møller-Holst wrote:

> Hej Kim
>
> Husk at dividere med 3 (3000 liter) diverse steder.
>
> /Glenn

Og tag hensyn til poolen bund m2.

/Glenn

Fra : Kim

Dato : 27-07-06 19:32

Det skal jeg nok, men jeg var nu mere ude efter praktiske forslag. Jeg tror
jeg er oppe imod afkøling via fordampning, så tildækning er vigtig, men jeg
synes nu også der burde være en eller anden snedig måde at udnytte solen
lidt bedre.

Mvh
Kim

Fra : Is

Dato : 27-07-06 20:57

> [...]
jeg
> synes nu også der burde være en eller anden snedig måde at udnytte solen

Dæk den over med plast når den ikke anvendes - så undgår du varmetab ved
fordampning !

Erik Isager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-06 19:33

Kim skrev:

> [...]
> løbet af de sidste par dage. Hvordan varmer jeg nu vandet op nemmest (og

Du glemmer vel ikke at bakterierne boltrer sig i beskidt vand der
ikke skiftes eller renses?

--
Bertel

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-07-06 20:19

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du glemmer vel ikke at bakterierne boltrer sig i beskidt vand der
> ikke skiftes eller renses?

Hej Bertel

Nu ikke negativ.

Hvorfor lader offentlige svømmehaller ikke bare vandet løbe gennem et
rodzonefilter?:
http://www.mst.dk/udgiv/NyViden/2002/87-7944-866-6.htm
Citat: "...
Grønne anlæg opfylder rensekriterierne

Undersøgelsen viser at den nye type beplantede filteranlæg med vertikalt
flow vil kunne opfylde alle renseklasser (dvs. 95 procents reduktion af
BI5, 90 procents reduktion af total-P og 90 procents nitrifikation – se
spalten).
...."

http://www.dr.dk/DR2/Friland/ABC/Rodzone-+og+filteranl%C3%A6g/20060107135944.htm
Citat: "...Rodzone-filteranlægget er en type anlæg der kombinerer en
traditionelt rodzoneanlæg med et eller flere forskellige typer
filteranlæg. Herved kan der opnåes en langt bedre rensningsgrad, således
at disse typer anlæg i bedste fald kan godkendes til højeste renseklasse..."

Naturen renser spildevand:
http://www.fsb.dk/index.asp?pid=1110
Citat: "...Ved enhver søbred, i en hver sø eller mose og i et hvert
floddelta vokser der et utal af forskellige planter, der sammen med
andre forhold i tusindvis af år har levet af at rense vandet. Så hvorfor
ikke tage disse processer i anvendelse, når spildevand skal renses.
Til sidst er det, for at opnå den ønskede kvalitet som *drikkevand*,
nødvendigt at bestråle vandet med uv-lys.
...."

/Glenn

Fra : John Larsson

Dato : 27-07-06 19:24

Glenn Møller-Holst <none@xx.dk> writes:
>Dumper du noget solfangende sort solfangende materiale på bunden, burde
>poolen nå 25C efter et stykke tid.

God idé!

>Faktisk burde man måske isolere poolfladen mellem vandet og jorden, når
>vandet er blevet varmere end jorden? Måske isolerer den tørre jord godt
>nok?

Vandet i en lille swimmingpool er ikke udsat for omrøring (det meste af
tiden er der jo ikke nogen der bruger poolen) og lagdeles meget hurtigt,
så der tabes ikke ret megen varme nedad!

John