Beregning af grønt regnskab
Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 07:31

Vil du hjælpe med nedstående beregninger.
Ønsker beregnet hvor meget 14 m2 solfanger sparer naturen for af forskellige
stoffer ved samlinginde med naturgas.

Hvordan beregnes mængden af de stoffer og kw der er i 1.368,0 m3 naturgas.
Hvor mange Kw svare det til med den angivet naturgasmængden.
Hvor mange kg er der af CO2
Hvor mange kg er der af CO
Hvor mange kg er der af NOX
Hvor mange kg er der af UHC
Hvor mange kg er der af SO2
Og andre du mener er vigtige!

Vil du hjælpe med, at udregne de forskellige værdier i 1.368,0 m3 naturgas

Og gerne vist hvordan det skal indskrives på en lommeregner f.eks. Texas
Instruments TI-30XIIS

Eller op et regneark.

Monie

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 16-07-06 13:59

"Monie Jacobsen"
> Hvordan beregnes mængden af de stoffer og kw der er i 1.368,0 m3 naturgas.
> Hvor mange Kw svare det til med den angivet naturgasmængden.

Man måler ikke energiindholdet i kW, men i J eller kWh.
Brændværdien af naturgas ligger på ca. 39 MJ/m³ ( 1MJ = 1 million Joule)
Dvs. at der i 1368 m³ gas er et energiindhold på 53352 MJ (= 53 GJ = 14820
kWh)

> Hvor mange kg er der af CO2
> Hvor mange kg er der af CO
> Hvor mange kg er der af NOX
> Hvor mange kg er der af UHC
> Hvor mange kg er der af SO2
> Og andre du mener er vigtige!

Man kan ikke angive disse værdier med mindre du angiver forbrændingstypen -
fx frigives der mere CO2 i en ren forbrænding end i en ufuldstændig
forbrænding.
SO2 afhænger af gassens renhed.
NOx-gasser afhænger af forbrændingstemperaturen.

Men her er et eksempel på en udregning:

Fuldstændig forbrænding af methan (største bestanddel af naturgas):

CH4 + 2 O2 -> CO2 + 2 H2O

Volumen af CH4: V = 1368 m³ = 1368000 L
Stofmængde af CH4: n = 1368000L / 24L/mol = 57000 mol (antaget:
standardbetingelser)
Stofmængde af CO2: n = 57000 mol (reaktionsforhold 1:1)
Molarmasse af CO2: M = 44 g/mol
Masse af CO2: m = n·M = 2508 kg

> Eller i et regneark.

Man kan nemt få et regneark til at udføre disse udregninger - udgangs- og
tabelværdier som fx. volumen og molarmasse angives i starten, og formlerne
indskrives i de relevante celler.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-07-06 14:41

Regnar Simonsen wrote:

Klip

> [...]
> forbrænding.
> SO2 afhænger af gassens renhed.
> NOx-gasser afhænger af forbrændingstemperaturen.

Og ikke mindst efterfølgende røggasrensning hvis det skal ses i et
miljøperspektiv.

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 15:07

Til Regnar Simonsen
Tak for dit svar.

Beregning af miljøbelastning ved naturgasforbrug.
Forureningsmængde pr. indfyret energimængde.
Se her:
http://www.dgc.dk/publikationer/katalog/miljoe_0704.htm

Vl du være behjælpelig med, at lave et regneark hvor midt årlige gasforbrug
(her 1.368,0 m3 naturgas)
og få vist midt Grøn regnskab af nedstående emissioner:

CO2
CO
NOX
UHC
SO2

Da jeg ikke har den store overskulighed på dette område og aldrig har lært
matmetik i skolen,
derfor vil det være meget glædelig hvis du vil være behælpelig med et
regneark eksempel,
som jeg så kan arbejde vider med.
Såldes at de forskellige stoffer som du har tjek på bliver beregnet rigtigt.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen
E-mail: mjs AT nypost DOT dk

Fra : Is

Dato : 16-07-06 19:29

> Vl du være behjælpelig med, at lave et regneark hvor midt årlige
gasforbrug
> (her 1.368,0 m3 naturgas)
> og få vist midt Grøn regnskab af nedstående emissioner:

Måske du er ude i noget der høre hjemme i "dk.edb.regneark" nu.

Erik Isager

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 07:06

Ok Erik Isager