Stribe på himlen foran fly
Fra : Madsen

Dato : 13-07-06 22:29

Hej

Var forleden ude og besøge mine gamle forældre, som bor i Odense. På
disse klare sommerdage, er himlen fyldt med spor fra diverse
jetfly...øjensynligt er der i 10 km's højde over Fyn/Odense en
korridor som ruteflyene skal følge.

Hvorom end alt er, så stod min gamle far og jeg og nød synet, da vi
til vores forbavselse så, at det for et par af de sydgående fly, så
ud som om der var en sort/grå "stråle" _foran_ flyet...En snolige
skarp stribe på himlen foran flyet...en stribe som flyet fulgte.
Vi kaldte på min gamle mor og hun kunne også se den...så kaldte vi
på naboen og han havde heller ikke problemer med at se den.

Nu er vi godt klar over, at det må være ét eller andet optisk
fænomen, men vi har ledt og ledt, og kan ikke finde en forklaring på
det. Nogen der har set noget lignenede og kan komme med en god
forklaring?

Takker!

Mvh. Per, Odense

--------------
http://www.madsenblog.dk

Fra : Max

Dato : 13-07-06 22:37

Hej Per

> [...]
> fænomen, men vi har ledt og ledt, og kan ikke finde en forklaring på
> det. Nogen der har set noget lignenede og kan komme med en god

Jeg har set det før, det må være når flyet flyver væk fra solen og følger
sin egen skygge som man kan se på grund af støv og vandamp i det
lag den flyver i. Men sjovt ser det ud, det er indrømmet.

Mvh Max

Fra : kk

Dato : 14-07-06 09:29

"Madsen" <per.madsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Som du selv antyder: Så er der en korridor over Fyn, som flyene skal følge.
Nu er piloter ikke så smarte, som de undertiden selv tror, (Ja, jeg var en
af dem!) derfor har myndighederne, som er ansvarlige for luftrummet over
Danmark, trukker nogle streger som piloterne kan benytte sig af, når de
gerne vil holde sig på ruten, uden for meget besvær og tankevirksomhed.
Normalt kan stregerne ikke ses, men bare rolig, de er overalt.

mvh
kk

(..som ikke ku' la' vær')

Fra : C.H

Dato : 14-07-06 16:54

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gerne vil holde sig på ruten, uden for meget besvær og tankevirksomhed.
> Normalt kan stregerne ikke ses, men bare rolig, de er overalt.

Den var godt nok go´ var den

Jeg synes bestemt det er oplagt at lægge dit spørgsmål ind hos TV2 vejret -
de plejer at være gode til den slags spørgsmål... Og får du svar, så smid
det lige her tilbage

CH

Fra : kk

Dato : 14-07-06 20:02

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse

> Den var godt nok go´ var den
>
> Jeg synes bestemt det er oplagt at lægge dit spørgsmål ind hos TV2
> vejret - de plejer at være gode til den slags spørgsmål... Og får du svar,
> så smid det lige her tilbage
>
> CH
>God ide, selv om jeg seelv har lavet mange striber på himlen, har jeg
>aldrig været opmærksom på det som spørgeren anfører. Lad os få en ordentlig
>forklaring.
Som nævnt, selv gamle piloter er ikke for kloge.
mvh
kk

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 14-07-06 22:10

kk wrote:

> [...]
> Danmark, trukker nogle streger som piloterne kan benytte sig af, når de
> gerne vil holde sig på ruten, uden for meget besvær og tankevirksomhed.

Jeg har en gang fået den forklaring, at korridorerne skyldtes at resten
af luftrummet blev betragtet som militært luftrum.
Er det korrekt?

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : kk

Dato : 15-07-06 06:10

"Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en gang fået den forklaring, at korridorerne skyldtes at resten af
> luftrummet blev betragtet som militært luftrum.
> Er det korrekt?
>
> Nej. Luftrummet er for alle, akkurat som på havet. Men der er ruter som
> "man" følger af hensyn til navigation og (flyve)kontrol. Flyvekontrol er
> selvfølgelig endnu mere omfattende end kontrol på havet.Såver som der
> findes søkort, findes der også flyvekort med ruter indtegnet. Der er dem
> piloten har i den taske han slæber rundt på fra fly til fly.
Det er lidt mere indviklet end så, men det var den korte forklaring.
mvh
kk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-07-06 20:56

kk wrote:

> Det er lidt mere indviklet end så, men det var den korte forklaring.

Hvorfor er det intersant at flyve i forholdsvis lav højde over Bagsværd
området?
Jeg er godt klarover at vi har været forskånet for trafikken, pga
landings/start koridoren til/fra Værløse militær lufthavn, og så nu hvor
den er lukket, så kan den civile trafik bruge det luftrum.

Jeg var glad for at de lukkede den lufthavn, for jeg bor i lige linie fra
banen, så de store transport maskiner fløj lige over hovedet på mig, men nu
ønsker jeg mig den tilbage, for der kunne godt gå uger mellem jeg
registerte fly til fra Værløse, men nu er det utællige gange hver dag man
generes af flyene,,,

Mvh

Ivar Madsen

Fra : Jacob

Dato : 15-07-06 06:04

> [...]
> gerne vil holde sig på ruten, uden for meget besvær og tankevirksomhed.
> Normalt kan stregerne ikke ses, men bare rolig, de er overalt.

Jeg havde nu ellers gættet på at flyet fløj baglæns.

Fra : kk

Dato : 15-07-06 08:23

"Jacob" <lyzium@hotmejl.com> skrev i en meddelelse

> "kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde nu ellers gættet på at flyet fløj baglæns.

Det er også rigtigt, men det ser man kun, hvis en pilotstrejke iværksættes
EFTER at flyet er startet.
mvh
kk

Fra : Mikkel Skou

Dato : 15-07-06 19:52

> Det er også rigtigt, men det ser man kun, hvis en pilotstrejke iværksættes
> EFTER at flyet er startet.
> mvh
> kk

- ELLER, hvis piloten har glemt noget på landjorden og er nødt til at bakke
for at komme ned efter det....

/Mikkel

Fra : Madsen

Dato : 15-07-06 16:20

C.H wrote:

> [...]
> de plejer at være gode til den slags spørgsmål... Og får du svar, så smid

Det er hermed gjort...Har også skrevet til DMI....skal nok melde
tilbage...

Per

-----------------
http://madsenblog.dk

Fra : Madsen

Dato : 17-07-06 13:28

Stillede DMI spørgsmålet og fik følgende svar:

"Kære Per Madsen

Tusind tak for dit spørgsmål. Jeg har spurgt lidt omkring og vi kan
desværre ikke komme på en forklaring.

Med venlig hilsen

Kim Sarup"

:-/

-------------
http://www.madsenblog.dk

Fra : Steen

Dato : 17-07-06 21:42

Madsen wrote:

> [...]
> fænomen, men vi har ledt og ledt, og kan ikke finde en forklaring på
> det. Nogen der har set noget lignenede og kan komme med en god

Det er ikke mere end et par uger siden jeg så et billede af det, du
beskriver - og nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det igen!

Altså: Billedet forestillede et jetfly, der kom ind fra øverste, venstre
hjørne på billedet. Bagved flyet var der en tydelig hvid kondensstribe, og
foran det var der en næsten lige så tydelig gråsort stribe. Sagen er, at
solen stod lige præcis sådan, at fly + stribe kastede skygge forud i
bevægelsesretningen, og det man altså så, var en stribe af luft, som solen
ikke skinnede på.

Ja, jeg kan altså huske at have set et billede for nylig, vistnok endda på
et dansk website, men jeg kan sgutte huske det!

/steen

Fra : MRN

Dato : 19-07-06 03:23

> [...]
> solen stod lige præcis sådan, at fly + stribe kastede skygge forud i
> bevægelsesretningen, og det man altså så, var en stribe af luft, som solen

Den forklaring dur ikke, for han skrev jo i det oprindelige spørgsmål,
at det var et par SYDgående fly, der havde streger foran sig. Og hvis
de flyver mod solen, så ville skyggen jo komme bagved flyet...

Mvh
MRN (Som stadig tænker over hvad det kan være )

--
"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"

Bilbo Baggins

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-07-06 05:10

MRN wrote:

> [...]
> flyver mod solen, så ville skyggen jo komme bagved flyet...
>
> Mvh
> MRN (Som stadig tænker over hvad det kan være )

hvis flyet var syd for observatøren kunne skyggen godt være forud for flyet
selvom det var sydgående. Flyet ville, hvis den stod under solen set fra
observatøren på landjorden, have en skygge der landede et sted foran ham, og
hvis skygge landede på noget i luften (skyer, el. lign.) så ville det også se ud
som om den var sydgående. Men det virker lidt... konstrueret.

Nå det så er sagt så virker det underligt at fly skulle flyve sydligt direkte
over Odense. Når man tænker på de andre lufthavnes placering i forhold til byen.

Måske relateret er her et billede af en skygge af en kondensstribe:
http://static.flickr.com/11/16805862_e43f1184e7_m.jpg

Fra : Madsen

Dato : 24-07-06 23:24

Martin Andersen wrote:

> Nå det så er sagt så virker det underligt at fly skulle flyve sydligt direkte
> over Odense. Når man tænker på de andre lufthavnes placering i forhold til byen.

Tak for budene...Umiddelbart er det mest plausible vel en skygge der
kastes...selvom det strider lidt mod solens, flyets og min placering i
forhold til hinanden...dunno...det kan vel næsten ikke være andet.

Ang. det sydgående fly over Odense,- flyene skal følge visse
korridorer (svjv)...mener bl.a. at have hørt, at fly, der f.eks.
letter fra Kastrup og skal sydpå, starter med at flyve mod vest
førend de drejer mod syd. Desuden kunne jeg forestille mig der kom en
del sydgående flytrafik fra Oslo mod syd, som passerer Odense/Fyn...

Igen...tak for budene...

-----------
http://www.madsenblog.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-07-06 08:25

Madsen skrev:

> [...]
> førend de drejer mod syd. Desuden kunne jeg forestille mig der
> kom en del sydgående flytrafik fra Oslo mod syd, som passerer

Jeg tror ikke at man flyver over Odense, hvis man skal mod
syd fra Kastrup. Jeg tror heller ikke at fly fra Kastrup kan nå
at være oppe i 10-11 kilometers højde, og ses flyve mod syd
over Odense, mens de laver kondensstriber.

Jeg ved at der findes kort over flyvekorridorer (i forskellige
højder) over Danmark. Men det er ikke lykkedes mig at finde
nogen, trods intens googling. Er der andre, som kender de
"magiske" søgeord til at finde sådan et kort?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Filip Larsen

Dato : 25-07-06 09:40

Herluf Holdt skrev

> [...]
> nogen, trods intens googling. Er der andre, som kender de
> "magiske" søgeord til at finde sådan et kort?

Jeg vil tro "ICAO Jeppesen enroute Chart" burde stadig være nogle gode
søgeord. Jeppesen eksisterer i hvert fald stadig [1], men du skal nok
ikke forvente at finde særlig mange gratis kort hos dem eller andre
udbydere.

I "gamle dage" blev luftkorridorer mig bekendt dannet ud fra hvilke VOR
og DME man kunne navigere mellem, men om det stadig er tilfældet i dag
ved jeg ikke med sikkerhed.

Iflg "High Altitude Enroute Charts" fra Jeppesen 1991 gik der på det
tidspunkt flere korridorer over Fyn, f.eks en der går fra Odin VOR på
Hindsholm (lidt nord for Snave :) til Alsie VOR nær Tandslet på Als
hvilket såvidt jeg kan se vil bringe fly syd for Odense. Alsie VOR er
faktisk punkt på tre forskellige korridorer der passerer over Fyn. Begge
VOR synes stadig at være aktive (se fx. [2]) så alt andet lige vil jeg
vurdere, at korridorene stadig er i officiel brug.

[1] http://www.jeppesen.com
[2] http://worldaerodata.com/nav/Denmark.php

Mvh,
--