Procentregning, op og ned
Fra : Thomas H

Dato : 13-07-06 09:04

Hej NG,

Nu er det ved at være længe siden jeg gik i folkeskole... og jeg har et
regnestykke der driller.

Når man lægger 100% til x skal man trække 50% fra for at nå tilbage til
x igen, ikke sandt?

Når man lægger 25% moms til skal man trække 20% fra for at nå tilbage
til det oprindelige beløb.

Etc.

Hvis man lægger 5% til - hvad skal man så trække fra for at nå tilbage
til udgangspunktet?

Jeg er sikker på at det giver en pokkers masse decimaler, så en
forklaring på hvordan jeg kan regne det ud i fremtiden ville være rart
(selvom et tal også er nyttigt).

Forslag?

På forhånd tak.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-06 09:08

Thomas H <retardmonkeyFJERN@gmail.com> writes:

> Hvis man lægger 5% til - hvad skal man så trække fra for at nå tilbage
> til udgangspunktet?

At lægge 5% til er det samme som at gange med 105/100. For at komme
tilbage igen skal du derfor dividere med 105/100 hvilket er det samme
som gange med 100 og dividere med 105.

Det kan så forkortes til gange med 20 og dividere med 21.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 13-07-06 10:27

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> [...]
> som gange med 100 og dividere med 105.
>
> Det kan så forkortes til gange med 20 og dividere med 21.

Og hvis det skal udtrykkes i procent er svaret at ca. 4,7619048% skal
trækkes fra, men mindre du skal bruge lige netop det tal rigtig mange
gange om dagen er det nok nemmere at huske Thorbjørns forklaring end det
tal.

..Henrik

--
Jacob: Because the theoreticians told me.
Prof. Vassilicos: Why do you believe theoreticians?

Fra : Thomas H

Dato : 13-07-06 11:17

Først: tak for svarene!

> [...]
> trækkes fra, men mindre du skal bruge lige netop det tal rigtig mange
> gange om dagen er det nok nemmere at huske Thorbjørns forklaring end det

Jeg skulle netop bruge det i procent - det skal bruges i et
økonomiprogram, hvor brugeren har to knapper:

1) "Forøg pris 5%"
2) "Formindsk pris 5%"

Fidusen var at brugeren kunne lægge 5% til en listepris ved tryk på 1).
Men da brugere aldrig ved hvad de vil, skulle han jo også have
muligheden for at trække 5% fra igen - så skulle han gerne vende tilbage
til udgangspunktet.

Det nemmeste ville unægteligt være at trække 4,7619048% fra ved tryk på 2).

Gode forslag - mange tak.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-07-06 15:24

"Thomas H" <retardmonkeyFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men da brugere aldrig ved hvad de vil, skulle han jo også have muligheden
> for at trække 5% fra igen - så skulle han gerne vende tilbage til

Hmm, med en række forøgelser og formindskninger i streg, så bliver det da
helt umuligt at regne ud hvad der er sket.
Jeg ville foretrække en model a la:

Listepris: 200 kroner
Mark-up/Mark-down: 5% (her er så knapperne for at gå op/ned)
Pris: 210 kroner

På den måde kan man altid se hvad listeprisen er, og hvad man gør ved den.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-07-06 10:34

Den 13.07.2006 kl. 10:08 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> [...]
> som gange med 100 og dividere med 105.
>
> Det kan så forkortes til gange med 20 og dividere med 21.

Mao skal der trækkes 1/21 fra 0,[047619]. De 6 decimaler repeteres
uendeligt.

Mvh
Martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-08-06 10:28

Thomas H wrote:

> Hvis man lægger 5% til - hvad skal man så trække fra for at nå tilbage
> til udgangspunktet?

Du dividerer med 1.05.

--
Per, Esbjerg