i tidernes morgen
Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-07-06 10:27

I tidernes morgen da det første barn blev født her på jorden, ja så må det
formodes at dette barn blev født af en kvinde. Men hvis barnet er det første
menneske her på jorden, hvem fødte da kvinden som fødte barnet?

Michael

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-07-06 10:45

Hvad er der galt med det klassiske "hønen og ægget" spørgsmål?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-07-06 10:52

hvad er der galt med mit spørgsmål?

Fra : Nicolai

Dato : 12-07-06 11:59

> hvad er der galt med mit spørgsmål?

At det har folk spurgt sig selv om i 1000vis af år og svaret afhænger af om
du er til religion eller evolution. Når du har afgjort det, så ser du nok at
spørgsmålet hverken er interessant eller videre sofistikeret.

Nicolai

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-07-06 11:15

Scripsit "Michael Knudsen" <toffi@tdcadsl.dk>

> hvad er der galt med mit spørgsmål?

Det antager at der er et meningsfuldt skarpt skel mellem mennesker og
ikke-mennesker. I virkeligheden er dit spørgsmål et argument for at
der _ikke_ er sådan et meningsfuldt skarpt skel.

--
Henning Makholm "Apologies if I am repeating obvious
conclusions. My only gateway onto the Net is

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-07-06 08:39

> [...]
> ikke-mennesker. I virkeligheden er dit spørgsmål et argument for at
> der _ikke_ er sådan et meningsfuldt skarpt skel.

Så lad mig spørge på en anden måde:

I tidernes morgen blev den første "Homo Homo Sapiens" født hvem fødte dette
og hvem var far til dette?

Michael

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-07-06 09:11

> I tidernes morgen blev den første "Homo Homo Sapiens" født hvem fødte
> dette og hvem var far til dette?

Der er tale om en meget langsomt glidende overgang fra trinnet før Homo
Sapiens til det vi kender i dag.

Den første "Homo Sapiens" er resultatet af mindre genetiske afvigelser fra
et tidligere stadie (aber af en slags). Disse afvigelser har vist sig at
være en forbedring mht. overlevelsesevne og således blev mennesket til. Det
hyppigste er dog nok mindre heldige genetiske afvigelser, såsom Downs
Syndrom (http://da.wikipedia.org/wiki/Downs_syndrom).

Det er det vi også kalder evolution: http://da.wikipedia.org/wiki/Evolution

hilsen
Uffe

Fra : Ivar

Dato : 12-07-06 12:10

Uffe Kousgaard skrev:

> Hvad er der galt med det klassiske "hønen og ægget" spørgsmål?

Det er besvaret!
Ægget kom flere hundrede millioner år før hønen.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Max

Dato : 12-07-06 10:56

Hej Michael

> er det første menneske her på jorden, hvem fødte da kvinden som fødte
> barnet?

Du skulle have hørt efter i skolen, så havde du vidst at den første kvinde
på jorden ikke blev født, hun blev skabt af et ribben, og så har hun for-
øvrigt skabt sig siden :)

Mvh Max

Fra : Morten Snedker

Dato : 12-07-06 11:41

.....(tager notat og lærer nyt)....

--
Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 12-07-06 12:28

"Morten Snedker" <morten.snedker@planprojekt.dk> wrote in message

> ....(tager notat og lærer nyt)....

.....(lære nyt og låser døren)...

:)

> --
> Morten Snedker
> http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-07-06 13:39

Morten Snedker wrote:

> ....(tager notat og lærer nyt)....

Hej Morten

Lidt fra de danske medier - mon de er ærlige?:

Kærlighedslivet er møghamrende besværligt:
http://www.bt.dk/kunforkvinder/artikel:aid=454246:fid=100300502/
Citat: "...Af ANNA THYGESEN. Er helt enig med Maren - jeg FORLANGER
også, at min mand på alle områder har forståelse for min (for ham) nok
mærkelige opførsel, men omvendt så er den vist også kun mærkelig fordi
den måde han opfører sig på de fleste område i samfundet er accepteret
som "normal"..."

Det kræver en mand, der kan opføre sig nogenlunde normalt:
http://www.bt.dk/kunforkvinder/artikel:aid=454198:fid=100300502/
Citat: "...Af Maren Uthaug. Hvis jeg skal have et godt kærlighedsliv,
kræver det en god mand. Og ham, jeg har gaflet mig, er så varm, så
dejlig, så ordentlig og så godt et menneske, at vores forhold godt kan
bære, at jeg spasser skråt ud ind i mellem..."

Sig til - hvis du lærer noget af det...

/Glenn

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-07-06 14:21

Max skrev:
> Hej Michael

> Du skulle have hørt efter i skolen, så havde du vidst at
> den første kvinde på jorden ikke blev født, hun blev skabt
> af et ribben, og så har hun for- øvrigt skabt sig siden :)

Det var et værre "spare-rib" :·)

Hvad jeg længe har haft svært ved at fatte, er den
gradvise og langsomme udvikling af et *øje*. Ligeledes
fx den gradvise og langsomme udvikling af pungdyrene
på det australske kontinent.

P.s.
Hvor var *hanen* i den der historie med hønen og ægget?

--
Herluf
- alle suspekte embedsfolk og ministre bør fyres straks

Fra : Max

Dato : 12-07-06 14:25

Hej Herluf

> Hvor var *hanen* i den der historie med hønen og ægget?

Han så WM i bold :)

Mvh Max

Fra : Michael Weber

Dato : 12-07-06 15:22

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Herluf

> Han så WM i bold :)
>
> Mvh Max

Nope....Tour de France.....med kyllingen fra Tølløse.
:)

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-06 15:13

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad jeg længe har haft svært ved at fatte, er den
> gradvise og langsomme udvikling af et *øje*.

Der er flere intermediære eksempler hvor øjet og linsen bliver mere og mere
avanceret

> Ligeledes
> fx den gradvise og langsomme udvikling af pungdyrene
> på det australske kontinent.

Jeg kender ikke til intermediære eksempler, men det er vel ikke svært at
forestille sig at en pattedyrsart har haft en fordel i at få ungerne hurtigt
ud af livmoderen og ind i "fase 2" af udviklingen. På et tidspunkt har nogen
så udviklet en beskyttende hudfold til ungerne mens de diede, og så kan
udviklingen gå derfra.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Ivar

Dato : 12-07-06 20:47

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvad jeg længe har haft svært ved at fatte, er den
> gradvise og langsomme udvikling af et *øje*.

Det er du ikke den første der gør. I Arternes Oprindelse nævnte
Darwin, at det er utroligt at tænke sig, at øjets udvikling er sket
ved evolution, men tilføjede at det er tilfældet.

Jeg kan ikke give referencer, men der er skrevet en afhandling
om øjets udvikling, hvor et pessimistisk skøn er en udviklingstid
på 1/2 million år.

> Ligeledes fx den gradvise og langsomme udvikling af
> pungdyrene på det australske kontinent.

Udvikling kræver en påvirkning. Hvis der ikke er sket store
påvirkninger, vil der ikke ske den store udvikling.

Ivar Magnusson

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-07-06 11:10

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg kan ikke give referencer, men der er skrevet en afhandling
> om øjets udvikling, hvor et pessimistisk skøn er en udviklingstid

Jeg tror jeg har set den omtalt i TV. Det var vis en svensk forsker,
der påpegede, at ikke alene kunne udviklingen sagtens ske på under en
million år, mellemtrinene ville i sig selv også være nyttige. Hvis
jeg husker rigtigt, så var trinene lidt i stil med:

1. Lysfølsomme hudceller kan opdage skygger mellem solen og
individet, hvilket kan give et vink til individet om at gemme sig.

2. Hvis hudcellerne ligger i en skålformet fordybning, kan individet
sanse retningen til lyset. Jo dybere skål, jo bedre retningssans.

3. Hvis skålen krummer sammen i toppen, kan man få noget, der svarer
til et gammelt hulkamera, så man kan danne billeder på
"nethinden". Jo mindre hul, jo skarpere billeder men mindre
lysfylsomhed, så det er en fordel at kunne variere hullets
størrelse).

4. Hvis hullet dækkes med en gennemsigtig hinde, beskyttes nethinden
bedre.

5. Hvis hinden fortykkes på midten, dannes en linse, der forbedrer
fokuseringen.

Og, presto, vi har et øje.

Torben

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-06 11:25

torbenm@app-2.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) writes:

> [...]
> million år, mellemtrinene ville i sig selv også være nyttige. Hvis
> jeg husker rigtigt, så var trinene lidt i stil med:

Jeg læste en artikel af Stephen Jay Gould hvor han argumenterede for
at mellemtrinene kunne have haft helt andre fordele, som så pludseligt
gavnede på en anden måde ved et tilfælde, hvorefter udviklingen så gik
denn vej.

Var vistnok mht vinger, men kan ikke lige huske det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-07-06 14:19

> [...]

> formodes at dette barn blev født af en kvinde. Men hvis barnet er det første
> menneske her på jorden, hvem fødte da kvinden som fødte barnet?

Vi kommer fra aberne.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Max

Dato : 12-07-06 14:22

Hej Peter

> Vi kommer fra aberne.