|
| Universet formet som en DNA-streng Fra : Morten Snedker |
Dato : 11-07-06 09:11 |
| | |
Thorbjørn Ravn Ander~ (11-07-2006)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 11-07-06 10:14 |
|
Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> writes:
> Jeg har hørt flere ytringer om, at universets stjerner og galakser,
> ligger på "snor", der i høj grad minder om en DNA-streng.
Det er lidt lidt at vurdere ud fra... Har du et link?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
| |
Glenn Møller-Holst (11-07-2006)
| Kommentar Fra : Glenn Møller-Holst |
Dato : 11-07-06 10:42 |
|
Morten Snedker wrote:
> Jeg har hørt flere ytringer om, at universets stjerner og galakser,
> ligger på "snor", der i høj grad minder om en DNA-streng.
>
> Er det ammestue-snak?
>
> mvh
Hej Morten
Jeg tror godt du kan droppe "DNA" - men strenge er god nok.
Kig på:
Richard Powell: An Atlas of the Universe A series of images at various
scales, with explanations:
http://www.anzwers.org/free/universe/
http://www.anzwers.org/free/universe/superc.html
Klik indenfor den røde ramme for at zoome ind - og udenfor i billledet
for at zoome ud:
A Question of Scale:
Bruce Bryson: Quarks to Quasars, Powers of Ten (Klik på billedet):
http://www.wordwizz.com/pwrsof10.htm
fra:
http://da.wikipedia.org/wiki/Galakse
http://en.wikipedia.org/wiki/Large-scale_structure_of_the_cosmos
Citat: "...At the centre of the local supercluster there is a
gravitational anomaly, known as the Great Attractor, which affects the
motion of galaxies over a region hundreds of millions of light years
across...redshift are sufficient to reveal the existence of a
concentration of mass equivalent to tens of thousands of galaxies [det
er ligesom ret meget]...The Great Attractor, discovered in 1986, lies at
a distance of between 150 million and 250 million light years (250
million is the most recent estimate), in the direction of the Hydra and
Centaurus constellations..."
Hydra:
http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8slangen
Centaurus:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kentauren
http://en.wikipedia.org/wiki/Galaxy_filament (strenge)
Great Wall (astronomy):
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Wall_%28astronomy%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Fingers_of_God
Intergalaktisk attraktion:
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Attractor
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Galaxy_filaments
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Large-scale_structure_of_the_cosmos
/Glenn
| |
Lars Gjerløw Jørgens~ (11-07-2006)
| Kommentar Fra : Lars Gjerløw Jørgens~ |
Dato : 11-07-06 12:13 |
|
Glenn Møller-Holst <none@xx.dk> wrote in news:e8vrob$48e$1@news.net.uni-
c.dk:
> Klik indenfor den røde ramme for at zoome ind - og udenfor i billledet
> for at zoome ud:
>
> A Question of Scale:
> Bruce Bryson: Quarks to Quasars, Powers of Ten (Klik på billedet):
> http://www.wordwizz.com/pwrsof10.htm
Den minder mig om:
http://micro.magnet.fsu.edu/primer/java/scienceopticsu/powersof10/
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?
It's the chain I go get and beat you with 'til you
understand who's in ruttin' command here.
| |
Peter Bjørn Perlsø (11-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Bjørn Perlsø |
Dato : 11-07-06 11:10 |
|
Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> wrote:
> Jeg har hørt flere ytringer om, at universets stjerner og galakser,
> ligger på "snor", der i høj grad minder om en DNA-streng.
>
> Er det ammestue-snak?
Ja. Universets galakser ligger omtrentligt homogent fordelt i universet,
med enkelte undtagelser (fx The Great Wall).
--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They
want you to be worn down by taxes until you are dependent and helpless."
- James Dale Davidson, National Taxpayers Union
| |
Glenn Møller-Holst (11-07-2006)
| Kommentar Fra : Glenn Møller-Holst |
Dato : 11-07-06 11:20 |
|
Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> wrote:
>
>
>>Jeg har hørt flere ytringer om, at universets stjerner og galakser,
>>ligger på "snor", der i høj grad minder om en DNA-streng.
>>
>>Er det ammestue-snak?
>
>
> Ja. Universets galakser ligger omtrentligt homogent fordelt i universet,
> med enkelte undtagelser (fx The Great Wall).
>
Hej Peter
Har du set følgende "Krakskort" :
http://www.anzwers.org/free/universe/superc.html
/Glenn
| |
Peter Bjørn Perlsø (11-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Bjørn Perlsø |
Dato : 11-07-06 11:44 |
|
Glenn Møller-Holst <none@xx.dk> wrote:
> Peter Bjørn Perlsø wrote:
>
> > Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> wrote:
> >
> >
> >>Jeg har hørt flere ytringer om, at universets stjerner og galakser,
> >>ligger på "snor", der i høj grad minder om en DNA-streng.
> >>
> >>Er det ammestue-snak?
> >
> >
> > Ja. Universets galakser ligger omtrentligt homogent fordelt i universet,
> > med enkelte undtagelser (fx The Great Wall).
> >
>
> Hej Peter
>
> Har du set følgende "Krakskort" :
> http://www.anzwers.org/free/universe/superc.html
>
> /Glenn
Det link omdirigerer mig ftil følgende tomme billede:
http://anzwers.org/404/images/1.gif
--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They
want you to be worn down by taxes until you are dependent and helpless."
- James Dale Davidson, National Taxpayers Union
| |
Henning Makholm (11-07-2006)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 11-07-06 12:02 |
|
Scripsit peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø)
> Ja. Universets galakser ligger omtrentligt homogent fordelt i universet,
> med enkelte undtagelser (fx The Great Wall).
The Great Wall er ikke en undtagelse, det er bare den nærmeste.
Homogeniteten starter først på skalaer _større_ end den cellestruktur
som "The Great Wall" er en del af."
--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,
because representing LISP functions by LISP lists became the
dominant programming language when the interpreter later became available."
| |
Morten Snedker (12-07-2006)
| Kommentar Fra : Morten Snedker |
Dato : 12-07-06 09:25 |
|
On Tue, 11 Jul 2006 12:10:24 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter
Bjørn Perlsø) wrote:
>Ja. Universets galakser ligger omtrentligt homogent fordelt i universet,
>med enkelte undtagelser (fx The Great Wall).
Stemmer det overens med:
"The distribution of galaxies in the universe is far from regular.
They tend to clump together into huge supercluster formations. This
map shows many of the superclusters within 1 billion light years of
us."
http://www.anzwers.org/free/universe/index.html
mvh
--
Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk
| |
Peter Bjørn Perlsø (12-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Bjørn Perlsø |
Dato : 12-07-06 10:58 |
|
Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> wrote:
> On Tue, 11 Jul 2006 12:10:24 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter
> Bjørn Perlsø) wrote:
>
>
> >Ja. Universets galakser ligger omtrentligt homogent fordelt i universet,
> >med enkelte undtagelser (fx The Great Wall).
>
> Stemmer det overens med:
>
> "The distribution of galaxies in the universe is far from regular.
> They tend to clump together into huge supercluster formations. This
> map shows many of the superclusters within 1 billion light years of
> us."
>
> http://www.anzwers.org/free/universe/index.html
Alle sider fra "anzwers.org" omdirigerer mig til
http://anzwers.org/404/images/1.gif
Man ja, det stemmer overens, for på stor skala er universet omtrentligt
homogent.
--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They
want you to be worn down by taxes until you are dependent and helpless."
- James Dale Davidson, National Taxpayers Union
| |
|
|