Hvordan køler man et soveværelse ned.
Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-07-06 22:08

Det er varmt i disse dage, så man er fristet til at strø isterninger
over gulvet i soveværelset for at dæmpe heden.

Og så kommer mit spørgsmål:

Hvor mange isterning-poser (med temp. -18) skal der til for at nedkøle
luften i et soveværelse fra 30 til 20 grader?

mvh
Krabsen

Fra : Ingolf

Dato : 06-07-06 22:36

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvor mange isterning-poser (med temp. -18) skal der til for at nedkøle
> luften i et soveværelse fra 30 til 20 grader?

Hvor stort er rummet? Kvm?

Fra : Holst

Dato : 06-07-06 22:45

Ingolf wrote:

> Hvor stort er rummet? Kvm?

Hvor meget indeholder isterningenposerne?

Hvor stor er luftudskiftningen?

Er der mennesker i rummet? Hvis ja, hvor mange?

Find selv på flere spørgsmål. Der er rimelig mange ubekendte i denne
beregning.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-07-06 22:45

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse
> Og så kommer mit spørgsmål:
> Hvor mange isterning-poser (med temp. -18) skal der til for at nedkøle
> luften i et soveværelse fra 30 til 20 grader?

Givet masen af luften i rummet kan man finde luftens varmekapacitet, og
dermed ret nemt regne ud hvor meget energi man skal flytte, og dermed massen
af is.
Problemet er de 2 resterende store ubekendte:
Hvor meget varme tilføres rummet løbende?
Hvor stor er varmekapaciteten af genstandene i rummet (jeg formoder ikke at
rummet er tomt)?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 08:48

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> writes:

> [...]
>
> Hvor mange isterning-poser (med temp. -18) skal der til for at nedkøle
> luften i et soveværelse fra 30 til 20 grader?

En del. Den kolde luft bliver jo forneden og den varme for oven.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 09-07-06 07:03

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> En del. Den kolde luft bliver jo forneden og den varme for oven.

Selv hvis du kitter alle sprækker i soveværelset med polyurethanskum
vil der være træk dvs luftudskifning så den varmeenergi din fryser
bruge på isterningprodukion vil i hovedsagen blive spildt.
AirCondiioning har også enorm spild.

Venilaionsvifte er måske god ide.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-07-06 08:59

Gert skrev:

> Og så kommer mit spørgsmål:

> Hvor mange isterning-poser (med temp. -18) skal der til for at nedkøle
> luften i et soveværelse fra 30 til 20 grader?

Sjovt spørgsmål.

Lad os sjusse lidt for at få en ide om størrelsesordenen:

Størrelse på soveværelse: 15 m^2
Højde: 2,5 m

Dvs i alt 37,5 m^3 luft. Da luft vejer cirka 1,2 kg/m^3
giver det 45 kg luft.

Varmekapaciteten for tør luft er (fra [1]) 1008 J/(kg*K)
ved 30 grader. Da du vil sænke temperaturen 10 grader
vi af med

1008 k/(kg*K) * 45 kg * 10 K = 453600 J

for at sænke temperaturen 10 grader.

Varmefylden for vand er cirka 4200 J/(kg*K). Hvis
isen varmes op fra -18 grader til 0 grader modtager
det altså

4200 k/(kg*K) * x kg * 18 K = 75600x J,

hvor x er antal kilo vand.

Der skal altså bruges

x = 453600 / 75600 = 6

kilo vand.

Det lyder ikke af så meget - men beregningen forudsætter
jo også at der ikke tilføres ny varme til soveværelset.

Spørgsmål: Hvor lang tid er en standardfryser om at
fryse 6 kilo vand til is?

[1]
<http://www.formel.dk/materialedata/luft.htm>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Gert Krabsen

Dato : 07-07-06 09:29

Jens Axel Søgaard wrote:

> [...]
>
> for at sænke temperaturen 10 grader.
>
> Varmefylden for vand er cirka 4200 J/(kg*K). Hvis
> isen varmes op fra -18 grader til 0 grader modtager

Hvorfor kun til 0 grader - vandet køler vel indtil det har
rumtemperaturen 20 grader?

Er der i øvrigt ikke noget med, at der også bruges energi (='fjernes
varme') ved processen med at omdanne fra IS ved 0 grader til vand ved 0
grader?
Eller er det regnet med?

> [...]
>
> Det lyder ikke af så meget - men beregningen forudsætter
> jo også at der ikke tilføres ny varme til soveværelset.

Det er ganske rigtigt mindre end jeg forventede. Men som du også
skriver, så er det kun 'luften', der nedkøles. Seng, skab m.v. vil jo
afgive varme i takt med at luften nedkøles, så det holder nok ikke helt
i praksis.

Men konklusionen - at det rent faktisk er inden for det mulige at
nedkøle luften måleligt ved at strø isterninger ( eller fryseelementer )
rundt i rummet - er tankevækkende.

For at det skal virke mest effektivt skal man vel så placere isen oppe
under loftet - og sørge for, at det ikke drypper ned i sengen

> Spørgsmål: Hvor lang tid er en standardfryser om at
> fryse 6 kilo vand til is?

Det burde den kunne klare i løbet af dagen, så vi er klar til næste nat..

/Krabsen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-07-06 12:55

Gert Krabsen skrev:
> Jens Axel Søgaard wrote:

> Hvorfor kun til 0 grader - vandet køler vel indtil det har
> rumtemperaturen 20 grader?

Jo - men som du skriver_

> Er der i øvrigt ikke noget med, at der også bruges energi (='fjernes
> varme') ved processen med at omdanne fra IS ved 0 grader til vand ved 0
> grader?

skal man huske faseovergangen fra is til vand, og jeg havde ikke
tallene (Se Peters udregning).

> Eller er det regnet med?

Nej. men da det tæller i den positive retning, tænkte jeg de 6 kilo
var et godt skud. Peters udregning giver 1 kilo is.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ivar

Dato : 07-07-06 14:59

Jens Axel Søgaard skrev:

> Dvs i alt 37,5 m^3 luft. Da luft vejer cirka 1,2 kg/m^3
> giver det 45 kg luft.

Ja, det er jo ikke så meget, der skal køles ned. Man må blot ikke
glemme, at der er 100 gange så meget varmekapacitet gemt i vægge
og gulv.
Tænk på den modsatte situation. En kold vinterdag åbner man to
vinduer så der bliver gennemtræk. Med en vind på blot 2 m/s
vil al luften i lokalet være udskiftet på under 1 minut. Hvis
man lukker vinduerne igen, vil der i løbet af ganske kort tid
være normal temperatur igen. Hvis vinderne står åbne længe, vil
det tage længere tid at opvarme igen. Det er selvfølgelig ikke
fordi, at luften i sig selv bliver koldere af at blive udskiftet
flere gange, men fordi vægge og inventar bliver afkølet.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 07-07-06 16:18

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote:

>Varmekapaciteten for tør luft er (fra [1]) 1008 J/(kg*K)
>ved 30 grader.
Hvor stor betydning har det mon så, at luften er fugtig. Ifølge DMI
var den relative luftfugtighed udenfor 6. juli klokken 23 mellem 75%
og 90%. Og den relative luftfugtighed siger jo (alt andet lige), når
temperaturen falder...

>Det lyder ikke af så meget - men beregningen forudsætter
>jo også at der ikke tilføres ny varme til soveværelset.
Altså ingen udluftning og ingen møbler eller vægge

--
Kåre

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-07-06 09:31

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> writes:

> Varmefylden for vand er cirka 4200 J/(kg*K). Hvis
> isen varmes op fra -18 grader til 0 grader modtager
> det altså
>
> 4200 k/(kg*K) * x kg * 18 K = 75600x J,
>
> hvor x er antal kilo vand.

Ehmmm, is har da en varmefylde på ~ 2000 J/(kg*K) og kræver 334 kJ/kg
for at smelte.

Det vil sige at fra -18 grader til smeltet vand kræves:

(2000 J/(kg*K) * 18 K + 334000 J/kg ) * x kg = 370000x J

Det giver lidt over et kilo is der skal bruges og hvis vi varmer
vandet op til 20 grader rammer vi 1 kilo ret præcist.

--
http://peter.makholm.net/ | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil
peter@makholm.net | have noen glæde af din fremtid ska du ikke

Fra : John Larsson

Dato : 07-07-06 09:41

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> writes:

>nedkøle

>Hvorfor kun til 0 grader - vandet køler vel indtil det har
>rumtemperaturen 20 grader?

Jo, men betydningen af faseoverangen fra is til vand er mere end det
dobbelte af temperaturstigningen fra -18 C til til +20 C!

John

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-07-06 13:43

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> writes:

> Jeg indtastede temperaturer mellem -18 og 0 grader ved
>
> <http://www.formel.dk/materialedata/vands_egenskaber.htm>

Og lige over formularen står der:

De beregnede data gælder for temperaturintervallet mellem 10°C og
100°C

--
http://peter.makholm.net/ | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : John Larsson

Dato : 07-07-06 17:16

KÂre Nejmann <nospam@kan.dk> writes:
> [...]
>var den relative luftfugtighed udenfor 6. juli klokken 23 mellem 75%
>og 90%. Og den relative luftfugtighed siger jo (alt andet lige), når

Hvis den bare ikke når dugpunktet, må det vel være nemmere at køle fugtig
luft end tør. Vandmolekylet har jo mindre masse end de ilt- og
kvælstofmolekyler den erstatter og den specifikke varme er jo ret tæt
relateret til gasmolekylernes masse!

John

Fra : bahareh

Dato : 09-07-06 10:09

Fra : Ivar

Dato : 09-07-06 12:40

bahareh skrev:

> [...]

Din måde at skrive svar på er ikke god!
Det er næsten umuligt at se hvad der er dit og hvad der er fra den
tidligere meddelelse. Du skal fjerne det du ikke svarer på, og
skrive dit svar uden citat-mærke foran. Dit svar burde være noget i
denne stil:

Gert Krabsen wrote:
> Hvor mange isterning-poser (med temp. -18) skal der til for at nedkøle
> luften i et soveværelse fra 30 til 20 grader?

jeg vil tro at mindre sex vil hjælpe

Så vil det være lettere at læse.

Ivar Magnusson