|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | At skelne mellem høje og lave toner? Fra : eksamor
 | 
 Dato :  27-06-06 12:42
 | 
 |  | Skelner øret bedre mellem lave toner end høje toner?
 
 
 
 |  |  | 
  Ulrik Smed (27-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ulrik Smed
 | 
 Dato :  27-06-06 16:16
 | 
 |  | "eksamor" <eksamor@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:1151408524.611523.99480@c74g2000cwc.googlegroups.com
 > Skelner øret bedre mellem lave toner end høje toner?
 
 Nej, det er snarerer omvendt. Jeg kan ihvert fald bedre bestemme en tones
 højde (frekvens) i mellemtoneområdet end i bassen. I diskanten bliver det
 igen sværere at bestemme tonehøjden. Men der er oftest ikke så mange rene
 toner i diskanten, det er mest overtoner og 'uharmoniske' støj-lyde som
 f.eks. konsonantlyde i tale. Hvis vi snakker lydstyrke, så er øret også mest
 følsomt  i mellemtonen. Der skal f.eks 40-50dB mere til i styrke for at vi
 kan høre en 100Hz tone, end der skal for at en 1000Hz tone høres.
 
 --
 Ulrik Smed
 Aarhus, Denmark
 
 
 
 
 |  |  | 
  John Larsson (27-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Larsson
 | 
 Dato :  27-06-06 17:28
 | 
 |  | "eksamor" <eksamor@yahoo.com> writes:
 >Skelner øret bedre mellem lave toner end høje toner?
 
 Ja, hvis det er den absolutte frekvensforskel du mener. Det er betydeligt
 nemmere at skelne 110 Hz fra 100 Hz end 1010 Hz fra 1000 Hz.
 
 John
 
 
 
 |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (28-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  28-06-06 00:15
 | 
 |  |  |  |  | 
   Christian Iversen (28-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Iversen
 | 
 Dato :  28-06-06 14:23
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen wrote:
 
 > John Larsson skrev:
 >
 >>>Skelner øret bedre mellem lave toner end høje toner?
 >
 >> Ja, hvis det er den absolutte frekvensforskel du mener.
 >
 > Øret skelner ikke absolut forskel.
 
 Hvad mener du?
 
 --
 | Christian Iversen       | And they start softly-softly-catchy-monkey |
 | chrivers@iversen-net.dk |                                            |
 
 
 
 |  |  | 
  John Larsson (28-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Larsson
 | 
 Dato :  28-06-06 16:39
 | 
 |  | Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> writes:
 >Bertel Lund Hansen wrote:
 >
 >> John Larsson skrev:
 >>
 >>>>Skelner øret bedre mellem lave toner end høje toner?
 >>
 >>> Ja, hvis det er den absolutte frekvensforskel du mener.
 >>
 >> Øret skelner ikke absolut forskel.
 >
 >Hvad mener du?
 
 Jeg tror Bertel tænker på en evt. interferenstone. Nu valgte jeg netop en
 forskel på 10 Hz, som er en altfor lav frekvens for at kunne høres som en
 tone. Mit "setup" var ikke at man skulle lytte på de to toner samtidig,
 men på "vinsmagningsmaner" én ad gangen!
 
 John
 
 
 
 |  |  | 
  Bo Warming (29-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Warming
 | 
 Dato :  29-06-06 10:34
 | 
 |  | "John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message
 news:fc.0073fb6b0794f3393b9aca00ff47e4da.794f39f@net.dialog.dk...
 > Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> writes:
 >>Bertel Lund Hansen wrote:
 >>
 >>> John Larsson skrev:
 >>>
 >>>>>Skelner øret bedre mellem lave toner end høje toner?
 >>>
 >>>> Ja, hvis det er den absolutte frekvensforskel du mener.
 >>>
 >>> Øret skelner ikke absolut forskel.
 >>
 >>Hvad mener du?
 >
 > Jeg tror Bertel tænker på en evt. interferenstone. Nu valgte jeg
 > netop en
 > forskel på 10 Hz, som er en altfor lav frekvens for at kunne høres
 > som en
 > tone. Mit "setup" var ikke at man skulle lytte på de to toner
 > samtidig,
 > men på "vinsmagningsmaner" én ad gangen!
 
 Trist at vor tids universitetsforskning foragter anstændig
 sammenlignende vinsmagnings og blindet kontrol-panal test-rutine.
 
 Cand.polyt'er som John Larsson er der for få af i bevilgende komiteer.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Weis (28-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  28-06-06 21:45
 | 
 |  | eksamor wrote:
 > Skelner øret bedre mellem lave toner end høje toner?
 
 Cirka lige godt, man kan skelne omkring 1% udsving i frekvensen på en tone.
 Hvis du har brug for mere præcise data, kan jeg muligvis finde dem frem
 af gemmerne.
 
 mvh
 Peter
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Larsen (28-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Larsen
 | 
 Dato :  28-06-06 23:58
 | 
 |  | 
 
            Den 28.06.2006 kl. 22:45 skrev Peter Weis <p.weis@email.dk.slet>:
 > eksamor wrote:
 >> Skelner øret bedre mellem lave toner end høje toner?
 >
 > Cirka lige godt, man kan skelne omkring 1% udsving i frekvensen på en  
 > tone.
 > Hvis du har brug for mere præcise data, kan jeg muligvis finde dem frem
 > af gemmerne.
 Jeg erindrer fra skolen at sanglæreren spillede nogle toner på klaveret og  
 så skulle eleverne notere om det var opadgående eller nedadgående. Der var  
 vist kun én der havde alle rigtige    Mvh
 Martin
            
             |  |  | 
   Peter Weis (29-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  29-06-06 18:41
 | 
 |  | 
 
            Martin Larsen wrote:
 > Jeg erindrer fra skolen at sanglæreren spillede nogle toner på klaveret
 > og  så skulle eleverne notere om det var opadgående eller nedadgående.
 > Der var  vist kun én der havde alle rigtige    Det er sådan set et andet spørgsmål. For det er nemmere at skelne end at
 identificere, så det er nemmere at høre at to toner er forskellige end
 at høre hvilken der hvilken.
 mvh
 Peter
            
             |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  01-07-06 10:08
 | 
 |  | 
 
            Peter Weis skrev:
 > Cirka lige godt, man kan skelne omkring 1% udsving i frekvensen på en tone.
 Det er nok ret forskelligt hvad man kan skelne. Der er ca. 6 %
 forskel på frekvensen af to nabotoner (af de 12 i en oktav). De
 fineste ører kan skelne 1/100 af den forskel. Det svarer altså
 til en forskel på 0,06 %.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
   Peter Weis (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  01-07-06 14:52
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen wrote:
 
 > Det er nok ret forskelligt hvad man kan skelne. Der er ca. 6 %
 > forskel på frekvensen af to nabotoner (af de 12 i en oktav). De
 > fineste ører kan skelne 1/100 af den forskel. Det svarer altså
 > til en forskel på 0,06 %.
 
 Det kunne jeg godt tænke mig at se belæg for, for sådan noget husker jeg
 ikke at være stødt på i den psykoakustiske litteratur.
 
 mvh
 Peter
 
 
 |  |  | 
    Ole Christiansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Christiansen
 | 
 Dato :  02-07-06 08:09
 | 
 |  | 
 "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
 news:44A67DFA.8040603@email.dk.slet...
 > Bertel Lund Hansen wrote:
 >
 >> Det er nok ret forskelligt hvad man kan skelne. Der er ca. 6 %
 >> forskel på frekvensen af to nabotoner (af de 12 i en oktav). De
 >> fineste ører kan skelne 1/100 af den forskel. Det svarer altså
 >> til en forskel på 0,06 %.
 >
 > Det kunne jeg godt tænke mig at se belæg for, for sådan noget husker jeg
 > ikke at være stødt på i den psykoakustiske litteratur.
 >
 > mvh
 > Peter
 
 Så har du aldrig mødt en musiker.
 
 /Ole
 
 
 
 
 |  |  | 
     Thorbjørn Ravn Ander~ (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~
 | 
 Dato :  02-07-06 09:28
 | 
 |  | "Ole Christiansen" <ofcfjernes@fjernesmail.tele.dk> writes:
 
 > Så har du aldrig mødt en musiker.
 
 Eller en med absolut gehør.
 
 Hvem ved hvor præcist en sådan kan ramme en tone?
 --
 Thorbjørn Ravn Andersen
 
 
 
 |  |  | 
      Bertel Lund Hansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  02-07-06 10:25
 | 
 |  | 
 
            Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
 >> Så har du aldrig mødt en musiker.
 > Eller en med absolut gehør.
 > Hvem ved hvor præcist en sådan kan ramme en tone?
 De vil kunne ramme inden for en nøjagtighed på 0,06 %. Det svarer
 til at ramme kammertonen med en fejlmargin på 1/2 Hz.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
       Peter Weis (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-07-06 12:57
 | 
 |  | 
 
            Bertel Lund Hansen wrote:
 > De vil kunne ramme inden for en nøjagtighed på 0,06 %. Det svarer
 > til at ramme kammertonen med en fejlmargin på 1/2 Hz.
 Du må meget gerne prøve at komme i tanker om noget mere om den musikbog,
 for den oplysning kunne jeg godt tænke mig at forfølge.
 Den er som sagt i modstrid med hvad jeg erindrer fra den psykoakustiske
 litteratur. Se fx:
 - http://www.avatar.com.au/courses/PPofM/psychohearing/psycho1.html - http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase/music/cents.html#c5 Selv om de viser en lidt bedre skelneevne i 1-4 kHz området (0.5%) end
 jeg angav (1%), så er de temmeligt langt fra din opgivelse på 0.06%.
 mvh
 Peter
            
             |  |  | 
        Bertel Lund Hansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  02-07-06 13:21
 | 
 |  | 
 
            Peter Weis skrev:
 > Selv om de viser en lidt bedre skelneevne i 1-4 kHz området (0.5%) end
 > jeg angav (1%), så er de temmeligt langt fra din opgivelse på 0.06%.
 Når jeg stemmmer min guitar, så er jeg nede i meget små
 forskelle, men jeg har ikke en frekvensmåler, så jeg kan ikke
 sige præcis hvor små.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
         Peter Weis (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-07-06 14:48
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen wrote:
 
 > Når jeg stemmmer min guitar, så er jeg nede i meget små
 > forskelle, men jeg har ikke en frekvensmåler, så jeg kan ikke
 > sige præcis hvor små.
 
 Hmm ... så kan det jo lige så godt være 5% som 0.005%.
 
 Når du stemmer din guitar, så lytter du formodentlig til nogle
 harmonier. Hvis de ikke stemmer, så får man også stødtoner.
 
 mvh
 Peter
 
 
 |  |  | 
          Bertel Lund Hansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  02-07-06 15:39
 | 
 |  | 
 
            Peter Weis skrev:
 > Hmm ... så kan det jo lige så godt være 5% som 0.005%.
 5 % er knap et halvtonetrin (nabotoner). Tror du at man kan
 stemme en guitar (eller et vilkårligt andet instrument) hvis man
 ikke kan høre forskel på to nabotoner?
 > Når du stemmer din guitar, så lytter du formodentlig til nogle
 > harmonier.
 Nej. Jeg bruger flagioletter med to toner der skal være ens. Jeg
 benytter både svævningerne og de 'rigtige' toner. Svævningerne
 kan kun fortælle mig at tonerne ikke stemmer. De kan ikke
 fortælle mig om der skal reguleres op eller ned.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
           Peter Weis (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-07-06 18:07
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen wrote:
 
 > Nej. Jeg bruger flagioletter med to toner der skal være ens. Jeg
 > benytter både svævningerne og de 'rigtige' toner. Svævningerne
 > kan kun fortælle mig at tonerne ikke stemmer. De kan ikke
 > fortælle mig om der skal reguleres op eller ned.
 
 Svævningerne er modulationer mellem to toner. De gør at man kan høre
 meget små forskelle, som man ikke ville kunne høre hvis man hørte de to
 toner præsenteret efter hinanden.
 Når man skruer en ubetydelighed på stemmeskruen, kan man høre om
 modulationerne bliver hurtigere eller langsommere. Hvis de bliver
 langsommere er man på rette vej, da modulationen bestemmes af
 differencen mellem de to frekvenser.
 
 Det har imidlertid ikke meget at gøre med det oprindelige spørgsmål der
 gik på at skelne toner.
 
 mvh
 Peter
 
 
 |  |  | 
            Bertel Lund Hansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  02-07-06 19:13
 | 
 |  | 
 
            Peter Weis skrev:
 > Når man skruer en ubetydelighed på stemmeskruen, kan man høre
 > om modulationerne bliver hurtigere eller langsommere.
 Du må have tillid til at jeg ved hvad jeg taler om. Det er 38 år
 siden jeg begyndte at spille guitar, og før det havde jeg spillet
 klaver.
 Jeg har svaret på din tonetest og afventer tilbagemelding som du
 passende kan skrive om her i gruppen.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
     Peter Weis (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-07-06 12:36
 | 
 |  | Ole Christiansen wrote:
 
 > Så har du aldrig mødt en musiker.
 
 Joeh, det har nu, bl.a. har jeg nogle i familien og omgangskredsen.
 Jeg har også mødt klaverstemmere.
 
 mvh
 Peter
 
 
 |  |  | 
      Bertel Lund Hansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  02-07-06 13:21
 | 
 |  | 
 
            Peter Weis skrev:
 > Joeh, det har nu, bl.a. har jeg nogle i familien og omgangskredsen.
 > Jeg har også mødt klaverstemmere.
 Og du siger at de kun lige netop kan skelne den gamle kammertone
 fra den nuværende? Prøv lige at snakke med dem igen.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
       Peter Weis (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-07-06 15:05
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen wrote:
 
 > Og du siger at de kun lige netop kan skelne den gamle kammertone
 > fra den nuværende? Prøv lige at snakke med dem igen.
 
 Næeh, hvor for du dog grundlag for den antagelse?
 
 1. jeg siger at man i almindelighed kan høre forskel på omkring 1% i
 frekvens.
 
 2. jeg sætter spørgsmålstegn ved din - indtil videre - usubstantierede
 påstand om at man kan skelne fekvensudsving på 0.06%.
 
 Jeg har i øvrigt lige genereret to toner på hhv 440 Hz og 441 Hz. Jeg
 har mine oprigtige tvivl om du vil kunne høre forskel.
 Hvis du vil prøve kan jeg fremsende dem til dig i "anonym" form, og så
 kan du jo prøve at fortælle hvilken der er hvilken.
 
 mvh
 Peter
 
 
 |  |  | 
        Bertel Lund Hansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  02-07-06 15:45
 | 
 |  | 
 
            Peter Weis skrev:
 > Jeg har i øvrigt lige genereret to toner på hhv 440 Hz og 441 Hz. Jeg
 > har mine oprigtige tvivl om du vil kunne høre forskel.
 > Hvis du vil prøve kan jeg fremsende dem til dig i "anonym" form, og så
 > kan du jo prøve at fortælle hvilken der er hvilken.
 Gerne. Min adresse er gyldig uden at man skal spille kriblekryds
 med den.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
        Max (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Max
 | 
 Dato :  03-07-06 09:07
 | 
 |  | Hej Peter
 
 > 2. jeg sætter spørgsmålstegn ved din - indtil videre - usubstantierede
 > påstand om at man kan skelne fekvensudsving på 0.06%.
 
 Jeg ved ikke rigtig om iagtagelsen kan bruges til noget, men jeg
 så engang en udsendelse med musikere, bl.a. en 4-5 violinister
 der fik lov til at høre en tone fra en tonegenerator og derefter
 skulle de fra hukommelsen gentage tonen på violinen, tonen
 blev så målt og man sammenlignede med den oprindelige,
 alle tonerne lå omkring 1000 Hz og ingen af violinisterne ramte
 mere end 1 Hz ved siden af.
 
 Mvh Max
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter Weis (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  01-07-06 14:52
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen wrote:
 
 > Det er nok ret forskelligt hvad man kan skelne. Der er ca. 6 %
 > forskel på frekvensen af to nabotoner (af de 12 i en oktav). De
 > fineste ører kan skelne 1/100 af den forskel. Det svarer altså
 > til en forskel på 0,06 %.
 
 Det kunne jeg godt tænke mig at se belæg for, for sådan noget husker jeg
 ikke at være stødt på i den psykoakustiske litteratur.
 
 mvh
 Peter
 
 
 |  |  | 
    Martin Christiansen (21-08-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Christiansen
 | 
 Dato :  21-08-06 21:39
 | 
 |  | Hvis nogen af jer er/har været VHF radioamatører som jeg, så var det engang
 (og måske endnu?) således, at VHF-repeatere skulle åbnes ved kortværigt at
 sende en 1750 Hz tone på dennes indgangsfrekevens.
 
 Alle moderne plasticradioer havde (har?) en "Call" knap til netop dette
 formål, og lyttede man meget til disse repeatere, fik man hurtigt denne 1750
 Hz tone på hjernen!
 
 Jeg fik tonen så klart ind, at jeg var i stand til - til hver en tid - at
 'fløjte' repeatere op, ved simpelthen at fløjte tonen ind i mikrofonen i
 stedet for at benytte "Call" knappen på min radio. Dette uanset om jeg ikke
 havde hørt tonen i et døgn eller mere.
 
 Jeg kunne forestille mig, at musikere kunne vænne sig til kammertonen på
 præcis samme måde!
 
 NB. Jeg aner ikke, hvor præcist man skulle fløjte de 1750 Hz, for at det
 virkede.
 
 Hilsen Martin (Ex 0Z1IKU)
 
 
 
 
 |  |  | 
  John Larsson (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Larsson
 | 
 Dato :  02-07-06 11:24
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
 >De vil kunne ramme inden for en nøjagtighed på 0,06 %. Det svarer
 >til at ramme kammertonen med en fejlmargin på 1/2 Hz.
 
 Det er vel så i nærheden af 1/4 Hz, men hvor har du det fra? Mener du at
 en person med såkaldt absolut gehør, der bliver præsenteret for én
 stemmegaffel med tonen 440,25 Hz kan sige at tonen er for høj, eller mener
 du at man kan skelne tonerne fra to stemmegafler på fx 440 og 440, 25 Hz,
 som kan høres samtidig eller næsten samtidig, fra hinanden?
 
 John
 
 
 
 |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  02-07-06 12:12
 | 
 |  | 
 
            John Larsson skrev:
 >>til at ramme kammertonen med en fejlmargin på 1/2 Hz.
 > Det er vel så i nærheden af 1/4 Hz, men hvor har du det fra?
 En eller andet musikbog som jeg ikke kan huske, men det passer
 også med hvad jeg selv kan høre.
 En fejl på 1 % svarer cirka til skiftet fra den gamle kammertone
 på 435 Hz til den nuværende på 440, og det er altså en stor
 forskel for en musikers øre.
 > Mener du at en person med såkaldt absolut gehør, der bliver
 > præsenteret for én stemmegaffel med tonen 440,25 Hz kan sige
 > at tonen er for høj,
 Ja.
 > eller mener du at man kan skelne tonerne fra to stemmegafler på
 > fx 440 og 440, 25 Hz, som kan høres samtidig eller næsten
 > samtidig, fra hinanden?
 Nej, for det er jo relativt gehør. Det sidste vil jeg tro jeg
 selv kan klare, men jeg har ikke absolut gehør og kan derfor ikke
 sige hvor én tone ligger.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Peter Weis (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-07-06 12:39
 | 
 |  | John Larsson wrote:
 > Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
 >
 >>De vil kunne ramme inden for en nøjagtighed på 0,06 %. Det svarer
 >>til at ramme kammertonen med en fejlmargin på 1/2 Hz.
 >
 >
 > Det er vel så i nærheden af 1/4 Hz, men hvor har du det fra? Mener du at
 > en person med såkaldt absolut gehør, der bliver præsenteret for én
 > stemmegaffel med tonen 440,25 Hz kan sige at tonen er for høj, eller mener
 > du at man kan skelne tonerne fra to stemmegafler på fx 440 og 440, 25 Hz,
 > som kan høres samtidig eller næsten samtidig, fra hinanden?
 
 Når de afspilles samtidigt, så opstår der stødtoner og modulationer som
 er nemme at høre.
 
 mvh
 Peter
 
 
 |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  02-07-06 13:20
 | 
 |  | 
 
            Peter Weis skrev:
 >> stemmegaffel med tonen 440,25 Hz kan sige at tonen er for høj, eller mener
 >> du at man kan skelne tonerne fra to stemmegafler på fx 440 og 440, 25 Hz,
 >> som kan høres samtidig eller næsten samtidig, fra hinanden?
 > Når de afspilles samtidigt, så opstår der stødtoner og modulationer som
 > er nemme at høre.
 Nemme for et musikalsk øre. Men de hjælper ikke til at skelne
 tonerne - kun til at afgøre at de er forskellige.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
  John Larsson (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Larsson
 | 
 Dato :  03-07-06 10:20
 | 
 |  | "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:
 >Jeg ved ikke rigtig om iagtagelsen kan bruges til noget, men jeg
 >så engang en udsendelse med musikere, bl.a. en 4-5 violinister
 >der fik lov til at høre en tone fra en tonegenerator og derefter
 >skulle de fra hukommelsen gentage tonen på violinen, tonen
 >blev så målt og man sammenlignede med den oprindelige,
 >alle tonerne lå omkring 1000 Hz og ingen af violinisterne ramte
 >mere end 1 Hz ved siden af.
 
 Det kunne sikkert de fleste af os gøre; måske med en tonegerator i stedet
 for en violin, men instrumentet er jo uden betydning, bare alle frekvenser
 kan nås!
 
 Dét forsøg er jo ren gentagelse, hvor man har udgangstonen hængende i
 korttidshukommelsen. Absolut gehør skal testes omvendt. Man beder
 forsøgspersonen spille/synge/indstille på fx 440 eller 880 Hz. Det er der
 faktisk ingen der klarer med sikkerhed og flere gentagne forsøg. Jeg er
 enig med Peter om at de bedste klarer ca. 1% margen, men det gælder tonen
 "a" i forskellige oktaver, for de øvrige toner bliver usikkerheden større!
 
 John
 
 
 
 |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  03-07-06 11:58
 | 
 |  | 
 
            John Larsson skrev:
 >>alle tonerne lå omkring 1000 Hz og ingen af violinisterne ramte
 >>mere end 1 Hz ved siden af.
 > Det kunne sikkert de fleste af os gøre;
 Nej, det kan kun de færreste, nemlig øvede musikere.
 > Dét forsøg er jo ren gentagelse, hvor man har udgangstonen
 > hængende i korttidshukommelsen. Absolut gehør skal testes
 > omvendt.
 Det er rigtigt at forsøget ikke tester absolut gehør.
 > Man beder forsøgspersonen spille/synge/indstille på fx 440
 > eller 880 Hz. Det er der faktisk ingen der klarer med
 > sikkerhed og flere gentagne forsøg.
 Jamen, det er jo 'definitionen' på absolut gehør. Jeg har aldrig
 kontrolleret det, men jeg har snakket med nogle stykker som sagde
 at de havde absolut gehør, og jeg har set eksempler der
 bekræftede det.
 Mine forældre sang engang i et kor hvor der var en dirigent med
 absolut gehør. Hun satte tonen uden at have en fløjte eller andet
 instrument, og når de kontrollerede det, passede det hver gang.
 > Jeg er enig med Peter om at de bedste klarer ca. 1% margen, men
 > det gælder tonen "a" i forskellige oktaver, for de øvrige
 > toner bliver usikkerheden større!
 Hvorfor dog det?
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
  John Larsson (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Larsson
 | 
 Dato :  03-07-06 14:46
 | 
 |  |  |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  03-07-06 20:08
 | 
 |  | 
 
            John Larsson skrev:
 > Der er en freeware tonegenerator på
 Hvis nogen har lyst, må de gerne sende mig nogle testfiler. Jeg
 har 50 % chance for at gætte rigtigt ved Peters fordi der kun var
 to (men jeg er sikker på resultatet). Hvis jeg får f.eks. 10 med
 1 Hz til forskel, skal jeg prøve at gruppere dem.
 Det må gerne være omkring 880 Hz og evt. 1760 (eller et skævt tal
 deromkring hvis man tror jeg har lettere ved kammertonen). Jeg
 tror jeg kan klare omkring 900, men er ikke sikker på 1800.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
  John Larsson (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Larsson
 | 
 Dato :  03-07-06 15:06
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
 >> Jeg er enig med Peter om at de bedste klarer ca. 1% margen, men
 >> det gælder tonen "a" i forskellige oktaver, for de øvrige
 >> toner bliver usikkerheden større!
 >
 >Hvorfor dog det?
 
 Tja, mon ikke det bare skyldes at kammertonen er så flittigt brugt, at den
 er mere "hard wired" end andre toner i vor toneskala. Det kommer nok også
 lidt an på om man er knyttet til instrumenter med særlige grundtoner.
 
 Frem med båndoptageren og udsæt musikalske venner og bekendte for
 "blindtest". Lad dem tage en bestemt tone og optag derefter den rene tone
 fra en tonegenerator. Det er mange år siden jeg lavede en test på denne
 måde i et kollegiemiljø, hvor der var mange musikstuderende og aktive
 amatører. Der var meget stor spredning på andre toner end "a". Dengang
 havde jeg lånt en analog tonegenerator; i dag vil det vel være nemmere med
 software-tonegenerator!
 
 John
 
 
 
 |  |  | 
 |  |