GPS, relativitet og tid
Fra : Ole Andersen

Dato : 25-06-06 22:48

Hej,

En bestemt person i denne gruppe har længe efterspurgt et taleksempel i
forbindelse med relativitetsteoriens betydning i forbindelse med tid og gps.
Det kommer så her i form af et citat fra den udemærkede bog: "Splitting the
Second - The Story of Atomic Time":

As an example of how relativity can affect practical timekeeping, let us
suppose the staff at PTB in Braunschweig want to send a clock to USNO in
Washington DC to compare it with the clocks there. They decide to fly it
from Berlin toWashington, a distance of 6700 kilometres. For the sake of
simplicity we assume it can be done in one hop at a constant speed of 800
kilometres per hour and a constant height of 10 kilometres. On arrival at
Washington the PTB clock would have lost 8.3 nanoseconds due to time
dilation, gained 32.9 nanoseconds due to the gravitational redshift and
gained 18.8 nanoseconds due to the Sagnac effect. If the clock was reading
UTC when it started, it would read 43.4 nanoseconds ahead of UTC when it
arrived. If it were then reset to UTC and flown back to Berlin, all else
being equal, the Sagnac effect would act in the opposite sense and by the
time the clock arrived in Berlin it would be only 5.8 nanoseconds ahead of
UTC.

Begrænsede uddybninger kan ønskes.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-06-06 23:09

Ole Andersen <ole@andersen.invalid> wrote:

> [...]
> time the clock arrived in Berlin it would be only 5.8 nanoseconds ahead of

Sagnac effekten er iøvrigt forklaret her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sagnac_effect

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org - antipartiet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Christian Andersen

Dato : 26-06-06 07:20

Ole Andersen skrev:

> [...]
> Det kommer så her i form af et citat fra den udemærkede bog: "Splitting the

Tak for det, men det vil STADIG ikke blive accepteret af Bo
War&/"/(¤%(%¤(§!!, siden han vil have vi skal forklare det MED EGNE ORD!

Og nej, jeg fatter ikke hvorfor.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : es335

Dato : 26-06-06 08:45

Christian Andersen skrev:

> Tak for det, men det vil STADIG ikke blive accepteret af Bo
> War&/"/(¤%(%¤(§!!, siden han vil have vi skal forklare det MED EGNE ORD!
>
> Og nej, jeg fatter ikke hvorfor.

Jeg blander mig kun nødig når det har med BW at gøre, men jeg tror
at han i dette tilfælde undrer sig over hvorfor under 100 nanosekunder
er væsentligt og at det er dette tal eksempel han efterlyser.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-06-06 13:08

es335 <allettidersigen@hotmail.com> wrote:

> Jeg blander mig kun nødig når det har med BW at gøre, men jeg tror
> at han i dette tilfælde undrer sig over hvorfor under 100 nanosekunder
> er væsentligt og at det er dette tal eksempel han efterlyser.

"Mange bække små..."

Fra : kjaer

Dato : 26-06-06 09:15

Ole Andersen wrote:
> [...]
> else being equal, the Sagnac effect would act in the opposite sense
> and by the time the clock arrived in Berlin it would be only 5.8

Imens det ur flyves frem kan det være synkroniseret til gps-time 10 gange.
Man henter vel ikke satelitten ned for at stille uret?
Hvor mange gange i timen synkroniserer man disse atomure?

Fra : ThomasB

Dato : 26-06-06 12:08

"Ole Andersen" <ole@andersen.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> gps. Det kommer så her i form af et citat fra den udemærkede bog:
> "Splitting the Second - The Story of Atomic Time":

5 kr. på at BW nu kommer og siger at vi ikke behøvede Einstein til GPS,
fordi vi i stedet bare havde kunnet prøve os frem...

Ja, det var jo sådan set det Einstein gjorde Bo - prøvede sig frem og
fremkom med en formel for det.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-06-06 12:43

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> wrote in message
> [...]
> GPS, fordi vi i stedet bare havde kunnet prøve os frem...
>
> Ja, det var jo sådan set det Einstein gjorde Bo - prøvede sig frem

Når man korrigerer for fx friktion, luftmodstand, systemfejl osv
ved diverse målinger
behøver man sjældent en formel at indsætte i

Jeg glæder mig til at nogen en dag har fattet en logisk forklaring og
i egne ord kan forklare hvorfor korrektion ikke ku ske uden
relativity-formel om nær-lyshastighed.

Jeg har ikke efterlyst taleksempel vedr gps, men vedr
fyrbøderligningen.

Hvordan går det med en sammenhæng mellem halvleder-udvikling og
MaxPlanck-kvantemekanikken?

Eller noget bevisligt om at Newtons mekaniske love har gavnet
forbedring af automobilers accelleration el.lign?

Aldrig leveres noget der blot ligner hvad jeg foreslår som
bevismidler, der ku holde i byretten.

Maxwell differentialligningerne er også interessante - bragte de andet
end "orden i sagerne" ?

Fra : ThomasB

Dato : 26-06-06 14:16

> Når man korrigerer for fx friktion, luftmodstand, systemfejl osv
> ved diverse målinger
> behøver man sjældent en formel at indsætte i

Hvordan vil du korrigere systemet, når du ikke kender din nøjagtige position
på landjorden?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-06-06 15:02

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> writes:

> Hvordan vil du korrigere systemet, når du ikke kender din nøjagtige position
> på landjorden?

Det har Bo tidligere nævnt. Han ønsker at pejle til radiotårne (var
det vist), og ud fra triangulering etablere sin position.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : ThomasB

Dato : 26-06-06 16:04

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har Bo tidligere nævnt. Han ønsker at pejle til radiotårne (var
> det vist), og ud fra triangulering etablere sin position.

Men det kræver jo at man kender radiotårnenes nøjagtige position - og
hvordan har Bo mon tænkt sig at finde den uden GPS?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-06-06 16:23

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> writes:

> Men det kræver jo at man kender radiotårnenes nøjagtige position - og
> hvordan har Bo mon tænkt sig at finde den uden GPS?

Er det ikke det man har Geodæisk institut til? Kort og Matrikelstyrelsern?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : ThomasB

Dato : 26-06-06 16:29

> Er det ikke det man har Geodæisk institut til? Kort og
> Matrikelstyrelsern?

Vi taler om nøjagtighed ned til 1-3 meter...

Fra : Christian Andersen

Dato : 26-06-06 15:44

Bo Warming skrev:

> Jeg glæder mig til at nogen en dag har fattet en logisk forklaring og i
> egne ord kan forklare hvorfor korrektion ikke ku ske uden
> relativity-formel om nær-lyshastighed.

Det er der heller aldrig nogen der har påstået. Stråmand!

Korrektion kan da sagtens ske ved at prøve sig frem, men ved at opstille
en teori og få den bekræftet ved hjælp af observationer opnår man en
dybere forståelse af den verden vi lever i.

Det kan føre til en generel formel der kan bruges til at korrigere ved
mange forskellige hastigheder og højder, uden at man skal prøve sig frem.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-06-06 08:58

Christian Andersen skrev:

> [...]
>
> Det kan føre til en generel formel der kan bruges til at korrigere ved
> mange forskellige hastigheder og højder, uden at man skal prøve sig frem.

Bo? Hallo Bo, er du der? Har du tænkt dig at svare? Var det LIDT for
meget mine "egne ord"?

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-06-06 16:58

Christian Andersen skrev:

> Bo? Hallo Bo, er du der? Har du tænkt dig at svare? Var det LIDT for
> meget mine "egne ord"?

Har du fundet på noget at sige, Bo?

Hallo? Bo?

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 29-06-06 09:50

Christian Andersen <ij2ztk602@sneakemail.com> wrote:

> Har du fundet på noget at sige, Bo?
>
> Hallo? Bo?

Jorden til Bo Warming - er du der?

Fra : Bo Warming

Dato : 29-06-06 10:32

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> Jorden til Bo Warming - er du der?

Bo, Jorden til Perlsø, fjendebilleduniverset

Jeg efterlyser stadig bondedansk forklaring på a GPS ikke kunne
justeres for EVENTUELLE relatiistiske fejl uden a kende den lidet
GPS-bugbare Einstein-formel med kvadratroden i n ævneren.

Man kan justere balistik for luftmodsand uden at vide at såan
eksistere - det hedder de succesive approximationers princip.

Også dynamiske fejlkilder kan en computer kompensere for når antal
fixpunkter er tilsrækkelig stort.

Hvis noget postes hvor hurtigt svar fra mig ønskes, især i ferietid,
så mail det pr Cc til mig direkte. Beklager forsinkelsen - som ellers
er risiko.
Jeg læser ikke alt i nogen ng.

Fra : Jespr

Dato : 29-06-06 11:04

Bo Warming skrev:
> [...]
> - det hedder de succesive approximationers princip.
>
> Også dynamiske fejlkilder kan en computer kompensere for når antal

Bare for at tage et eksempel: Gider du give mig en bondedansk forklaring
på hvordan en computer skal korrigerer for dynamiske fejlkilder bare
antallet er fixpunkter er stort nok? Og gider du ikke forklare mig, på
bondedansk, hvordan "de succesive approxiamtioners princip" virker i
forbindelse med balistik?

Der er jo en grund til at man ikke bruger bondedansk til at beskrive al
ting. Hvorfor skulle man gå på universitetet hvis alt bare kunne
beskrives ud fra bondefornuft (findes det ord overhovedet)?
Du går da selv meget op i at du har stiftet bekendskab med de højere
læreanstalter.

mvh
Jesper

Fra : Bo Warming

Dato : 29-06-06 11:14

"Jespr" <011277@gmail.com> wrote in message

> [...]
> ikke forklare mig, på bondedansk, hvordan "de succesive
> approxiamtioners princip" virker i forbindelse med balistik?

Man laver en tabel udfra hvor kanonkuglen rammer i forhold til din
upræcise beregningsformel/model
Ligeså med GPS

> Der er jo en grund til at man ikke bruger bondedansk til at beskrive
> al ting. Hvorfor skulle man gå på universitetet hvis alt bare kunne
> beskrives ud fra bondefornuft (findes det ord overhovedet)?

Man skal gå på universitetet for at få en titel. Jeg er glad for jeg
fik min, for folk er snobber og ikke kvalitets og færdigheds
interesserede
Min far lærte mig at se på resultater og kunnen, men ingen af mine
arbejdsgivere har set på meget andet end eksmens-formaliteterne

> Du går da selv meget op i at du har stiftet bekendskab med de højere
> læreanstalter.

Man skal studere synden, for at kunne bekæmpe den - som bispen sagde
da han gik på bordel (hvilket kun er syndigt hvis man som mange bisper
er hyklere - ikke ellers - jvf mit pædofilindlæg idag på dk.politik)

Universiteter er især jobskabelse for forskerfjolser - og redskaber
til at skabe statsgavnlig autoritetstro.

Edisoner , ikke Einsteiner, skaber de forbrugergavnlige fremskridt jvf

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_pageid=33,15360014&_dad=portal&_schema=PORTAL

OG http://da.wikipedia.org/wiki/Bo_Warming
OG ISÆR http://en.wikiquote.org/wiki/da:Bo_Warming

Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck

Fra : Jespr

Dato : 29-06-06 12:13

Bo Warming skrev:

> Man laver en tabel udfra hvor kanonkuglen rammer i forhold til din
> upræcise beregningsformel/model
> Ligeså med GPS

Jeg ville ønske verden var så simpel. /Jesper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-06-06 12:49

Jespr <011277@gmail.com> writes:

> Jeg ville ønske verden var så simpel. /Jesper

Det ville den jo også være hvis lyset havde uendelig hastighed :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 03-07-06 11:04

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Det ville den jo også være hvis lyset havde uendelig hastighed :)

Gerne forklar hvorfor en hurtigere hastighed end den af Ole Rømer
fastslåede, ville gøre verden simplere

Mine videnskabshistoriske autoriteter, bøger fra Politikens forlag,
siger at Einstein-sensationen var at han kaldte universet ENDELIGT MEN
UBEGRÆNSET.

Mener han at fordi al masse kan omdannes til enorme energimægder er
det ubegrænset - eller krumt?

Jeg mener at en linie, et plan og et rum uden bestemte grænser som
flade, kan ikke være andet end uendeligt, men at energien er begrænset
er der en god termodynamisk naturlov om, som forbyder
evighedsmaskiner.

Mest er jeg interesseret i at vide hvordan relativity-smalltalken
skulle kunne inspirere vedr fissionsbombe, gps eller
halvlederudvikling.

Som Larsson har nævnt så var det Hahns fund af rette
fissionsgrundstoffer, der fik Szilard og Fermi til at besøge PR-geniet
Einstein, så han skrev til USA-præsidenten - hvis militærforskere nok
var på forkant allerede før 1940, så med al respekt for den begavede
jødiske show og PR-mand så bidrog han ikke til akraft. Meitner, Otto
Frisch og Bohr og snese af andre tolkede på Hahns epokegørende
PRAKTISKE eksperimenter og alt kan have inspireret til Manhattan
projektets og Chikagoforskernes og Los Alamos investeringerne - som
var forudsigeligt sikre, fordi de var store og Hahns bedrift var klart
løfterig. . Men uoverkommelig at videreføre for tysk
blitzkrieg-strategi

I tråd med "endeligt univers"våset er også popsmart snak om big bang.
Hvad var der før da. Og hvad er der efter den krumme grænseflade til
universet. Det er og blir bodegasnak uden praktisk betydning.
Og Perlsø og ande flygter og flygter fra denne bondefornuft - jeg har
fået artikler om KVANTEMEKANIKS betydning for halvlederudvikling, men
det er som at påstå Newton betydning for bilen. Planck var genial og
reproducerbar og paradigmeskiftende, men næppe med ingeniørbetydning.
a la Edison og Hahn.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-07-06 11:41

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Gerne forklar hvorfor en hurtigere hastighed end den af Ole Rømer
> fastslåede, ville gøre verden simplere

Hurtigere er ligemeget, da lysets hastighed er den maksimalt
opnåelige, og formlerne bliver det samme.

Er lysets hastighed uendelig er relativitetsbegrebet ligemeget da
Einsteins formler konverterer mod de klassiske (Newton osv).

Har du virkelig slet ingen forståelse af hvad Einstein sagde?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-06-06 13:26

Jespr wrote:

> Jeg ville ønske verden var så simpel. /Jesper
det ville i princippet virke. Det skulle bare være en rimelig stor tabel. Der
skulle være alle pladser i rum/tid plottet langs den ene akse, og ditto den
anden. Så kunne man lave et x,y opslag og håbe nogen allerede havde lavet præcis
den test for en, for der ville ikke være nogen generalisering overhoved :P

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-06-06 11:41

> [...]

> justeres for EVENTUELLE relatiistiske fejl uden a kende den lidet
> GPS-bugbare Einstein-formel med kvadratroden i n ævneren.

Tjah.

Så du den tråd hvori der stod at hvis man sendte et atomur med en
flyver til USA og hjem igen, gik det nogen nanosekunder forkert?

Et atomur er ikke mekanisk urværk, men blot en tæller af et
naturfænomen.

Hvordan i alverden kan det ske at sådan et ur går forkert af en
flyvetur?

Hvor forkert vil det så ikke gå hvis det flyver HELEtiden?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 03-07-06 11:07

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> Jorden til Bo Warming - er du der?

Du bør skrive i dk.snak.mudderkastning hvis du argukmentløst antyder
at nogen er landsbytosse eller har mindre føling end du med
JORDEN dvs virkeligheden.

Du kan nok få APJ med på bodega adhominem, men relevant til andet end
mobning er det aldrig

Når du killfiltrer mig , ved du iøvrigt ikke hvad du skriver om.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-06-06 13:08

> [...]

> fordi vi i stedet bare havde kunnet prøve os frem...
>
> Ja, det var jo sådan set det Einstein gjorde Bo - prøvede sig frem og

"Hmmm.... jeg skal finde på en eller anden ligning så jeg kan virke
genial....

E...

hmm...

E =

mmmmm tænke tænke

E = ma

nej

E = ma^2

Ok, så ser det smartere ud. Altid godt at bruge en potens.

Men der er stadig noget galt...

SÅ prøver vi

E = mb^2

Hmm... nej. Stadig galt...

E = mc^2

EUREKA!!!"

Og som de siger, resten er historie. ;)

Fra : es335

Dato : 26-06-06 16:25

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> "Hmmm.... jeg skal finde på en eller anden ligning så jeg kan virke
> [...]

Han var jo genial og indså straks at E = F og at den havde Newton
allerede snuppet.