Ang. kviksølvtermometre
Fra : Mads Aggerholm

Dato : 20-06-06 21:17

Jeg mener at kviksølvet i netop termometre er af en sådan beskaffenhed, at
det ikke optages i organismen.

Hvordan det er gjort ved jeg ikke, men det skulle være sådan at hvis man
tygger et mundtermometer i stykker, så skulle man helst ikke komme i
livsfare af den årsag.

Hvis det gøres ved "menneske"-termometre, mon så ikke man gør det ved alle
termometre?

Men jeg synes damen bør søge læge - for alle tilfældes skyld.

/Mads Aggerholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-06 22:27

Mads Aggerholm skrev:

> Jeg mener at kviksølvet i netop termometre er af en sådan
> beskaffenhed, at det ikke optages i organismen.

Der tager du fejl. Som jeg antydede i et tidligere svar, kan der
være forskel på hvor let forskellige forbindelser optages, men
man optager kviksølv hver gang man udsættes for det.

> Hvordan det er gjort ved jeg ikke, men det skulle være sådan at
> hvis man tygger et mundtermometer i stykker, så skulle man
> helst ikke komme i livsfare af den årsag.

Nu er mnan ikke i umiddelbar livsfare hvis man indtager kviksølv.
Problemet er at det er en nervegift så man bliver opfarende og
hysterisk hvis man udsættes for en længerevarende påvirkning.

Hvis man vil have termometre der ikke er skadelige, må man bruge
andre stoffer. Termometre med ikke-sølvfarvet søjle, indeholder
som regel sprit.

> Men jeg synes damen bør søge læge - for alle tilfældes skyld.

Lægen kan ikke gøre noget. Tungmetaller ophobes i kroppen.

--
Bertel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-06-06 23:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Lægen kan ikke gøre noget. Tungmetaller ophobes i kroppen.

penicillamin anvendes ellers i behandlingen af kviksølvforgiftede.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-06-06 00:06

Uffe Ravn wrote:

> penicillamin anvendes ellers i behandlingen af kviksølvforgiftede.

Virker kun akut og ved meget høje doser. Så man kan så at sige kun tage
toppen af det hvis det er meget grelt. Kviksølv er noget skidt.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 21-06-06 13:49

Jonas Kofod skrev:

> Virker kun akut og ved meget høje doser. Så man kan så at sige kun tage
> toppen af det hvis det er meget grelt. Kviksølv er noget skidt.

NetDoktor har en beskrivelse af penicillamin her:

<http://www.netdoktor.dk/medicin/Fakta/dimethylcystein.htm>

Det kan åbenbart også bruges indenfor gigtbehandling.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 21-06-06 22:47

Jonas Kofod wrote:
> Kviksølv er noget skidt.

Lagres kviksølv ikke i fedtceller?

I såfald er gentaget fedtsugning med efterfølgende vægtøgning
vel kuren? ;*)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : N. Foldager

Dato : 21-06-06 13:16

Bertel Lund Hansen:

> Lægen kan ikke gøre noget. Tungmetaller ophobes i kroppen.

Man kan jo altid forsøge at centrifugere Fruen.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Steen

Dato : 21-06-06 21:05

N. Foldager wrote:

> Man kan jo altid forsøge at centrifugere Fruen.

LOL!! Det var en af de bedste i år - tak!

/steen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-06-06 21:53

Steen wrote:

> LOL!! Det var en af de bedste i år - tak!

Man så huske at aflevere de afklippede tånegle til Komunekemi

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 21-06-06 22:46

Steen wrote:
> LOL!! Det var en af de bedste i år - tak!

Her er et US patent fra 1965 på at centrifugerer kvinder:

Apparatus for facilitating the birth of a child by centrifugal force
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPODOC&IDX=US3216423&F=0&QPN=US3216423

Opfinderen GB Blonsky fik IG-nobel prisen for den opfindelse i 1999.

Fra : termtheworm@gmail.co~

Dato : 21-06-06 22:06

N. Foldager wrote:
> Bertel Lund Hansen:

> Man kan jo altid forsøge at centrifugere Fruen.
>
> Mvh
>
> Niels Foldager
*ROTFLMAO*!

Det gør jeg med glæde; det er jo svigermor! - og forslaget er
iøvrigt netop bragt videre. Der er ikke et øje tørt.

...Men jeg tror nok jeg starter i det små; måske en bette svingom her
til Skt Hans? -Det vil jo nok vække en del opsigt, såfremt jeg
prøver at mokke mekanikken ned i en 'Slyng-o-matic' på den
lokale møntvask!

mvh
Per